Imam
Ahmed Hassan (as) seperti Yang Dikenal Oleh Sheikh Al-Syeikh Jihad Al-Asadi dari
Iraq
Pusat himpunan
dakwah Sirah Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Himpunan
mengenal J Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Telah
dibuat pada 29 April, 2010
Tarikh
akhir dikemaskini: 18 April, April 2012
,
Al-Syeikh
Jihad Al-Asadi dari Iraq
بسم
الله الرحمان الرحیم
اللهم صل على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
اللهم صل على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
Dengan
Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala
pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat (sanjungan) Allah atas
Muhammad dan keluarga baginda, para Imam dan Mahdi- Mahdi dan Salam
pengiktirafan.
Dipetik
dalam Kitab Al-Imaamah Wa Al-Tabshirah oleh Ibn Baabuwaih Al-Qummi halaman 138
Jilid 157
Dari Harits bin
Al-Mughirah Al- Nadhariy, berkata: Aku berkata kepada Abi Abdillah Al-Shadiq
(as), Dengan cara apa untuk mengenal pemilik urusan (Shohib Al-Amr) ini?
عن
الحارث بن المغيرة النصري ، قال : قلت لأبي عبد الله الصادق عليه السلام ، بما
يعرف صاحب هذا الأمر؟
قال(ع) (بالسكينة والوقار، والعلم ، والوصية) وصاحب الامر هو النبي و الوصي .
قال(ع) (بالسكينة والوقار، والعلم ، والوصية) وصاحب الامر هو النبي و الوصي .
Katanya (as) (dengan
ketenangan, kesungguhan (Al-Waqaar), Ilmu (Al-3ilm), dan Wasiat (Al-Washiah)) dan pemilik
urusan (Shohib Al-Amr) itu adalah pemegang wasiat Nabi.
Sekarang saya ingin membawa riwayat Imam Ahmad Al-Yamani, (as). Bagi ketenangan (Al-Waqaar): Adalah menjadi kebiasaan (kerap) bagi para penentangnya mengakui penyesuaian bahawa Al-Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani, dia adalah orang yang tenang, bersunggun dan amanah atas agama sehingga dia dipanggil sebahagian di kalangan Hauzah sebelum seruan (dakwah) dengan Al-Shadiq Al-Amin (Yang benar lagi Jujur).
Di
antara mereka yang rapat dengannya bersaksi dan mengakui kenyataan bahawa Imam
Ahmad Al-Yamani (as) ini adalah orang-orang yang paling bijaksana, paling
bercita-cita, sangat mendorong mereka, paling adil dan paling penuh kasih
sayang dan menyenangkan, murah hati, tidak akan meminta apa-apa, tetapi dia
yang memberi, tidak terdapat tanda-tanda dia memiliki dinar maupun dirham,
tidak kasar; tidak membosankan dan tidak mengutuk atau menghina, dan merupakan
salah seorang yang boleh tidur di atas tanah dan makan di atasnya,
Dia
seorang hamba duduk di depan makanan ketika makan dan makan apa yang ada, tidak
minta apa yang tidak ada, duduk bersama orang-orang miskin dan sederhana dan
menghormati mereka sebagai manusia dan makan bersama orang miskin dan
menghulurkan kepada mereka dengan tangannya suci. Memuliakan anak-anak yatim
dan janda-janda dan merawat (melayan) mereka. dan pada orang berilmu dan
orang-orang terkemuka dihormati dan dilayan dengan baik, walaupun mereka
berselisih dan dia mampu mendahului mereka, dan mewujudkan.orang-orang kehormat
dengan kebaikan kepada mereka, dan memberkan kasih sayang tanpa menampakkan
perbezaan antara mereka, melainkan atas apa yang diperintah Allah dan tidak
membenci sesiapa, menerima dan meminta maaf, dan tidak bersendawa dan
tidak pernah menguap. Tidak duduk bersandar dan tidak membezakan penampilannya
jika bercakap dan duduk bersama-sama, dan membuka pintu jika diketuk dan
berkhidmat dengan panggilan ahlinya, dan jika anda duduk, penglihatannya tidak
tepat pada wajah seseorang, tidak menimbulkan kemurkaan Tuhan tidak marah pada
dirinya sendiri.
Dia
peribadi yang banyak berfikir dan tidak bercakap kecuali mentafsir al-Quran
atau menjawab soalan: atau tidak bergerak lidahnya kecuali yang bernas. Tidak
meninggi (melebihi) sahabatnya pada makanan atau pakaian atau di majlis, dan
apabila sampai salah seorang sahabatnya dia bergegas menemuinya, dan jika
kehilangan salah seorang sahabatnya dia berusaha keras menasihatnya, dia tidak
membalas keburukan dengan keburukan, tetapi memaafkan dan mengampunkan, dan
memulakan pertemuan dengan ucapan salam, dan tidak datang seseorang yang
bertujuan untuk keperluan kecil atau besar, melainkan dia berdiri
menunaikannya, dan sesiapa yang ingin segera memerlukannya disabarkannya
sehinggalah dia melakukannya, dan apabila seseorang menghulurkan tangannya
(untuk bersalaman) segera akan disambutnya, dan menghalang orang dari mencium
tangannya, dan jika salah seorang daripada para sahabatnya telah mula berjabat
tangan, ia tidak akan berdiri dan tidak akan duduk melainkan dengan berzikir
pada Allah, dan tidak duduk salah seorang padanya atau menerimanya, melainkan
mengatakan kepadanya: Apa yang diperlukan? Dan kebanyakan duduknya dengan
bersilang kaki, seperti datuknya, Rasulullah (S) dan yang terakhir duduk di
dalam Majlis, dan kebanyakan duduknya akan menghadap kiblat, dan tidurnya tidur
para nabi berbaring pada bahagian lambungnya (punggung), Dan meniru pada
bantal-bantal yang di belakang punggungnya, dan pada keredhaan dan kemarahannya
dia tidak mengatakan sesuatu melainkan kebanyakan dari kata-katanya adalah yang
haq dan yang cemerlang. Alhamdu Lillah kebesaran KhalifahNya.))) tamat
kata-kata Al-Syeikh Jihad Al-Asadi.
No comments:
Post a Comment