Monday 10 November 2014

Apa Pengisian penghijrahan?

Apa Pengisian penghijrahan?
ماذا بعد الهجرة ؟


1
Di Al-Madinah, Nabi (sawas) mula membina masyarakat Islam yang dilaksanakan mengikut ajaran undang-undang Syariah Allah yang suci. Nabi (sawas) bermula, di Al-Madinah, dengan kalimah (لا إله إلاّ الله), dan sehinggalah pengurusan hal ehwal masyarakat dan dasar pengislahan (pembaikan) dan penyempurnaan mereka. dan ia adalah akhlak yang tinggi dan mukjizat yang dilakukan melalui tangan berharga mempunyai kesan yang besar pada manusia, dan menambah bilangan umat Islam, dan penumpuan mereka kepada kesempurnaan moral dan meninggalkan perhiasan Dunya, dan seperti itu, padang pasir yang tandus mula menjadi hijau, dan jika sahaja Muhammad (sawas) meninggalkan menyeru manusia kepada Allah Yang Maha Suci, lagi Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, Tetapi adalah mustahil meninggalkan Qatta[1] untuk tidur.

(ungkapan ini dikatakan oleh Imam Al-Husein untuk saudara perempuannya Zeinab a.s untuk membandingkan pendakwaan beliau oleh musuh-musuhnya dengan burung ini).

Dan sebelum ini, Namrud tidak meninggalkan Ibrahim a.s, dan Firaun pula tidak meninggalkan Musa a.s ,

﴿وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ * وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ﴾

{Dan berkata Fir'aun: "Biarkanlah aku membunuh Musa dan hendaklah ia memohon kepada Tuhannya, karena sesungguhnya aku khawatir dia akan menukar agamamu atau menimbulkan kerusakan di muka bumi."* Dan Musa berkata: "Sesungguhnya aku berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu dari setiap orang yang menyombongkan diri yang tidak beriman kepada hari berhisab."} [2].

Lihatlah logik si kafir ysng sombong ini, dia sedang menyebarkan kebenaran dengan minuman keras dan perbuatan yang songsang, dan Musa yang menyebabkan kerosakan di muka bumi dengan menyebarkan kalimah (لا إله إلا الله), dan mewujudkan tadbir Ilahi ke atas bumi, dan ini adalah logik Firaun yang menguasai umat Islam hari ini .

Jadi, jika kita tahu perkara ini, kita akan tahu bahawa pertembungan bersenjata tidak dapat dielakkan, sebagai Jihad kerana menyebarkan Kalimah (لا إله إلا الله) adalah penting, agar agama ikhlas kepada Allah dan Kalam Allah yang tertinggi ,

﴿الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً﴾

{Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu, karena sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.} [3].


---------
[1].Qatta = burung saiz merpati, yang cantik dan mahal, orang-orang Arab akan sentiasa mengejar, siang dan malam, hingga burung itu tidak tidur dan mereka tidak akan dapat menangkapnya)
[2]. Surah Ghafir (40): 26-27 .
[3]. Surah An-Nisa (4): 76.



2
Umat Islam mula mempertahankan kesatuan Islam mereka dari Al-Madinah yang masih kecil kemudian berkembang dengan anugerah Allah, dan selepas bersedia, mereka telah menyerang kerajaan zalim (taghut) yang menguasai  manusia yang selepas itu manusia berada di bawah naungan negara Islam, negara (لا إله إلاّ الله), di mana mereka boleh memilih untuk memeluk Islam atau kekal dengan salah satu agama Ilahi sebelumnya, dengan membayar Jizyah yang sama dengan Zakat yang dibayar oleh orang Islam, ini adalah undang-undang yang adil Islam dalam al-Quran, [لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ] {Maka tidak ada paksaan dalam agama } [1].

Bagi negeri yang tidak mengamalkan mana-mana agama Pencipta Maha Kuasa, dan tidak mempunyai agama Samawi, mereka ini harus diperangi sehingga mereka mengucapkan: (لا إله إلاّ الله محمد رسول الله)

Dan seperti itu, Islam disebarkan dengan mengutamakan Allah dan dengan Jihad Nabi, Washi dan orang-orang beriman. Nabi (sawas) adalah seperti Tabib yang akan berpergian dengan ubat-ubatannya yang dinyatakan Amir Al-Mukminin a.s.[ 2], dia berjalan antara manusia menyeru mereka kepada makruf dan mencegah mereka dari yang mungkar, dan dia bekerja siang dan malam untuk menyebarkan kalimah (لا إله إلاّ الله), dan ini adalah riwayat kehidupan amalan para Imam a.s. selepasnya, kerana ia adalah amalan para nabi dan Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya, Isa a.s. sebagai seorang pengembara di bumi menyeru manusia kepada Allah dan seperti itulah nabi-nabi seperti Ibrahim dan Musa dan nabi-nabi yang lain a.s.

Ini adalah kisah-kisah mereka dalam Al-Quran yang menyeru dan berusaha terus menerus untuk menyebarkan kalimah (لا إله إلاّ الله), dan menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran.
----------
[1]. Surah Al-Baqarah (2): 256.
[2]. Amir Al-Mu'minin a.s mengatakan dalam beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (sawas):. (Tabib menjelajah perubatannya dan menentukan jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia mengubat di mana muncul keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga tuli, dan lidah bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page 207.




No comments:

Post a Comment