Monday, 10 November 2014

Hakimiyah Allah.. Adakah Allah atau Manusia Yang Melantik Khalifah?

Hakimiyah Allah.. Adakah Allah atau Manusia Yang Melantik Khalifah?


Pertama: Allah Memberi Pemerintahan


قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍإِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Katakanlah: “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. [Aali Imran 3:26]

Ayat ini dengan jelas menunjukkan bahawa kepimpinan itu milik Allah, dan Dia SWT berhak melantik khalifah sesiapa yang dikehendakiNya. Allah berfirman:

﴿وَإِذۡ قَالَ رَبُّكَ لِلۡمَلَٰٓئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٞ فِي ٱلۡأَرۡضِ خَلِيفَةٗۖ﴾

“Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi” (Al Baqarah 2:30)

Jadi, bukanlah menjadi hak mana-mana manusia, dari ayat ini, untuk melantik raja, presiden atau perdana menteri melainkan dirinya adalah lantikan Allah SWT.

Kepimpinan ini diberikan oleh Allah kepada sesiapa yang dikehendaki, namun tidak semestinya seorang pemimpin lantikan Allah itu dapat memerintah, kerana berkemungkinan beliau ditolak dari jawatan tersebut oleh manusia, seperti yang kerap kali berlaku di dalam sejarah manusia. Ibrahim (as) tidak memerintah, namun ia dipegang oleh Namrud (la). Musa (as) tidak memerintah, namun ia dipegang oleh Firaun (la), Hussain (as) tidak memerintah, namun Yazid (la) yang memerintah, maka Allah SWT berfirman:


﴿أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۖ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُم مُّلْكًا عَظِيمًا﴾


Atau patutkah mereka dengki kepada manusia disebabkan nikmat yang telah diberikan oleh Allah kepada mereka dari limpah kurniaNya? Kerana sesungguhnya Kami telahpun memberi kepada keluarga Ibrahim: Kitab dan hikmat, dan kami telah memberi kepada mereka kerajaan yang besar. (An Nisaa’ 4:54)


Walaupun keluarga Ibrahim (as) diberikan kepimpinan dan Hakimiyah Ilahiyah, malangnya mereka ditindas dan dizalimi, ditolak dari kepimpinan dan dirampas hak mereka oleh para penguasa zalim. Jadi tugas manusia adalah menguatkan dan menaikkan manusia pilihan Allah SWT pada kedudukan kepimpinan, kerana jika mereka menolaknya, maka kemurkaan Allah SWT akan terjadi, dan bencana akan menimpa mereka.


Al-Shadiq (as) bersabda: “Pernahkah kamu mendengar firman Allah:
مَّا كَانَ لَكُمْ أَن تُنبِتُوا شَجَرَهَا
{..yang kamu tidak dapat dan tidak berkuasa menumbuhkan pohon-pohonnya..(Al-Naml 27:60)}
Dia berfirman menyatakan bukanlah menjadi hak kamu untuk memilih siapa Imam kamu, menggelarkan mereka sebagai (pemimpin) yang benar atas kehendak dan keingingan kamu.” Kemudian Imam Shadiq (as) berkata: “Akan ada tiga kumpulan yang mana Allah tidak akan bercakap dan memandang mereka di Hari Kebangkitan, juga tidak akan menyucikan mereka, iaitu mereka yang menanam pohon yang tidak ditanam Allah SWT, yakni, sesiapa yang melantik Imam yang tidak dilantik Allah, atau tidak mengimani Imam lantikan Allah.” (Tahaf al-3uqul, hal 325)


Kedua: Ketuanan Allah Dari Sejarah Awal


Kisah Talut:

﴿أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ مِن بَعْدِ مُوسَىٰ إِذْ قَالُوا لِنَبِيٍّ لَّهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكًا نُّقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّه﴾

Tidakkah engkau ketahui, tentang (kisah) ketua-ketua dari Bani lsrail sesudah (wafatnya) Nabi Musa, ketika mereka berkata kepada seorang Nabi mereka: “Lantiklah seorang raja untuk kami, supaya boleh kami berperang (bersama-sama dengannya) pada jalan Allah” (Al Baqarah 2:246)

Sekumpulan mukmin dari Bani Israel mempercayai ketuanan Allah SWT, maka mereka tidak mendahului Allah SWT dalam melantik, tetapi menyerah dan memohon kepada Allah, agar melantik seorang Raja bagi mereka, dan ini adalah bukti paling besar, bahawa semua agama Samawi mengiktiraf hak lantikan pemimpin berada di tangan Allah, bukanlah di tangan manusia melalui syura, pilihan raya dan sebagainya


Ketiga: Allah Yang Melantik Khalifah Di Muka Bumi


﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi” (Al Baqarah:30)

Khalifah Allah sudah semestinya merupakan pemerintah di muka bumi, dan khalifah pertama Allah di muka bumi adalah Adam (as) Dan di setiap zaman, ada khalifah Allah yang yang dilantik, Dan di zaman ini, khalifah Allah adalah Imam Mahdi (as) Jadi manusia perlulah menguatkan pemerintahan beliau, kerana sesungguhnya beliau merupakah lantikan Allah SWT, dan beliau seharusnya tidak ditentang oleh pilihanraya dan demokrasi.


Keempat: Berhukum Dengan Hukum Allah


Allah SWT berfirman:

﴿وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ﴾

dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kerana mengingkarinya), maka mereka itulah orang-orang kafir.[Al-Maaidah 5:44],


Allah SWT berfirman

﴿وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾

dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim [Al-Maaidah 5:45].

Allah SWT berfirman

﴿وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾

dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik [Al-Maaidah 5:47]

Sudah semestinya, khalifah Allah SWT akan berhadapan dengan permasalahan yang baru, tanpa mengira waktu, dan sudah semestinya, beliau diberikan pandangan dan ilmu Khusus, kurniaan Allah SWT, yang mana dengannya, Dia akan membuatkan ketuananNya diketahui dalam peristiwa-peristiwa yang akan terjadi. Malahan bagaimana mungkin seseorang selain dari khalifah lantikan Allah berhukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah SWT?


Adapun yang membatalkan Ketuanan Manusia dan Pilihan raya ini sangat Banyak


Ini adalah salah satu kisah bagi mereka yang boleh didengar dan dia akan menyaksikannya.

Kisah Musa (as) dan kaumnya

﴿وَاخْتَارَ مُوسَى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلاً لِمِيقَاتِنَا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قَالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَإِيَّايَ أَتُهْلِكُنَا بِمَا فَعَلَ السُّفَهَاءُ مِنَّا إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِهَا مَنْ تَشَاءُ وَتَهْدِي مَنْ تَشَاءُ أَنْتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ ﴾
           
Dan Nabi Musa memilih tujuh puluh orang lelaki dari kaumnya (untuk di bawa bersama ke Gunung Tursina) pada waktu yang telah kami tentukan. Maka ketika mereka digegar oleh gempa, Nabi Musa merayu dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Jika Engkau kehendaki, Engkau boleh binasakan mereka bersama-sama denganku sebelum ini. Adakah Engkau hendak membinasakan kami disebabkan apa yang telah dilakukan oleh orang-orang yang bodoh di antara kami? (Apa yang mereka telah lakukan) itu hanyalah cubaanMu. Dengan cubaan itu Engkau sesatkan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkau beri petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkau jualah Pelindung kami; oleh itu ampunkanlah kami dan berilah rahmat kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik Pemberi ampun.(Al-A3raaf 7:155)

Lihatlah sendiri bagaimana Musa (as), seorang Nabi yang ma’sum, yang memilih 70 lelaki terbaik dari Bani Israel. Kesemua mereka kufur dan memberontak terhadap beliau dan perintah Allah. Oleh itu, jika seorang Nabi Ma’sum seperti Musa, yang memilih 70 orang lelaki untuk misi ketuhanan, dan akhirnya di dapati tiada dari kalangan mereka yang layak untuk misi ini, maka bagaimana dapat manusia biasa memilih pemimpin dan raja? Malah mereka mungkin memilih makhluk Allah yang paling jahat tanpa diketahui.



Ini menjadi dalil-dalil yang mencukupi bagi mereka yang mencari kebenaran


Dan sesiapa mahukan lebih lagi. Sungguh Al-Quran yang berada di tangannya menyeru mereka supaya mendengar dan tidak lalai:

﴿وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ * وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ * قُلْ إِنَّمَا يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ * فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ آذَنْتُكُمْ عَلَى سَوَاءٍ وَإِنْ أَدْرِي أَقَرِيبٌ أَمْ بَعِيدٌ مَا تُوعَدُونَ * إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَيَعْلَمُ مَا تَكْتُمُونَ * وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ * قَالَ رَبِّ احْكُمْ بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ﴾

Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: “Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh”. Sesungguhnya Al-Quran ini mengandungi keterangan-keterangan yang cukup bagi orang-orang yang (cita-citanya) mengerjakan ibadat (kepada Allah dengan berilmu). Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam.* Katakanlah: “Sesungguhnya yang diwahyukan kepadaku (mengenai ketuhanan ialah) bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang bersifat Esa, maka adakah kamu mahu menurut apa yang diwahyukan kepadaku?” Sekiranya mereka berpaling ingkar maka katakanlah: “Aku telah memberitahu kepada kamu (apa yang diwahyukan kepadaku) dengan keterangan yang jelas untuk  kita bersama; dan aku tidak mengetahui sama ada (balasan buruk) yang dijanjikan kerana keingkaran kamu itu, sudah dekat atau masih jauh. Sesungguhnya Allah mengetahui akan perkataan yang kamu sebutkan dengan terus terang, dan juga Ia mengetahui apa yang kamu sembunyikan (di dalam hati). “Dan aku tidak mengetahui (mengapa dilambatkan balasan buruk yang dijanjikan kepada kamu itu) jangan-jangan lambatnya menjadi satu sebab yang menambahkan azab kamu, dan di samping itu memberi kamu kesenangan hidup hingga ke suatu masa yang tertentu”.(Nabi Muhammad merayu dengan) berkata: “Wahai Tuhanku, hukumkanlah (di antara kami dengan mereka) dengan yang benar; dan Tuhan kami ialah Yang Melimpah-limpah rahmatNya yang dipohonkan pertolonganNya terhadap apa yang kamu sifatkan itu”. (Al-Anbiaak21:105-112)

Baca Kitab Hakimiyah Allah bukan Hakimiyah Al-Nas Oleh Imam Ahmad Al-Hassan (as).


Hadits Al-Firqah Al-Najiyah (Firqah golongan yang selamat)


Juga bagi orang-orang yang mengingkari Hakimiyah Allah di sisi mereka ada riwayat yang akan ditunjukkan dalam kitab-kitab mereka

Mereka mengatakan bahawa Rasulullah (S) bersabda bahawa yang hak (benar) adalah
الحق ماعليه اليوم انا واصحابي
Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya:


عبد الله بن عمرو قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ليأتين على أمتي ما أتى على بني إسرائيل حذو النعل بالنعل حتى إن كان منهم من أتى أمه علانية لكان في أمتي من يصنع ذلك وإن بني إسرائيل تفرقت على ثنتين وسبعين ملة وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة كلهم في النار إلا ملة واحدة قالوا ومن هي يا رسول الله قال ما أنا عليه وأصحابي

Abdullah Ibnu Amru berkata: bahwa Rasulullah (S) bersabda: “Akan datang atas umatku apa yang datang atas Bani Israil selangkah demi selangkah. Sehingga jika seseorang dari mereka menyetubuhi ibunya secara terang-terangan, seseorang dari umatku juga akan mengikutinya. Kaum Bani Israil terpecah menjadi 72 golongan. “Akan berpecah umatku ini menjadi tujuh puluh tiga golonan. Semuanya masuk neraka kecuali satu”. Mereka (para shahabat) bertanya : “Siapakah ia wahai Rasulullah ?”. Baginda menjawab : “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya”.
Berkata Abu Isa, “Ini adalah hadits hasan ghariib mufassar (yang dijelaskan). Kami tidak mengetahui hadits yang seperti ini kecuali dari sisi ini”. 2641 Sumber Hadits Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah


عن أنس بن مالك قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : " تفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة ، كلهن في النار إلا واحدة " . قالوا : وما تلك الفرقة ؟ قال : " ما أنا عليه اليوم وأصحابي

Abdullah Ibnu Amru berkata: bahawa Rasulullah (S) bersabda: “Akan datang atas umatku menyerupai Bani Israil selangkah demi selangkah. Bahkan jika seseorang dari mereka mengambil sebagai isteri ibunya secara terang-terangan, seseorang dari umatku juga akan melakukan perkara yang sama.. Kaum Bani Israel terpecah menjadi 72 golongan. “Akan berpecah umatku ini menjadi tujuh puluh tiga golonan. Semuanya masuk neraka kecuali satu”. Mereka (para shahabat) bertanya : “Yang mana satu?”. Baginda menjawab: “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya pada hari ini....”.
Al-Mustadrak pada Kedua-dua Kitab Sahih. Halaman 337, 455. Sumber Hadits Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah


عن أنس بن مالك قال : قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - : " تفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة ، كلهن في النار إلا واحدة " . قالوا : وما تلك الفرقة ؟ قال : " ما أنا عليه اليوم وأصحابي

Dari Anas bin Malik ia berkata : Telah bersabda Rasulullah shallallaahu 3alaihi wasallam :“Akan terpecah umat ini menjadi tujuhpuluh tiga kelompok (firqah) yang kesemuanya masuk neraka kecuali satu”. Para shahabat bertanya : “Kelompok yang mana (wahai Rasulullah)?”. Baginda menjawab : “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya pada hari ini”.  
[Majmu3 Al-Zawaid Wa Manabi3 Al-Fawaid, halaman 189, 2-98-2, 899]. Sumber Hadits Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah


عن أنس بن مالك قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " تفترق هذه الأمة على ثلاث وسبعين فرقة ، كلهم في النار إلا واحدة " ، قالوا : وما تلك الفرقة ؟ قال:" ما أنا عليه اليوم وأصحابي 

Dari Anas bin Malik ia berkata : Telah bersabda Rasulullah shallallaahu 3alaihi wasallam :“Akan terpecah umat ini menjadi tujuhpuluh tiga kelompok (firqah) yang kesemuanya masuk neraka kecuali satu”. Para shahabat bertanya : “Kelompok yang mana (wahai Rasulullah)?”. Baginda menjawab : “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya pada hari ini”.  
[Al-Mu3jam Al-Ausath halaman 460-4883]. Sumber Hadits Ahl Al-Sunnah Wal-Jamaah


أخرج الترمذي والحاكم وغيرهما عن عبد الله بن عمرو ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ليأتين على أمتي ما أتى على بني إسرائيل حذو النعل بالنعل ، حتى إن كان منهم من أتى أمه علانية لكان في أمتي من يصنع ذلك ، وإن بني إسرائيل تفرقت على اثنتين وسبعين ملة ، وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة ، كلهم في النار إلا ملة واحدة . قالوا : ومن هي يا رسول الله ؟ قال : ما أنا عليه وأصحابي.

Dikeluarkan Al-Tirmizi, Al-Hakim dan lain-lain dari Abdullah bin Amru berkata: bahawa Rasulullah (S) bersabda: “Akan datang atas umatku menyerupai Bani Israel selangkah demi selangkah. Bahkan jika seseorang dari mereka mengambil sebagai isteri ibunya secara terang-terangan, seseorang dari umatku juga akan melakukan yang demikian.. Kaum Bani Israel terpecah menjadi 72 golongan. “Akan berpecah umatku ini menjadi tujuh puluh tiga golonan. Semuanya masuk neraka kecuali satu”. Mereka (para shahabat) bertanya : “Kelompok yang mana wahai Rasulullah?”. Baginda menjawab: “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya.”. Pada Al-Hakim, “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya pada hari ini.
Sunan Al-Tirmizi 5/26 halaman 2641, Syarah Al-Sunnah 1/213. Misykaat Al-Mashaabih halaman 1/61 171. Al-Mustadrak halaman 1/128


روى البيقهي بسنده عن أبي هريرة عن النبي(ص) أنه قال: «افترقت اليهود على إحدى أو اثنتين وسبعين فرقة. وتفرقت النصارى على إحدى أو اثنتين وسبعين فرقة. وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة». وروى الهيثمي بسنده عن أنس بن مالك قال: قال رسول الله (ص) تفترق أمتي على ثلاث وسبعين فرقة كلهن في النار إلا واحدة، قالوا وما تلك الفرقة قال ما أنا عليه اليوم وأصحابي

Al-Baihaqi meriwayatkan dengan sanad dari Abu Hurairah dari Nabi (S) Baginda bersabda: "Orang-orang Yahudi berpecah pada tujuh puluh satu atau tujuh puluh dua golongan. Dan Nasrani berpecah kepada tujuh puluh satu atau tujuh puluh dua kumpulan. Umatku akan berpecah kepada tujuh puluh tiga golongan. Dan Haytsami meriwayatkan dari Anas bin Malik berkata: Rasulullah (S) bersabda Umatku akan berpecah kepada tujuh puluh tiga golongan semuanya di neraka kecuali satu, dan mereka berkata Golongan yang mana? Baginda menjawab: “Apa-apa yang aku dan para shahabatku berada di atasnya pada hari ini.
Al-Thabarani dalam Al-Shaghir.


Mereka menganggap hadits-hadits tersebut dalil bagi mereka atas Hakimiyah Allah (Ketuanan Allah). Sehingga apa-apa yang berada di atas (pada) Rasulullah dan (pada) para shahabat baginda. Baginda adalah Khalifah Allah dan para sahabat baginda mengakui hal ini dan beriman dengannya. Jadi, agama dan kebenaran adalah apa-apa yang berada di atas (pada) Rasulullah (S) dan (pada) para shahabat baginda, dan baginda adalah Hakimiyah Allah. Maka nash ini adalah dalil yang mereka pegang dengan kuat.

Dan jika dikatakan bagaimana mereka menjadikannya Hakimiyah Allah (Ketuanan Allah). kami katakan renungkanlah:

Baginda dan para shahabat baginda: apa-apa yang berada di atas (pada) baginda dan para shahabat baginda... itu adalah urusan antara baginda dan shahabat-shahabat baginda? Tidakkah ia mengatakan bahawasanya baginda utusan Allah (Rasul Allah) dan shahabat-shahabat baginda adalah orang*orang yang beriman, atau ia sesuatu yang berlainan?
Dan menjadi utusan Allah (Rasul Allah) bererti bahawa baginda adalah Khalifah Allah di bumiNya atau adakah Khalifah Allah di bumiNya dan bukan yang lain daripada baginda?


No comments:

Post a Comment