Bencana
Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
Bencana Pada Hari Khamis
أخرج البخاري[1] بسنده إلى عبيد الله بن عبد الله بن
عتبة بن مسعود عن ابن عباس، قال:
( لما حضر رسول الله صلى الله عليه وآله ، وفي
البيت رجال فيهم عمر بن الخطاب ، قال النبي صلى الله عليه وآله : هلم أكتب لكم
كتابا لا تضلوا بعده ، فقال عمر : إن النبي قد غلب عليه الوجع ، وعندكم القرآن
حسبنا كتاب الله ، فاختلف أهل البيت فاختصموا ، منهم من يقول : قربوا يكتب لكم
النبي كتابا لا تضلوا بعده ومنهم من يقول ما قال عمر ، فلما أكثروا اللغو
والاختلاف عند النبي ، قال لهم رسول الله صلى الله عليه وآله : قوموا عني، فكان
ابن عباس يقول : إن الرزية كل الرزية ما حال بين رسول الله (ص) ، وبين أن يكتب
لهم ذلك الكتاب من اختلافهم ولغطهم. )
|
8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan
jawabannya
9.
... Dan aku lupa yang ketiga
10. Tetapi
adakah ditulis Wasiat itu?
11. Dalil
Wasiat mesti ditulis: Pertama - Ayat-ayat Al-Quran
12. Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan.
13. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
14. Keempat:
isi perintah itu disokong oleh Al-Quran dan banyak Hadits yang menunjukkan
pelantikan kepimpinan ilahi
Rujukan |
Bukhari [1] telah merakamkan (didalam sahihnya) bersandarkan kepada keterangan (dengan sanad) dari Ubaydullah bin Abdullah bin ‘Utbah bin Mas’ud. Abdullah menyatakan dari Ibn Abbas yang berkata bahawa apabila kematian menghampiri Rasulullah (S), rumah baginda dipenuhi oleh kaum lelaki termasuk Umar bin al-Khattab. Nabi (S) bersabda: ‘Biar aku tuliskan untuk kamu sesuatu yang tidak akan tersesat selepas itu. Umar berkata: “Nabi didalam keadaan terganggu [melawan sakitnya], dan kamu ada Al-Quran bersama kamu, cukuplah Kitab Allah bagi kita” Maka mereka yang hadir di rumah iru bertengkar dan berselisih di antara mereka. Sebahagian mereka berkata: “Mari rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan sesuatu yang tidak akan tersesat selepas baginda, sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah katakan. Apabila pertengkaran dan perbalahan menjadi lebih hangat dihadapan Nabi, Rasulullah (S) bersabda kepada mereka: “Pergi jauh dari ku.” Ibn Abbas mengatakan: “Bencana, bencana yang sebenar, apalah yang menghalang bagi Rasulullah (S) untuk menulis apa yang ingin dituliskan kepada mereka dengan pertengkaran dan perkelahian.”
Hadits
ini bukanlah dari kata-kata yang disahkannya, dan tidak juga dikeluarkannya,
walaupun telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari di dalam beberapa tempat dalam
Shahihnya [2], dan dikeluarkan oleh Muslim dalam wasiat
terakhir juga di dalam Shahihnya [3], dan diriwayatkan oleh
Ahmad dari Ibnu Abbas di dalam Musnadnya [4], dan
dikhabarkan juga di dalam Sunan-sunan yang lain, adalah sangat meyakinkan di
dalamnya yang membawa kepada makna, kerana ada lafaz yang jelas bahawa Nabi
menguatkan suara, tetapi mereka mengatakan dengan kata-kata: (إن
النبي قد غلب عليه الوجع) - Bahawa Nabi telah
dikalahkan oleh sakitnya, satu kata-kata (ibarat) halus, untuk mengurangkan
apa yang menyinggungkan dari mereka, seperti yang dibuktikan oleh laporan
yang disampaikan oleh Abu Bakar Ahmad bin Abdul Aziz, Al-Jauhariy dalam Kitab
Al-Saqifah [5]
Dengan
sanad Ibnu Abbas, katanya: "Ketika aku menghadiri (sebelum) kewafatan
Rasulullah, dan di dalam rumah ada kaum lelaki termasuk Omar bin Al-Khattab,
Rasulullah (S) bersabda: Bawalah lembaran supaya aku tuliskan untuk kamu
tulisan yang tidak menyesatkan kamu selepasnya, (dia berkata): Maka Umar
berkata, perkataan yang bererti bahawa sakit
telah menguasai atas Rasulullah (S), dan kemudian berkata: Pada kita ada
Al-Quran cukuplah bagi kita Kitab Allah, Maka
mereka yang hadir di rumah iru bertengkar dan
berselisih, maka sebahagian mereka berkata: Mari
rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan untuk kamu, dan sebahagian yang lain mengulangi apa
yang Umar telah katakan, Apabila
semakin riuh pertengkaran dan perselisihan baginda (S) menjadi murka, baginda bersabda: menyingkirlah
kamu..... Al-Hadits "
Dan
anda akan melihat bahawa mereka secara terang-terang telah membangkang tetapi
dialihkan kepada Umar yang bermakna tidak secara terang dalam lafaznya. Dan
ini juga memberitahu anda di mana para perawi hadits (muhaditsin) tidak
isytiharkan bagi pihak pembangkang pada hari itu, penentangannya dialihkan
dalam bentuk melafazkannya, Bukhari menyebut di dalam Bab Jawaair Al-Wafid
dari Kitab Jihad Wa Al-Sir dalam Shahihnya [6]:
حدثنا قبيصة حدثنا ابن عيينة عن سلمان الأحول عن سعيد بن جبير عن
ابن عباس ، أنه قال : يوم الخميس وما يوم الخميس ، ثم بكى حتى خضب دمعه الحصباء
، فقال : اشتد برسول الله وجعه يوم الخميس ، فقال : إئتوني بكتاب أكتب لكم كتابا
لن تضلوا بعده أبدا ، فتنازعوا ، ولا ينبغي عند نبي تنازع ، فقالوا : هجر رسول
الله ، قال صلى الله عليه وآله وسلم : دعوني فالذي أنا فيه خير مما تدعوني إليه ،
وأوصى عند موته بثلاث : أخرجوا المشركين من
جزيرة العرب، وأجيزوا الوفد بنحو ما كنت أجيزهم ، ( قال ) ونسيت الثالثة
Dicakapkan
pada kami Qubaishah, dicakapkan pada kami Ibn 3uyainah dari Salman Al-Ahwal
dari Sa3id bin Jubair dari Ibnu Abbas, beliau berkata: hari khamis, apa yang
terjadi di hari khamis, lalu menangis, sampai air matanya membasahi kerikil
(pasir), lalu melanjutkan: Sakit Rasulullah semakin berat pada hari khamis,
lalu bersabda: bawakan pena dan kertas kemari, aku akan menulis sebuah wasiat
yang kalian tidak akan sesat selamanya, lalu mereka berselisih faham, padahal
tidak selayaknya terjadi perselisihan di depan Nabi, lalu mereka mengatakan :
Rasulullah telah meracau. Lalu Rasulullah (S) bersabda: tinggalkan aku,
keadaanku saat ini lebih baik dari apa yang kalian serukan. Dan berwasiat
sebelum kewafatannya dengan tiga perkara: “Keluarkan kaum musyrikin dari
Jazirah Arab, berikan hadiah kepada utusan sebagaimana yang biasa kulakukan
terhadap mereka.” Ibn ‘Abbas berkata, “Aku lupa wasiat baginda yang
ketiga.” [7].
Hadits
ini juga diriwayatkan oleh Muslim, pada akhir Kitab Al-Wasiat dari Shahihnya,
Ahmad dari hadits Ibnu Abbas di dalam Musnadnya [8], dan
diriwayatkan perawi hadits lain, dan Muslim meriwayatkan dalam Kitab
Al-Wasiat dari Shahihnya dari Sa3id bin Jubair dari jalan yang lain oleh Ibnu
Abbas,
، قال: ( يوم الخميس وما
يوم الخميس ، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ ، قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إئتوني بالكتف والدواة ، أو اللوح والدواة ،
أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا ، فقالوا : إن رسول الله يهجر)[9].
ia
berkata: “Hari khamis, tahukah kamu ada apa hari khamis itu kemudian Ibnu
Abbas menangis hingga aku melihat air matanya mengalir seperti butiran
mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah (S) bersabda “Berikan kepadaku tulang
belikat dan tinta (dakwat) atau Loh (papan tulis) dan dakwat aku akan
menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat setelah
baginda selama-lamanya. Kemudian mereka berkata Rasulullah (S) meracau.[9].
Mengenai
kesakitan dalam soal bencana ini adalah sahih, diketahui bahawa yang pertama
berkata: Rasulullah telah
meracau, pada hari
itu ia adalah Umar, Kemudian mereka yang hadir menyirat corak yang ada di
fikiran, saya telah
mendengar kata-kata Ibn Abbas -
dalam hadits yang pertama [10] - Maka mereka yang hadir di rumah
iru bertengkar dan berselisih,
sebahagian daripada mereka berkata: Mari
rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan untuk kamu, dan sebahagian yang lain mengulangi apa
yang Umar telah katakan, iaitu
kata-kata: Rasulullah telah meracau - Dalam riwayat ini, yang dikeluarkan oleh Thabrani di
dalam, Al-Ausath
dari
Umar [11[, katanya: "Apabila Nabi sakit baginda
bersabda : Bawalah lembaran (shahifah) dan tinta, aku akan tuliskan untuk
kamu suatu tulisan yang tidak akan menyesatkan kamu selepasnya selamanya,
maka berkata orang-orang perempuan di belakang tabir: Apakah kalian tidak
mendengar apa yang disabdakan oleh Rasulullah (S), Omar berkata: Aku berkata,
diamlah kamu wanita-wanita Yusuf, jika baginda sakit kamu menangisinya, dan
jika baginda sehat kamu membebaninya. Rasulullah bersabda “seruan mereka
lebih baik dari kamu".
Dan
anda melihat bahawa mereka tidak tunduk di sini dengan penjelasan baginda,
jika mereka tunduk dengan beriman daripada (memilih) kesesatan. Andai mereka
mencukupi dengan mematuhi dan tidak menjawab dengan mereka mengatakan: cukuplah Kitab Allah bagi kita,
walaupun dia tidak tahu kedudukan Kitab Allah pada mereka, atau mereka lebih
tahu sifat-sifat khusus Kitab dan kegunaannya, Andai mereka
mencukupi dengan mematuhi keseluruhannya mereka tidak tidak melepaskan
kata-kata mereka itu – Rasulullah
meracau – tetekala baginda
di ambang kematian bersama mereka, dan apakah kalimah (perkataan) selamat tinggal mereka kepada Rasulullah (S),
seolah-olah mereka - dalam keadaan tidak pernah mengambil nash ini yang
hanya mencukupi bagi mereka hanyalah Kitab Allah dari apa yang mereka
dakwakan –
dan
tidak pernahkah mereka mendengar laungan Al-Kitab
﴿آنَاءِ اللَّيْلِ
فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ﴾
pada
waktu malam dan pada sempadan siang maka bertasbihlah, supaya kamu diredhai,
[Tha Ha 20:130]
﴿وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ
فَانتَهُوا﴾
(Apa yang diberikan Rasul
kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka
tinggalkanlah.) [AlHasyr 59:7],
tidak
membaca ayat:
﴿إِنَّهُ لَقَوْلُ
رَسُولٍ كَرِيمٍ * ذِي
قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ * مُّطَاعٍ
ثَمَّ أَمِينٍ * وَمَا
صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ﴾
(sesungguhnya ia benar-benar
perkataan rasul yang mulia,* yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai
kedudukan tinggi di sisi Allah yang mempunyai 'Arsy, * yang ditaati di sana
(di alam malaikat) lagi dipercaya. * Dan temanmu (Muhammad) itu bukanlah
sekali-kali orang yang gila.[Al-Takwir 81:19-22] )
dan
FiramanNya 3zza daripada Yang Berkata-kata:
﴿إِنَّهُ لَقَوْلُ
رَسُولٍ كَرِيمٍ * وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَّا
تُؤْمِنُونَ * وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ *
تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ﴾
Sesungguhnya
ia adalah benar-benar perkataan Rasul yang mulia, * dan bukanlah perkataan
seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya. * Dan bukan pula
perkataan tukang tenung. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran daripadanya.
* Ia diturunkan dari Tuhan semesta alam. ([69:40-43]
FirmanNya
Jalla 3alla,,
﴿مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ
وَمَا غَوَىٰ * وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ * عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ﴾
Sahabatmu
(Muhammad) tidak sesat dan tidak pula keliru. * dan tiadalah yang
diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya. * Ucapannya itu tiada lain
hanyalah wahyu yang diwahyukan.* yang diajarkan kepadanya oleh yang sangat
kuat. [Al-Naj 53:2-5]
Banyak
lagi ayat-ayat seperti ini, yang disediakan khusus atas kemaksuman dari mengatakan sesuatu meracau,
atas akal fikiran ysng bebas daripada hanya semata-mata penguasaan diri
sedemikian, kerana mereka tahu bahawa baginda (S) ingin mencatat
(mendokumentasikan) perjanjian Khalifah baginda dan menegaskan nash (teks) ke atas Ali khususnya, dan ke atas Imam-imam itrahnya (keluarganya) secara Umum, Maka yang
menghalang baginda dari berbuat demikian adalah seperti yang diakui oleh khalifah
kedua dengan kata yang beredar di antara dia dan Ibnu Abbas [12].Dan
jika anda merenungkan sabda baginda (S): “Bawakan
bawakan pena dan kertas kemari, aku akan menulis sebuah wasiat yang kalian
tidak akan sesat selepasnya, dan
sabda baginda dalam Hadits
Tsaqalain:
Sesungguhnya aku tinggalkan pada kamu sesuatu yang kamu
akan pegang dengannya kamu tidak akan sesat, Kitab Allah dan keluargaku Ahl
Baitku,
Anda tahu bahawa matlamat pada
perawi-perawi hadits adalah satu, dan sesungguhnya baginda (S), dengan
keinginan yang sungguh-sungguh kerika sakit baginda untuk menuliskan kepada
mereka secara terperinci apa yang diwajibkan kepada mereka dalam Hadits
Tsaqalain (dua perkara berat).
|
No comments:
Post a Comment