Sunday 23 November 2014

Seumpama Samiri

Apakah Agama Islam Juga Menyeleweng


Seumpama Samiri


Allah SWT berfirman:


﴿وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴾
1.      Realiti Hari Ini
2.      Realiti Sejarah
4.      Khalifah Allah –Khalifah Rasulullah
6.      Udul – Makshum
7.      Kedudukan Ahl Al-Bait Al-RAsul

9.      Seumpama Simiri

{Dan bacakanlah kepada mereka berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan tentang isi Al Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu, lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk orang-orang yang sesat. ( 175 ) Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu agar mereka berfikir.. ( 176 ) } [Surat Al-A’raf (7) : 175-176] .


Bal'am bin Ba'ura', adalah seorang ulama dan pertapa yang melihat sebahagian perkara yang ghaib, oleh itu beberapa orang raja-raja zalim dan kafir mengundangnya untuk menanyakan (keburukan) Musa as, maka beliau dipanggil, melalui ilmunya untuk mengetahui Musa seorang nabi yang besar, kerana hasad dengkinya, dengan ilmunya Raja yang zalim ini kafir kepada Allah, Rasul-rasulNya dan agama-Nya, inginkan perkara sebenar, walaupun dia (Bal'am) pada zahirnya bersyahadah (لا إله إلاّ الله), kerana berjuang dengan auliak Allah dan terhadap agama Allah merupakan satu petunjuk atas kekafirannya. Bal'am bin Ba'ura' dan orang-orang seperti beliau, menjadikan syubhat sebagai alasan kerana kesilapan mereka, dan mungkin mereka menjadikan yang jelas (muhkam) sebagai mutasyabih (kiasan) dan kebenaran - yang disyaki, untuk melanggar kesucian Allah SWT.


Dan di dalam Taurat ada Bal'am bin Ba'ura' tidak menanyakan (keburukan) Musa as, dan apa yang jelas adalah bahawa, ia adalah dari penyelewengan orang-orang Yahudi di dalamnya, manakala pada satu riwayat dari Imam Ar-Rida as: "Bahawa telah diberikan kepada Bal'am bin Ba'ura' Nama yang Maha Agung (al-Ismu al-A’dzam) yang jika dia menyeru dengannya akan dikabulkan, jadi dia condong kepada Firaun dan ia lain daripada Firaun Mesir (la), - ketika ia melewati Firaun dan untuk menjemput Musa as dan para sahabatnya, Firaun berkata kepada Bal'am “minta dari Allah atas Musa dan sahabatnya, supaya menjauhkan dia dari kami,” maka dia menunggang keldainya untuk pergi menjemput Musa as, tetapi keldainya mendiamkan dirinya [tidak mahu bergerak], lalu dia mula memukulnya, maka Allah swt menjadikan keldainya bercakap, maka dia berkata: “Celakalah kamu, mengapa kamu memukulku, adakah kamu mahu aku pergi bersama mu untuk bertanyakan atas Musa as, nabi Allah dan orang-orang yang beriman, malahan dia terus memukul sehingga keldainya terbunuh, dan Nama yang Maha Agung telah terpisah daripada lidahnya ... " [2].


Jadi orang alim ini yang boleh melihat sebahagian perkara ghaib, dan dia di atas keyakinan, tetapi keyakinannya itu tidak memberi apa-apa manfaat kepadanya, kerana dia condong kepada pemerintah zalim (taghut) dan mencintai ketinggian dan keangkuhan, dan dia tidak ikhlas kepada Allah kerana jiwanya tersembunyi keangkuhan, cintakan keakuan (Ana) dan berhasad dengki kepada Auliak Allah dari orang yang terpilih!


Dan apabila dia telah didedahkan kepada ujian dari Tuhan, dan dia berpalinglah dari (tanda-tanda) ayat-ayat Allah, dan dia menunjukkan dalamannya (hati) yang hitam dan terlihatlah realiti dirinya (Anjing yang menjilat bahagian belakangnya), tetapi dia memakai pakaian ulama, hamba yang beramal kerana Allah. Oleh itu ia tergoda oleh syaitan dan membunuh pengikut yang setia kepadanya, selepas kuat pengaruhnya dan mengikutinya, di mana beliau adalah syaitan yang tahu ilmu yakin,namun , dia sombong terhadap Adam as, dan ingkar terhadap Allah SWT. Dan ini juga satu kutukan, walaupun ilmu dan keyakinannya, dia berhasad dengki pada Musa as, dan meminta (keburukan) untuknya, bukan menyertainya, di bawah panji-panjinya dan menjadi pengikutnya, dan itulah ilmu bagi (Bal'am bin Ba'ura') yang menjadi sebab kesombongnya dan berhasad dengki Musa as! Jadi Bal'am bin Ba'ura' yang menjadikan ilmu mengutuknya, yang menolak beliau ke jurang, walaupun [ilmu] ialah suatu rahmat sehingga orang-orang yang beramal dengannya, sampai kepada Allah .




-----------------------------
[1]. Surah Al -A'raf (7): 175-176 .

[2]. Tafsir Al- Qumi : V1, Page 248 ; Qisas Al -Anbiya ' ( Kisah-kisah para nabi ) dari Al- Jazairi : Page 352.




2


Telah diriwayatkan dari Nabi sawas. bahawa baginda bersabda: (Semua ulama adalah perosak kecuali yang beramal, dan semua orang-orang yang beramal adalah rosak kecuali yang ikhlas, dan orang-orang yang ikhlas berada dalam bahaya ) [1].


Dan malangnya, ramai yang menganggap diri mereka sebagai ulama, walaupun mereka tidak mampu mentafsir dengan betul dua Surah dari Al-Quran, apa yang telah disebut dari Keluarga Muhammad as, mereka tidak akan membaca riwayat daripada Maksumin as kecuali sedikit, menghadkan kebanyakannya pada hanya beberapa riwayat ahli Faqih (pengumpul hadits). dengan pertimbangan apa mereka menganggap diri mereka ulama, dengan logik yang Aristotle letakkan berribu tahun dahulu, dan mungkin terdapat beberapa orang Atheis yang lebih berpengetahuan daripada daripada kita, atau dengan hujah-hujah dan logik (mantiq) permasalahan (kekeliruan) dan lain-lain yang kosong dari manfaat ilmu atau amal, dan ia hanya ilmu kesenangan hidup dan membuang masa . [2]


Adakah kami tidak meriwayatkannya dari Rasulullah sawas. [ إنّ المرء يحاسب عن عمره فيما أفناه] yang bermaksud: (Lelaki itu akan dihisab dari usianya ke mana ia menghabiskannya) [3].

Allah SWT berfirman:


﴿وَإِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً﴾


{Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu, tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.} [4].


-----------------------------------------

[1]. Mizan Al Hikma : Jilid 1, halaman 756 ; Kitab Kashf Al- Khafa' dari Al-Ajluni : Jilid 2, halaman 312 ; Jami ' As- Sa'adat dari An-Niraqi : Jilid 1, halaman 220.

[2]. Hari ini, Hauzah Ilmu Syiah (sekolah) menetapkan kaedah dalam pengajian agama berdasarkan Pembelajaran Logik Aristotle dan Falsafah Yunani , Usul Fiqh dan Ilmu Al-Rijal yang diwarisi daripada Ahli Sunnah, dan ilmu ini dan yang serupa kepadanya dari ilmu akal (al-‘Ulum al-‘aqaliyah), menjadi mesin (alat) yang mana pelajar-pelajar Hauzah diajar untuk mengenal akidah agama Ilahi dan hukum Furuk Amali, jadi ilmu-ilmu ini menjadi hakim pada kata-kata Muhammad dan Keluarga Muhammad (as), dan mereka mula untuk mentafsir kata-kata mereka (as) mengikut kaedah-kaedah ini yang ditetapkan oleh para Atheis, yang membawa kepada banyak penyelewengan pada kata-kata Muhammad sawas dan Keluarganya as, dan mereka menolak beberapa riwayat dan mengugurkannya kerana mereka percaya dengan kaedah bid’ah ini. Kerana banyak kaedah-kaedah dalam ilmu ini hanya diajar untuk ilmu kesenangan hidup, kerana tidak ada faedah praktikal sebagai hasil daripadanya, dan mereka mengakui kebenaran ini tetapi mereka sudah terbiasa dengan kaedah ini dan [mereka] menganggapnya sebagai kaedah suci yang tidak boleh dicela, kerana bagi mereka ia adalah, ukuran pengetahuan! Pada hal ia membawa pelajar jauh dari Ahlul Bayt (as), dan para pelajar menghabiskan masa terbaik zaman muda mereka dalam bidang keilmuan Atheis dan meninggalkan kekayaan keilmuan dan kerohanian yang ada di dalam al-Quran al-Karim, Rasul dan keluarga baginda as, jadi dia tidak belajar di Hauzah ilmu Al-Quran mahupun (hadits) riwayat Muhammad dan Keluarga baginda as, inilah sebabnya mengapa kamu dapati bahawa banyak pelajar Hauzah (Hauzawiyin) tidak hafal dari ayat-ayat Al-Quran dan riwayat Muhammad dan Keluarga baginda as kecuali sedikit. Dan sesiapa yang mahu melihat kebenaran ini, dia boleh melakukannya dengan mencari apa yang diajar dalam Hauzah-hauzah keilmuan.

[3]. Sheikh al-Saduq meriwayatkan dalam Al-Khisal wa Al-'ilal: dari Nabi sawas, itu baginda bersabda dalam tafsiran firmanNya SWT: {( وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ) Dan tahanlah mereka (di tempat perhentian) karena sesungguhnya mereka akan ditanya: [37:24] } , ​​(Tidak dibenarkan seorang hamba bergerak ke hadapan sehingga dia ditanya empat perkara: masa mudanya apa yang dikerjakannya, dan umurnya ke mana dihabiskan, dan hartanya dari mana dia kumpul dan ke mana dibelanjakan, dan tentang cinta kepada kami Ahlul Bayt ) Al-Khisal: halaman 253, ‘Ilal Asharai3: Jilid1, halaman 218.

[ 4]. Surah Al-Isra ' (17) : 16.




3


Jadi Berhati-hatilah mereka yang duduk berjam-jam di masjid dengan berbahas, mempertikaikan dan memenuhi masjid dengan kata-kata yang jauh dari kebenaran dan petunjuk (hidayah) dari kehendak Allah. Jika kita keluar jauh dari jalan yang benar, ini adalah mengapa Jalut dan orang-orang sepertinya menguasai kita, Rasulullah sawas bersabda:


قال رسول الله (ص): (سيأتي زمان على أمتي لا يبقى من القرآن إلاّ رسمه، ولا من الإسلام إلاّ اسمه، يُسمَون به وهم أبعد الناس منه، مساجدهم عامرة وهي خراب من الهدى، فقهاء ذلك الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء، منهم خرجت الفتنة وإليهم تعود




(Akan datang satu masa (zaman) apabila umatku tiada apa yang tinggal dari Al-Quran selain tulisannya dan tiada apa yang akan tinggal dari Islam kecuali namanya. mereka dinamakan dengannya dan mereka adalah orang-orang yang paling jauh daripadanya. masjid mereka akan dihias indah tetapi jauh dari petunjuk (hidayah). Ulama zaman mereka adalah ulama yang paling buruk di bawah langit; Fitnah akan datang daripada mereka dan kepada mereka dikembalikan) [1].


Hadis menunjukkan bahawa walaupun masjid-masjid penuh dengan manusia, tetapi mereka tidak mempunyai bimbingan Keluarga Muhammad (as).


Adakah kita menganggap diri kita beramal pada hal kita tidak menyeru makruf dan mencegah yang mungkar? Sehingga manusia mula melihat yang mungkar sebagai makruf dan makruf sebagai mungkar! Tugas seorang ulama adalah melaksanakan pembaharuan pada umat ini, Allah SWT berfirman: ﴿وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾{dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya.} [2], bukan kepada satu atau dua orang. Tapi malangnya, ramai orang yang berkata: orang tidak mahu agama, tetapi mereka tidak memberi perhatian kerana manusia di antara tukul dan andas, kerana penzalim (taghut) menghalang agama Islam yang asal dari sampai kepada mereka, dan kamu tidak mewajibkan diri kamu untuk menyampaikan agama kepada mereka dengan alasan Taqiyah.


As-Sadiq as berkata,


 -قال الصادق (ع) ما معناه: (أما إنكم لو دُعيتم لتنصرونا، لكانت التقية أحب إليكم من آبائكم وأمهاتكم)-


yang bermaksud: (Bagi kamu, jika kamu diseru untuk menyokong kami, Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada ibu dan bapa kamu sendiri) [3].



---------------------------------

[1]. Al-Kafi: Jilid 8, Halaman 308; Tawab Al-A'mal: Halaman 253; Bihar Al-Anwar: Jilid 2, Halaman 109.

[2]. Surah At-Taubah (9): 122.

[3]. روى الشيخ الطوسي في التهذيب: عن الإمام الصادق (ع)، قال: (لم تبق الأرض إلاّ وفيها منا عالم يعرف الحق من الباطل، قال: إنما جعلت التقية ليحقن بها الدم فإذا بلغت التقية الدم فلا تقية، وأيم الله لو دعيتم لتنصرونا لقلتم لا نفعل إنما نتقي، ولكانت التقية أحب اليكم من آبائكم وأمهاتكم، ولو قد قام القائم (ع) ما احتاج إلى مسائلتكم عن ذلك) تهذيب الأحكام: ج6 ص173، وسائل الشيعة: ج16 ص235، جواهر الكلام: ج21 ص392

Sheikh At-Tusi telah meriwayatkan dalam At-Tahzib: dari Imam As-Sadiq as, beliau berkata: (Bumi tidak akan kekal kecuali terdapat padanya seorang ‘Alim dari kami yang ‘arif (mengenal) yang Haq dari yang Batil, beliau berkata: Namun diadakan Taqiyah untuk menyuntik dengannya darah, maka jika Darah Taqiyah didapati tidak ada Taqiyah, dan Demi Allah, jika kamu diseru untuk menyokong kami, Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada bapa dan ibu kamu sendiri, dan jika Qa'im (as) bangkit dia tidak perlu bertanya kepada kamu tentangnya) Tahdib Al-Ahkam: V6, Page 173; Wasa'il Ashia: V16, Page 235; Jawahir Al-Kalam: v21, Page 392.




4

Oleh itu bodoh dapat dimaafkan karena banyak sumber (ilmu), tetapi kamu, Wahai ulama Islam, apa alasan kamu?


Amir Al-Mu'minin a.s. berkata, yang bermaksud:: (Utusan Allah adalah seorang Tabib yang menjelajah dengan ubat-ubatnya) [1].


Jadi, apakah kamu mengikuti Sunnah Nabi kamu (sawas)?! Orang-orang tertidur jika mati berhati-hatilah [2].



------------------------------------

[1]. Amir Al-Mu'minin mengatakan dalam beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (sawas):. (Tabib menjelajah perubatannya dan menentukan jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia mengubat di mana muncul keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga tuli, dan lidah bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page 207.
 [2]. Hal ini diriwayatkan dari Rasulullah sawas. Ulasan: Fayd Al-Ghadheer dari Al-Manawi: V5, Halaman 72, dan juga diriwayatkan dari Amir Al-Mu'minin sebagai seperti yang disebutkan dalam Bihar Al-Anwar: V4, Page 43.








No comments:

Post a Comment