Friday 14 November 2014

Apa Yang Misteri???!!!

Apa Yang Misteri???!!!

Misteri adalah sesuatu yang tersembunyi. Oleh kerana yang memberi khabar atau berita kedatangannya di akhir zaman oleh Allah melalui Lisan Ar-Rasul (S) dan hadits kedatangannya mencapai kedudukan tawatur atau mutawatir disebabkab lebih dari 30 sahabat meriwayatkannya, samada Shahih, hasan atau dhaif maka beriman kepada khabar ghaib (tersembunyi) ini wajib bagi umat manusia.

Tidak kurang Atsar para sahabat meriwayatkannya dan banyak buku-buka diterbitkan mengenainya. Begitulah pekanya umat Islam mengenainya.  Begitulah sunnah Allah  apabila Dia Azza Wa Jalla ingin melantik khalifahnya di muka bumiNya.  Adam (as) ketika masih berbentuk lembaga tanpa Ruh di letakkan di pintu langit pertama  selama empat puluh tahun, dan semua malaikat terpaksa melangkauinya sebelum lembaga Adam ditiupkan Roh kepadanya, begitu juga dengan Iblis (la) melaluinya, sehinggalah berita menjadikan Adam khalifah di BumiNya dirakam Allah dalam firmanNya.

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

(Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di muka bumi seorang khalifah ". [Al-Baqarah 2:30] 

Khabar kedatangan Muhammad (S) sebagai Khalifah Allah iaitu seorang Rasul Allah bernama Ahmad melalui Lisan Isa (as) dan Nabi-nabi-nabi terdahulu juga di rakam oleh Allah

﴿ وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ ﴾

{Dan (ingatlah) ketika Isa ibnu Maryam berkata: "Hai Bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab sebelumku, yaitu Taurat, dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad.". Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: "Ini adalah sihir yang nyata". } [4].[ Al-Shaf 61:6 ]

Begitulah dengan Khalifah Allah Al-Mahdi juga dikhabarkan oleh Allah melalui Rasulullah (S) dan Imam-imam Ahli Bait Rasulullah (as), terdapat begitu banyak Hadits-hadits dan riwayat-riwayat di dalam masyarakat Islam, Sunni dan Syi3i, Al-Atsaar sahabat Rasulullah dan Kitab-kitab yang begitu banyak pula. Saya berikan contoh hadits

Dari Abdullah,

عن عبد الله، "لا تذهب الدنيا حتى يملك العرب رجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي " ]،سنن الترمذي صححه الألباني[‏.
                                        

"Tidaklah hilang dunia ini sehinggalah seorang lelaki daripada Ahl Al-Bait ku menguasai dunia, namanya sama dengan nama aku.," [Sunan Al-Tirmizhi. Dishahihkan oleh Al-Albaani]


Dalam hadits Ibn Majah:

في حديث ابن ماجة: "يقتتل عند كنزكم ثلاثة كلهم ابن خليفة ثم لا يصير إلى واحد منهم ثم تطلع الرايات السود من قبل المشرق فيقتلونكم قتلا لم يقتله قوم ‏ثم ذكر شيئا لا أحفظه فقال ‏‏فإذا رأيتموه فبايعوه ولو حبوا على الثلج فإنه خليفة الله ‏‏المهدي"


"Ada tiga orang yang saling berbunuhan yang terpendam di sisi kamu, semua mereka adalah putera kepada Khalifah, kemudian tidak akan kembali salah seorang dari mereka. Akhirnya muncullah bendera-bendara hitam dari arah timur, lalu mereka akan memerangi kalian dengan peperangan yang tidak pernah dilakukan oleh satu kaum pun... (lalu beliau menuturkan sesuatu yang tidak aku fahami, kemudian beliau berkata) Jika kalian melihatnya, maka bai'anlah dia! Walaupun dengan merangkak di atas salji, kerana sesungguhnya dia adalah khalifah Allah Al-Mahdi."

Jadi yang misteri

a)     Malaikat dan Iblis terbiasa dengan khabar kedatangan Khalifah Allah. Bani Israel juga terbiasa dengan khabar kedatangan Muhammad (S) sebagai Khalifah Allah, sehingga orang-orang Yahudi membina kota Yathrib untuk menunggu kedatangan Muhammad (S) sebagai Khalifah Allah. Dan mereka juga tahu baginda juga bernama Ahmad. Oleh itu khalifah Allah Al-Mahdi mempunya nama Muhammad atau Ahmad.

Bagi Muslim Syi3i Muhammad adalah Muhammad bin Al-Hassan Al-3askari (as) yang dighaibkan Allah AWJ. Imam ke 12 Wilayah Ali dan Aushiak (para pewaris) Rasulullah yang dinanti kezuhurannya. Dan Sebahagian Muslim Sunni mempercayainya. Dan Ahmad pula adalah Al-Yamani dan Mahdi Pertama yang akan lahir di akhir zaman sebagai washiy dan utsusan Imam Mahdi (Muhammad bin Al-Hassan Al-3askari (as)).

Berbeza dengan Muslim Sunni, Muhammad bin Abdullah atau Ahmad bin Abdullah adalah Mahdi yang akan lahir di akhir zaman. Tetapi Al-Mahdi juga masih keturunan Ahl Bait. Rasulullah (S).

b)    Malaikat dan Iblis terbiasa mengenal Adam sebagai Khalifah Allah. Bani Israel juga mengenal Muhammad (S) sebagai Khalifah Allah.

Tahap kenal Bani Israel (Yahudi) dan Nasrani mengenal Muhammad (S) sebagai Khalifah Allah dirakam oleh Allah:SWT dengan firmanNya:

الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ
يَعْلَمُونَ

Orang-orang yang telah Kami beri Al Kitab mengenalnya (Muhammad) seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui. [Al-Baqarah 2:146] 

Tahap kenal mesti mencapai seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Atau dengan kata lain mengenalnya dengan bersungguh-sungguh.

Dan mengenal jangan sampai menyembunyikan kebenaran, atau dengan kata lain mengenalnya dengan bersungguh-sungguh dengan segala wajah (aspek). Terutama Sifat khalifah Allah SWT.


Jawapan Misteri:


a)     Imam Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-3askari (as) adalah Imam Ke 12 Aushiak Rasulullah (S) dalam Wilayah Ali bin Abi Talib (as) atau Amir ke 12 atau Khalifah 12 mengikut pendapat Muslim Sunni (akan dibahas di ruang yang lain), seperti hamba-hamba Allah yang lain yang di Ghaibkan:

         i.            Imam Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-3askari (as) itu sendiri
       ii.            Nabi Allah Isa Ibn Maryam (as)
     iii.            Nabi Ilya (Elia) (as) dan
    iv.            Khidir (as)


Dari Sufyan Al-Ka3bi berkata:

يخرج على لواء المهدي غلام حدث السن خفيف اللحية أصفر ، لو قاتل الجبال لهزها حتى ينزل إيليا

(keluar atas panji-panji Al-Mahdi seorang pemuda kekuningan janggutnya, walau memusnahkan gunung dengan menggoncangnya sehingga turun Elia (Ilya)) [Ibn Hammad / 85 dan dari Al-Hawiy: 2/68, dan Al-Qaul Al-Mukhtashar / 22, dan Fawaid Al-Fikr / 18].

b)    Al-Mahdi yang keluar dari timur adalah dari Ahli Bait Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as) yang keluar di Mekah.

Dengan membezakan antara Al-Mahdi pemilik panji-panji hitam dan dia adalah Al-Mahdi yang lahir di akhir zaman dan yang bernama Ahmad, dan bapanya adalah Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hasan, membolehkan kita untuk mencari penyelesaian yang tepat kepada banyak riwayat yang kelihatan bercanggah, seperti apa yang diriwayatkan daripada Ali (as) [dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No 130],

katanya:

(( يفرج [ الله ] الفتن برجل منا, يسومهم خسفا, لا يعطيهم إلا السيف, يضع السيف على عاتقه ثمانية أشهر, [ هرجا ] حتى يقولوا: والله ما هذا من ولد فاطمة, لو كان من ولدها لرحمنا, يغريه الله ببني العباس وبني أمية))

(([Allah] melepaskan (melapangkan) kita dari fitnah melalui seorang lelaki daripada kita, mengenakan Kehinaan, Tidak diberikan kepada mereka melainkan pedang, dan meletakkan pedang di bahunya selama lapan bulan, [kekecohan] sehingga mereka berkata: Demi Allah, apakah ini anak Fatimah, jika dia anaknya, dia akan berlemah lembut, Allah memerangkapnya seperti Bani Abbas dan Bani Umaiyah)) [Al-Ziadah dari (Al-Fitan)].

Hadits ini, yang menggambarkan Al-Mahdi, Ia terbabit dalam peperangan yang bertentangan dengan apa yang dinyatakan oleh Abu Hurairah, katanya:

يبايع المهدي بين الركن والمقام, لا يوقظ نائما, ولا يهريق دما

(Al-Mahdi dibai’ah di antara Rukun dan Maqam, tidak terjaga dari tidur, dan tidak menumpah darah) [dan Al-3arif Al-Wardiy Hadits No 170.].

Maka yang terbabit dalam peperangan dan terus membelenggu adalah Al-Mahdi akhir zaman yang membawa panji-panji hitam, dan Al-Mahdi, yang tidak menumpah darah adalah Imam Mahdi Muhammad bin al-Hasan (as) yang keluar di Mekah.
-

Imam Ahmad Yang Zahir sekarang ini

Mereka memudahkan Al-Mahdi sebagaimana diriwayatkan daripada Abdullah bin al-Harith bin Juzi Al-Zubaidi berkata:

قال رسول الله : يخرج ناس من المشرق ، فيوطئون للمهدي

(Rasulullah bersabda: keluar orang dari Timur, yang akan memudahkan bagi Al-Mahdi) [Diriwayatkan oleh Ibn Majah: 2/1368].

Mereka adalah ansarnya, seperti yang dinyatakan dari Ali (as) katanya:

ويحاً للطالقان، فإن لله عز وجل بها كنوزاً ليست من ذهب ولا فضة، ولكنَّ بها رجالاً عرفوا الله حق معرفته ، وهم أنصار المهدي آخر الزمان

"Berita gembira kepada Thaliqan, Allah AWJ mempunyai khazanah yang bukan emas dan bukan perak, tetapi terdapat orang-orang yang mengetahui haq makrifah Allah. Dan mereka adalah para ansar Al-Mahdi di akhir Zaman." [lihat Al-Hawiy oleh Al-Suyuthiy: 2/82, dan Kanz Al-3amal: 7/262, dan pada riwayat Yanabi3 Al-Mawaddah / 449: (Bakhkh Bakhkh oleh Al-Thalaqaan)].

Tiada jalan keluar dari percanggahan  - terutama dengan kesahan sebahagian riwayat daripada Timur itu sekurang-kurangnya -sama dengan mengatakan bahawa Al-Mahdi, yang datang dengan panji-panji Timur adalah anak Imam Al-Mahdi, Muhammad bin Al-Hasan (as) yang muncul di Makkah.

Untuk mendapatkan penjelasan yang lebih Lanjut Klik Di sini        


 


No comments:

Post a Comment