Thursday 6 November 2014

Pengenalan dan Penghargaan

Riwayat Dalam Riwayat Kehidupan
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)




Terjemahan Bebas
Oleh
Hanizi Mohamad







Dari e book





The Biography of Biographies
Vol. 1
Syed Ahmed al Hasan (pbuh)
8 September 2013



Ossama Hasan• email: samhasan92@gmail.com
• Last updated: 8th September 2013



Pengenalan


Ini adalah koleksi catatan yang diceritakan oleh individu-individu yang telah bernasib baik untuk menghabiskan jangka masa yang panjang bersama Syed Ahmad Al-Hassan (saw), Yamani yang diramalkan dan Wasi serta Utusan al Imam al Mahdi (as). Ia akan menjadi buku bersaiz kecil dan sederhana yang pertama yang direka untuk menjadi tatapan bagi memudahkan pengetahuan yang lebih cepat membolehkan masyarakat Ansar mendapat manfaat daripada orang-orang yang rapat dengan Syed Ahmad (saw).

Catatan- catatan ini jelas menunjukkan bahawa Syed Ahmad (as) membayangkan sifat-sifat nenek moyang beliau: merendah diri, kasih sayang, belas kasihan, pengetahuan, kuasa, keberanian, ketaqwaan, kesucian, keikhlasan dan sebagainya. Individu ini tidak akan berada di sini selama-lamanya dan dia sudah berumur empat puluhan tahun. Kita semua perlu berusaha untuk mendapatkan manfaat daripada hubungan tersebut tetapi untuk melakukannya, kita perlu menghadapi fatwa-fatwa (ketetapan agama) yang tidak adil yang dikeluarkan oleh ulama di akhir zaman. Baik dia maupun kita dalam kehidupan duniawi ini selamanya dan kita tidak tahu apa akan nasib kita, oleh karena itu, kecepatan adalah penting.

Buku ini telah menggambarkan jangka waktu untuk Ansar untuk melukis gambaran dari beberapa peristiwa penting yang Syed telah terlibat sehingga buku ini dicatat dalam bentuk biografi (riwayat hidup).

Dalam menyusun buku ini saudara-saudara yang terlibat telah mencuba untuk menjaga ucapan Syed Ahmad salaamullah alaih (Salam Allah ke atasnya) seutuh mungkin dalam rangka untuk memberikan pembaca perasaan berada di hadapan yang mulia.

Beberapa perkataan Bahasa Arab telah masih dalam istilah bahasa Arab, ia untuk membantu pembaca mempelajari Bahasa Arab untuk menjadi biasa dengan istilah ini. Beberapa terjemahan yang terkenal dari segi bahasa Arab seperti husayniyyah atau hauzah telah ditulis dalam huruf condong supaya pembaca bukan Arab boleh membiasakan diri dengannya dan memperkenalkannya ke dalam istilah biasa dalam komuniti masing-masing.

Syarat utama untuk menerima sesuatu riwayat (hadith) dalam Islam sebagai boleh dipercaya mestilah dipadankan dengan Al-Quran ul karim sebelum beralih kepada rantaian perawi. Namun demikian, rasanya kesempatan seperti ini adalah peluang untuk mengekalkan rantaian perawi yang berkaitan komunikasi. Atas alasan ini, kamu akan diberikan maklumat mengenai bagaimana catatan ini sampai kepada kamu: semua catatan telah disiarkan melalui temu bual yang dihoskan oleh Syaikh 'Alaa' al Salim di Paltalk (khidmat bual di internet) pada bulan Ogos yang ditemubual dan memberikan catatan langsung di Paltalk bersama pengunjung yang mencecah sehingga 70 orang tetamu. Riwayat (percakapan) kemudiannya direkodkan dan semua rakaman yang boleh didapati di internet akan diterbitkan secepat mungkin ke laman web Liga Keadilan Islam serta beberapa laman web lain yang disokong oleh Ansar.

Saudara Ossama Hasan mengambil nota dari temubual ini dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris. Terjemahan ini kemudian diperiksa oleh Anis Kotia sebelum disahkan semula oleh Ossama Hasan untuk memastikan bahawa makna awal telah dijaga dengan utuh walaupun ada pembetulan tatabahasa. Banyak pandangan dari Ansar telah diberikan dalam bahasa Arab Iraq sehari-hari, oleh itu, keputusan awal telah dibuat untuk menterjemahkan catatan secara langsung ke dalam Bahasa Inggeris untuk diedarkan di kalangan Ansar berbahasa Inggeris yang berkeupayaan berbahasa Inggeris untuk disampaikan ke seluruh dunia dan difahami oleh kebanyakan penduduk Dunia.

Penghargaan


Ganjaran bagi pengorbanan yang dibuat oleh orang-orang Ansar di seluruh dunia dan khususnya Ansar Iraq hanya akan diberikan oleh Allah swt sendiri. Kesabaran yang mereka telah tunjukkan dalam menghadapi kesukaran adalah agak luar biasa dan merupakan satu pengajaran untuk semua yang membaca laman ini. Mereka benar-benar telah memberikan banyak dakwah seruan Syed Ahmad salamullah alaihin untuk menyokong kembalinya Imam Mahdi (as) dan menghidupkan deen Nabi Muhammad (saw – shallahu ‘alaihi waalihi salam). Semoga Allah memberi ganjaran kepada orang-orang Ansar yang sabar dan membawa semua Ansar bersama-sama dengan Imam (as)

Anis Kotia

(Pencari Ilmu)



>> Berikutnya Riwawat Sheikh al Nathim Uqaili 


No comments:

Post a Comment