Syaikh Habib Al Sa’edy
Bermastautin di Basrah , Iraq
Memasuki Hauzah pada akhir tahun 90-an
Salah seorang yang pertama beriman dalam da’wah
Menjelang akhir kehidupan Sayed Sadr, saya pergi
ke Hauzah di Najaf. Selepas syahidnya 34 Sayed Sadr, saya bekerja di
Hauzah dalam kapasiti rasmi dan saya tinggal berdekatan dengan maqam Amirul
Mukminin (as)
dalam Madrasat al Qawam, berhampiran
dengan kubur Tusi 35. Saya datang ke Hauzah untuk mencari seseorang
yang boleh memberitahu saya tentang dirinya Yamani atau Al Yamani iaitu Imam
Kedua Belas (as).
Sejak zaman kanak-kanak saya, datuk saya telah
mengajar saya tentang Imam Mahdi (as). Dia mempunyai pedang khas untuk Imam
Kedua Belas. Beliau telah memilih hari-hari tertentu setiap tahun di mana
beliau akan mempamerkan pedangnya kepada orang ramai. Beliau adalah seorang
yang kuat beragama dan telah bertemu dengan Imam Mahdi (as) serta al Khidr
(as). Selepas datuk saya meninggal dunia kami berada dalam kecintaan dengan
Imam Kedua Belas (as) dan apa jua yang berkaitan dengannya. Ramai orang di Basrah
menjadi ansar dan memberitahu saya bahawa saya akan menjadi ansar apabila saya
besar kelak. Sudah tentulah orang-orang memberitahu saya bahawa penyokong Yamani
membawa ajaran sesat dan juga orang Parti Baath (iaitu Dari Saddam parti
pemerintah ).
Orang ramai terkejut dan mereka akan bertanya
kepada saya soalan-soalan seperti:, “Kenapa kamu tidak ambil berat tentang
Dunya kamu? Apa yang salah dengan kamu? , “Saya mula belajar perkara ini dari
saudara-mara saya dan kami menyedari bahawa Yamani adalah tanda besar! 36
Jadi berdasarkannya dan visi-visi, kami bersetuju
bahawa Imam Kedua Belas akan bermula dari Hauzah ini. Jadi saya memutuskan
untuk pergi ke Najaf untuk melihat sama ada Imam kedua belas atau Yamani akan
muncul di Najaf.
Ketika saya tiba saya ingin belajar 2 pekara
berat 37. Saya terkejut bagaimana pelajaran ini ditinggalkan
oleh Hauzah tersebut.
Keluarga saya akan menanyakan tentang Yamani (as)
dan mereka mendorong saya untuk bergabung dengan Hauzah tersebut. Ketika saya
berada di sana saya bertanya kepada
----------------------------------------------
34 Feb 19, 1999
35 Ini adalah Syaikh Abu Ja øfar Muhammad b. al
-Hasan b. Ali b. al-Hasan al-Tusi (996AD/385AH - 1045AD/436AH ), juga dikenali
sebagai Syaikh al Ta’ifah yang menulis Tahdhib al Ahkam dan al-Istibsar, dua
buku terkenal di ketetapan Fiqh Islam dan Perintah
36 Ia adalah salah satu daripada lima tanda-tanda
utama kembalinya Imam Mahdi (as ) [ halaman 16]
37 Sebagaimana dijelaskan dalam hadis al
tsaqalain: Qur'an dan Itrah (keluarga dekat) Muhammad. Syeikh mengkritik
kurikulum Hauzah, mungkin untuk alasan yang sama bahwa Syed Ahmad (saw)
mengkritiknya: karena tidak fokus pada ajaran Islam, tetapi fokus pada disiplin
ilmu yang intinya bukan untuk Islam seperti filsafat seperti yang akan
disebutkan kemudian.
---------------------------------------------- Halaman
14
ulamak tentang Yamani bukan tentang Ulum 38
berharga seperti filsafat dan logika 39. Kami mahasiswa membentuk
sebuah kelompok yang akan mencari siapa saja yang memiliki tali leher dengan
Imam Kedua Belas.
Kami pergi ke Baghdad untuk melihat seorang lelaki
yang dikaitkan dengan jiwa yang murni (Nafs al Zakiyya) karena beberapa orang telah
memberitahu kami. Saya membuat Tawassul kepada Amirul Mukminin (as) untuk
menyelamatkan saya dari orang-orang yang sesat di Hauzah tersebut. Saya menjadi
tertekan.
Setelah seorang lelaki berbicara kepada saya
bercerita tentang utusan dari Imam Kedua belas (saw) yang telah muncul di Najaf
setelah jatuhnya Saddam.
SYAIKH HABIB
1999 Memasuki Hauzah
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
Saya terus bertekad untuk berjumpa dengannya iaitu
Yamani (as). Kami membuat istikhara cuba untuk menentukan tempat di mana utusan
akan berada. Seorang lelaki telah memberitahu saya bahawa dia ada di Hay al
Nasr di rumah Abu Hazim 40
.
Kami pergi ke sana dan masuk. Mereka menyambut
kami jadi saya dan seorang lagi sheikh bertanya mengenai bukti-bukti dakwah.
Kami kemudian mahu melihat bagaimana ikhlasnya ansar
ini kemudian kami kembali dan saya telah membincangkan dakwah ini dengan Sheikh
dan kagum dengan Ansar.
Buat kali kedua saya pergi sekali lagi dengan
beberapa syeikh, saya begitu bersemangat kerana saya menjadi harapan. Setelah
Sheikh memberitahu saya untuk berbuat istikhara menggunakan al-Quran, saya
meminta kepadanya untuk melakukannya untuk saya. Jadi satu ayat 41
yang datang iaitu ayat 23 dalam al Zariyat 51 "Maka Demi Tuhan langit dan
bumi, Sesungguhnya itu tetap benar, sebagaimana benarnya kamu dapat
berkata-kata." Saya mula berpeluh apabila mendengar ayat ini kerana ia
adalah kata-kata Allah kepada kita secara langsung. Apabila ia berlaku saya
mendapat lebih kepastian dan saya semakin bercakap dengan ansar-ansar.
----------------------------------------------
38 Uloom harfiah diterjemahkan sebagai 'ilmu', bagaimanapun, ini
adalah cabang dari ilmu-ilmu sosial dan ilmu bukan individual dalam diri
mereka.
39 Cara sekarang kritik adalah penggunaan terhadap
logika, mengatakan, seperti Syed Ahmad (as) mendorong penggunaan logika dan
pemikiran rasional bahkan ketika membaca buku-bukunya. Kritik ini ditujukan untuk
mempelajari apa yang dikenal sebagai المنطق (diucapkan al Mantiq) dan
melibatkan belajar terminologi untuk sesuatu yang sifat kedua untuk orang yang
logis, sehingga menghasilkan apa yang banyak mempertimbangkan sebagai membuang
waktu.
40 Sheikh Hazim al Mukhtar yang muncul dalam buku
ini
41 Bermakna 'tanda' dan digunakan untuk merujuk
kepada ayat-ayat Al-Quran
---------------------------------------------- halaman 15
Saya akhirnya membuat tawassul kepada Amirul
Mukminin untuk melihat visi, masa itu saya pergi ke sekolah Musa al Kazim
kerana saya mahu berhampiran dengan Amirul Mukminin (as). Dalam era ini, masa
Hauzah-hauzah selepas Sadr berada di bawah kawalan Muqtada al Sadr dan Al Haeri.
Sayyed al Askhkoori mahu ia dipindahkan kepada (as) sekolah Al Kazim ini.
Sayyed Haeiri yang menginginkannya. Pelajar
menolak permintaan beliau, Bagi saya, saya amat gembira untuk pergi ke sana
kerana Duaa saya dikabulkan Allah swt. Sheikh Hussain Thabawi
mengucapkan terima kasih kepada saya dan Ashkuri menjemput kami kerana kami
mendengar cakapnya lalu mereka memberi kami tempat tinggal. Saya bertawassul
kepada Amirul Mukminin (as ) untuk memberikan saya
penglihatan dari Allah. Selepas beberapa hari semasa akan
kembali dari sekolah. Saya membentang permaidani di atas tanah dan bertawassul
kepada Amirul Mukminin (as) dengan berwuduk dan tidur seperti cara yang
disebutkan dalam hadith.
Kemudian saya melihat Imam Mahdi (as) dalam satu
penglihatan (visi mimpi) di mana beliau amat sedih: dia memakai serban dan
mempunyai sifat-sifat fizikal yang sama seperi yang disebut dalam hadith Aal
Muhammad as. Beliau berkata kepada saya, "Demi langit dan bumi, Ahmad
adalah Haqq seperti kamu cakapkan." Jadi saya bangun dan membuat sujud
syukur. Setahun kemudian saya dapat sebuah buku yang merupakan ayat-ayat
Al-Quran yang berkaitan dengan Qa'im 42 yang mengesahkan
istikhara dan visi saya.
Kali pertama saya bertemu dengan Imam (as) di Hay
al Nasr di Najaf. Pertama kali berkunjung ke rumah Sheikh Nathim rumah di mana
Imam menginap buat pertama kali. Saya pergi ke sana dan saya kenal Sayyed
dengan nama sahaja. Saya benar-benar tertarik dengan perbualan saudara ansar mengenai
dakwah. Jadi saya lihat beliau dan beliau memegang Al-Quran di tangannya. Kali
pertama saya mendengar suaranya ialah apabila beliau membaca al-Quran dia
menarik saya ke dalam dunia perasaannya yang indah. Saya tidak tahu beliaulah Yamani
yang saya cari malah beliau adalah seorang ahli al-Quran yang istimewa.
Seterusnya saya tertarik dengan beliau malah lebih
lagi selepas meninggalkan makam Amirul Mukminin (as). Sewaktu saya sampai di
rumah Sheikh Nathim dan Imam (as) berkata kepada saya, “Saya tercium bau pada kamu
bau Aal Mohammed as. (Ya Salaam!) Di manakah kamu wahai saudaraku? Dia tahu
saya berada di makam itu. Dia memeluk saya lagi dan memberitahu saya, "ziyarah
43 kamu diterima."
Saya terkejut dan tahu orang ini adalah dari Allah,
bapa yang benar, kawan, dan abang. Saya mendapati beliau bebas daripada dunia
and ilusinya. Jadi dia bercakap kepada saya dan memberitahu saya banyak perkara
tentang ziyarah saya - inspirasi ilahi yang luar biasa daripada Allah. Beliau
berkata doa saya 44 dinaikkan alam malakoot 45.
Beliau (as) beritahu kepada ansar yang saya akan beriman. Saya berdoa untuk
abang saya dan Imam memberitahu saya ia telah diterima dan bahawa dia akan
menjadi Ansari - insyaallah 46
42 Terjemahannya sebagai Pendiri, Qa'im merujuk
kepada salah satu yang mebangunkan keadilan Aal Muhammad dan umat manusia
daripada kalangan Aal Muhammad sendiri.
43 Cara 'lawatan' dan digunakan dalam konteks
untuk melawat tempat-tempat suci bagi tokoh suci, terutamanya bagi Muhammad dan
keluarganya as.
44 Cara doa
45 Jawapan alam tinggi
46 Bermakna dengan izin-Allah
---------------------------------------------- Halaman 16
Beliau (as) akan duduk di rumah Sheikh Nathim dan
akan berpeluh banyak dalam musim panas. Dia juga mempunyai kesan kulit terbakar
oleh sinar matahari. Saya bertanya kepadanya soalan mengenai al-Quran, para
nabi, dan lain-lain. Ibadah-ibadah Mustahab yang dia lakukan akan dia
melakukannya secara peribadi untuk mengelak daripada pujian. Tidak ada orang
yang lebih dalam menguasai al-Quran di dunia lebih daripada Ahmad al Hassan
(as) dan tidak ada yang lebih cinta lebih dari dia, dia dan Al-Quran adalah
satu. Saya tidak pernah menemui sesiapa mempertahankan al-Quran lebih daripada
dia (as). Ketakwaan beliau tidak dapat dijelaskan kerana beliau antara lain
dipanggil al Sadiq al Ameen dan hamba yang soleh oleh Hauzah sebelum dipanggil
'ahli sihir'. Dia tidak akan bergerak sama sekali di dalam solat beliau: Hati
beliau sepenuhnya pada Allah, jiwanya adalah di langit yang tertinggi. Beliau
(as) akan selalu berkata, "Bagaimana kami mengucapkan syukur pada Allah
atas pemberianNya? Cuba untuk mencapai kebenaran dan matlamat ibadah dan
makhluk yang menyembah kunh 47 iaitu Huwa 48
(هو ) yang tidak dapat dikenali
melainkan diri-Nya Allah swt sendiri.
Dia akan mengkritik kami jika kami menyindir dan
menggunakan nama Allah sebagai sebahagian daripada sindiran itu. Dia tidak
pernah meletakkan dirinya di hadapan orang lain atau sesiapa sahaja dibenarkan
untuk berbuat demikian. Beliau adalah contoh yang sebenar dan mewakili ibadat
dan amalan yang benar. Merendah dirinya melampau, bahawa sesetengah orang akan
berfikir dia adalah antara orang yang suka duduk di Turab 49
seperti Abu Turab 50. Beliau menyayangi orang sakit,
anak-anak yatim dan orang-orang miskin. Mereka yang menjauhkan diri dari
masyarakat beliaulah yang akan membuka hatinya untuk mereka bersama beliau (as).
'Kakuan' beliau tidak wujud. Ahmad (as) yang bersifat rabbaniy yang sebenar.
Sebelum beriman 51 dan menemui Imam
(saw), saya berada di Sekolah Musa al Kazim. Saya pernah datang berjalan dan
berjumpa pelajar-pelajar yang memakai serban, mereka telah banyak memuji
seorang lelaki tertentu. Saya bertanya mengenai lelaki ini, mereka berkata,
beliau adalah utusan (al Imam al Mahdi ). Jadi saya bertanya jika dia mempunyai
pengetahuan? Mereka berkata, "Oh ya!"
Pada masa yang lain, seorang sheikh dan guru usuli
52 yang saya temui di makam Imam Ali yang dikenali sebagai Abu
Muqtada bersumpah kepada saya dengan nama Allah yang Ahmad Al Yamani (as)
adalah benar dan pada jalan yang lurus.
Mengenai kejahatan terhadap Quran yang ditulis
dengan darah oleh Saddam terutuk: Imam (as) sangat membela Al Quran. Semua
ulamak diam atau membisu. Mereka akan mengusir Imam (as ) dari rumahnya ketika
ia mengatakan kepada mereka untuk mengambil sikap terhadap Saddam dengan
mengatakan, "Ya Ahmad, janganlah bakar kami dengan api kamu." Imam
(as) bahkan pernah tidur di kharaba 53 di Najaf hanya untuk
menginformasikan orang-orang dan memberikan dorongan kepada ulamak untuk
membela
----------------------------------------------
47 Zat dan Haqiqat
48 Diterjemah sebagai Dialah adalah cara yang
utama untuk dibualkan, Pencipta yang Maha sempurna kewujudanNya yang adalah
semata-mata -Dia, dan merupakan jalan untuk melenyapkan diri yang merupakan
stesen utama pengembara rohani
49 Tanah = bumi
50 'Bapa bumi yang dirujuk kepada Imam Ali (as)
seperti yang diberikan kepadanya oleh Nabi Muhammad (saw)
51 percaya (dalam dakwah )
52 Untuk melakukan dengan perundangan yang berasal
dari ijtihad seorang Marjak.
53 Sebuah tempat di lorong
---------------------------------------------- Halaman
17
Al-Qur'an dan keluar dari pegangan yang
menghancurkan ini yang disebut taqiyya 54. Dia (as)
menterjemahkan persahabatan yang benar dengan Al-Qur'an dengan pengalaman ini. 55
Imam (as) menceritakan, ''Imam Mahdi (as) mengatakan kepada saya, Al quran
ditinggalkan dan saya lupa. Dia mengulangi 'ditinggalkan' dan 'lupa' tiga kali.
'' Kami bahkan menyaksikan tentera kotor Amerika menginjak-injak Al-Qur'an!
Setelah saya memberi dakwah di Najaf kepada
seorang lelaki bernama Aziz. Saya bercerita tentang sikap pada Al-Qur'an dan
dia berkata, "Aku bersaksi pada saat itu, Saddam ingin menangkap siapapun
yang disebut Ahmad dari Najaf terutama di Hauzah tersebut. "Ketegasan Imam
dengan Al Qur'an itu sangat kuat: ia mencegah orang meletakkan sesuatu pada
Al-Qur'an seperti buku atau kunci atau apa saja ... dia akan. Dia tidak akan
pernah membiarkan siapa pun untuk menjulurkan kakinya ketika Alquran di
tangannya. Dia selalu menempatkan Al-Qur'an di sakunya. Dia akan memulai
pelajaran dengan selalu dimulai dengan Al-Qur'an. Dia (as) pernah berkomentar
tentang Tafsir al Mizan oleh Tabatabai, mengatakan bahwa ia memiliki beberapa
kebenaran di dalamnya serta kepalsuan pada waktu yang sama.
Sewaktu Imam (as) melihat tiada harapan pada
ulamak, ia memutuskan untuk mengambil senjata dan berdiri di tempat yang tinggi
di Haydari Sahin 56 dan menyeru kepada orang ramai bangkit untuk
berjihad melawan Saddam (lanatullah alaih 57) . Mereka
memintanya berhenti karena mereka takut dengan kehidupan mereka, bukannya Al
Qur'an, sehinggalah perintah Imam Mahdi datang kepada Ahmad (saw) mengatakan
kepadanya sekarang bukan waktunya untuk jihad karena sesungguhnya Saddam akan
segera binasa.
Sewaktu kami akan ke Karbala dan kami melewati
sebuah masjid, dan Sayyid (as) pergi bersama kami ke masjid untuk melakukan
solat Maghrib.
Dia melihat kedai buku di sana dan mengambil sebuah
tafseer 58 Al-Quran oleh Mudarrisi maka dia menutup buku dan
telah kecewa dan berkata orang-orang memperolok-olok Al-Quran dengan kejahilan
mereka seolah-olah mereka menjelaskan cerita dongeng. Dia akan menyembunyikan /
melindungi pendirian beliau, ia hanya akan lulus kepada kami melalui
saksi-saksi bukan ansar, sudah tentu dia berbuat demikian untuk mengelak
daripada dipuji.
Apabila Imam (as) berada di dalam sebuah rumah dan
pasukan Saddam mengepung rumah dan mereka memanjat dinding dan bertanya di mana
Ahmad Al Hassan?! Imam (as) duduk di sebelah ibunya (semoga Allah merahmati
jiwanya). Imam seolah-olah berada di dunia lain: dia tidak bergerak sama sekali
dan tentera Saddam berada di dalam rumah mencari di setiap bilik, tetapi mereka
tidak menemuinya! Saya terkejut dan bingung? Ya Allah! Jadi saya pergi menemui
Imam saya berkata bagaimana? Dia memandang saya dan berkata ditinggalkan
saudara itu sudah tentu satu mukjizat dari Allah swt yang membutakan
----------------------------------------------
54 Satu amalan bersejarah menyembunyikan iman seseorang yang
asalnya digunakan oleh beberapa sahabat kepada kehidupan seseorang pengawal
keselamatan semasa kegawatan hayat Nabi Muhammad saw dan juga sebagai
sebahagian daripada Shi'ah yang menyokong keluarganya. Perkara yang dibuat di
sini adalah bahawa masa untuk taqiyyah adalah telah berlalu dan kini usia
perubahan, dengan itu, revolusi memerlukan keberanian dan orang yang berani
55 pengumuman yang dibuat oleh Syed Ahmad Al-Hassan
(as) boleh didapati di laman web rasmi Ansar
56 makam Imam Ali
57 Semoga Allah mengutuk mereka
58 Cara tafsiran al-Quran
---------------------------------------------- halaman
18
orang-orang Saddam terkutuk.
Di kedai-kedai semasa Saddam juga akan menolak
permintaan Imam untuk mencetak 'Al Baqarah’.
Imam (as) menceritakan "Saya telah ditahan
oleh pegawai polis dan dia bertanya, "Di mana ID kamu? "Jadi saya
berikan kepadanya. Kemudian malaikat berkata kepada saya, "Ambil I.D. kamu
rampas dari dia dan tinggalkan dia." Jadi saya lakukan seperti yang
diberitahu oleh malaikat dan pegawai itu tidak dapat berbuat apa-apa.
Apabila Imam akan mengajar kami Al-Quran kami
merasakan bahawa jiwa kami terangkat kepada Kerajaan Langit. Imam (as)
meriwayatkan "Saya pernah temui mimbar di Hauzah yang tiada pembesar
suara. Apabila saya bercakap tidak ada orang lain bercakap, mereka meminta saya
untuk pergi ke mimbar dan menerangkan ayat [Dan Kami berharap untuk memberi
pertolongan kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu untuk menjadikan
mereka Imam-Imam dan menjadikan mereka pewaris-pewaris 59. ] Jadi,
saya berkata, "Ayat ini bercakap tentang ansar al Imam al Mahdi, yang
tertindas . Selepas penindasan mereka akan menjadi Imam yang akan mewarisi
bumi. "Selepas saya selesai, mereka kecewa dan meninggalkan saya
bersendirian dan enggan berjabat tangan dengan saya apabila saya lalu kemudian
kerana kebenaran yang menentang kehendak hawa nafsu mereka ."
Beliau (saw) mengajar Al-Quran kepada kami
walaupun di dalam kereta. Sallam Allah 60 pada Ahmad, rahsia
Fatimah (as).
----------------------------------------------
59 Al-Quran : al Qassas ayat 5
60 Allah limpah kesejateraan
---------------------------------------------- Halaman
19
No comments:
Post a Comment