Thursday 6 November 2014

Sheikh al Nathim Uqaili


Sheikh al Nathim Uqaili


Juga dikenali sebagai: Abu Taqi
Dilahirkan di Imara, dan bermastautin di Iraq
Menyertai Hauzah3 akhir 1999.
Menulis puluhan buku seperti 'al Balagh al Mubeen' dan hadis'40 menhenai para imam al Mahdi. Beliau adalah salah seorang yang pertama beriman dengan dakwah ini
(Sheikh bermakna ulamak atau dalam bahasa Arab klasik bermakna orang tua)

Saya adalah seorang pengikut Allah yarham Shaheed al Sadr 4. Kecintaan saya kepada Sayyid al Sadr dan pengajian agama membuat saya meninggalkan pengajian akademik. Pada masa itu saya menghadapi masalah yang besar dengan Party Baath 5, semoga Allah melaknat mereka. Apabila saya menyertai Hauzah, jelas sekali saya mempunyai dokumen pengenalan palsu. Keadaan kewangan Hauzah sangat menyukarkan saya kerana sentiasa dihantui oleh Baathists oleh kesetiaan kami kepada al Sadr, semoga Allah memberkati ruhnya.

Setelah tiga bulan berlalu tetapi saya masih tidak dapat mencari penginapan di Najaf, jadi saya menginap di tempat kawan. Saya mendapat alamat (pengelihatan mimpi) di mana saya melihat rakan saya, Sheikh Hayder, di Najaf. Saya pergi ke rumahnya tetapi tetapi dia menutup pintu di hadapan muka saya. Saya yang amat kecewa. Saya akhirnya mendapat sebuah bilik di sebuah Sekolah Lubnan di Hay al Nasr di Najaf pada tahun 2002 dan saya pindahkan keluarga saya ke sana.

Sheikh Haydar Mishatit akan memaklumkan kepada saya tentang pemulihan kewangan, bahawa Imam (as) telah mengkaji di Hauzah akibat salah guna kuasa yang telah berlaku di situ. Terdapat pelajar kami yang menjadi pengikut Sistani6 tetapi mempunyai buku-buku dan kemudahan yang jauh lebih baik daripada diri kami sendiri. 

Oleh kerana kami tidak mampu mendapatkan buku-buku pelajaran, kami akan meminjam buku-buku daripada mereka. Kami juga sukar mendapat makanan seperti roti dan tomato. Jadi kami para pelajar memutuskan untuk membantah Sistani dan memberitahunya keadaan buruk yang kami alami. Rancangannya adalah untuk berkumpul dan apabila bilangan mencukupi, Ahmad Al Hassan (as) akan memimpin kami dan kami akan menghentikan semua jadual pembelajaran dan memberitahu mereka masalah ini. Sehingga masa itu saya tidak melihat Ahmad Al Hassan lagi tetapi hanya ada syeikh-syeikh yang menyokong beliau dengan kuat sahaja.


------------------------------------------------------------
3 Hauzah adalah sebuah institusi pengajian agama. Yang disebut di sini adalah Najaf Hauzah di, Iraq. Terdapat beratus-ratus Hauzah di seluruh dunia Syiah; jumlah sebenar tidak diketahui pada masa tulisan ini ditulis, tetapi kami anggarkan sekitar 1 antara setiap 10,000 orang Syiah, ini akan sama dengan 19,500 (1.3 ribu juta x 15% / 10,000)
4 Shaheed Muhammad Sadiq al Sadr ini, seorang ulamak agama yang soleh (Marja ') dibunuh oleh konco-konco Saddam pada 1999
5 Baathists adalah sebuah parti yang diasaskan kebangkitan Arab di Syria pada tahun 1947.
6 Ini ialah Syed Ali Sistani, seorang ulama besar Iran yang pengikut yang menyumbang lebih 90% daripada jumlah penduduk Syiah Dua Belas hari ini.

-------------------------------------------------- halaman 5



Satu hari kami ada pelajaran dan Sheikh Asaad dari Simawa datang bersama-sama dan berkata, "Adakah kamu mendengar apa yang berlaku? Beliau berkata Sheikh dan lain-lain yang bersama-samanya menghentikan pengajaran al Bideeri dan dia akan menggulingkan beliau dan tidak memberi peluang kepada al Bideeri untuk bertindak balas dan mempertahankan keadaan salah guna kewangan di Hauzah ini.''

Saya mendengar bahawa Ahmad Al Hassan (as) berkumpul di suatu tempat dan menunggu 40 lelaki dan memberitahu mereka untuk menghentikan pengajaran al Bideeri yang merupakan salah seorang ejen Sistani.

Syaikh NATHIM
1999 Memasuki Hauzah
2000
2001
2002 Pindah ke Hay al Nasr
2003
2004
2005
2006
2007

Suasana telah menjadi tegang: ejen Sistani dan Muqtada akan mengatakan Ahmad ini mahu memisahkan dan memecah belahkan masyarakat di sini sehingga beberapa ejen Sistani duduk bersama Ahmad Al Hassan selama beberapa jam, Imam (as) berkata kepada mereka saya akan berdiam diri tetapi dengan satu syarat bahawa Imam Mahdi adalah sebagai hakim di antara kita, jadi mereka gembira kerana mereka berfikir Imam Mahdi masih jauh. Selepas drama ini, pelarasan kewangan berlaku di Hauzah ke suatu tahap yang baik, bagaimanapun, pelajar Sistani akan tetap diberi keutamaan berbanding dengan yang lain.       

Terdapat golongan miskin, tidak mampu dan mereka yang kurang bernasib baik yang akan menjadi dekat dengan Amiril Mukminin8 Ali bin Abi Talib as. Mereka akan menunggu untuk pengunjung Amiril Mukminin untuk sadaqah 9 dan bantuan. Mereka akan mencari makanan dalam tong dan tempat sampah untuk mengatasi kelaparan mereka.

Tidak berapa lama kemudian, tiga orang lelaki yang memakai serban mengetuk pintu rumah saya dan salah seorang daripada mereka adalah Imam (as); Haidar Mishatit10 bersama dengannya.

Saya mengalu-alukan mereka dan kemudian Haidar Mishatit berkata, "Adakah kamu kenal saya Abu Taqi?"



--------------------------------------------------
7 Ini ialah Muqtada al Sadr, anak Syed Shaheed Muhammad al Sadr (2 Sadr) dan ketua Tentera kumpulan syurga.
8 Amiril Mukminin, gelaran merujuk kepada Imam Ali bin Abi Talib as
9 Sumbangan amal
10 Juga disebut Haidar al Mushattat, ini adalah salah satu daripada penyokong-penyokong awal Syed Ahmad Al-Hassan dari Hauzah, dia kemudian sungguh mengecewakan beliau menolak dan melantik dirinya ke hadapan sebagai Yamani.

-------------------------------------------------- halaman 6


"Ya," saya mengiakan.

"Adakah saya pernah berbohong kepada kamu?" Katanya.

"Allah melarang - tidak pernah" kata saya.

Jadi dia berkata, "Aku bersumpah kepada kamu bahawa orang ini adalah utusan Imam Mahdi iaitu Ahmad as, dan saya bersedia untuk mengorbankan kekayaan dan darah saya dan segala-galanya untuk dia."

"Apakah buktinya?" Saya bertanya.

Dia memberitahu saya lakukan istikhara11 dan saya akan tahu. Jadi saya membuat istikharah di hadapan mereka, dan Imam (as) tetap membisu.

"Buat bay'ah12," kata mereka.

"Jika saya membuat bay'ah kepadanya dan saya akan hanya berbuat demikian jika dia adalah utusan Imam Mahdi (as)," kata saya.

Oleh itu, apabila datang satu ayat yang tidak dapat disangkal Hujjahnya terhadap saya saya membuat bai'ah kepada Imam (as). 13

Pada masa ini, saya tidak benar-benar mengambil dakwah yang sangat serius. Imam (as) berkata kepada saya , "Allah menyokong Musa dan pengikut Saleh 14 disokong dengan unta, dan Allah menyokong saya dengan manusia yang melihat penglihatan kerajaan langit. "
Saya keliru pada masa itu dan berfikir " Celakalah saya jika saya tidak menyokong Imam, jika dia adalah seorang Utusan Imam ke Dua Belas itu."

Dalam masa-masa kesukaran itu saya sentiasa akan melakukan tawassul 15 pada Fatimah 16 (as), jadi saya berkata, "Ya Allah kami selalu berkata di dalam hidup kami  ‘Ya Ali Ya Ali’ 17 'jadi jika perkara ini benar, sila tunjukkan kepada saya," dan saya terus membuat tawassul Fatimah as.

--------------------------------------------------
11 harfiah bermaksud 'meminta Allah untuk Khair (yang baik) dan adalah satu teknik yang sama ada melibatkan solat dua unit doa diikuti dengan doa atau alternatif, membuka Al-Quran dan mempercayai Allah untuk membimbing pembaca untuk membukanya pada ayat yang akan memberi panduan bagi keadaan mereka masuk kaedah kedua nampaknya telah diterima pakai oleh perawi ini.
12 Bermakna kesetiaan.
13 Cara bukti
14 Nabi yang disebutkan dalam Al-Quran yang telah dihantar ke bangsa Thamud di bahagian utara Semenanjung Arab
15 Amalan membuat permohonan dalam nama seseorang yang orang-orang yang dekat dengan Allah , dengan niat untuk membuat doa yang lebih monumental kepada Allah , menyebabkan tindak balas yang lebih cepat. Amalan ini diriwayatkan daripada Muhammad dan pbut Keluarga beliau
16 Ini adalah Fatimah , anak perempuan Muhammad pbut , pemimpin semua wanita di syurga dan dunia , seperti yang disampaikan oleh Sunni dan Shi'as sama.
17 ' Ya Ali ' atau ' Oh Ali ' dikenali sebagai ' nadi Ali ' atau ' Nida ' Ali 'dan panggilan untuk bantuan daripada Imam Ali seperti yang sering berteriak oleh Nabi Muhammad (saw) semasa hayatnya terutamanya dalam situasi serangan hendap semasa pertempuran . Ia diamalkan hari ini di banyak bahagian dunia Islam pada masa-masa kesukaran.


-------------------------------------------------- halaman 7
Pada malam itu saya melihat visi (penglihatan), Imam Mahdi a.s. di atas bumbung rumah saya dan dia telah menyeru semua orang. Imam (as) mengeluarkan satu kertas putih dan menulis di atasnya ujian mengenai Imam Mahdi as maka dia (as​​) menulis soalan dan diedarkan salinan kepada mereka yang hadir. Saya melihat orang keliru dengan soalan-soalan yang diberikan dan tidak dapat menjawabnya. Saya melihat kertas soalan saya dan saya dapat soalan-soalan yang mudah. Saya kemudian menerima dakwah yang ikhlas dan keluar mencari Imam (as).

Saya melawat Sekolah Lubnan dan meminta seorang kawan saya bertanya mengenai lokasi Ahmad Al Hassan lalu dia memberikan saya nama Sheikh terkenal dan mengatakan bahawa dia adalah yang berhemah tinggi dan wali 18 Allah swt.

Saya mengunjungi Khan al Mikhdar 19 dekat dengan Maqam Imam Ali dan cuaca sangat panas, jadi ketika saya sampai di sana saya bertanya tentang Sayyid Salih al Musawi mengenal Imam (as), saya diberitahu bahawa dia sakit.

"Sekarang apa pula?" Saya fikir. Jadi, saya berdoa, "Ya Allah, dengan hak Amiril Mukminin Ali jangan buat saya berpaling kepada sesiapa selain ENGKAU. Ya Allah, tunjukkan kepada saya tempat Ahmad Al Hassan (as). "Saya membuat istikharah untuk menentukan jalan yang perlu saya ambil, dan ia adalah al Qibla Road jadi saya berjalan melaluinya sehingga saya berjumpa Haydar Mishatit memegang ragia (tembikai) 20 di tangannya dan beliau sedang menunggu roti dari kedai roti. Jadi dia membawa saya bersamanya ke tempat yang jauh dan kami bertemu Imam (as), dan beberapa sheikh dari Basrah bersamanya. Sheikh-sheikh ini mula mengaitkan visi mereka seterusnya di mana mereka telah melihat Rasulullah (saw), Imam as, bersama dengan yang lain.
           
Cuaca sangat panas, saya melihat Imam (as) itu seolah-olah ia telah berenang di Efrat sebelum datang kepada kami (karena bermandi keringat). Jadi saya bertanya kepada Imam (as) apakah tugas saya.

"Tidak, tinggal di rumah kamu. Jika kami perlukan kami akan mengirimkan (pesanan) untuk kamu, "sarannya.

Kemudian riddah 21 terjadi dan sangat sedikit pendukung yang tinggal. Salah satunya adalah Haydar Mishatit yang datang menemui saya di rumah saya untuk memberitahu saya.

Ketika dakwah itu masuk ke Hauzah, beberapa orang mengatakan bahwa memang jika Imam Mahdi as mengirim utusan maka tidak akan ada lain selain Ahmad Al Hassan atau mereka menyebutnya 'Sheikh Ahmad'. Seorang Irfani 22 bahkan pernah berkata kepada Imam (as) "Aku melihat kamu memiliki tanda pada tanganmu dan bahawa sesungguhnya kamu benar."


--------------------------------------------------
18 Maksud biasa adalah penjaga, bagaimanapun, dalam konteks Waliullah ia bermakna rakan [halaman 9]
19 A daerah perumahan baru di Najaf dikenal karena buah-buahan dan pasar sayuran. Sebahagian besar penduduknya adalah beradat Najaf.
20 bermakna semangka
21 bermakna kemurtadan
22 Ahli sufi yang tajam irfan (tasauf) atau mistik dan kerohani

-------------------------------------------------- halaman 8




Orang di Hauzah mengenal Ahmad Al Hassan seorang yang baik dan siswa akan menghormatinya: misalnya mereka yang bergurau dll akan berhenti ketika Ahmad as datang. Bahkan musuh-musuhnya akan mengatakan sebelum da'wah menjadi terkenal dan tersebar bahawa Ahmad adalah al Sadiq al Ameen 23

Semua peristiwa ini berlaku sebelum kejatuhan Saddam 24 (laknatullah alaih).

Terdapat beratus-ratus syeikh dan pelajar yang melihat visi kemudian mengesahkan Imamah Ahmad (as) adalah sah. Imam (as) akan berkata' Selagi wang dalam Hauzah tidak sampai ke tempat iaitu yang sah bagi anak-anak yatim, janda dan orang miskin, maka saya tidak akan menerima apa-apa bantuan kewangan untuk diri saya sendiri. '

Imam (as) memberitahu kepada pelajar yang berjanji setia kepada beliau bahawa mereka akan murtad selepas kepercayaan mereka dan bahawa mereka akan meninggalkan dia sendirian. Pelajar-pelajar yang bergantung kepada bantuan kewangan akan pergi kepada mereka di pejabat ulamak Marja' serta penyokong yang lain. Maraji’ mengancam orang-orang yang beriman kepada dakwah dengan gaji mereka akan dihentikan, sementara Parti Baath yang memburu Imam (as) dan Ansar beliau juga mereka ancam. Ini merupakan satu lagi sebab mengapa mereka meninggalkan dakwah yang dikemukakan. Malah Imam (as ) amat sukar untuk kembali ke rumah dan tidak dapat mencari tempat perlindungan untuk dirinya pada masa itu. Jadi sejarah Muslim ibn Aqeel (as) di Kufah berulang lagi. Imam (as) juga akan memberitahu kami bahawa pemerintahan Saddam terkutuk tidak lama lagi akan runtuh.

Apabila murtad berlaku Imam (as) kembali ke Basrahh dan saya mempunyai kira-kira seminggu untuk mencari penyelesaian untuk keluar dari perkhidmatan tentera Saddam (laknatullah alaih).

Jadi saya pergi ke Basrahh untuk mencari Imam (as) tetapi tidak berjumpanya, jadi saya pergi kepada pemandu teksi dan memberitahu beliau supaya membawa saya ke tempat di mana ada Ahmad. Dia memandang saya dengan penuh kekaguman kemudian dia berkata, 'Allah mengasihi kamu kerana jika orang lain mereka tidak akan membenarkan kamu, tetapi saya tahu kawasan itu dengan baik.'

Sehinggalah saya berjumpa Sayyed (as) dan beliau mengalu-alukan saya dan kami berbual. Dia memberitahu saya, 'Jangan bimbang. Hanya cuba bersembunyi selama beberapa bulan dan Saddam (laknatullah alaih), akan jatuh. '

Imam (as ) memberitahu Haydar Mishatit untuk kembali ke Iran dan dia akan kembali ke Basrah selepas peristiwa murtad. Sebelum kejatuhan Saddam apabila saya kembali ke Najaf dakwah mula mendapat kekuatan sedikit selepas kebanyakannya telah meninggalkannya. Sesetengah orang akan memberitahu saya yang saya gila kerana mempercayai dakwah yang dicari oleh kuasa-kuasa Baath dan sesiapa sahaja yang mengajar seruan ini. Saya akan berkata, 'Allah adalah pelindung.'

--------------------------------------------------
23 Berarti benar, yang dipercaya
24 Ini ialah Saddam Husain ( 1937-2006 ) pemerintah Iraq 1979-2003

-------------------------------------------------- halaman 9

Selepas Saddam jatuh kami meningkat kepada kira-kira 40 orang yang beriman di Najaf sehingga Imam (as) kembali ke Najaf. Jadi Abu Sajjad dan saya bersetuju untuk pergi ke Basrahh untuk memaklumkan kepada Imam (as) satu perkara yang telah berlaku setakat ini.

Jadi kami pergi ke Basrah dengan kereta dan sekali lagi kami tidak menemui beliau di rumah keluarganya, kerana hari semakin lewat dan kami membuat keputusan untuk tidur di dalam garaj dan akan bergerak pada waktu pagi.

Kami akhirnya berjumpa Imam (as) dan kami telah berbicara kepadanya, dia mempunyai beberapa helai kertas yang datang kepadanya dengan perkara-perkara ditulis di atasnya. Imam (as) tidak kenal Abu Sajjad walaupun dia adalah seorang yang beriman kepadanya.

Kami kemudian makan tengah hari dan Sayyed minta kami berehat di sana dan dia akan tidur selama setengah jam atau lebih. Beliau (saw) pulang dengan senyuman di wajahnya dan dia berkata kepada Abu Sajjad, "Saya melihat dalam penglihatan saya malaikat dengan halaman kerja-kerja kamu dan insyaallah kamu berada dalam Khair, hai Abu Sajjad." Jadi kami tidur malam itu di tempat beliau (saw) dan pada waktu pagi kami pergi ke Najaf dan dakwah mendapat tempat kembali ke landasannya dan Imam (as) sekali lagi mula menyeru manusia.

Imam (as) tinggal di tempat saya pada mulanya kemudian beliau berpindah ke rumah Sheikh Hazim. Beliau mula mengajar kami Quran dan aqidah / kepercayaan yang benar. Ia meliputi semua perbezaan dari ulamak-ulamak dan sangat luar biasa yang hanya seorang maksum boleh mempunyai sifat itu. Apabila dia bercakap tentang alam Malakut sehingga pagi seolah-olah kita akan naik ke Kerajaan Langit semasa dia bercakap; perkara-perkara kerohanian di luar kefahaman. Imam kemudian mencabar ulamak-ulamak dan memberitahu mereka bahawa apa sahaja keajaiban (mukjizat) yang mereka mahu, insya-Allah, beliau bersedia untuk menghasilkannya dan beliau juga menjemput media supaya semua dapat melihatnya.

Sebelum kejatuhan (Saddam) beberapa ulama menolak untuk berjumpa dengannya di pejabat mereka, sangat sedikit seperti Sayyed Marashi yang membenarkan dia berjumpa. Beliau juga bertemu dengan Sheikh Mohammed al Yaquby .

Buku-buku seperti 'Pencerahan Dakwah Para Rasul' mula dicetak. Ramai yang mengutuk kami dan mentertawakan pada kami apabila kami memberikan mereka dakwah.

Kami akan memanggil orang melalui dakwah secara langsung, kami juga akan meletakkan pembesar suara pada kereta dan kemudian memandu melalui kawasan perumahan Najaf. Ini memberi dakwah melalui pembesar suara. Kami akan berarak dengan Imam (as) yang membawa kami dari Maqam Amiril Mukminin as ke Kufah. Suasana perarakan ini akan menjadi sangat bersemangat dan penuh dengan keajaiban dan kushufat 25 Aal Mohammed as. Imam (as) memberikan saya arahan yang jelas untuk menulis buku pertama saya, 'al Balagh al Mubeen’, serta panduan mengenai bentuknya.

Walaupun penderitaan yang kami lalui pada awal kelahiran daripada dakwah, banyak ansar kini ingin supaya mereka boleh kembali ke hari-hari keemasan masa dahulu. Imam (as) akan

--------------------------------------------------
25 visi Maksud
-------------------------------------------------- halaman 10
memberitahu kami untuk tidak meletihkan diri kami dan bahawa dakwah insyaallah akan tersebar ke seluruh pelusuk bumi.

Sesungguhnya sesiapa yang menyertai Ahmad al Hassan ( as) pada masa itu dia akan merasa selamat di dunia dan akhirat walaupun thaqalayn (manusia dan jin) 26 akan melawan kita.. Saya tidak dapat menggambarkan betapa saya rindukan Imam (as), beliau seorang bapa, ibu, abang dan seorang teman untuk kami semua. Saya kini berasa seperti seorang anak yatim . Sayyed adalah nyawa kami. Ahmad Al Hassan (as ) adalah udara untuk kami bernafas, air yang kami minum. Oleh itu, kami perlu berusaha supaya Imam (as ) datang kembali kepada kami.

Imam (as) adalah sangat kerap melawat maqam-maqam suci para Imam as, terutamanya melawat Maqam Amiril Mukminin as dan Imam Hussain (as). Imam (as) akan berjalan kaki ke Karbala untuk melawat Aba Abdullah 27 (as) walaupun risiko akan dibunuh oleh tentera Saddam yang membunuh orang Syiah banyak kali . Kami akan pergi dengan kereta pada banyak kali dari satu maqam ke maqam yang lain dengan Imam (as ) bersama kami. Imam (as) jarang menangis di hadapan orang. Imam (as) mengingatkan kami banyak sifat-sifat yang terkenal pada Amiril Mukminin as. Dia mempunyai Yaqeen 28 dan tawakkul 29 pada Allah yang sangat kental dalam setiap kesukaran. Dia akan berkata banyak perkara yang akan berlaku pada kita di masa akan datang - satu selepas satu mukjizat yang lain. 30
.
Apabila kami mengembara ke seluruh Iraq, Imam (as ) akan menjadi kecewa dan beremosi apabila dia melihat anak-anak yatim dan janda-janda di jalan raya, sebelah tong kotor mencari makanan, dan lain-lain. Saya tidak pernah teringat watak Imam Ali (as) dan cintanya beliau kepada anak-anak yatim kecuali melalui Ahmad Al Hassan (as). Beliau juga akan memberitahu kami untuk membantu keluarga orang-orang al Tayyar al Sadri, panggilan kepada tentera Imam Mahdi Muqtada al Sadr, walaupun orang-orang ini membunuh dan menyeksa ansar di Najaf. Tidak ada 'Ana' 31 pada Ahmad Al Hassan (as).

Pada suatu hari kami sedang menunggu di depan rumah salah seorang syeikh dan Imam (as) datang dengan seorang lagi saudara ansar di dalam kereta. Imam (as) melihat bahawa sheikh ini mempunyai kasut yang sangat uzur jadi Imam (as) menanggalkan kasutnya dan memberikan kepadanya dan pergi untuk memberi dakwah bersama kami dengan berkaki ayam. Apabila kami memasuki rumah dia tidak pernah membiarkan dirinya masuk ke dalam rumah itu mendahului kami.

Apabila kami duduk bersama-sama dan minuman ditawarkan, Imam (as) akan sentiasa mengatakan mulakan dengan orang-orang muda dahulu.

Suatu hari seorang lelaki yang sangat teruk penyakit kulitnya datang kepada Imam (as) dan mahu beriman kepada dakwah ini. Orang ini akan tinggal di husainyyah tetapi beberapa

------------------------------------------------
26 Walaupun perkataan ini bermaksud ' dua perkara penting ' dan biasanya merujuk kepada al-Quran dan keluarga rapat Muhammad Hadis Dua Perkara Berat , dalam konteks ini, ia merujuk kepada jin dan manusia seperti yang dinyatakan dalam Surah al Rehman ( 55:31 )
27 Gelaran sering digunakan untuk merujuk kepada Imam al Husayn serta Imam Ja'far al Sadiq pbut
28 Maksudmua kepastian, yakin
29 Maksud amanah. Berserah, tawakkal
30 teks Bahasa Arab حبارات غيبية
31 Merujuk ego : dalam tulisan dan ucapan Syed Ahmad, beliau sering memberi pengajaran bagi orang-orang yang ego menyembah keutamaan diri mereka
------------------------------------------------ halaman 11

pertikaian timbul antara dia dan beberapa orang-orang ansar, mungkin kerana tingkah lakunya yang tidak wajar. Ini diketahui Imam (as) dan Imam marah: dia berkata, "Dia yang memperkecilkan ansar terendah memperkecilkan Ahmad Al-Hassan .

(Pada ketika ini Sheikh Nathim meratap dan menangis apabila tuan rumah beliau Sheikh Alaa 'al Salem mula membaca puisi salah satu daripada Syiah Imam Ali as yang berdiri di hadapan kubur dan memanggil Imam Ali sebagai 'saudaraku' sehingga akhir puisi itu. ini adalah kerana ia mengingatkan beliau Imam Ahmad (saw​​)).

Beliau (as) akan melayan kami seperti saudara dan bapa. Dia akan memasak untuk kami dan membersihkan pakaian kami, dan lain-lain lagi. Sekali sewaktu saya dan Abu Sajjad mengiringi Imam (as) dan apabila tayar bocor, beliau sendirilah yang membetulkannya apabila kami sampai di tempat membaiki kenderaan. ( بنجرجي dalam bahasa Arab) .

Kebanyakan masa dia akan berada jauh dari keluarganya. Imam (as) akan berkata, "Saya tidak suka memakai apa-apa yang tidak mempunyai lubang di dalamnya. Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) yang telah memberikan saya contoh dari bapa saya Amiril Mukminin as." Imam (as) akan berkata," Bagaimana kamu akan menjawab Allah swt apabila Dia bertanya kamu tentang mengapa kamu memotong wang daripada Bayt al Maal kepada anak yatim atau janda tertentu. "Beliau (as) juga akan memeriksa tangki gas di rumah kami (as). Dia tidak akan bosan dengan sesiapa atau memilih satu ansar berbanding yang lain. Malah kadang-kadang apabila Imam (as) akan pergi ke katil dan menyelimuti dirinya, seorang ansar akan duduk di sebelah kepalanya dan memberitahu visinya.

Apabila seorang wanita Alawi menghadapi perceraian, lalu Imam mengambil kereta bersama kami dan selama tiga hari dia akan cuba untuk berbuat apa-apa sahaja untuk membantu wanita ini seolah-olah dia adalah adiknya sendiri. Beliau (as) berkata, " Jangan biarkan Negeri Keadilan Ilahi ( دولة العدل الإلهي ) menjadi matlamat kamu tetapi jadikan Allah swt matlamat kamu. "

Beliau (as) akan sentiasa memerintahkan orang-orang yang dia lantik untuk menjaga keselamatan Bayt al Maal supaya tidak menyimpan lebihan dalam (baki) Bayt al Maal tetapi sentiasa menghabiskannya pada anak-anak yatim dan janda dan mereka yang memerlukan.

Satu waktu seorang ansari membuka minyak wangi dan menggunakannya, ini telah menjadi suatu hadiah kepada Imam (as). Lelaki itu apabila dia tahu ia adalah untuk imam dia berfikir bahawa dia telah mengkhianati Imam dan berada dalam kesedihan dan dukacita sehingga Imam (as) bertanya kepadanya, "Bukankah hadiah ini untuk saya?" Ansari itu menjawab, "Ya."

Beliau berkata, "Saya Ahmad al Hassan; saya adalah untuk kamu wahai ansar jadi dirimu jangan bersedih." Imam (as) berkata, fikiran bodoh bahawa Ahmad al Hassanini bersaing dengan mereka untuk jeefah 32 mereka yang Dunya 33 ini mereka peluk.

Apabila salah satu seorang ansar yang memanggil salah seorang Maraji’ di Najaf musuh ketatnya dengan nama yang tidak betul dan dia mengejek-ejeknya.Imam (as) melihat kepadanya dan dia berkata, "Panggillah orang dengan nama-nama mereka."

--------------------------------------------------
32 Maknanya bangkai
33 Bermakna kehidupan duniawi dan kebendaan

-------------------------------------------------- halaman 12


Beginilah bagaimana dia membangkitkan ansarnya. Imam (as) akan berkata jika saya tahu bahawa petunjuk orang-orang yang mahu membunuh saya adalah oleh saya menyerahkan diri saya kepada mereka maka saya akan berbuat demikian walaupun mereka membunuh saya dan menyembelih saya.


Sayyed (as) akan membawa kertas dalam dompetnya, dan berkata, "Jika kamu ditindas kemudian berpuas hati dengan dia yang akan melaksanakan keadilan untuk kamu lebih daripada kamu melaksanakan keadilan untuk diri sendiri."


>> Berikutnya Riwawat Syaikh Habib Al Sa’edy >>

<< Sebelumnya Riwawat Pengenalan dan Penghargaan <<

No comments:

Post a Comment