Wednesday 5 November 2014

Nasab Imam Ahmad Al-Hassan (as)

M 1> Ahmad Al-Hassan>>Nasab Imam Ahmad Al-Hassan

Nasab Imam Ahmad Al-Hassan (as)

Namanya Al-Imam Ahmad Ibn Ismail Ibn Al-Syed Saleh Ibn Al-Syed Hussein Ibn Al-Syed Salman Ibn Al-Imam Muhammad Ibn Imam Hassan Ibn Imam Ali, Ibn Imam Muhammad anak kepada Imam Ali, anak kepada Imam Musa Ibn Imam Ja'far Ibn Imam Muhammad Ibn Imam Ali, Ibn Imam Hussein, anak kepada Imam Ali Ibn Abi Thalib 3alihimu Al-Shalaati Wa Al-Salaam..


Ini adalah gambar pohon keluarga (nasab) Imam Ahmad Hassan (as):



Sila lihat jalur keturunan (Syajaratun Nasab) Imam Ahmad al-Hassan Al-Yamani (as) dan kesaksian Al-Syed Muhsin Saleh Hussein Salman, ketua kerabat Aali Mahdi (Bapa saudara Imam Ahmad Al-Hassan (as)), suara dan gambar dalam garis keturunan yang dinasabkan kepada Imam Mahdi (as)l

Keturunan Imam Mahdi (as) di masa kegaiban Al-Kubra (utama) seperti yang dinyatakan dalam riwayat yang mutawatir dan qat3i (lihat Kitan Hadits 40 tetang Mahdi-mahdi (as) dan Kuturunan Al-Qaim (as) Klik disini)

Penjelasan penting
                       
Pohon Keluarga (Family Tree – Jalur Keturunan) bukanlah satu hujah kepada manusia, dan bukanlah juga satu bukti bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) Pewaris (Washiy) dan Rasul (utusan) Imam Mahdi (as). Pohon Keluarga (Jalur Keturunan) itu diumumkan selepas bertahun-tahun dakwah (seruan) Imam Ahmad Hassan (as) dimulakan.

Kesahan nasab keturunan dikenali melalui dokumen rasmi atau ahli silsilah (Salasilah) atau kata-kata seseorang yang khusus pada kejujurannya dari dua jalan, yang pertama tidak mungkin untuk dua nasab keturunan Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as) ketika Ghaib beliau tidak ditinggalkan melainkan tiga cara. Ia boleh membuktikan untuk mengenal Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Mahdi Pertama, adalah dengan Wasiat, Ilmu dan Panji dan dalil-dalil yang keluar untuk mengenal nasab keturunannya dihubungkan (sampai) kepada Imam Mahdi (as). Sebagaimana yang kita tahu bahawa Rasulullah (S) dihubungkan nasabnya kepada Nabi Allah Ibrahim (as) dengan tiada ditunjukkan nasab bersambung kepada Nabi Allah Ibrahim (as).

Pohon Keluarga (Jalur Keturunan) itu diumumkan setelah dicipta mengikut nasab rujukan di depan Ahmad Hassan (as) dan berkata ia adalah seseorang yang datang dari kaum kerabat Imam Ahmad Al-Hassan (as) tetapi mereka mengatakan bahawa keturunannya bersambung dan datang melalui pohon yang dusta.

Saksi dalam video, termasuk bapa saudara Imam (as), yang merupakan ketua suku (kerabat) bersaksi bahawa nasab mereka terputus kepada orang tertentu ini  sahaja dan tidak tahu siapakah di antara Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan Imam Mahdi Muhammad bin al-Hasan (as).

Maka itulah yang menjadikan asal bantahan di kalangan orang ramai.

قال أمير المؤمنين (ع) على منبر الكوفة : (( لابد من وجود رحى تطحن فإذا قامت على قطبها وثبتت على ساقها بعث الله عليها عبداً عنيفاً خاملاً أصله يكون النصر معه أصحابه الطويلة شعورهم أصحاب السبال سود ثيابهم أصحاب رايات سود ويل لمن ناواهم …))

Berkata Amirul Mukminin (as) di atas mimbar Kufah: ((Di sana pasti terdapat penggiling yang akan menghancurkan dan apabila gandarnya mula bergerak, Allah akan mengutuskan hamba gasar, yang tidak diketahui asal-usulnya, kejayaan akan bersamanya, para sahabatnya mereka mempunyai rambut yang panjang, dan panjang janggutnya, pakaian mereka hitam, sahabat-sahabat Panji Hitam. Celakalah sesiapa yang menentang mereka,...)) Ghhaibah Al-Nu3maaniy halaman 265.

Pada perkataan (خاملاً أصله - tidak diketahui asal-usulnya), di mana menunjukkan dengan jelas bahawa Al-Yamani keturunan tidak terputus dan ia akan menghadapi serangan mempersoalkan rujukan hubungan kepada Imam al-Mahdi (as) kerana perkara ini baru dan tersembunyi pada manusia dan tidak biasa dengannya dan memang inilah yang dihadapkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan pewaris dan utusan Imam Mahdi (as) dan Al-Yamani berjanji apabila saja beliau mengumumkan nasab bahawa nasab hujungnya adalah Imam Mahdi (as)

Kesudahan dan petunjuk berkenaan ketentuan yang diisyaratkan oleh (خاملاً أصله - tidak diketahui asal-usulnya) telah membuktikan kebenaran luaran, yang merupakan sifat Shohib Al-Amr (pemilik urusan) Al-Yamani yang dijanjikan iaitu Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) itu.

Pada tahun 1425 H telah diadakan dua sesi pertemuan dengan bapa-bapa saudara kanan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) di kota Basrah untuk soal selidik hakikat nasab Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dan telah menarik minat kehadiran kira-kira lima puluh orang yang khusus dan yang mengetahui undang-undang (syari’at) mengenai bahagian-bahagian ehwal pembunuhan dalam syari’ah, dan Ia adalah korum yang tertinggi dalam mengambil bagian untuk pembuktian melibatkan lima puluh orang tanpa mengira sama ada mereka boleh dipercayai dalam membawa kesaksian pemeriksaan kesalahan individu.


Seramai lima puluh orang yang telah menghadiri dan yang tertarik dalam sesi pertemuan dari pelbagai bahagian dari berbagai suku (kabilah) dan mengakui (mengiktiraf) Suku Al-Shiyaamir (Al-Shiyaamar) dan ia bukan dari suku berkedudukan tinggi kerana keluarga Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang tinggal di kampung (qariah) mereka sejak berpuluh-puluh tahun lalu dan mereka tidak ada pertalian di dalam nasab keturunan, tetapi pertalian (perhubungan) yang berlaku puluhan tahun yang lalu adalah hubungan disebabkan berkomunikasi dengan keturunan dari keluarga Al-Syed kerana setempat tinggal, ini terutama Suku Al-Shiyaamir (Al-Shiyaamar) yang lama tinggal sejak beberapa waktu dengan kecurigaan dan cemburu dan sebagainya, iaitu Al-Syed Ahmad (as) dari Suku Al-Shiyaamir (Al-Shiyaamar) dan bagi bapa-bapa saudara kanan Al-Syed, mereka meminta untuk menasabkan diri mereka kepada mana-mana suku atau kabilah kaum yang menghubungkannya tetapi mereka tidak berjaya dan bahkan mereka meminta untuk menyebutkan nama Bapa keempat dan yang terdahulu daripadanya, dan terdahulu-terdahulu daripadanya; Atau menunjukkan pohon keluarga kepada keluarga Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)... mereka tidak dapat menyebutkan nama salasilah seorang Bapa pun selepas Bapa keempat, tetapi salah seorang dari bapa saudara Al-Syed (as) berkata banyak jalan dari pintu-pintu Jalur Keturunan untuk membuktikan keturunan mereka jika mereka kembali ke salah satu suku pihak ketiga ke atas tidak berterusan melainkan jalan buntu, dan dia berkata lagi: Bahawa salah seorang lelaki dari mereka telah datang sebelum berpuluh-puluh tahun sebelum munculnya perkara Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as). Maka dikatakan kepadanya bahawa dia tak henti-henti untuk membuktikan dirinya dalam garis keturunan kerana mereka akan kembali kepada nasab keturunan Imam al-Mahdi (as).

No comments:

Post a Comment