Sayyed Ali Kazim, Abu Righeef
Juga dikenali sebagai Abu Nuh
Dari Imara , Iraq
Salah satu orang yang beriman pertama dalam
panggilan
Buku-buku yang ditulis seperti 'Jalan Menuju
Seruan Yamani '
Pada satu masa saya tidak mempunyai hubungan yang
kuat dengan perkara mengenai Imam Mahdi (as) , bagaimanapun, beberapa
rakan-rakan saya telah melakukannya, terutamanya semasa Sayyid al Sadr (semoga
Allah memberkati nyawanya). Sayyid Sadr adalah orang yang menghidupkan semula
perkara mengenai Imam Mahdi (as) dan mengambil semua risiko semasa penzalim
Saddam (Allah melaknat mereka); ini adalah pada akhir 90-an. Kami merasakan
bahawa zaman ini adalah zaman kemunculan Imam (as). Keadaan penindasan ini
sangat buruk pada zaman penzalim (la) itu. Beberapa bulan terakhir pemerintahan
Saddam adalah yang paling sukar orang seperti saya untuk membincangkan isu Imam
Mahdi (as) dengan walaupun saudara terdekat dan isteri saya.
Saya akan membuat ID palsu dan bergerak dari satu
bandar ke bandar lain untuk melarikan diri dari menyertai tentera Saddam. Satu
hari, pada akhir tahun 2002, seorang kawan saya datang kepada saya dan berkata
bahawa orang mengatakan Imam Mahdi (as) telah menghantar seorang utusan. Dia
memberitahu saya terdapat beberapa buah rumah di Imara yang dilawati utusan
ini.
"Marilah kita pergi ke salah sebuah rumah-rumah ini dan
mungkin kita boleh bertemu dengannya, " katanya.
Jadi kami pergi ke sana dan beberapa ansar mula
membuat dakwah kepada saya. Allah swt menjadi saksi bahawa mereka adalah
orang-orang yang berpendidikan dengan moral yang tinggi dan standard.
Malangnya, Allah swt tidak memberikan saya kejayaan untuk mempercayai seruan
kerana saya tidak bertindak balas secara positif kepadanya dalam pertemuan
pertama saya dengan bukti-buktinya. Saya kemudian mula untuk melihat seruan ini
dengan berhati-hati kerana, secara semula jadinya, pada masa itu kuasa-kuasa
Saddam terkutuk tahu siapa yang mengenali Ahmad al Hassan (as) dan akan
mencarinya dengan apa-apa cara sekalipun.
Jadi, pada masa itu, kami bukan ansar, bimbang
tentang seruan ini: jika ia benar kerana ramai kawan-kawan dan saudara-mara
keluarga telah menyertai sementara kami kekal dalam kepalsuan, tetapi jika ia
adalah palsu maka kami bimbang bahawa rakan-rakan kami dan ahli keluarga telah
sesat. Kami memutuskan , untuk membentuk suatu pewakilan sesama sendiri.
Pewakilan ini terdiri daripada doktor, jurutera, pensyarah, guru-guru dan orang
ramai dari semua lapisan masyarakat.
Kami berkumpul bersama-sama, yang diketuai oleh
pelajar Hauzah dan pemimpin-pemimpin puak hingga ke Najaf. Kami tidak
meninggalkan pintu tunggal dari maraji'
termasuk Sistani, Sarkhi, Hakeem, al Yaqoubi dan lain-lain. Pejabat
ulamak ini mencadangkan biarkan Ahmad al Hassan membawa ke hadapan kita satu
mukjizat jika dia benar. Jadi kita dalam kejahilan
---------------------------------------------- Halaman
45
kita bersetuju bahawa mukjizatlah yang
mentakrifkan Hujjah. 110 Beberapa pemimpin delegasi kami
pergi dan melihat Imam (as) dan memberitahu beliau mengenai permintaan
mukjizat. Jawapannya adalah "Insyaallah, jika diizinkan Allah dan Imam
Mahdi inginkannya kamu akan dapat mukjizat kamu, tetapi dengan tiga syarat:
Syarat yang pertama kamu perlu memilih satu mukjizat dari mukjizat yang
diberikan kepada Nabi dan Rasul, kedua bahawa apabila saya melakukan keajaiban
ini, saluran media dan satelit perlu berada di sana untuk menyaksikan keajaiban
ini untuk semua rakyat, Syarat yang ketiga mereka menghasilkan satu dokumen
yang disahkan oleh mereka yang menunjukkan masa dan tempat mukjizat yang akan
dilaksanakan."
Kita kembali kepada para ulamak dan wakil-wakil
maraji' dan memberitahu mereka Ahmad al Hassan telah bersetuju dengan syarat-syarat
berikut ... Mereka marah dan meminta kami, "Mengapa kamu pergi berjumpa Ahmad
al Hassan?" Kami bertanya, "Mengapa kamu maksudkan ... 'mengapa '?
Kamu memberitahu kami untuk berbuat demikian. "Mereka terus berkata,
" Tidak, pulanglah ke rumah, lelaki ini adalah gila dan dia menipu dan
lain-lain "
Ular! Mereka mengubah perkataan mereka. Imam (as)
telah memberitahu orang-orang yang bertemu dengan beliau daripada delegasi kami
bahawa apabila mereka kembali ke pejabat-pejabat maraji ', mereka akan memecat mereka
ini, maka sesungguhnya dia betul.
Mereka memanggilnya ahli sihir dan mereka berkata
beliau mempunyai hubungan dengan jin 111 dan ruh. ( الحمد الذي جعل لي شبها بمحمد ص ). 112
Mereka juga berkata bahawa beliau (as) adalah seorang ejen Saddam, 113 (la). Sudah tentu saya terkejut pada orang yang dipanggil ulamak ini
dan cara mereka berbohong dan berlaku zalim terhadap beliau (as).
Apabila kami kembali sebahagian daripada kami
berbaiah kepadanya. Saya, bagaimanapun, mahu mendapatkan lebih kepastian dan
pengetahuan dalam perkara yang besar ini.
Saya menghabis kira-kira tiga bulan mengkaji
seruan ini. Saya masih ingat pada masa itu bahawa Imam (as) berkata kepada
mereka, "Biarkan mereka bertanya kepadanya 100 soalan dan jika dia hanya
menjawab 99 sahaja maka dia adalah pembohong dan jauh dia daripada itu. Dia
memberitahu mereka tentang Mubahila 114 dalam makam Abu al Fadl Al
Abbas (as)
di mana beliau membawa isterinya (as) dan anak-anaknya (pbut) di hadapan semua
orang. Mereka enggan untuk melibatkan diri dalam yang mubahala sama seperti
nenek moyang mereka di Najran 115
----------------------------------------------
110 Bukti Allah
111 syaitan, jenis yang sama seperti Iblis
112 Bermakna ' Segala puji bagi Allah yang telah
memberikan saya satu persamaan dengan Muhammad' dan sesuatu yang Imam (as)
nyatakan.
113 Sememangnya, ini benar-benar bercanggah dengan
kenyataan bahawa orang-orang Saddam akan menangkap sesiapa sahaja yang dikenali
sebagai Ahmad di Najaf. Kerana ulamak dan pejabat mereka tahu keadaan ini, ia
sama seperti mereka berbohong untuk memenuhi keperluan mereka. [halaman 54]
114 Bermakna perdebatan di mana pencabar akan
selesai dengan orang yang berdusta dilaknat
115 Rujukan kepada Kristian Najran pada zaman
Muhammad Rasulullah (saw) di mana beliau mencabar beberapa orang Kristian dari
Najran kepada Mubahila dan memanggil Ali, Fatimah Al-Hassan dan al-Husayn
kepadanya untuk memulakannya
----------------------------------------------Halaman
46
ABU RAGHEEF
1990-an
1999
2000
2001
2002 Pertama mendengar dakwah
2003
2004
2005
2006
2007
Beliau (as) berkata kepada mereka marilah kita
melakukan Qasam al Baraa 116 tetapi mereka enggan berbuat
demikian kerana mereka takut bahawa jika dia (as) membuat Qasam kepada mereka,
maka mereka hanya akan mempunyai dua hari untuk hidup. Sehingga itu saya tidak
pernah bertemu dengan Imam (as), tetapi sudah tertarik dengannya. Selepas berbulan-bulan penyelidikan saya masih
tidak percaya dengan seruan; sesuatu yang memegang saya kembali. Apabila saya
tahu bahawa dia memberitahu orang ramai untuk bermohon kepada Allah mengenai
beliau, saya benar-benar digerakkan olehnya terutamanya apabila saya melihat
bagaimana orang lain akan mengatakan mintalah orang x (tertentu) mengenai saya
dan tidak akan berkata mohonlah kepada Allah swt.
Jadi saya berdiri di hadapan Allah swt dan saya
berkata, "Ya Allah, sesungguhnya beberapa laluan kepada Engkau adalah sama
dengan seluruh makhluk. Ya Allah, lelaki ini telah mengarahkan aku kepada Mu
dan telah menyeru dengan penerangan Engkau untuknya dan Engkau adalah bukti
orang-orang yang bingung. Ya Allah aku tahu bahawa Engkau tidak pernah menipu
orang yang mencari panduan daripada Mu. Ya Allah, dengan hak Fatimah dan
bapanya as, semua orang telah mendakwa bahawa ideologinya adalah benar, mereka
Wahabi, Sunni, Shi'ah dan juga Bush (la)117. Ya Allah dengan hak
Fatimah dan ayahnya as bimbinglah aku kepada kebenaran. "
Kemudian aku melihat pada Kerajaan Langit dalam
suatu penglihatan, Rasulullah (saw) memberitahu saya, "Sokonglah anakku Ahmad
al Hassan, " kemudian saya nampak satu lagi visi di mana Nabi (saw) telah
berbaring dan saya duduk di hadapannya. Dia memakai jubah putih dan serban
putih cara memakai serbannya sama dengan cara 118 ansar memakainya.
Dia memandang saya dan berkata, "Adakah kamu tahu siapa yang paling teruk
dari umat ini? "Saya berkata, "Tidak" Dia berkata, " Abdul
Kareem Qasim dan Abdul Salam Aref 119. Ummah ini adalah makhluk
Allah yang paling jahat kerana mereka menolak anakku Ahmad Al Hassan (as).
"
Saya bangun dan segera percaya kepada-Nya (as).
Saya memutuskan untuk pergi ke Najaf untuk bertemu dengannya. Ini adalah
matlamat utama saya. Saya melihat dan memandang antara Karbalaa’ dan Najaf
tetapi gagal untuk mencari beliau. Saya salahkan diri saya dan merasakan bahawa
tidak ada nasib bagi saya bertemu beliau (as). Saya membuat keputusan
----------------------------------------------
116 akan diteruskan kemudian
117 Rujukan kepada George W Bush JNR
118 Melilit menelilingi leher bukan tabagiya
Iblees seperti Sistani
119 Bekas presiden Iraq [halaman 56]
----------------------------------------------Halaman
47
untuk bertemu dengan beberapa pelajar hauzah yang
berada bersebelahan dengan makam Imam Ali (as). Saya bertanya kepada mereka
mengenai lokasinya, sama ada dia dari Iraq atau negeri Arab lain. Mereka
berkata, "Orang ini dipanggil Sheikh Ahmad dari Iraq dan dia adalah dari
orang-orang Basrah dan semua orang menjadi saksi kepada kebenaran dan
keikhlasan beliau. Walau bagaimanapun malangnya, manusia ini, kita
kehilangannya kerana jin memiliki dia." Saya menghadapi masalah tetapi
tidak bertindak balas. Saya meninggalkan mereka dan pergi untuk melihat seorang
lagi Sheikh yang merupakan rakan seorang lelaki yang tinggal bersama Imam (as).
Sheikh ini berkata kepada saya , "Dia
dipanggil Sheikh Ahmad dan dia adalah dari pengikut Shaheed al Sadr, Mohammed
Sadq Al Sadr (ra), dia tidak percaya kepada Imam (as). Beliau juga berkata
beberapa perkara yang tidak menyenangkan mengenai Imam (as). Namun walaupun dia
tidak dapat menafikan kemuliaan Imam. Beliau berkata bahawa Imam (as) akan
mempertahankan pelajar yang didiskriminasi kerana miskin. Dia akan cuba untuk
menghibur seseorang, walaupun orang-orang yang tidak suka kepadanya.
Sheikh ini juga berkata bahawa Imam (as) akan
sentiasa mengutuk Saddam dan akan cuba untuk mendedahkan kezalimannya di
hadapan hauzah yang gementar pada Saddam. Keberanian Yamani (as) membawa kepada
syak wasangka bahawa dia adalah seorang Baathist daripada perkhidmatan
perisikan مخابرات
Pelajar Hauzah akan cuba untuk menjauhkan diri
dari Imam (as ) dalam hari-hari terakhir Saddam kerana mereka tidak mahu
ditangkap oleh orang-orangnya.
Imam (as) akan menjerit dengan kuat dalam Hauzah di hadapan para ulamak, "Adakah sesiapa
di antara kamu yang mempunyai perasaan iri hati dengan Al-Qur'an? ".
Saya menuju ke Basrha dan di dalam hati saya, saya
tahu lelaki ini telah menjadi mangsa. Saya bertemu dengan seorang rakan saya
yang bukan seorang ansar. Di rumahnya, beberapa rakan-rakan yang lain mengetuk
pintu dan masuk. Allah swt mahu menunjukkan saya tanda yang lain. Orang-orang
ini baru saja pulang dari rumah ibu bapa Ahmad al Hassan. Mereka mula bercakap
kepada rakan saya dan saya mendengarkannya. Mereka datang dari Kawasan yang
dipanggil Midayna tempat Imam dilahirkan.
Orang-orang ini berjumpa dengan bapa saudara Imam
yang bukan seorang ansar tetapi menyaksikan keikhlasan, kebijaksanaan, dan
keanehan watak ini. Apa sahaja yang beliau meramalkan akan berlaku. Bapa
saudaranya juga berkata bahawa nasab keturunan kami terputus ( خامل الأصل ) 120. Bapa saudaranya juga
berkata bahawa Ahmad (as) juga boleh memberitahu sama ada lembu yang akan
dilahirkan jantan atau betina.
Selepas pertemuan ini, saya kembali ke bandar saya
dan kemudian terpaksa berpindah ke Baghdad. Saya bersendirian di sana tanpa
seorang ansar pun berhampiran saya. Saya dalam kesedihan kerana saya tidak
mempunyai peluang untuk menemui Imam (as). Kemudian satu malam, saya mempunyai
visi di mana seseorang mengetuk pintu saya. Saya membuka pintu dan mendapati
seorang lelaki yang berdiri di situ. Beliau berkata kepada saya, "Saya Ahmad
al Hassan dan saya telah datang kepada kamu. Saya mengalu-alukan beliau supaya
masuk ke dalam dan dia mula bercakap dengan saya mengenai banyak perkara.
"
Saya bangun dan saya gembira dan bingung pada masa
yang sama dari pengetahuan tentang yang dia cakapkan dalam visi. Saya bersyukur
kepada Allah dan gembira kerana
----------------------------------------------Halaman 48
saya telah bertemu dengan dia . Saya pergi ke
Najaf di mana saya diberitahu beberapa rakan-rakan di sana tentang visi saya.
Sheikh Habib al Saedy , Allah melindungi beliau, mengesahkan kepada saya bahawa
lelaki yang saya lihat ialah Ahmad al Hassan.
Saya kemudian menuju ke karbalaa ' untuk bertemu
seorang saudara ansar. Saya mengetuk pintu dan dia keluar dan berdiri di depan
pintu kerana dia tidak mahu saya masuk. Saya fikir dia mempunyai pelawat atau
keluarga. Beliau kembali dan berkata, " Tolong berikan saya beberapa
minit." Dia keluar kemudian dan memberitahu saya , "Masuklah, Imam (as)
sedang menunggu kamu." (Kemudian Sayid Ali mula menangis mengingat betapa
terseksa dan gembiranya saat pencariannya ini dan bertemu Ahmad al Hassan (as)).
Saya segera tahu Imam (as) dan terus memeluk
beliau (as). Saya terus meratap dan menangis saat ini. (Sayid Ali kemudian
menjadi sangat emosi pada mikrofon dan berjuang untuk teruskan). Beliau (as)
menenangkan saya dan mula bertanya kepada saya tentang keadaan ansar.
Saya rasa masa pertama melihat itu seolah-seolah
saya telah menemui bapa sebenar dan penjaga saya. Dia seperti seorang doktor
yang memeriksa dan menentu masalah kita dan kemudian memberikan kita ubat.
Beliau (as) akan pergi ke semua bandar-bandar yang mempunyai ansar. Beliau (as)
akan menjaga keluarga kita lebih daripada kita lakukan untuk keluarga kita
sendiri. Dia akan memerhatikan tindakan kita dan mengarahkan kita kepada apa
yang Allah swt dikehendaki walaupun kita fikir kita betul dalam sesuatu perkara
tertentu. Seorang mukmin pernah mengalami masalah kewangan. Dia fikir dia
berpeluang menyertai tentera selepas kejatuhan Saddam untuk mencari sedikit
wang dan ingin mendapatkan kebenaran daripada Imam (as). Saya berkata
kepadanya, "Saudara ia adalah pilihan kamu, saya tidak boleh memaksa kamu
untuk melakukan sesuatu." Pada hari yang sama kami bertemu Imam (as)
selepas solat al 'Asr 121. Dia berkata, "Tidak, saudara tidak boleh menyertai
tentera tidak dibenarkan." Jadi kami memberitahu orang tersebut bahawa ini
adalah jawapan Imam. Orang itu tetap bertegas yang beliau perlu menyertai
tentera dan berbuat demikian. Dia juga menyebarkan khabar angin tentang kami
dengan mengatakan bahawa kami adalah ejen Zionis. Dia juga mula minum arak dan benar-benar
terpesong. Sudah tentulah, kemungkaran dan murtad yang dibuatnya menjadikan
kita lebih yakin dengan kebenaran Imam yang memberi amaran bahawa ini akan
berlaku kepadanya jika beliau menyertai tentera. Kemudian seorang saudara ansar
memberitahu Imam (as) yang gagak telah terbang. Jadi Imam (as) melihat
kepadanya dan berkata, "Apa?". Dia berkata, "Seekor gagak telah
terbang." Jadi Imam (as) marah dan berkata kepadanya , "Siapa yang
memberitahu kamu untuk memanggil dia gagak! Cukuplah 122 dia menjadi
saksi satu hari bahawa saya adalah utusan Imam Mahdi (as). Jadi mengapa kamu
gembira?!?! Iblis telah mengalahkan kamu dan kamu adalah orang-orang yang
terpesong! Jangan memfitnah saudara kamu, pergi mencari dia dan lihat jika dia
atau keluarganya perlu sesuatu."
يا
ال محمد
----------------------------------------------
120 keturunan tidak diketahui seperti yang dikatakan Imam Ali
(as)
121 Salah satu daripada lima solat yang
dilaksanakan dari sekitar tengah hari sehingga lewat petang
122 Maksud bahawa menurut Syed (as), cukuplah
bahawa individu ini menerima seruan pada satu ketika pada masa lalu bahawa dia
menerima bantuan daripada ansar semasa. Terdapat hikmah yang tersembunyi dalam
pendekatan ini belas kasihan daripada Syed (as) dan adalah sesuatu yang jarang
dilihat pada sesiapa tetapi jelas dilihat pada diri Rasulullah Muhammad (saw)
di mana beliau memohon menolak hukuman untuk penduduk Thaif walaupun mereka
merejam apabila dia menyeru mereka kepada dakwahnya.
[halaman 58]
----------------------------------------------Halaman
49
>> Berikutnya
Riwawat Appendix
1: Hadith al Thaqalayn.
<< Sebelumnya Riwawat Sdr Majid al Zaydi, Abu Nuh
<< Sebelumnya Riwawat Sdr Majid al Zaydi, Abu Nuh
No comments:
Post a Comment