Wednesday 19 November 2014

Pergerakan Al-Yamani Dari Iraq ke Jerusalem






Pergerakan Al-Yamani Dari Iraq ke Jerusalem


Secara ringkas dan secara umum, pergerakan pelopor utama Imam Al-Mahdi (AS) dimulai dengan mengirimkan Al-Yamani yang merupakan 313 pendukung Imam (as) yang pertama. Kata-kata daripada Amirul Mukminin (as), di mana dia menyebut para sahabat Al-Qa'im dan negara-negara mereka, menunjukkan bahawa orang-orang yang pertama dari sahabatnya adalah dari Iraq, khususnya dari Basra, sebuah bandar di Iraq. Oleh itu, ia menjadi jelas kepada kita pada mulanya bahawa gerakan Al-Yamani akan mengambil langkah-langkah pertama dari Iraq:

Dalam satu kenyataan yang panjang beliau, Amirul Mukminin (as) berkata:

[... Pertama mereka adalah dari Basra dan yang terakhir dari mereka lepas dari Ibdal (orang-orang yang akan menggantikan orang yang tidak beriman) ...] [1].

Al-Yamani yang pertama beriman pada Imam Al-Mahdi (as), dia adalah tangan kanan, penolong, pengganti dan pemimpin yang kepadanya kesetiaan (bai’ah) telah diberikan. Dia akan menyeru manusia untuk berbaiah kepada Imam Al-Mahdi (as), mengumumkan hubungannya dengan yang terakhir dan bahawa Imam mengutusnya bagi pihaknya. Selain itu, dalam riwayat Imam Baqir, ia telah menyebut bahawa pembimbing yang paling berhak (pembawa panji-panji) adalah Al-Yamani kerana dia menyeru kamu untuk menyertai Imam Al-Mahdi. Malah, dalam zaman Kezuhurannya, panji-panji kepalsuan, yang mendakwa Imam Al-Mahdi dan lain-lain, akan bertambah. Tambahan pula, ia menjelaskan lagi kepada kita, sesuai dengan yang disebutkan di atas, bahawa dua belas panji-panji yang akan menyeru mematuhi ajaran Ahli Bait (as), oleh diri mereka sendiri dan bukan suatu perintah daripada Imam (as), akan semua akan dihumban ke neraka kecuali satu, iaitu panji sebenar Ahli Bait (as) yang diutus oleh mereka. Panji Kebenaran ini tidak lain melainkan Al-Yamani, kerana dia adalah orang utama yang akan membuka jalan semasa Kebangkitan, dan sesiapa yang menentangnya akan dihumban ke dalam neraka.

Oleh itu, pergerakan Al-Yamani, pelopor kepada Imam Al-Mahdi (as), akan bermula hampir enam tahun sebelum Kebangkitan Imam Al-Mahdi (as) dengan kuasa pedang.

Dalam hal ini, diriwayatkan dari Ibn Al-Hanafiyyah yang berkata: [Tujuh puluh dua bulan berasingan dari kemunculan panji-panji hitam dari Khurasan, serta Shuaib Bin Saleh dan Mahdi pertama, dari penyerahan kuasa kepada Imam Al-Mahdi.] [2]

Panji-panji hitam yang dinyatakan di atas merujuk kepada panji-panji yang ingkar [3] yang akan muncul pada awal kemunculan seruan Imam. Bagi panji-panji hidayah dari Timur, mereka adalah panji-panji hitam yang sedikit diterangkan dalam riwayat [4], yang akan muncul selepas Mahdi Pertama (Al-Yamani) mengumpulkan tenteranya dan pengikutnya bertambah. Pada mulanya, dia hanya akan menyeru orang ramai untuk berbai’ah kepadanya dan beliau akan memberitahu mereka bahawa dia dihubungi oleh Imam Al-Mahdi (as) dan membuktikan bahawa dia adalah seorang utusan rasmi Imam dengan menghasilkan bukti-bukti yang diberikan kepadanya oleh Imam tanpa perlu cara yang lain. Dia akan menyeru manusia dengan cara yang sebaik mungkin. Sudah tentu, salah satu daripada bukti-bukti yang paling penting ialah dia akan dikeluarkan adalah dari al-Quran bagi umat Islam, Taurat untuk orang-orang Yahudi, dan Injil bagi orang Kristian, seperti yang dinyatakan dalam riwayat.

Tambahan pula, Al-Mufaddal Bin Omar berkata: Aku mendengar Abu Abdullah (as) berkata: [Imam yang dilantik oleh Allah dan Rasul-Nya akan terjadi dua keghaiban. Semasa salah satu daripadanya, dia akan kembali kepada ibu bapanya, dan yang lain akan berkata, "Dia mati, dalam lembah yang dia lalui?'. Aku berkata: Apa yang boleh kita lakukan jika terjadi demikian? Dia menjawab: Jika waris membuat tuntutan (bahawa dia adalah Imam), tanya kepadanya tentang perkara-perkara yang besar kira-kira yang dia perlu menjawab sepertinya (as) (ahli bait)] [5].

Perkara-perkara yang besar adalah Kitab Ilahi. Malah, walaupun penyelewengan dan salah tanggap, Rasulullah (sawas) sendiri telah disebut dalam Kitab Ilahi yang mendahuluinya dan dia dengan itu membawa hujah-hujah yang menyokong dakwaannya dari apa yang tertulis dalam Kitab Suci mereka. Bukti-bukti bagi wasi yang sah daripada khalifah Allah di BumiNya pasti akan dipelihara dalam semua Kitab-kitab dan, sekiranya mereka mengeetahui tentang mereka sebelum kedatangan beliau, orang-orang antara mereka yang mengikuti kepalsuan akan memutarbelitkan faham nya, mereka tidak akan mengenalnya sehingga pendakwa yang sah muncul.

Beliau pasti akan menanggung banyak (tentangan) kerana pihak berkuasa agama dan tokoh-tokoh agama dan keduniaan yang tinggi pada masa beliau, seperti semua seruan risalah Allah yang lain. Malah, semua seruan risalah Allah menghadapi tentangan daripada pihak berkuasa agama dan dunia, dan ia tidak ada yang berbeza kepada beliau. Malah, riwayat menunjukkan bahawa kelangsungan seruan ini akan bercanggah dengan semua mazhab-mazhab lain, sedangkan yang lain akan berada di dalam persefahaman, walaupun hanya pada zahir, kerana tujuan mereka adalah semata-mata keduniaan dan dengan itu mereka pasti akan mempunyai banyak perkara yang sama. Atas sebab ini, beliau berkata golongan tujuh puluh dua akan dihumban ke dalam neraka dan hanya satu akan dimasukkan ke syurga, dan dia juga menyebut dua belas panji-panji dari kalangan mazhab tujuh puluh dua - yang akan masuk neraka dan hanya satu yang akan ke syurga. Oleh itu, kita benar-benar perlu memberi pertimbangan perkara besar ini kerana ia adalah unsur penting dalam mengiktiraf panji-panji Kebenaran.

Kemudian, selepas menyeru manusia orang dengan cara yang dianggap terbaik, dan pada bulan-bulan terakhir seruan, beliau akan keluar untuk menentang tentera As-Sufyani, musuh utamanya, akan muncul dalam bulan Rejab.

Diriwayatkan dari Mualla Bin Khunais, dia berkata: Aku telah mendengar Abu Abdullah (as) berkata: [Terdapat beberapa perkara yang tidak dapat dielakkan dan beberapa yang dapat dielakkan, dan kebangkitan As-Sufyani di bulan Rejab tidak dapat dielakkan. ] [6]

Kebangkitan As-Sufyani yang menjadi iktibar bagi pengikut Al-Yamani (Syiah dari keturunan Muhammad) (as), kerana kedatangan As-Sufyani akan seiring dengan kemunculan Al-Yamani (Mahdi Pertama), dan kerana As-Sufyani akan memulakan peperangan terhadap orang-orang yang akan bersaing dengannya di dunia ini (Bani Fulan, iaitu kaum tertentu dan sebagainya) dan yang akan menjadi musuh dan perampas hak-hak Ahli Bait, walaupun mereka menggelar diri mereka Syiah; yang bilangan yang membawa dua belas panji-panji ingkar. Sesetengah daripada mereka akan berbai’ah kepadanya manakala yang lain akan menentangnya. Apabila dia menduduki mereka, akan ada banyak pihak yang selepas kekal menderita dan merasakan keganasan dan bahaya yang disebabkan oleh As-Sufyani terkutuk, akan mula menyertai panji-panji Al-Yamani, yang telah lama menghadapi penolakan orang-orang yang mencari kekayaan duniawi dan menyembah berhala manusia (ulama yang tidak beramal). Berita baik ini jelas dalam riwayat berikut:

Diriwayatkan dari Abu Jafar Al-Baqir (as), beliau berkata: [... Bersukacitalah dan bergembiralah kerana apa yang kamu inginkan. Tidakkah kamu melihat bagaimana musuh-musuh kamu berlawan antara satu sama lain dalam menentang Allah dan membunuh antara satu sama lain di seluruh dunia ini, tanpa kamu, semasa kamu selamat berada di rumah kamu, terpencil daripada mereka. As-Sufyani yang menyeramkan akan menakluk musuh kamu, akan cukup kuat kebencian kamu terhadapnya dan dia akan menjadi salah satu tanda-tanda untuk kamu. Walaupun jika yang tak bermoral muncul, kamu akan tinggal satu atau dua bulan selepas penampilan tidak ada yang dia tidak seksa sehingga dia membunuh ramai manusia yang menyelamatkan kamu. Beberapa sahabat bertanya kepadanya: Apa yang kita boleh lakukan dengan semua keluarga jika ia berlaku. Beliau berkata: Orang-orang di antara kamu tidak akan terlibat dengannya, untuk kemurkaan dan beliau kebimbangan akan menyasarkan Syiah kita. Bagi wanita, mereka tidak akan dirosakkan, jika dikehendaki Allah SWT. Ia akan berkata: Di manakah orang-orang akan melarikan diri daripadanya? Beliau berkata: di antara mereka yang ingin keluar, hendaklah pergi ke Madinah, Mekah atau ke negara lain. Kemudian beliau berkata: Apa yang kamu lakukan di Madinah ketika tentera jahat yang akan mengetuainya? Kamu perlu pergi ke Mekah, kerana di dalamnya kamu boleh berkumpul. Adapun penderitaannya, itu akan serupa dengan kehamilan seorang wanita untuk itu akan berlangsung sembilan bulan saja, insya Allah.] [7]

Oleh itu, jelaslah bahawa penghijrahan sama seperti Rasulullah (sawas) pada awal seruan baginda akan berlaku.

Diriwayatkan dari Abu Abdullah (as) bahawa dia berkata: [As-Sufyani adalah salah satu tanda-tanda yang tidak dapat dielakkan dan dia tidak akan keluar melainkan pada bulan Rejab. Kemudian, seorang lelaki bertanya kepadanya: Wahai Abu Abdullah, apa yang akan berlaku kepada kita jika dia muncul? Dia menjawab: Jika ini berlaku datang kepada kami] [8].

Perkara itu (iaitu penghijrahan dan mengelakkan pergeseran dengan As-Sufyani) akan berlaku pada awal tempoh enam bulan pertama kedatangan As-Sufyani ini. Oleh itu, ia akan terhad dalam masa di antara bulan Rejab dan Dhu al-Hijjah, dan kemudian kemunculan Al-Mahdi akan berlaku pada bulan Muharram.

Diriwayatkan dari Abu Abdullah (as), beliau berkata: [Al-Qa'im akan muncul pada hari 'Ashura] [9].

Abu Abdullah (as) juga berkata: [As-Sufyani adalah salah satu tanda-tanda yang tidak dapat dielakkan dan ia akan keluar dalam bulan Rejab. Selain itu, dari awal kemunculan beliau sehingga akhirnya lima belas bulan akan berlalu, enam bulan di mana beliau akan berjuang dan apabila dia memerintah dalam tempoh itu, lima bandar-bandar pemerintahannya akan berlangsung selama sembilan bulan dan tidak lebih sehari pun.] [10]

Keenam-enam bulan termasuk penghijrahan sahabat Al-Yamani dan sahabat rapat, serta penghijrahan Al-Yamani untuk timur. Malah, riwayat sentiasa menyebut bahawa kemunculan pertama Al-Yamani akan bermula dari timur, kemudian Ahli Bait (as) telah juga mengesahkan kewajipan untuk berbai’ah kepada pemimpin panji-panji timur walaupun merangkak di atas salji. Selain itu, riwayat menyebut bahawa Al-Mahdi akan menjaga dirinya dari penglihatan As-Sufyani pada mulanya. Orang yang dimaksudkan di sini ialah Al-Yamani (Mahdi Pertama) kerana dia adalah musuh terang-terangan As-Sufyani, sedangkan Imam Al-Mahdi (as) bukan musuh As-Sufyani secara nyata, oleh itu dia perlu hilang dari pandangannya. Kemunculan Imam Al-Mahdi (as) akan berlaku selepas perang dilancarkan di antara As-Sufyani dan Al-Yamani yang kedua-duanya adalah antara tanda-tanda yang mendahului takdirnya (as).


Ali Bin Al-Hussein (as) katanya: [... Kemudian As-Sufyani terkutuk, dari keturunan 'Atabat Bin Abi Sufyan, akan muncul dari lembah gersang. Ketika dia keluar, Al-Mahdi akan ghaib hanya untuk keluar selepas itu.] [11]

Selepas Mahdi pertama ghaib, iaitu dalam tempoh sebelum kemunculan beliau, As-Sufyani akan menghantar tentera untuk menangkap dia, tetapi Allah akan membuat bumi menelan mereka.

Diriwayatkan dari Umm Salamah, dia berkata: Rasulullah (sawas) bersabda: [Sekumpulan yang jumlahnya akan sama dengan pahlawan-pahlawan Islam dalam peperangan Badar, akan berbai’ah kepada seorang lelaki di antara perjuru (rukun) Ka'bah dan Makam Ibrahim. Sebilangan besar orang Iraq dan Abdaal daripada Sham (orang-orang yang akan menggantikan orang yang beriman) akan datang kepadanya. Walau bagaimanapun, tentera dari orang-orang Sham akan mendahului mereka dan apabila mereka sampai Al-Bayda', bumi menelan mereka. Kemudian, seorang lelaki dari Quraisy, yang bapa saudara adalah dari keturunan Kalb, akan bergerak (berarak) ke arah mereka, hanya boleh dikawal oleh kehendak Allah, apabila mereka bertemu. Oleh itu, ia telah berkata: malanglah orang yang tidak mendapat manfaat daripada pengagihan harta rampasan kaum Kalb] [12].

Siapakah lelaki ini yang akan bergerak (berarak) ke arah mereka? Dan siapakah orang yang tergolong dari kaum Quraisy! Adakah dia dari keturunan Al-Hassan atau Al-Hussein?!

Namun, apabila diperhatikan bahawa orang dari kaum Quraisy adalah berbeza daripada lelaki yang disasarkan dan ditelan itu, dan dia akan datang selepasnya; itulah sebabnya Rasulullah (sawas) bersabda: [bumi akan menelan mereka. Kemudian, seorang lelaki dari kaum Quraisy akan bergerak (berarak) ke arah mereka.] [13]

[Bumi akan menelan mereka dan tiada yang akan terselamat kecuali dua orang lelaki dari keturunan Kalb dipanggil Wabr dan Wubair yang wajahnya akan diterbalikkan dengan mereka kelihatan hadapan ke belakang.] [14]



Dalam hal ini, Amirul Mukminin (as) berkata: [... As-Sufyani akan keluar dengan panji-panji hijau dan salib emas, yang diketuai oleh seorang panglima dari suku Kalb ... Beliau akan menghantar pasukan berkuda untuk membunuh seorang lelaki dari keturunan Muhammad (sawas) yang akan disertai oleh sekumpulan lelaki yang ditindas di Mekah dan dipimpin oleh seorang lelaki dari Ghatfan. Tetapi, apabila mereka sampai ke tengah-tengah Safayeh Putih [15] di Al-Bayda '[16], mereka akan ditelan... hari itu, tafsiran ayat berikut menjadi kenyataan:

﴿ وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ 

{Dan jikalau kamu melihat ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat,} [17]

Huzaifah Bin Al-Yamaan (ra) berkata bahawa Rasulullah (sawas) menyebut satu penderitaan yang akan timbul di antara orang-orang timur dan orang-orang barat, bersabda: [Walaupun mereka dalam keadaan ini, As-Sufyani datang kepada mereka dari lembah gersang pada ketika itu sehingga dia sampai ke Damsyik. Beliau menghantar dua pasukan, satu di timur dan satu lagi ke Madinah. Mereka akan sampai tanah Babel dari bandar yang terkutuk (iaitu Baghdad) dan membunuh lebih daripada tiga ribu orang, merogol lebih daripada satu ratus wanita dan membunuh tiga ratus dari keturunan (ini dan itu) Al-Abbas. Kemudian, mereka akan pergi ke Kufah dan mewujudkan kekacauan di sana sebelum menuju ke arah Sham. Pada ketika ini, panji-panji Bimbingan keluar, mengikuti mereka, membunuh mereka semua, tidak meninggalkan saksi, dan menyimpan semua tawanan dan merampas di tangan mereka. Bagi tentera kedua, ia akan sampai ke Madinah dan merompak selama tiga hari dan tiga malam sebelum menuju ke Mekah. Walau bagaimanapun, apabila ia mencapai Al-Bayda ', Allah akan menghantar Jibril dan menyuruh beliau untuk terus menghapuskan mereka. Oleh itu, dia akan memukul bumi dengan kakinya supaya ia tenggelam di bawah kaki dan sehingga menelan mereka, tiada yang terselamat kecuali dua orang lelaki dari kaum Juhayna].

Dalam hal ini, Amirul Mukminin (as) diriwayatkan berkata: [... Wahai Mu'awiyah, Rasulullah (sawas) berkata kepadaku ... dan seorang lelaki dari keturunan kamu akan menjadi jahat dan terkutuk , ..., dia akan menghantar tentera ke Madinah, untuk menyerang dan menjarahnya, membunuh sebilangan besar manusia dan melakukan kehinaan di dalamnya. Walau bagaimanapun, seorang hamba soleh dari keturunanku akan menyelamatkan mereka dan mengisi bumi dengan keadilan dan kesaksamaan kerana ia telah dipenuhi dengan kezaliman dan penindasan. Aku tahu namanya, umurnya pada masa itu, dan tanda beliau. Beliau adalah dari keturunan anakku Al-Hussein yang akan dibunuh oleh Yazid anak kamu, dan dialah yang akan menuntut bela kehidupan bapanya, maka dia akan melarikan diri ke Mekah. Malahan, pemimpin tentera yang akan membunuh Jiwa Suci dari keturunanku berhampiran batu minyak. Kemudian, tentera akan berarak ke arah Mekah. Aku tahu nama panglima mereka, nama-nama mereka dan perihal kuda mereka. Oleh itu, apabila mereka sampai Al-Bayda' dan berjalan di atas tanah yang rata dan Allah akan menghumban dan menyebabkan tenggelam di bumi di bawah kaki mereka dan menelan mereka, sesungguhnya Allah Maha Kuasa berfirman:

﴿ وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ 

{Dan jikalau kamu melihat ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat,} [Surah Saba’34:51]

Beliau berkata: Ia akan tenggelam di bawah kaki mereka supaya tiada seorang dari tentera yang bertahan, kecuali seorang yang mukanya Allah terbalikkan mengarah ke belakangnya. Kemudian, Allah akan menghantar kepada Al-Mahdi orang berkumpul dari segenap penjuru bumi, sama seperti awan gugur bertaburan berkumpul bersama. Aku bersumpah bahawa aku tahu nama-nama mereka, nama palingma mereka dan perihal haiwan kenderaan mereka. Al-Mahdi akan memasuki ke Ka'bah yang menangis dan berdoa kepada Allah SWT.] [18]

Hadis ini menunjukkan bahawa pembunuhan Jiwa Suci akan mendahului penenggelaman tentera As-Sufyani, yang bermakna bahawa ia akan berlaku di antara dua puluh lima Thu Al Hijjah dan sepuluh Muharram, hari terjadinya pedang-pedang akan terhunus. Malah, penenggelaman mungkin berlaku antara dua puluh lima Thu Al Hijjah dan kesepuluh Muharram atau ia mungkin berlanjutan sehingga Ramadhan, iaitu dalam tempoh lapan bulan di mana perjuangan antara As-Sufyani dan Al-Yamani akan berlaku. Kemudian, jeritan (saihah) akan terjadi di bulan Ramadhan, dan pada masa itu pemerintahan As-Sufyani akan berakhir dan semua tanda-tanda ditakdirkan akan menjadi kenyataan; tanda-tanda yang serupa dengan benang manik, iaitu ia berturut-turut.

Amirul Mukminin (as) juga berkata: [Mahukah aku memberitahu kamu tentang akhir pemerintahan keturunan Fulan-dan-Fulan? Kami menjawab: Ya, wahai Amirul Mukminin. Beliau kemudian meneruskan: Satu Jiwa Suci akan dibunuh pada hari yang suci, di sebuah negara yang suci, oleh orang-orang dari suku Quraisy dan demi Allah, Pencipta manusia, mereka tidak akan memerintah selepas dia diselamatkan selama lima belas malam. Kami bertanya: Adakah terdapat apa-apa yang akan berlaku sebelum atau selepas itu? Beliau menjawab: Satu jeritan (saihah) akan didengar pada bulan Ramadan, ia akan memeranjatkan orang-orang yang berjaga, menyedarkan orang-orang yang tidur dan membuat gadis itu meninggalkan bilik-biliknya sendiri] [19].

Oleh itu, jika jeritan (saihah) bulan Ramadan terjadi pembunuhan Jiwa Suci (Nafs Zakiyah) akan berlaku pada bulan Thu Al Hijjah, maka, jeritan (saihah) akan datang kira-kira lapan bulan selepas pembunuhan Jiwa Suci, iaitu bulan-bulan: (Muharram, Safar, Rabi '1, Rabi' 2, Jumada 1, Jumada 2, Rejab dan Syaaban) dan Kezuhuran yang akan bermula pada bulan Muharram, didahului oleh kemunculan As-Sufyani pada bulan Rejab hingga Thu Al Hijjah, iaitu enam bulan, dan akhir keseluruhan pemerintahan As-Sufyani (lima belas bulan), yang betul-betul bertemu dengan bulan Ramadan.

Terdapat juga wujud satu lagi petunjuk yang mengesahkan bahawa jeritan (saihah) akan datang kira-kira selepas Kezuhuran, kerana jeritan (saihah) hanya akan berlaku selepas pembunuhan dan peperangan, seperti yang dinyatakan dalam riwayat berikut:

Abu Abdullah (as) berkata: [Pembunuhan dan peperangan akan tersebar di kalangan manusia yang begitu banyak, bahawa mereka akan mengambil jalan keluar ke tempat perlindungan, dan dan jeritan (saihah) dari langit akan kedeangaran kerana kehebatan pertempuran: Apakah sebab semua pembunuhan dan peperangan ini? Imam kamu demikian dan demikian.] [20]

 Selain itu, diriwayatkan Abu Jafar, katanya: [Perhatikanlah jeritan (saihah) yang akan membawa kamu dengan kejutan. Ia akan datang dari Damsyik, membawa untuk kamu bantuan yang besar.] [21]

Di samping itu, Abdullah Bin Sanan meriwayatkan bahawa Abu Abdullah (as) berkata: [jeritan (saihah) itu, As-Sufyani, Al-Yamani, pembunuhan Jiwa Suci dan tapak tangan yang ditunjukkan di langit semua adalah tanda-tanda takdir. Beliau kemudian menambah: Terdapat juga akan terjadi jeritan (saihah) menakutkan yang akan didengar pada bulan Ramadan dan itu akan menyedarkan orang yang tidur, menakut-nakutkan orang-orang yang sedar dan membuat gadis itu meninggalkan bilik-biliknya sendiri] [22].

Imam Reza (as) juga berkata: [... Seolah-olah aku telah bertambah tawar hati olehnya. Mereka akan dipanggil supaya kedua-dua orang-orang yang jauh dan dekat akan mendengar panggilan (saihah). Ia akan menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan azab bagi orang-orang yang tidak beriman. Lalu aku berkata: Boleh tuan beritahu aku apakah dia panggilan ini? Dia menjawab: Maka hendaklah ada tiga panggilan (saihah) dalam Rejab. Yang pertama berkata: {Laknat Allah ke atas orang yang tidak beriman}, dan yang kedua: {Hari kiamat yang akan datang telah dekat}, Wahai orang yang beriman! Adapun yang ketiga, mereka akan melihat tangan yang menunjukkan dengan bahagian pertama terlihat ketika matahari terbit, mengumumkan: "Allah telah utuskan si anu si anu untuk menghapuskan musuh-musuh, dan ia kemudiannya bahawa orang yang beriman akan menikmati bantuan, kerana Allah akan mengangkat beban dari dada mereka dan mengambil kemarahan di dalam hati mereka "] [23].

Abu Abdullah (as) diriwayatkan berkata: [Tahun jeritan (saihah) akan didahului oleh wujudnya tanda di bulan Rejab. Tanda apa?, Aku bertanya. Beliau menjawab:. Satu muka (wajah) terpantul di bulan dan tangan kelihatan] [24].

Perlu diingat bahawa walaupun terdapat beberapa panggilan (saihah) dengan beberapa bukti padanya, bukan untuk menyebut bahawa riwayat membawa beberapa maksud dalam kebimbangan ini kerana sebahagian daripada mereka merujuk kepada jeritan (saihah) yang sama atau panggilan, namun masing-masing menjelaskan hanya satu sisi cerita sahaja:

Oleh itu, perkara ini memerlukan kajian yang berasingan:

Sesetengah riwayat menceritakan bahawa ia akan berlaku pada bulan Rejab, ada yang dalam bulan Ramadan, yang lain dalam dunia kedaulatan (dunia kita ini), seperti huru-hara pwnduduk kerana penyebaran berita tertentu di antara mereka, yang lain menyebut bahawa panggilan (saihah) akan datang dari Kerajaan Langit (Wahyu, ru’ya, visi dan lain-lain) dan beberapa keajaiban yang lain seperti jeritan (saihah) Ramadan, iaitu selepas fitnah, ujian, percubaan dan sebagainya ...

Walau bagaimanapun, jika panggilan (saihah) adalah sama dalam riwayat berikut: "Kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya.", bagaimana kita akan kemudiannya dapat membezakan antara panji-panji Kebenaran dan pelbagai panji-panji Syiah? Malah, setiap panji-panji mendakwa membawa panji-panji yang benar, dan kita semua tahu, walaupun sebelum Terwujudnya panggilan, bahawa kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya. Tetapi siapakah Syiahnya dalam realiti?

Peperangan dan pertentangan sedang membara di Iraq, di mana Syiah merupakan majoriti yang besar. Mengapa mereka tidak mahu bersatu dan setia kepada Imam mereka sebelum berjuang sejak jeritan (saihah) jelas membawa mereka kepadanya? Dan mengapa mereka beritahu (menghalau) dia kembalilah Wahai anak Fatima, dan sebagainya...

Walau bagaimanapun, jika panggilan (saihah) menyebut nama Imam, riwayat yang menyatakan (Kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya ...) dirujuk kemudian kepada Imam, seperti ungkapan "Kebenaran itu bersama As-Sufyani dan Syiahnya merujuk kepada sisi kepalsuan yang diikuti oleh orang-orang yang ingkar dan mengelirukan. Jangan berfikir bahawa manusia, tanpa mengira kedudukan dan mazhab mereka, akan mengikuti kepalsuan atau meninggalkan kebenaran haruskah panggilan benar-benar berlaku seperti yang dinyatakan dalam riwayat, terutamanya selepas amaran Rasulullah dan orang-ahlibait baginda. Walau bagaimanapun, bahagian terbesar adalah khusus untuk ujian dan percubaan, kerana Allah Maha Kuasa berfirman:

﴿وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِم مَّا يَلْبِسُونَ﴾

{Dan kalau Kami jadikan rasul itu malaikat, tentulah Kami jadikan dia seorang laki-laki dan tentulah Kami meragu-ragukan atas mereka apa yang mereka ragu-ragukan atas diri mereka sendiri.} [25].

Oleh itu, kita membuat kesimpulan bahawa kebanyakan riwayat membincangkan aspek umum panggilan (saihah) dan bukan ucapan atau mengemukakan tafsiran panggilan, dan sebagaimya ... Atas sebab itu, aku telah mengatakan bahawa isu ini memerlukan kajian terperinci, memandangkan sudah terdapat kajian mengenai salah satu aspek jeritan (saihah), yang dijalankan oleh Encik Ahmed Hattab dalam bukunya bertajuk (Al-Fasl Khitab Fi Hujjiyat Ru'ya Uwli Al-Albab), yang para pembaca boleh merujuknya.

Adapun riwayat, ia berkaitan yang berikut:

Al-Fadl Bin Shadhan meriwayatkan bahawa Abu Jafar (as) berkata: [... Pembunuhan Jiwa Suci dan Kemunculan Al-Qa'im (as) kedua-duanya adalah takdir. Jadi, aku bertanya kepadanya: Bagaimanakah panggilan ini? Dia menjawab: Satu tanda jeritan (saihah)dari langit pada awal hari ini, 'Kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya,'. Kemudian Iblis (l.a.) akan memanggil pada hujung hari ini, 'Kebenaran itu bersama As-Sufyani dan Syiahnya, menjadikan orang yang berdusta keliru.] [26].

Sebagaimana yang mereka (as) katakan, perkara-perkara yang diketahui oleh mereka bertentangan. Oleh itu, kita boleh melihat apa yang dimaksudkan dengan: (Ali dan Syiahnya) dalam jeritan (saihah) itu, dengan memerhatikan panggilan syaitan Iblis (l.a.): (Kebenaran itu bersama As-Sufyani dan Syiahnya). Malah, pertentangan (lawan) utama kepada As-Sufyani yang dijanjikan adalah Al-Yamani (pembawa panji-panji Hidayah) yang mewakili pihak Kebenaran berbanding kepalsuan, iaitu As-Sufyani dan Syiahnya. Ia kemudian bertambah jelas kepada kita bahawa ungkapan yang menyatakan bahawa (Kebenaran itu bersama Ali dan Syiahnya) bermaksud Kebenaran itu bersama Al-Yamani dan Syiahnya. Malah, Al-Yamani adalah bersama Imam Al-Mahdi (as) seperti mana Ali (as) adalah bersama Rasulullah (sawas). Oleh itu, fahamilah dan jangan jadi dari kalangan yang ingkar perintah.

Diriwayatkan oleh Hussein Bin Al-Mukhtar, dari Ibn Abu Ya'fur, dari Abu Abdullah (as) berkata: [Sesungguhnya, yang binasa daripada "Fulani" (si anu si anu), seorang lelaki dari keturunan Al-Abbas, kemunculan As-Sufyani, pembunuh Jiwa Suci, daripada tenteranya yang ditelan dan jeritan (saihah). Kemudian, aku bertanya: Apa yang kamu maksudkan dengan jeritan (saihah)? Adakah ia tetuang (sangka kala)? Beliau menjawab: Ya, dan melaluinya Imam akan didedahkan. Bantuan akan berlaku selepas kematian "Fulani" (si anu si anu) dari keturunan Al-Abbas, tambahnya.] [27].

Aku berkata: Adakah sesiapa yang tertanya-tanya mengapa Imam (as) berkata, "Fulani"? Mungkinkah beliau telah berkata secara "Taqiyya", tetapi jika demikian, mengapa pula dia rujukkan kepada keturunan Al-Abbas? Dan mengapa beralih kepada "Taqiyya" jika Imam menyebut keturunan Al-Abbas dengan jelas! Malah, perkataan "Fulani" mempunyai ukuran fonetik yang sama sebagai nama pujaan (gelaran) terbesar dari keturunan Al-Abbas pada masa itu Kemunculan (Era Hananiyah). Dia seperti unta Aisyah, yang digunakan untuk mengobar dan mencetus perang, dan orang-orang itu, (l.a) yang tidak meninggalkan sebiji batu pun sebagai tanda untuk mempertahankannya dari dari diketahui. Walau bagaimanapun, apabila ia telah dibunuh, penderitaan berakhir, yang tidur merasa pelik dan pertempuran mendapat berakhir. Perlu diingat bahawa kedua-dua kewujudan dan kematian "Fulani" dianggap sebagai kesusahan yang menimpa. Selain itu, orang yang ditimpa dengan kesusahan yang menimpa mesti menyeru [Ali (as) pada masa Kebangkitan] [28] untuk menuntut bela atas kematian Othman (pada masa Kebangkitan itu) juga.

Riwayat menceritakan bahawa, manakala yang menyebut para sahabat Al-Qa'im (as), Amirul Mukminin (as) berkata: [...pertama mereka adalah dari Basrah dan terakhir mereka dari Abdaal (orang-orang yang akan menggantikan orang yang beriman) . Mereka dari Basra adalah Ali Muhareb dan Talik, manakala akan ada Abdullah dan Obeid dari Kashan ...] [29].

Riwayat jeritan (saihah) ini adalah perkara yang disebut yang perlu diambil perhatian. Untuk jeritan (saihah) Iblis syaitan yang terdesak ditujukan kepada penyokong beliau yang hatinya dipenuhi dengan penyakit, iaitu permusuhan yang mereka pikul
terhadap Ahli Bait (as). Selain itu, seperti yang aku telah berkata, "Othman" atau "Ali" hanya nama samaran, ia bukan nama sebenar, seperti yang dinyatakan dalam riwayat.

Abu Abdullah (as) berkata: ... [Aku bersumpah bahawa aku mendengar bapaku (as) berkata: Demi Allah, ini jelas dinyatakan dalam kitab Allah SWT, kerana Dia berkata:

﴿ إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ 

{Jika kami kehendaki niscaya Kami menurunkan kepada mereka mukjizat dari langit, maka senantiasa kuduk-kuduk mereka tunduk kepadanya.}. [Syu’ara 26:4] 

Pada hari itu, semua orang di Bumi akan leher mereka terkulai dengan rendah hati di hadapannya; penduduk Bumi akan percaya apabila mendengar jeritan (saihah) memanggil dari langit, sambil berkata: " Kebenaran itu bersama Ali bin Abi Talib (as) dan Syiahnya.". Beliau berkata: Oleh kerana hari berikutnya datang, Iblis syaitan akan pergi ke udara begitu tinggi sehingga dia akan hilang dari penglihatan penghuni Bumi dan dia akan menjerit, memanggil berkata, "Kebenaran itu bersama Othman Bin Affan dan Syiahnya.” mereka membunuhnya secara tidak adil dan aku menyuruh kamu untuk menuntu bela atas kematiannya." Dia kemudian meneruskan: Allah akan menyatukan orang-orang yang beriman dalam panggilan (saihah) menggalakkan Kebenaran, iaitu panggilan (saihah)  pertama. Mereka yang hatinya dipenuhi dengan penyakit akan kemudiannya menjadi keliru, dan demi Allah, penyakit ini hanyalah permusuhan mereka terhadap kita. Oleh itu, mereka akan meninggalkan kita dan mengatakan bahawa panggilan pertama adalah sejenis jampi, dilontarkan oleh Ahli Bait. Kemudian, Abu Abdullah (as) bacakan ayat Allah SWT dan berkata:

﴿ وَإِن يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ  
                                                           
{'. Dan jika mereka melihat suatu tanda (mukjizat), mereka berpaling dan berkata: "(Ini adalah) sihir yang terus menerus"} [Surah al-Qamar 54:2]  [30]].


✡✡✡✡✡
                            
___________
[1] - Bisharat Al-Islam, ms. 148.
[2] - Kitab Al-Fitan, dengan Na'eem Hamaad Ibn Al-Muruzi p. 165, hadis Mu'jam Al-Imam Al-Mahdi (as), Jil. 1, ms. 397.
[3] - The panji-panji yang memasuki tempat kejadian pada awal kejatuhan Saddam, zalim (Panji-panji Bani Abbas).
[4] - Rasulullah (sawas) berkata: (Tidak akan datang panji-panji hitam dari timur milik Bani Abbas. Mereka akan tinggal selagi Allah izinkan, maka akan keluar panji-panji hitam kecil yang akan memerangi seorang lelaki. dari keturunan Abu Sufyan dan para sahabat dari timur akan berbai’ah kepada Al-Mahdi) Kitab Al-Fitan, dengan Na'eem Hamaad Ibn Al-Muruzi, halaman 190, hadis Mu'jam Al-Imam Al Mahdi (as), oleh Sheikh Ali Al-Kurani Al-'Amili, jld.1, ms. 396,; Zaman Rupa, ms. 228.
[5] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh An-Nu'mani, p. 173 ..
[6] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh An-Nu'mani, p. 300 ..
[7] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh An-Nu'mani, p. 301.
[8] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh An-Nu'mani, p. 302.
[9] - Kelantan Al-Anwar, vol. 52, p. 297.
[10] - Al-Ghaybah (ghaib) oleh An-Nu'mani, p. 300.
[11] - Al-Ghaybah, oleh Sheikh At-Tusy, p. 444.
[12] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 1, ms. 442.
[13] - The tentera yang akan ditelan mungkin menjadi tentera yang mewakili ulama bisu (ulama di akhir zaman). Dalam arahan kepada Ibn Mas'ud, Rasulullah (sawas) disebut perkara seperti ini selepas sehingga mereka diancam penyelewengan dan penenggelaman, kerana dia berkata mengikut tafsiran ayat berikut: (Dan jikalau kamu melihat ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat). Ini adalah ayat yang sama disebut oleh Ahli Bait (as) mengenai tentera As-Sufyani yang akan ditelan bumi. Oleh kerana ia adalah ayat yang sama dan masa yang sama (masa kemunculan itu), tafsiran juga perlu pada yang sama.
[14] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, Jil. 3, ms. 277; Ibn Hamaad, halaman. 90.
[15] - Safayeh Putih: ia boleh merujuk kepada (Zakawat Putih), seperti yang diriwayatkan dari Imam As-Sadiq (as) ... Al-Mufaddal berkata: Aku berkata: Wahai Tuan, di manakah tempat tinggal Al-Mahdi di mana orang yang beriman akan berkumpul? Beliau berkata (as): Kufah akan menjadi pusat pemerintahannya, dewannya di masjid, dan perbendaharaan dan tempat di mana umat Islam akan membahagikan keuntungan, adalah masjid As-Sahlat. Bagi Zakawat Putih di Al-Gharyeen, ia akan menjadi tempat beliau berundur.
[16] - Bayda': Ia boleh merujuk kepada "Ibadat" yang merupakan istilah bahasa Arab makna penghapusan atau menghapuskan, untuk As-Sufyani dan bala tenteranya akan dibunuh di sana sehingga apabila mereka ditelan bumi. Oleh itu, Dia Maha Yang Kuasa berkata:
]أَفَأَمِنَ الَّذِينَ مَكَرُوا السَّيِّئَاتِ أَن يَخْسِفَ اللَّـهُ بِهِمُ الْأَرْضَ [
(Adakah orang-orang yang merancang dan melakukan kejahatan-kejahatan itu merasa aman bahawa Allah tidak akan menyebabkan bumi menelan mereka) [An Nahl 16:45]; Safinat Mustadrak Al-Bihar, oleh Sheikh Ali An-Namaazi, Jil. 1, ms. 454.
[17] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 5, ms. 356.
[18] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 5, ms. 358.
[19] - Bihar Al-Anwar, vol. 52, p. 234.
[20] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, vol. 3, ms. 445.
[21] - Kelantan Al-Anwar, Ulama Al-Majlisi, vol. 52, p. 298.
[22] - Al-Ghaybah (ghaib), dengan An-Nu'mani, p. 252.
[23] - Al-Ghaybah (ghaib), dengan An-Nu'mani, p. 181.
[24] - Al-Ghaybah (ghaib), dengan An-Nu'mani, p. 252.
[25] - Al-An'aam 6:9.
[26] - Mu'jam hadis Al-Imam Al-Mahdi (as), oleh Sheikh Al-Kurani, jil. 3, ms. 277, H: 811.
[27] - Al-Ghaybah (ghaib), dengan An-Nu'mani, p. 258.
[28] - aku maksudkan Mahdi pertama, kerana dia adalah tangan kanan dan Wasiy Imam Al-Mahdi (as), seperti Ali (as) adalah tangan kanan dan Wasiy Rasulullah (sawas). Selain itu, Wasiy adalah sesorang yang sentiasa menjadi cubaan orang lain, tetapi ada sesiapa yang belajar pelajaran ini?
[29] - Mujama 'An-Nurayn, oleh Sheikh Abu Al-Hassan Al-Mirindi, hal. 331.
[30] - Al-Ghaybah (ghaib), dengan An-Nu'mani, hal. 261.


No comments:

Post a Comment