Bencana
Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
Adakah
Umar memahami arahan Al-Rasul (S) dengan cara yang berbeza?
·
-
Dan mereka berkata dalam jawapan terakhir: Umar tidak memahami dari Al-Hadits
(percakapan ini) bahawa penulisan itu akan menjadi sebab untuk menyelamatkan (memelihara)
setiap orang dari umat daripada kesesatan, Tetapi memahami bahawa ia akan
menjadi satu sebab kerana tiada kesepakatan atas perkara yang menyesatkan
selepas menuliskannya. (Mereka berkata): dan telah diketahui bahawa kesemua
mereka atas perkara yang menyesatkan, yang mana tidak akan menjadi sebab selamanya,
dituliskan atau tidak ditulis, bandingkanlah pada hari ini apa yang berlaku
kerana penentangan tersebut..
.
|
8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan
jawabannya
9.
... Dan aku lupa yang ketiga
10. Tetapi
adakah ditulis Wasiat itu?
11. Dalil
Wasiat mesti ditulis: Pertama - Ayat-ayat Al-Quran
12. Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan.
13. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
14. Keempat:
isi perintah itu disokong oleh Al-Quran dan banyak Hadits yang menunjukkan
pelantikan kepimpinan ilahi
Rujukan |
Jawapannya:
Dan
jika Umar tidak begitu jauh dari pemahaman, dan apa yang dia sembunyikan dari
Al-Hadits (percakapan) ini apa yang kelihatan kepada semua manusia, kerana Badwi
pendalaman pun memahaminya bahawa tulisan ini jika ia telah ditulis akan sepenuhnya
memastikan semua orang tersisih dari kesesatan, dan ertinya ia adalah satu
pengertian Al-Hadits (percakapan) dengan kefahaman manusia, dan Umar, dia
tahu dengan pasti bahawa Nabi Muhammad, (S), tidak takut pada umatnya berhimpun
atas kesesatan. Kerana dia telah mendengar sabda baginda (S): tidak akan
berhimpun umatku atas kesesatan, tidak berhimpun kesilapan itu, dan sabda
baginda: Akan selalu ada sekelompok dari umatku yang memperjuangkan Al-Haq.
.
. Dan Firman Allah SWT
﴿ وَعَدَ اللَّـهُ
الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي
الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ
دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ
أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ﴾
(Dan
Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan
mengerjakan amal-amal yang saleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan
mereka berkuasa dimuka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang
sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama
yang telah diridhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar
(keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka
tetap menyembahku-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku.)
[Al-Nuur 24:55]
Ada
banyak teks-teks Al-Quran dan Sunnah yang benar bahawa umat itu tidak tidak akan
berhimpun dengan tertariknya atas kesesatan, adalah tidak munasabah ini yang
berkisar pada pegangan Umar atau yang lainnya terhadap Nabi (S), ketika baginda
meminta tinta dan lembaran, takut berhimpun umatnya atas kesesatan, dan yang
sesuai dengan Umar yang akan memahami dari percakapan apa yang datang
daripadanya ke dalam fikiran, tidak dinafikan sahihnya Sunnah dan ketentuan Al-Quran.
Bahawa kemarahan Nabi (S) dari mereka, belajar dari sabda baginda: Keluarlah
kamu, bukti bahawa yang meninggalkan baginda adalah dari yang mereka
perlukan, walaupun Umar membangkang kerana disyaki dalam pemahaman Al-Hadits
(percakapan) seperti yang mereka dakwa Nabi masih dalam kesamaran dan baginda
menyatakan apa yang dimaksudkannya, tetapi jika Nabi dalam kedudukan untuk
meyakinkan mereka sebagaimana yang diperintahkan mereka berbuat demikian, apakah
kesan mereka menolaknya, dan menangisnya Ibn Abbas dan kekesalannya adalah daripada
bukti terbesar apa yang kita katakan.
|
No comments:
Post a Comment