Pencerahan dari Dakwah Nabi Muhammad (S)
Seruan (dakwah) Muhammad (S) adalah dakwah umum
dan menyeluruh, seolah-olah ia termasuk semua yang datang dari dakwah para nabi
malah lebih dari itu. Dan makna ini telah disebut dalam riwayat-riwayat kitab
yang ada di dalam Taurat, Injil, Mazmur dan dalam al-Quran. Allah berfirman,
﴿شَرَعَ لَكُمْ مِنَ
الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا
بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ﴾
(Dia telah mensyariatkan kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan
kepada Nuh dan nabi yang Kami telah wahyukan kepadamu, dan apa yang telah Kami
wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa untuk menegakkan agama... ) [Surah
Asy-Syura 42:13]
Jadi kita dapati bahawa Rasulullah (S) berhadapan
dengan ulama daripada tiga agama ketuhanan yang diputarbelitkan iaitu Hanafi
(Hanif), Kristian, dan Yahudi. Dan adalah jelas bahawa menghadapi ketuhanan ulamak-ulamak
yang menyeleweng dalam ideologi atau dalam undang-undang oleh nafsu mereka,
adalah lebih sukar daripada menghadapi orang-orang musyrik atau seorang atheis
yang tidak percaya kepada kewujudan Allah. Ia adalah kerana ketuhanan ulamak yang
sesat menterjemahkan perkataan Allah mengikut nafsunya, dan dia menggambarkan
ideologi ketuhanan juga menurut nafsunya, dan dia membentangkan hujah-hujah dan
kesilapan untuk membuktikan kepalsuan sebagai kebenaran. Oleh itu, orang yang
memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan kepalsuan untuk meyakinkan dirinya,
kerana baginda (S) bersabda,
]كل مفتتن ملقى حجته إلى انقضاء مدته فإذا انقضت أحرقته فتنته في
النار
("Orang yang memfitnah mempunyai banyak hujah-hujah dan kepalsuan
untuk meyakinkan dirinya sehingga masanya tiba, maka apabila tiba masanya,
fitnahnya akan membakarnya di dalam api. "). [Wasail al- Syiah Jilid 12
halaman 198 riwayat 8]
Oleh itu, saya mengatakan bahawa jika Muhammad (S)
tidak menyeru dakwah Islam, tidak ada nabi lain yang akan dapat melakukannya. Oleh
itu baginda, demi kedua ibu dan bapa ku, apa yang diterima tidak ada manusia
lain yang boleh bertolak ansur dan baginda pun menyampaikan dakwah, yang
berhadapan dengan ulamak yang sesat dan zalim yang menguasai rakyat. Pada satu
masa baginda akan menghadapi mereka dengan pengetahuan baginda yang hanya
melahirkan Ali as, kerana baginda adalah pintu kepadanya (S), baginda
menjelaskan dengan sabda,
أنا مدينة العلم وعلي بابها
("Aku adalah kota ilmu dan Ali adalah
pintunya.")
Dan pada masa yang lain baginda akan menghadapi
mereka dengan kekuatan yang bermula dari pergantungan baginda kepada Allah,
yang tidak pernah dialami sama dengan yang dialaminya. Di bandar Al-Taif baginda
berdiri di atas batu-batu yang menyebabkan badan mulianya mengalir darah, penuh
dengan kesakitan dan berdoa kepada Allah dengan kata-kata yang, apabila
mendengarnya, hati orang yang beriman akan bergoncang dan mereka akan
mencucurkan air mata,
إلهي
إليك أشكو ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني على الناس إلى من تكلني يارب المستضعفين
وأنت ربي، إلى عدو ملكته أمري أم إلى بعيد فيتجهمني إن لم تكن غضبت عليَّ فلا
أبالي …
("Ya Tuhanku, kepada Engkau aku mengadu akan kekurangan
kekuatanku, kekurangan cara, dan penghinaan di hadapan manusia. Kepada siapa
yang Engkau hadapkan aku, wahai Tuhan yang menguasai dan Engkaulah Tuhanku?
Adakah Engkau hadapkan aku kepada musuh yang Engkau telah diberikan kawalan ke
atasku, atau kepada yang jauh yang menerimaku dengan kekejaman? Jika Engkau
tidak marah denganku, maka aku tidak peduli ... ")
[Bihar Al -Anwar Vol 19 halaman 22]
Muhammad (S) tidak peduli apabila orang-orang
bodoh menghasut anak-anak mereka untuk melontar baginda dengan batu menyebabkan
baginda berdarah dan dihina kerana Allah, dan baginda tidak peduli jika manusia
menafikan baginda. Tetapi yang menyebabkan kesakitan baginda apabila mereka
tidak beriman, kerana baginda melihat neraka yang mengintai di hujung jalan
yang mereka pilih.
Oleh itu, Muhammad (S) diutus, pada satu masa yang
menyeru ke jalan Allah dengan hikmah dan berbicara, dan pada masa yang lain
berhujah dengan cara yang terbaik, dan pada masa yang lain melawan orang-orang
kafir dan orang-orang munafik dan melayan mereka dengan ketegasan, kesemuanya
selama dua puluh tiga tahun, di mana Rasulullah (S) tidak berehat dan tidak
henti-henti berbicara, berhujah, berjuang, dan menyeru kepada Allah sehingga
nafas yang terakhir. Dan pada hari-hari terakhirnya, baginda keluar sambil
bersandar pada Ali as dan Al-Abbas as, menggesa manusia untuk berjihad dan
menyertai tentera Usama bin Zaid, dan pada masa yang sama dalam ketaatan kepada
Tuhan dan dalam ibadah yang baginda gagahkan sehingga Allah awj tujukan
kepadanya,
﴿طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى﴾
(1 Tha Ha. 2 Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu supaya Engkau
menanggung kesusahan.. ) [Surah Ta Ha 20:1-2]
dan dengan kemurahan hati dan zuhud di dunia ini,
sehingga baginda (S) berkata kepada umat Islam,
("Demi Allah yang menguasai jiwaku, jika aku mempunyai banyak
lembu sebagai pokok Tohamah, aku akan membahagikannya di antara kamu. Maka kamu
tidak akan menganggap aku pembohong, pengecut, atau bakhil .")
[Al- Wasail Vol 7 halaman 26-27 riwayat 2. Majma
Al- ZawaedVol 5 halaman 239. ]
Walaupun harta rampasan peperangan yang banyak,
baginda (S) hanya mengambil sedikit dan apa yang mencukupi, begitu banyak yang
Hafsah dan Aishah mengadu kerana kehidupan terhad, dengan itu ayat-ayat
penggantian terkenal dalam al-Quran diturunkan. Jika hari ini kita mempunyai
umat Islam yang hanya mengikut satu per sepuluh daripada contoh Muhammad (S),
Islam akan menang atas segala agama.
Dakwah Nabi Muhammad (S) mencakup semua yang
berada di bawah dakwah para nabi sebelumnya: menyeru manusia dengan lembut dan
belas kasihan, menyerang mereka dengan ketegasan dan kekerasan, menghancurkan
berhala, membunuh musuh-musuh Allah dan mengancam mereka dengan kesalahan
mereka di dunia ini dan di akhirat . Rasulullah (S) itu sangat lembut,
penyayang, dan sabar dengan orang-orang beriman, dan sangat keras, kasar, dan
ganas dengan orang-orang kafir. Percanggahan luaran di antara keseimbangan
dakwah Ilahi dan kebenaran ini tidak dapat diharungi kecuali oleh jiwa yang
besar seperti Muhammad (S), satu jiwa yang memegang Syurga di sebelah tangan
dan Neraka di sebelah tangan yang lain untuk ditunjukkan di hadapan manusia,
menjanjikan berita gembira kepada orang-orang beriman dan peringatan dan
ancaman kepada orang-orang kafir,
﴿وَبِالْحَقِّ أَنْزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا
أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَنَذِيراً﴾
(Kami turunkan Al-Quran, dan dengan meliputi segala kebenaran ia
diturunkan; dan tiadalah Kami mengutusmu melainkan sebagai pembawa berita
gembira dan pembawa amaran) [Surah Al-Israa’ 17:105 ]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan ,
﴿الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي
أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجَا * قَيِّماً
لِيُنْذِرَ بَأْساً شَدِيداً مِنْ لَدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ
يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً﴾
(1 Segala puji bagi Allah, yang telah menurunkan
kepada hamba-Nya Al Kitab dan tidak dijadikan dalamnya penyimpangan apapun. 2
Tetap lurus, untuk memperingatkan azab berat dari sisiNya dan memberikan berita
gembira kepada orang beriman yang mengerjakan amal saleh bahwa mereka akan
memperoleh balasan yang baik.) [Surat Al – Kahfi 18:1-2]
Perkara yang paling penting yang membezakan Seruan
(dakwah) Rasulullah (S) adalah bahawa ia ada suatu mohor risalah ketuhanan, dan
sudah tiba masanya untuk melaksanakan dakwah itu, amaran, janji, dan ancaman
yang dibawa oleh Rasulullah (S), dan pelaksananya adalah dari keturunan Nabi (S)
dan dia adalah Imam Al-Mahdi as.
Akibatnya, Janji sebenar yang Allah swt janjikan
kepada semua nabi dan rasul sudah dekat . Dan Hari Yang Dikenal Yang Dijanjikan
Kepada Iblis (semoga Allah melaknatnya) sudah dekat, dan itu
adalah hari akhirnya (Iblis).
Allah Yang Mahakuasa mengatakan,
﴿أَتَى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ
وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
(Telah hampir datangnya janji yang telah ditetapkan oleh Allah, maka
janganlah kamu minta disegerakan. Maha suci Allah dan Maha Tinggilah atas apa
yang mereka persekutukan denganNya.
[Surat An- Nahl 16:1]
Allah Yang Mahakuasa juga mengatakan
﴿اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ
مُعْرِضُونَ﴾
,
(Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang
mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya.)
[Surat Al -
Anbya 21:1]
Allah juga berfirman,
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ
وَانْشَقَّ الْقَمَرُ* وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ
مُسْتَمِرٌّ﴾
(1.
Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan
terbelahlah bulan. 2. Dan kalau mereka melihat sesuatu mukjizat, mereka
berpaling ingkar sambil berkata: (Ini ialah) sihir Yang terus menerus
berlaku.")
(2. [Surah Al-Qamar 54:1-2]
Akhirnya, saya mengatakan bahawa dakwah para rasul
mempunyai banyak pengajaran dan orang yang beriman akan mendapat manfaat
daripadanya untuk menjadi seorang penyokong dari Ansar Imam Al-Mahdi as dan
bukan menjadi salah seorang daripada musuh-musuhnya. Dan dakwah para rasul
mempunyai Kebenaran, pertempuran yang perlu diperjuangkan oleh orang yang
beriman yang mahu menyokong Imam AlMahdi as, dari perjuangan, pengalaman pahit,
kerja keras, jihad, membunuh, bergaduh dan sakit yang mungkin melampaui badan
untuk jiwa dan roh, untuk ejekan dan sindiran dan cemuhan, dan untuk penyingkiran
dan kekurangan penyokong; sakit, dan kesakitan.
﴿ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى
نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ﴾
(Sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata,
"Bilakah datang pertolongan Allah?" Sesungguhnya pertolongan Allah
sudah dekat.)
[Surah Al-Baqarah
2:214]
No comments:
Post a Comment