Thursday 6 November 2014

Syaikh Habib Al Sa’edy

Syaikh Habib Al Sa’edy


Bermastautin di Basrah , Iraq
Memasuki Hauzah pada akhir tahun 90-an
Salah seorang yang pertama beriman dalam da’wah

Menjelang akhir kehidupan Sayed Sadr, saya pergi ke Hauzah di Najaf. Selepas syahidnya 34 Sayed Sadr, saya bekerja di Hauzah dalam kapasiti rasmi dan saya tinggal berdekatan dengan maqam Amirul Mukminin (as​​) dalam Madrasat al Qawam, berhampiran dengan kubur Tusi 35. Saya datang ke Hauzah untuk mencari seseorang yang boleh memberitahu saya tentang dirinya Yamani atau Al Yamani iaitu Imam Kedua Belas (as).

Sejak zaman kanak-kanak saya, datuk saya telah mengajar saya tentang Imam Mahdi (as). Dia mempunyai pedang khas untuk Imam Kedua Belas. Beliau telah memilih hari-hari tertentu setiap tahun di mana beliau akan mempamerkan pedangnya kepada orang ramai. Beliau adalah seorang yang kuat beragama dan telah bertemu dengan Imam Mahdi (as) serta al Khidr (as). Selepas datuk saya meninggal dunia kami berada dalam kecintaan dengan Imam Kedua Belas (as) dan apa jua yang berkaitan dengannya. Ramai orang di Basrah menjadi ansar dan memberitahu saya bahawa saya akan menjadi ansar apabila saya besar kelak. Sudah tentulah orang-orang memberitahu saya bahawa penyokong Yamani membawa ajaran sesat dan juga orang Parti Baath (iaitu Dari Saddam parti pemerintah ).

Orang ramai terkejut dan mereka akan bertanya kepada saya soalan-soalan seperti:, “Kenapa kamu tidak ambil berat tentang Dunya kamu? Apa yang salah dengan kamu? , “Saya mula belajar perkara ini dari saudara-mara saya dan kami menyedari bahawa Yamani adalah tanda besar! 36
Jadi berdasarkannya dan visi-visi, kami bersetuju bahawa Imam Kedua Belas akan bermula dari Hauzah ini. Jadi saya memutuskan untuk pergi ke Najaf untuk melihat sama ada Imam kedua belas atau Yamani akan muncul di Najaf.

Ketika saya tiba saya ingin belajar 2 pekara berat 37. Saya terkejut bagaimana pelajaran ini ditinggalkan oleh Hauzah tersebut.

Keluarga saya akan menanyakan tentang Yamani (as) dan mereka mendorong saya untuk bergabung dengan Hauzah tersebut. Ketika saya berada di sana saya bertanya kepada




----------------------------------------------
34 Feb 19, 1999
35 Ini adalah Syaikh Abu Ja øfar Muhammad b. al -Hasan b. Ali b. al-Hasan al-Tusi (996AD/385AH - 1045AD/436AH ), juga dikenali sebagai Syaikh al Ta’ifah yang menulis Tahdhib al Ahkam dan al-Istibsar, dua buku terkenal di ketetapan Fiqh Islam dan Perintah
36 Ia adalah salah satu daripada lima tanda-tanda utama kembalinya Imam Mahdi (as ) [ halaman 16]
37 Sebagaimana dijelaskan dalam hadis al tsaqalain: Qur'an dan Itrah (keluarga dekat) Muhammad. Syeikh mengkritik kurikulum Hauzah, mungkin untuk alasan yang sama bahwa Syed Ahmad (saw) mengkritiknya: karena tidak fokus pada ajaran Islam, tetapi fokus pada disiplin ilmu yang intinya bukan untuk Islam seperti filsafat seperti yang akan disebutkan kemudian.

---------------------------------------------- Halaman 14


ulamak tentang Yamani bukan tentang Ulum 38 berharga seperti filsafat dan logika 39. Kami mahasiswa membentuk sebuah kelompok yang akan mencari siapa saja yang memiliki tali leher dengan Imam Kedua Belas.

Kami pergi ke Baghdad untuk melihat seorang lelaki yang dikaitkan dengan jiwa yang murni (Nafs al Zakiyya) karena beberapa orang telah memberitahu kami. Saya membuat Tawassul kepada Amirul Mukminin (as) untuk menyelamatkan saya dari orang-orang yang sesat di Hauzah tersebut. Saya menjadi tertekan.

Setelah seorang lelaki berbicara kepada saya bercerita tentang utusan dari Imam Kedua belas (saw) yang telah muncul di Najaf setelah jatuhnya Saddam.

SYAIKH HABIB
1999 Memasuki Hauzah
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007

Saya terus bertekad untuk berjumpa dengannya iaitu Yamani (as). Kami membuat istikhara cuba untuk menentukan tempat di mana utusan akan berada. Seorang lelaki telah memberitahu saya bahawa dia ada di Hay al Nasr di rumah Abu Hazim 40
.
Kami pergi ke sana dan masuk. Mereka menyambut kami jadi saya dan seorang lagi sheikh bertanya mengenai bukti-bukti dakwah.

Kami kemudian mahu melihat bagaimana ikhlasnya ansar ini kemudian kami kembali dan saya telah membincangkan dakwah ini dengan Sheikh dan kagum dengan Ansar.

Buat kali kedua saya pergi sekali lagi dengan beberapa syeikh, saya begitu bersemangat kerana saya menjadi harapan. Setelah Sheikh memberitahu saya untuk berbuat istikhara menggunakan al-Quran, saya meminta kepadanya untuk melakukannya untuk saya. Jadi satu ayat 41 yang datang iaitu ayat 23 dalam al Zariyat 51 "Maka Demi Tuhan langit dan bumi, Sesungguhnya itu tetap benar, sebagaimana benarnya kamu dapat berkata-kata." Saya mula berpeluh apabila mendengar ayat ini kerana ia adalah kata-kata Allah kepada kita secara langsung. Apabila ia berlaku saya mendapat lebih kepastian dan saya semakin bercakap dengan ansar-ansar.

----------------------------------------------
38 Uloom harfiah diterjemahkan sebagai 'ilmu', bagaimanapun, ini adalah cabang dari ilmu-ilmu sosial dan ilmu bukan individual dalam diri mereka.
39 Cara sekarang kritik adalah penggunaan terhadap logika, mengatakan, seperti Syed Ahmad (as) mendorong penggunaan logika dan pemikiran rasional bahkan ketika membaca buku-bukunya. Kritik ini ditujukan untuk mempelajari apa yang dikenal sebagai المنطق (diucapkan al Mantiq) dan melibatkan belajar terminologi untuk sesuatu yang sifat kedua untuk orang yang logis, sehingga menghasilkan apa yang banyak mempertimbangkan sebagai membuang waktu.
40 Sheikh Hazim al Mukhtar yang muncul dalam buku ini
41 Bermakna 'tanda' dan digunakan untuk merujuk kepada ayat-ayat Al-Quran

---------------------------------------------- halaman 15
Saya akhirnya membuat tawassul kepada Amirul Mukminin untuk melihat visi, masa itu saya pergi ke sekolah Musa al Kazim kerana saya mahu berhampiran dengan Amirul Mukminin (as). Dalam era ini, masa Hauzah-hauzah selepas Sadr berada di bawah kawalan Muqtada al Sadr dan Al Haeri. Sayyed al Askhkoori mahu ia dipindahkan kepada (as) sekolah Al Kazim ini.

Sayyed Haeiri yang menginginkannya. Pelajar menolak permintaan beliau, Bagi saya, saya amat gembira untuk pergi ke sana kerana Duaa saya dikabulkan Allah swt. Sheikh Hussain Thabawi mengucapkan terima kasih kepada saya dan Ashkuri menjemput kami kerana kami mendengar cakapnya lalu mereka memberi kami tempat tinggal. Saya bertawassul kepada Amirul Mukminin (as ​​) untuk memberikan saya penglihatan dari Allah. Selepas beberapa hari semasa akan kembali dari sekolah. Saya membentang permaidani di atas tanah dan bertawassul kepada Amirul Mukminin (as) dengan berwuduk dan tidur seperti cara yang disebutkan dalam hadith.

Kemudian saya melihat Imam Mahdi (as) dalam satu penglihatan (visi mimpi) di mana beliau amat sedih: dia memakai serban dan mempunyai sifat-sifat fizikal yang sama seperi yang disebut dalam hadith Aal Muhammad as. Beliau berkata kepada saya, "Demi langit dan bumi, Ahmad adalah Haqq seperti kamu cakapkan." Jadi saya bangun dan membuat sujud syukur. Setahun kemudian saya dapat sebuah buku yang merupakan ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan dengan Qa'im 42 yang mengesahkan istikhara dan visi saya.

Kali pertama saya bertemu dengan Imam (as) di Hay al Nasr di Najaf. Pertama kali berkunjung ke rumah Sheikh Nathim rumah di mana Imam menginap buat pertama kali. Saya pergi ke sana dan saya kenal Sayyed dengan nama sahaja. Saya benar-benar tertarik dengan perbualan saudara ansar mengenai dakwah. Jadi saya lihat beliau dan beliau memegang Al-Quran di tangannya. Kali pertama saya mendengar suaranya ialah apabila beliau membaca al-Quran dia menarik saya ke dalam dunia perasaannya yang indah. Saya tidak tahu beliaulah Yamani yang saya cari malah beliau adalah seorang ahli al-Quran yang istimewa.

Seterusnya saya tertarik dengan beliau malah lebih lagi selepas meninggalkan makam Amirul Mukminin (as). Sewaktu saya sampai di rumah Sheikh Nathim dan Imam (as) berkata kepada saya, “Saya tercium bau pada kamu bau Aal Mohammed as. (Ya Salaam!) Di manakah kamu wahai saudaraku? Dia tahu saya berada di makam itu. Dia memeluk saya lagi dan memberitahu saya, "ziyarah 43 kamu diterima."

Saya terkejut dan tahu orang ini adalah dari Allah, bapa yang benar, kawan, dan abang. Saya mendapati beliau bebas daripada dunia and ilusinya. Jadi dia bercakap kepada saya dan memberitahu saya banyak perkara tentang ziyarah saya - inspirasi ilahi yang luar biasa daripada Allah. Beliau berkata doa saya 44 dinaikkan alam malakoot 45. Beliau (as) beritahu kepada ansar yang saya akan beriman. Saya berdoa untuk abang saya dan Imam memberitahu saya ia telah diterima dan bahawa dia akan menjadi Ansari - insyaallah 46

42 Terjemahannya sebagai Pendiri, Qa'im merujuk kepada salah satu yang mebangunkan keadilan Aal Muhammad dan umat manusia daripada kalangan Aal Muhammad sendiri.
43 Cara 'lawatan' dan digunakan dalam konteks untuk melawat tempat-tempat suci bagi tokoh suci, terutamanya bagi Muhammad dan keluarganya as.
44 Cara doa
45 Jawapan alam tinggi
46 Bermakna dengan izin-Allah
                                                         
---------------------------------------------- Halaman 16
Beliau (as) akan duduk di rumah Sheikh Nathim dan akan berpeluh banyak dalam musim panas. Dia juga mempunyai kesan kulit terbakar oleh sinar matahari. Saya bertanya kepadanya soalan mengenai al-Quran, para nabi, dan lain-lain. Ibadah-ibadah Mustahab yang dia lakukan akan dia melakukannya secara peribadi untuk mengelak daripada pujian. Tidak ada orang yang lebih dalam menguasai al-Quran di dunia lebih daripada Ahmad al Hassan (as) dan tidak ada yang lebih cinta lebih dari dia, dia dan Al-Quran adalah satu. Saya tidak pernah menemui sesiapa mempertahankan al-Quran lebih daripada dia (as). Ketakwaan beliau tidak dapat dijelaskan kerana beliau antara lain dipanggil al Sadiq al Ameen dan hamba yang soleh oleh Hauzah sebelum dipanggil 'ahli sihir'. Dia tidak akan bergerak sama sekali di dalam solat beliau: Hati beliau sepenuhnya pada Allah, jiwanya adalah di langit yang tertinggi. Beliau (as) akan selalu berkata, "Bagaimana kami mengucapkan syukur pada Allah atas pemberianNya? Cuba untuk mencapai kebenaran dan matlamat ibadah dan makhluk yang menyembah kunh 47 iaitu Huwa 48 (هو ) yang tidak dapat dikenali melainkan diri-Nya Allah swt sendiri.

Dia akan mengkritik kami jika kami menyindir dan menggunakan nama Allah sebagai sebahagian daripada sindiran itu. Dia tidak pernah meletakkan dirinya di hadapan orang lain atau sesiapa sahaja dibenarkan untuk berbuat demikian. Beliau adalah contoh yang sebenar dan mewakili ibadat dan amalan yang benar. Merendah dirinya melampau, bahawa sesetengah orang akan berfikir dia adalah antara orang yang suka duduk di Turab 49 seperti Abu Turab 50. Beliau menyayangi orang sakit, anak-anak yatim dan orang-orang miskin. Mereka yang menjauhkan diri dari masyarakat beliaulah yang akan membuka hatinya untuk mereka bersama beliau (as). 'Kakuan' beliau tidak wujud. Ahmad (as) yang bersifat rabbaniy yang sebenar.

Sebelum beriman 51 dan menemui Imam (saw), saya berada di Sekolah Musa al Kazim. Saya pernah datang berjalan dan berjumpa pelajar-pelajar yang memakai serban, mereka telah banyak memuji seorang lelaki tertentu. Saya bertanya mengenai lelaki ini, mereka berkata, beliau adalah utusan (al Imam al Mahdi ). Jadi saya bertanya jika dia mempunyai pengetahuan? Mereka berkata, "Oh ya!"

Pada masa yang lain, seorang sheikh dan guru usuli 52 yang saya temui di makam Imam Ali yang dikenali sebagai Abu Muqtada bersumpah kepada saya dengan nama Allah yang Ahmad Al Yamani (as) adalah benar dan pada jalan yang lurus.

Mengenai kejahatan terhadap Quran yang ditulis dengan darah oleh Saddam terutuk: Imam (as) sangat membela Al Quran. Semua ulamak diam atau membisu. Mereka akan mengusir Imam (as ) dari rumahnya ketika ia mengatakan kepada mereka untuk mengambil sikap terhadap Saddam dengan mengatakan, "Ya Ahmad, janganlah bakar kami dengan api kamu." Imam (as) bahkan pernah tidur di kharaba 53 di Najaf hanya untuk menginformasikan orang-orang dan memberikan dorongan kepada ulamak untuk membela
----------------------------------------------
47 Zat dan Haqiqat
48 Diterjemah sebagai Dialah adalah cara yang utama untuk dibualkan, Pencipta yang Maha sempurna kewujudanNya yang adalah semata-mata -Dia, dan merupakan jalan untuk melenyapkan diri yang merupakan stesen utama pengembara rohani
49 Tanah = bumi
50 'Bapa bumi yang dirujuk kepada Imam Ali (as) seperti yang diberikan kepadanya oleh Nabi Muhammad (saw)
51 percaya (dalam dakwah )
52 Untuk melakukan dengan perundangan yang berasal dari ijtihad seorang Marjak.
53 Sebuah tempat di lorong
---------------------------------------------- Halaman 17

Al-Qur'an dan keluar dari pegangan yang menghancurkan ini yang disebut taqiyya 54. Dia (as) menterjemahkan persahabatan yang benar dengan Al-Qur'an dengan pengalaman ini. 55 Imam (as) menceritakan, ''Imam Mahdi (as) mengatakan kepada saya, Al quran ditinggalkan dan saya lupa. Dia mengulangi 'ditinggalkan' dan 'lupa' tiga kali. '' Kami bahkan menyaksikan tentera kotor Amerika menginjak-injak Al-Qur'an!

Setelah saya memberi dakwah di Najaf kepada seorang lelaki bernama Aziz. Saya bercerita tentang sikap pada Al-Qur'an dan dia berkata, "Aku bersaksi pada saat itu, Saddam ingin menangkap siapapun yang disebut Ahmad dari Najaf terutama di Hauzah tersebut. "Ketegasan Imam dengan Al Qur'an itu sangat kuat: ia mencegah orang meletakkan sesuatu pada Al-Qur'an seperti buku atau kunci atau apa saja ... dia akan. Dia tidak akan pernah membiarkan siapa pun untuk menjulurkan kakinya ketika Alquran di tangannya. Dia selalu menempatkan Al-Qur'an di sakunya. Dia akan memulai pelajaran dengan selalu dimulai dengan Al-Qur'an. Dia (as) pernah berkomentar tentang Tafsir al Mizan oleh Tabatabai, mengatakan bahwa ia memiliki beberapa kebenaran di dalamnya serta kepalsuan pada waktu yang sama.

Sewaktu Imam (as) melihat tiada harapan pada ulamak, ia memutuskan untuk mengambil senjata dan berdiri di tempat yang tinggi di Haydari Sahin 56 dan menyeru kepada orang ramai bangkit untuk berjihad melawan Saddam (lanatullah alaih 57) . Mereka memintanya berhenti karena mereka takut dengan kehidupan mereka, bukannya Al Qur'an, sehinggalah perintah Imam Mahdi datang kepada Ahmad (saw) mengatakan kepadanya sekarang bukan waktunya untuk jihad karena sesungguhnya Saddam akan segera binasa.

Sewaktu kami akan ke Karbala dan kami melewati sebuah masjid, dan Sayyid (as) pergi bersama kami ke masjid untuk melakukan solat Maghrib.

Dia melihat kedai buku di sana dan mengambil sebuah tafseer 58 Al-Quran oleh Mudarrisi maka dia menutup buku dan telah kecewa dan berkata orang-orang memperolok-olok Al-Quran dengan kejahilan mereka seolah-olah mereka menjelaskan cerita dongeng. Dia akan menyembunyikan / melindungi pendirian beliau, ia hanya akan lulus kepada kami melalui saksi-saksi bukan ansar, sudah tentu dia berbuat demikian untuk mengelak daripada dipuji.

Apabila Imam (as) berada di dalam sebuah rumah dan pasukan Saddam mengepung rumah dan mereka memanjat dinding dan bertanya di mana Ahmad Al Hassan?! Imam (as) duduk di sebelah ibunya (semoga Allah merahmati jiwanya). Imam seolah-olah berada di dunia lain: dia tidak bergerak sama sekali dan tentera Saddam berada di dalam rumah mencari di setiap bilik, tetapi mereka tidak menemuinya! Saya terkejut dan bingung? Ya Allah! Jadi saya pergi menemui Imam saya berkata bagaimana? Dia memandang saya dan berkata ditinggalkan saudara itu sudah tentu satu mukjizat dari Allah swt yang membutakan

----------------------------------------------
54 Satu amalan bersejarah menyembunyikan iman seseorang yang asalnya digunakan oleh beberapa sahabat kepada kehidupan seseorang pengawal keselamatan semasa kegawatan hayat Nabi Muhammad saw dan juga sebagai sebahagian daripada Shi'ah yang menyokong keluarganya. Perkara yang dibuat di sini adalah bahawa masa untuk taqiyyah adalah telah berlalu dan kini usia perubahan, dengan itu, revolusi memerlukan keberanian dan orang yang berani
55 pengumuman yang dibuat oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as) boleh didapati di laman web rasmi Ansar
56 makam Imam Ali
57 Semoga Allah mengutuk mereka
58 Cara tafsiran al-Quran

---------------------------------------------- halaman 18


orang-orang Saddam terkutuk.

Di kedai-kedai semasa Saddam juga akan menolak permintaan Imam untuk mencetak 'Al Baqarah’.

Imam (as) menceritakan "Saya telah ditahan oleh pegawai polis dan dia bertanya, "Di mana ID kamu? "Jadi saya berikan kepadanya. Kemudian malaikat berkata kepada saya, "Ambil I.D. kamu rampas dari dia dan tinggalkan dia." Jadi saya lakukan seperti yang diberitahu oleh malaikat dan pegawai itu tidak dapat berbuat apa-apa.

Apabila Imam akan mengajar kami Al-Quran kami merasakan bahawa jiwa kami terangkat kepada Kerajaan Langit. Imam (as) meriwayatkan "Saya pernah temui mimbar di Hauzah yang tiada pembesar suara. Apabila saya bercakap tidak ada orang lain bercakap, mereka meminta saya untuk pergi ke mimbar dan menerangkan ayat [Dan Kami berharap untuk memberi pertolongan kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu untuk menjadikan mereka Imam-Imam dan menjadikan mereka pewaris-pewaris 59. ] Jadi, saya berkata, "Ayat ini bercakap tentang ansar al Imam al Mahdi, yang tertindas . Selepas penindasan mereka akan menjadi Imam yang akan mewarisi bumi. "Selepas saya selesai, mereka kecewa dan meninggalkan saya bersendirian dan enggan berjabat tangan dengan saya apabila saya lalu kemudian kerana kebenaran yang menentang kehendak hawa nafsu mereka ."

Beliau (saw) mengajar Al-Quran kepada kami walaupun di dalam kereta. Sallam Allah 60 pada Ahmad, rahsia Fatimah (as).























----------------------------------------------
59 Al-Quran : al Qassas ayat 5
60 Allah limpah kesejateraan
---------------------------------------------- Halaman 19





>> Berikutnya Riwawat Sheikh Hazim Al Mukhtar
<< Sebelumnya Riwawat Sheikh al Nathim Uqaili

No comments:

Post a Comment