M
1> Ahmad Al-Hassan>>Nasab Imam Ahmad Al-Hassan
Nasab
Imam Ahmad Al-Hassan (as)
Namanya
Al-Imam Ahmad Ibn Ismail Ibn Al-Syed Saleh Ibn Al-Syed Hussein Ibn Al-Syed
Salman Ibn Al-Imam Muhammad Ibn Imam Hassan Ibn Imam Ali, Ibn Imam Muhammad
anak kepada Imam Ali, anak kepada Imam Musa Ibn Imam Ja'far Ibn Imam Muhammad
Ibn Imam Ali, Ibn Imam Hussein, anak kepada Imam Ali Ibn Abi Thalib 3alihimu
Al-Shalaati Wa Al-Salaam..
Ini
adalah gambar pohon keluarga (nasab) Imam Ahmad Hassan (as):
Sila
lihat jalur keturunan (Syajaratun Nasab) Imam Ahmad al-Hassan Al-Yamani (as)
dan kesaksian Al-Syed Muhsin Saleh Hussein Salman, ketua kerabat Aali Mahdi
(Bapa saudara Imam Ahmad Al-Hassan (as)), suara dan gambar dalam garis keturunan
yang dinasabkan kepada Imam Mahdi (as)l
Keturunan
Imam Mahdi (as) di masa kegaiban Al-Kubra (utama) seperti yang dinyatakan dalam
riwayat yang mutawatir dan qat3i (lihat Kitan Hadits 40 tetang Mahdi-mahdi (as)
dan Kuturunan Al-Qaim (as) Klik
disini)
Penjelasan
penting
Pohon
Keluarga (Family Tree – Jalur Keturunan) bukanlah satu hujah kepada manusia,
dan bukanlah juga satu bukti bahawa Imam Ahmad Al-Hassan (as) Pewaris (Washiy) dan
Rasul (utusan) Imam Mahdi (as). Pohon Keluarga (Jalur Keturunan) itu diumumkan selepas
bertahun-tahun dakwah (seruan) Imam Ahmad Hassan (as) dimulakan.
Kesahan
nasab keturunan dikenali melalui dokumen rasmi atau ahli silsilah (Salasilah) atau
kata-kata seseorang yang khusus pada kejujurannya dari dua jalan, yang pertama
tidak mungkin untuk dua nasab keturunan Mahdi Muhammad bin Al-Hasan (as) ketika
Ghaib beliau tidak ditinggalkan melainkan tiga cara. Ia boleh membuktikan untuk
mengenal Imam Ahmad Al-Hassan (as) adalah Mahdi Pertama, adalah dengan Wasiat,
Ilmu dan Panji dan dalil-dalil yang keluar untuk mengenal nasab
keturunannya dihubungkan (sampai) kepada Imam Mahdi (as). Sebagaimana yang kita
tahu bahawa Rasulullah (S) dihubungkan nasabnya kepada Nabi Allah Ibrahim (as)
dengan tiada ditunjukkan nasab bersambung kepada Nabi Allah Ibrahim (as).
Pohon
Keluarga (Jalur Keturunan) itu diumumkan setelah dicipta mengikut nasab rujukan
di depan Ahmad Hassan (as) dan berkata ia adalah seseorang yang datang dari kaum
kerabat Imam Ahmad Al-Hassan (as) tetapi mereka mengatakan bahawa keturunannya
bersambung dan datang melalui pohon yang dusta.
Saksi
dalam video, termasuk bapa saudara Imam (as), yang merupakan ketua suku
(kerabat) bersaksi bahawa nasab mereka terputus kepada orang tertentu ini sahaja dan tidak tahu siapakah di antara Imam
Ahmad Al-Hassan (as) dan Imam Mahdi Muhammad bin al-Hasan (as).
Maka
itulah yang menjadikan asal bantahan di kalangan orang ramai.
قال أمير المؤمنين (ع) على منبر
الكوفة : (( لابد من وجود رحى تطحن فإذا قامت على قطبها وثبتت على ساقها بعث الله
عليها عبداً عنيفاً خاملاً أصله يكون النصر معه أصحابه الطويلة شعورهم أصحاب
السبال سود ثيابهم أصحاب رايات سود ويل لمن ناواهم …))
Berkata
Amirul Mukminin (as) di atas mimbar Kufah: ((Di sana pasti terdapat penggiling
yang akan menghancurkan dan apabila gandarnya mula bergerak, Allah akan
mengutuskan hamba gasar, yang tidak diketahui asal-usulnya, kejayaan akan
bersamanya, para sahabatnya mereka mempunyai rambut yang panjang, dan panjang
janggutnya, pakaian mereka hitam, sahabat-sahabat Panji Hitam. Celakalah
sesiapa yang menentang mereka,...)) Ghhaibah Al-Nu3maaniy halaman 265.
Pada
perkataan (خاملاً
أصله - tidak
diketahui asal-usulnya), di mana menunjukkan dengan jelas bahawa Al-Yamani
keturunan tidak terputus dan ia akan menghadapi serangan mempersoalkan rujukan hubungan
kepada Imam al-Mahdi (as) kerana perkara ini baru dan tersembunyi pada manusia
dan tidak biasa dengannya dan memang inilah yang dihadapkan Al-Syed Ahmad Al-Hassan
pewaris dan utusan Imam Mahdi (as) dan Al-Yamani berjanji apabila saja beliau
mengumumkan nasab bahawa nasab hujungnya adalah Imam Mahdi (as)
Kesudahan
dan petunjuk berkenaan ketentuan yang diisyaratkan oleh (خاملاً أصله - tidak diketahui asal-usulnya) telah membuktikan kebenaran luaran,
yang merupakan sifat Shohib Al-Amr (pemilik urusan) Al-Yamani yang dijanjikan iaitu
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) itu.
Pada
tahun 1425 H telah diadakan dua sesi pertemuan dengan bapa-bapa saudara kanan Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) di kota Basrah untuk soal selidik hakikat nasab Al-Syed Ahmad
Al-Hassan (as) dan telah menarik minat kehadiran kira-kira lima puluh orang
yang khusus dan yang mengetahui undang-undang (syari’at) mengenai bahagian-bahagian
ehwal pembunuhan dalam syari’ah, dan Ia adalah korum yang tertinggi dalam
mengambil bagian untuk pembuktian melibatkan lima puluh orang tanpa mengira
sama ada mereka boleh dipercayai dalam membawa kesaksian pemeriksaan kesalahan
individu.
Seramai lima puluh orang yang telah menghadiri dan yang tertarik
dalam sesi pertemuan dari pelbagai bahagian dari berbagai suku (kabilah) dan
mengakui (mengiktiraf) Suku Al-Shiyaamir (Al-Shiyaamar) dan ia bukan dari suku
berkedudukan tinggi kerana keluarga Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang tinggal di kampung (qariah) mereka sejak berpuluh-puluh tahun
lalu dan mereka tidak ada pertalian di dalam nasab keturunan, tetapi pertalian
(perhubungan) yang berlaku puluhan tahun yang lalu adalah hubungan disebabkan
berkomunikasi dengan keturunan dari keluarga Al-Syed kerana setempat tinggal, ini
terutama Suku Al-Shiyaamir (Al-Shiyaamar) yang lama tinggal sejak beberapa waktu
dengan kecurigaan dan cemburu dan sebagainya, iaitu Al-Syed Ahmad (as) dari Suku
Al-Shiyaamir (Al-Shiyaamar) dan bagi bapa-bapa saudara kanan Al-Syed, mereka meminta
untuk menasabkan diri mereka kepada mana-mana suku atau kabilah kaum yang menghubungkannya
tetapi mereka tidak berjaya dan bahkan mereka meminta untuk menyebutkan nama Bapa keempat dan yang terdahulu daripadanya, dan terdahulu-terdahulu
daripadanya; Atau menunjukkan pohon keluarga kepada keluarga Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as)... mereka tidak dapat menyebutkan nama salasilah
seorang Bapa pun selepas Bapa keempat, tetapi salah seorang dari bapa saudara Al-Syed
(as) berkata banyak jalan dari pintu-pintu Jalur Keturunan untuk membuktikan
keturunan mereka jika mereka kembali ke salah satu suku pihak ketiga ke atas
tidak berterusan melainkan jalan buntu, dan dia berkata lagi: Bahawa salah
seorang lelaki dari mereka telah datang sebelum berpuluh-puluh tahun sebelum
munculnya perkara Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as). Maka dikatakan
kepadanya bahawa dia tak henti-henti untuk membuktikan dirinya dalam garis
keturunan kerana mereka akan kembali kepada nasab keturunan Imam al-Mahdi (as).
No comments:
Post a Comment