Bencana
Hari Khamis, Dan Wasiat Rasulullah (S) Di Malam Kekewafatannya
Adakah
Al-Rasul (S) benar-benar tidak berniat untuk menulis suatu apa pun, tapi
baginda hanya mahu menguji kata-katanya saja tidak lebih dari itu?
Hadits-hadits
Bencana pada Hari Khamis adalah hadits-hadits Shahih yang tidak boleh
membantu mereka untuk menafikannya, tetapi mereka cuba untuk meminta maaf
kepada apa yang dilakukan oleh Umar, dengan mengatakan:
-
Baginda (S) apabila mengarahkan mereka untuk membawa lembaran dan tinta, baginda
tidak berniat untuk menulis apa-apa perkara, tetapi dia hanya mahu menguji kata-katanya,
tidak lebih dari itu, Allah telah menghidayah Umar bukan sahabat yang lain, Maknanya
sepatutnya membawa kedua-duanya (lembaran dan tinta) - pada perkara ini – tanggapan
pada keengganan mereka itu dalam ayat yang selaras dengan Tuhannya Yang Maha
Tinggi, serta jadi sebahagian dari kekeramatannya.
|
8.
Arahan lain dari kejadian itu, dan
jawabannya
9.
... Dan aku lupa yang ketiga
10. Tetapi
adakah ditulis Wasiat itu?
11. Dalil
Wasiat mesti ditulis: Pertama - Ayat-ayat Al-Quran
12. Kedua:
Abu Bakar wasiatkan Umar dan kumpulan Umar yang cadangkan sekumpulan.
13. Ketiga:
sabda Rasulullah (S) Akan menulis yang tidak akan tersesat selepasnya
14. Keempat:
isi perintah itu disokong oleh Al-Quran dan banyak Hadits yang menunjukkan
pelantikan kepimpinan ilahi
Rujukan |
Jawapannya:
Baginda
(Kepadanya Shalawat dan Salam) mengatakan: "Kamu Tidak akan tersesat selepasnya"
perlukah menolaknya? kerana jawaban kedua (berikutnya) perintah itu adalah ia
bermakna bahawa jika kamu membawa lembaran dan tinta itu, akan dituliskan tulisan
yang tidak menyesatkan kamu selepasnya, tidak dapat menutup pandangan bahawa khabar
yang seperti itu hanya untuk menguji tetapi ia adalah sejenis pendustaan yang
jelas, yang boleh membatalkan dan melencongkan (seleweng) kata-kata nabi,
terutama dalam kedudukan tidak membawa lembaran dan tinta, pada hal lebih
utama membawa kedua-duanya daripada membataskan kata-kata seperti mana dalam peristiwa
ini.
Sesungguhnya
perkara membawakannya demi bapa dan ibu ku sebagai mana yang dijelaskan oleh
hadits tersebut, malahan masa itu bukanlah masa untuk menguji, tetapi ia
adalah satu masa menghidangkan amaran, dan wasiat yang mengatasi segala kewajipan,
dan menasihatkan umat sepenuhnya, pada hal kematian adalah jauh dari kelucuan
dan gurauan, ketika diri baginda disibukan dengan kewajipan dan tugas-tugas berat,
terutamanya apabila dia seorang nabi. Jika kesahihan (kebenarannya) dari
seluruh hidupnya tidak menguji mereka, bagaimana pula semasa kesakitan
baginda, dikatakan kepada baginda (S) - Walaupun kebanyakan mereka lagha
(lara), keliru dan berselisih dengan baginda -: Keluarlah kamu, memaparkan perkara
yang mengecewakan baginda, walaupun mereka yang enggan telah melandanya demi
memberbaiki keengganan mereka, dan tunjukkan keringanan padanya, baginda
dalam kesakitan dipenghujung hayat baginda, dalam hadits ini terutamanya apabila
mereka mengatakan: Rasulullah meracau, yang akan berpisah dengan mereka di dunia
ini, sesungguhnya mereka hanya mahu melihat baginda marah. Jadi mereka
melemparkan perkataan itu, dan kebanyakan mereka lagha (lara), keliru dan berselisih
dengan baginda sesuatu yang tidak dapat disembunyikan, dan tangisan Ibn Abbas
selepas kejadian itu dan di dalam ungkapan hadits ini, memberikan kata-kata
bencana sebagai dalil untuk membatalkan kata-kata mereka
|
No comments:
Post a Comment