Saturday, 8 November 2014

Bencana hari Khamis

Bencana Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya

Bencana Pada Hari Khamis

أخرج البخاري[1] بسنده إلى عبيد الله بن عبد الله بن عتبة بن مسعود عن ابن عباس، قال:


( لما حضر رسول الله صلى الله عليه وآله ، وفي البيت رجال فيهم عمر بن الخطاب ، قال النبي صلى الله عليه وآله : هلم أكتب لكم كتابا لا تضلوا بعده ، فقال عمر : إن النبي قد غلب عليه الوجع ، وعندكم القرآن حسبنا كتاب الله ، فاختلف أهل البيت فاختصموا ، منهم من يقول : قربوا يكتب لكم النبي كتابا لا تضلوا بعده ومنهم من يقول ما قال عمر ، فلما أكثروا اللغو والاختلاف عند النبي ، قال لهم رسول الله صلى الله عليه وآله : قوموا عني، فكان ابن عباس يقول : إن الرزية كل الرزية ما حال بين رسول الله (ص) ، وبين أن يكتب لهم ذلك الكتاب من اختلافهم ولغطهم. )





8.      Arahan lain dari kejadian itu, dan jawabannya
9.      ... Dan aku lupa yang ketiga
10.  Tetapi adakah ditulis Wasiat itu?
11.  Dalil Wasiat mesti ditulis: Pertama - Ayat-ayat Al-Quran
12.  Kedua: Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan.
13.  Ketiga: sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
14.  Keempat: isi perintah itu disokong oleh Al-Quran dan banyak Hadits yang menunjukkan pelantikan kepimpinan ilahi
Rujukan

Bukhari [1] telah merakamkan (didalam sahihnya) bersandarkan kepada keterangan (dengan sanad) dari Ubaydullah bin Abdullah bin ‘Utbah bin Mas’ud.

Abdullah menyatakan dari Ibn Abbas yang berkata bahawa apabila kematian menghampiri Rasulullah (S), rumah baginda dipenuhi oleh kaum lelaki termasuk Umar bin al-Khattab. Nabi (S) bersabda: ‘Biar aku tuliskan untuk kamu sesuatu yang tidak akan tersesat selepas itu. Umar berkata: “Nabi didalam keadaan terganggu [melawan sakitnya], dan kamu ada Al-Quran bersama kamu, cukuplah Kitab Allah bagi kita” Maka mereka yang hadir di rumah iru bertengkar dan berselisih di antara mereka. Sebahagian mereka berkata: “Mari rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan sesuatu yang tidak akan tersesat selepas baginda,  sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah katakan. Apabila pertengkaran dan perbalahan menjadi lebih hangat dihadapan Nabi, Rasulullah (S) bersabda kepada mereka: “Pergi jauh dari ku.” Ibn Abbas mengatakan: “Bencana, bencana yang sebenar, apalah yang menghalang bagi Rasulullah (S) untuk menulis apa yang ingin dituliskan kepada mereka dengan pertengkaran dan perkelahian.”


Hadits ini bukanlah dari kata-kata yang disahkannya, dan tidak juga dikeluarkannya, walaupun telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari di dalam beberapa tempat dalam Shahihnya [2], dan dikeluarkan oleh Muslim dalam wasiat terakhir juga di dalam Shahihnya [3], dan diriwayatkan oleh Ahmad dari Ibnu Abbas di dalam Musnadnya [4], dan dikhabarkan juga di dalam Sunan-sunan yang lain, adalah sangat meyakinkan di dalamnya yang membawa kepada makna, kerana ada lafaz yang jelas bahawa Nabi menguatkan suara, tetapi mereka mengatakan dengan kata-kata: (إن النبي قد غلب عليه الوجع)  - Bahawa Nabi telah dikalahkan oleh sakitnya, satu kata-kata (ibarat) halus, untuk mengurangkan apa yang menyinggungkan dari mereka, seperti yang dibuktikan oleh laporan yang disampaikan oleh Abu Bakar Ahmad bin Abdul Aziz, Al-Jauhariy dalam Kitab Al-Saqifah [5]


Dengan sanad Ibnu Abbas, katanya: "Ketika aku menghadiri (sebelum) kewafatan Rasulullah, dan di dalam rumah ada kaum lelaki termasuk Omar bin Al-Khattab, Rasulullah (S) bersabda: Bawalah lembaran supaya aku tuliskan untuk kamu tulisan yang tidak menyesatkan kamu selepasnya, (dia berkata): Maka Umar berkata, perkataan yang bererti bahawa sakit telah menguasai atas Rasulullah (S), dan kemudian berkata: Pada kita ada Al-Quran cukuplah bagi kita Kitab Allah, Maka mereka yang hadir di rumah iru bertengkar dan berselisih, maka sebahagian mereka berkata: Mari rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan untuk kamu, dan sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah katakan, Apabila semakin riuh pertengkaran dan perselisihan baginda (S) menjadi murka, baginda bersabda: menyingkirlah kamu..... Al-Hadits "


Dan anda akan melihat bahawa mereka secara terang-terang telah membangkang tetapi dialihkan kepada Umar yang bermakna tidak secara terang dalam lafaznya. Dan ini juga memberitahu anda di mana para perawi hadits (muhaditsin) tidak isytiharkan bagi pihak pembangkang pada hari itu, penentangannya dialihkan dalam bentuk melafazkannya, Bukhari menyebut di dalam Bab Jawaair Al-Wafid dari Kitab Jihad Wa Al-Sir dalam Shahihnya [6]:


حدثنا قبيصة حدثنا ابن عيينة عن سلمان الأحول عن سعيد بن جبير عن ابن عباس ، أنه قال : يوم الخميس وما يوم الخميس ، ثم بكى حتى خضب دمعه الحصباء ، فقال : اشتد برسول الله وجعه يوم الخميس ، فقال : إئتوني بكتاب أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا ، فتنازعوا ، ولا ينبغي عند نبي تنازع ، فقالوا : هجر رسول الله ، قال صلى الله عليه وآله وسلم : دعوني فالذي أنا فيه خير مما تدعوني إليه ،

وأوصى عند موته بثلاث : أخرجوا المشركين من جزيرة العرب، وأجيزوا الوفد بنحو ما كنت أجيزهم ، ( قال ) ونسيت الثالثة


Dicakapkan pada kami Qubaishah, dicakapkan pada kami Ibn 3uyainah dari Salman Al-Ahwal dari Sa3id bin Jubair dari Ibnu Abbas, beliau berkata: hari khamis, apa yang terjadi di hari khamis, lalu menangis, sampai air matanya membasahi kerikil (pasir), lalu melanjutkan: Sakit Rasulullah semakin berat pada hari khamis, lalu bersabda: bawakan pena dan kertas kemari, aku akan menulis sebuah wasiat yang kalian tidak akan sesat selamanya, lalu mereka berselisih faham, padahal tidak selayaknya terjadi perselisihan di depan Nabi, lalu mereka mengatakan : Rasulullah telah meracau. Lalu Rasulullah (S) bersabda: tinggalkan aku, keadaanku saat ini lebih baik dari apa yang kalian serukan. Dan berwasiat sebelum kewafatannya dengan tiga perkara: “Keluarkan kaum musyrikin dari Jazirah Arab, berikan hadiah kepada utusan sebagaimana yang biasa kulakukan terhadap mereka.” Ibn ‘Abbas berkata, “Aku lupa wasiat baginda yang ketiga.” [7].

               

Hadits ini juga diriwayatkan oleh Muslim, pada akhir Kitab Al-Wasiat dari Shahihnya, Ahmad dari hadits Ibnu Abbas di dalam Musnadnya [8], dan diriwayatkan perawi hadits lain, dan Muslim meriwayatkan dalam Kitab Al-Wasiat dari Shahihnya dari Sa3id bin Jubair dari jalan yang lain oleh Ibnu Abbas,


، قال: ( يوم الخميس وما يوم الخميس ، ثم جعل تسيل دموعه حتى رؤيت على خديه كأنها نظام اللؤلؤ ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : إئتوني بالكتف والدواة ، أو اللوح والدواة ، أكتب لكم كتابا لن تضلوا بعده أبدا ، فقالوا : إن رسول الله يهجر)[9].


ia berkata: “Hari khamis, tahukah kamu ada apa hari khamis itu kemudian Ibnu Abbas menangis hingga aku melihat air matanya mengalir seperti butiran mutiara. Ibnu Abbas berkata Rasulullah (S) bersabda “Berikan kepadaku tulang belikat dan tinta (dakwat) atau Loh (papan tulis) dan dakwat aku akan menuliskan sesuatu untuk kalian agar kalian tidak akan tersesat setelah baginda selama-lamanya. Kemudian mereka berkata Rasulullah (S) meracau.[9]. 


Mengenai kesakitan dalam soal bencana ini adalah sahih, diketahui bahawa yang pertama berkata: Rasulullah telah meracau, pada hari itu ia adalah Umar, Kemudian mereka yang hadir menyirat corak yang ada di fikiran, saya telah mendengar kata-kata Ibn Abbas - dalam hadits yang pertama [10] - Maka mereka yang hadir di rumah iru bertengkar dan berselisih, sebahagian daripada mereka berkata: Mari rapat kepada Nabi supaya baginda dapat menuliskan untuk kamu, dan sebahagian yang lain mengulangi apa yang Umar telah katakan, iaitu kata-kata: Rasulullah telah meracau - Dalam riwayat ini, yang dikeluarkan oleh Thabrani di dalam, Al-Ausath


dari Umar [11[, katanya: "Apabila Nabi sakit baginda bersabda : Bawalah lembaran (shahifah) dan tinta, aku akan tuliskan untuk kamu suatu tulisan yang tidak akan menyesatkan kamu selepasnya selamanya, maka berkata orang-orang perempuan di belakang tabir: Apakah kalian tidak mendengar apa yang disabdakan oleh Rasulullah (S), Omar berkata: Aku berkata, diamlah kamu wanita-wanita Yusuf, jika baginda sakit kamu menangisinya, dan jika baginda sehat kamu membebaninya. Rasulullah bersabda “seruan mereka lebih baik dari kamu".


Dan anda melihat bahawa mereka tidak tunduk di sini dengan penjelasan baginda, jika mereka tunduk dengan beriman daripada (memilih) kesesatan. Andai mereka mencukupi dengan mematuhi dan tidak menjawab dengan mereka mengatakan: cukuplah Kitab Allah bagi kita, walaupun dia tidak tahu kedudukan Kitab Allah pada mereka, atau mereka lebih tahu sifat-sifat khusus Kitab dan kegunaannya, Andai mereka mencukupi dengan mematuhi keseluruhannya mereka tidak tidak melepaskan kata-kata mereka itu – Rasulullah meracau – tetekala baginda di ambang kematian bersama mereka, dan apakah kalimah (perkataan) selamat tinggal mereka kepada Rasulullah (S), seolah-olah mereka  - dalam keadaan tidak pernah mengambil nash ini yang hanya mencukupi bagi mereka hanyalah Kitab Allah dari apa yang mereka dakwakan –


dan tidak pernahkah mereka mendengar laungan Al-Kitab


﴿آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ﴾


pada waktu malam dan pada sempadan siang maka bertasbihlah, supaya kamu diredhai, [Tha Ha 20:130] 


﴿وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُوا﴾


(Apa yang diberikan Rasul kepadamu, maka terimalah. Dan apa yang dilarangnya bagimu, maka tinggalkanlah.) [AlHasyr 59:7],


tidak membaca ayat:


﴿إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ * ذِي قُوَّةٍ عِندَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ * مُّطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ * وَمَا صَاحِبُكُم بِمَجْنُونٍ﴾


(sesungguhnya ia benar-benar perkataan rasul yang mulia,* yang mempunyai kekuatan, yang mempunyai kedudukan tinggi di sisi Allah yang mempunyai 'Arsy, * yang ditaati di sana (di alam malaikat) lagi dipercaya. * Dan temanmu (Muhammad) itu bukanlah sekali-kali orang yang gila.[Al-Takwir 81:19-22] )


dan FiramanNya 3zza daripada Yang Berkata-kata:


 ﴿إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ * وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍ قَلِيلًا مَّا تُؤْمِنُونَ * وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ *  تَنزِيلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِينَ﴾


Sesungguhnya ia adalah benar-benar perkataan Rasul yang mulia, * dan bukanlah perkataan seorang penyair. Sedikit sekali kamu beriman kepadanya. * Dan bukan pula perkataan tukang tenung. Sedikit sekali kamu mengambil pelajaran daripadanya. * Ia diturunkan dari Tuhan semesta alam. ([69:40-43] 



FirmanNya Jalla 3alla,,


﴿مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَىٰ * وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ * عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ﴾


Sahabatmu (Muhammad) tidak sesat dan tidak pula keliru. * dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemauan hawa nafsunya. * Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan.* yang diajarkan kepadanya oleh yang sangat kuat. [Al-Naj 53:2-5] 

           

Banyak lagi ayat-ayat seperti ini, yang disediakan khusus atas kemaksuman dari mengatakan sesuatu meracau, atas akal fikiran ysng bebas daripada hanya semata-mata penguasaan diri sedemikian, kerana mereka tahu bahawa baginda (S) ingin mencatat (mendokumentasikan) perjanjian Khalifah baginda dan menegaskan nash (teks) ke atas Ali khususnya, dan ke atas Imam-imam itrahnya (keluarganya) secara Umum, Maka yang menghalang baginda dari berbuat demikian adalah seperti yang diakui oleh khalifah kedua dengan kata yang beredar di antara dia dan Ibnu Abbas [12].Dan jika anda merenungkan sabda baginda (S): “Bawakan bawakan pena dan kertas kemari, aku akan menulis sebuah wasiat yang kalian tidak akan sesat selepasnya, dan sabda baginda dalam Hadits Tsaqalain:


Sesungguhnya aku tinggalkan pada kamu sesuatu yang kamu akan pegang dengannya kamu tidak akan sesat, Kitab Allah dan keluargaku Ahl Baitku,



Anda tahu bahawa matlamat pada perawi-perawi hadits adalah satu, dan sesungguhnya  baginda (S), dengan keinginan yang sungguh-sungguh kerika sakit baginda untuk menuliskan kepada  mereka secara terperinci apa yang diwajibkan kepada mereka dalam Hadits Tsaqalain (dua perkara berat).






No comments:

Post a Comment