﴿وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا
لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا
رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴾
Dan (bagi) orang-orang
yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan
mereka (diputuskan) dengan mesyuarat di antara mereka; dan mereka menafkahkan
sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.[Al-Syuraa
42:38]
Adakah dibolehkan Syura dalam
menentukan pemerintah bagi melaksanakan syariat Allah di muka bumiNya, atau
mungkinkah kedua-duanya dibolehkan iaitu pada satu masa Allah SWT menentukan
khalifahNya dan di masa lain manusia menentukannya melalui Syura?
Jawapan:
والحمد
لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
Ketuanan Allah (Hakimiyah
Allah) bermaksud kekuasaan Allah dalam menetapkan syariat dan pelaksananya. Dia
lah yang menetapkan syariat dan Dia jugalah yang melantik pelaksana bagi
syariat ini samada ianya di kalangan Nabi-nabi, Aushiyak, Imam-imam atau raja
(malik) sepertimana Thalut a.s, yang disebutkan dalam Al-Quran:
﴿وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ
طَالُوتَ مَلِكاً﴾
“Dan
Nabi mereka berkata kepada mereka: Bahawasanya Allah telah melantik Thalut
menjadi raja bagi kamu”(Al-Baqarah 2:247).
Ketuanan Allah juga bermakna
hukum syariat (Tasyri3) dan pelaksananya (Tanfiz) adalah Syari’ah Al-Ilahiyah yang mesti dilaksanakan semasa
memerintah mestilah dilaksanakn oleh seorang Maksum (terpelihara) dari sebarang
kesalahan, kerana kesalahan dalam memerintah akan dikaitkan kepada Allah kerana
ia adalah kekuasaanNya Yang Maha Suci. Untuk ini, semua orang setuju pada
bahagian pertama kekuasaan darr mana-mana undang-undang Ilahi, dan ia tidak boleh
ada campur dengan tangan-tangan manusia padanya atau ditetapkan dengan kemahuan
mereka. Tetapi mereka berselisih dari segi pelaksanaannya, atau pelaksana yang
dikhususkan walaupun tidak diambilalih oleh Abu Bakar dan Umar atas kerusi pelaksana
akibat dari perselisihan di kalangan orang-orang Islam sekalipun ianya telah
dinyatakan secara jelas dalam Al-Quran bahawa Allah SWT yang menentukan
Khalifah di bumiNya sepertimana disebutkan dalam Al-Quran;
﴿إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ
خَلِيفَةً﴾
“Sesungguhnya
Aku hendak menjadikan di muka bumi seorang khalifah”[Al-Baqarah 2:30]
.
Mereka yang mengatakan bahawa Pelaksanaan
atau pelaksana boleh dipilih oleh manusia dan tidak disyaratkan ismah (kemaksuman)
padanya,. Oleh itu mereka berasa perlu untuk menetapkan syarat tambahan pada
pelaksananya iaitu mereka ditaati selama mana mereka mentaati Allah SWT dan
diingkari sekiranya mereka berbuat maksiat kepada Allah SWT. Pengabaian ini adalah
dengan akal fikiran kerana ia yang akan menentukan bahawa pemerintah (pelaksana)
boleh melanggar undang-undang atau tidak melanggarnya untuk samada melampaui
batas atau mentaatinya?
Apakah hak setiap insan untuk
menetapkan samada seseorang itu mentaati atau mengingkari Allah SWT mengikut
pandangannya? Atau perlukah manusia merujuk kepada fuqahak atau ulamak sebagai
contoh? Sedangkan mereka ini bertelagah sesama sendiri tentang hukum halal atau
haram berkaitan satu-satu perkara, contoh paling baik adalah dalam bab Ibu
susuan bagi orang dewasa, perkahwinan Misyar, musik dan nyanyian pada hari ini?
Sekiranya di Arab Saudi majlis Ulamak mereka menghukumkan bahawa ibu susuan
bagi orang dewasa adalah halal dan di tempat lain pula para faqihnya
memfatwakan bahawa hukumnya adalah haram. Jadi apakah dibolehkan bagi umat
islam di Arab Saudi dan menganggap pemerintah mereka mentaati Allah SWT lalu
mereka mentaatinya atau mengingkari Allah lalu mereka mengingkarinya? (Persoalan
penyusuan orang dewasa berkaitan undang-undang dan status peribadi hal-hal yang
boleh dihukum di bawah undang-undang Arab Saudi, seperti khalwat)
Kemudian dengan menghadkan
(menetapkan) undang-undang ini bagi manusia dan yang diikut dan yang ditolak,
di sana ada pula yang menerima kata pemerintah lalu mentaatinya dan yang tidak
menerima lalu melanggarnya, Bukankah ini dikhaskan kepada yang paling utama
yang patut menjadi pemerintah kerana dia mengetahui Syariat dan pemerintah itu
adalah pelaksana undang-undang? Oleh itu pada hakikatnya tiada penyelesaian
dalam hal ini melainkan satu sahaja iaitu Syariat (Undang-undang) dan
pelaksananya (Pemerintah) kedua-duanya mestilah yang ditetapkan oleh Allah SWT.
Adapun pada Firman Allah SWT:
﴿وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا
لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا
رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴾
Dan (bagi) orang-orang
yang menerima (mematuhi) seruan Tuhannya dan mendirikan shalat, sedang urusan
mereka (diputuskan) dengan musyawarat antara mereka; dan mereka menafkahkan
sebagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.[Al-Syuraa
42:38]
Persoalannya apakah urusan
penentuan khilafah atau pelaksana hukum Allah SWT ini dikira sebagai urusan manusia
atau urusan Allah SWT? Untuk menerangkan keadaan ini, saya letakkan perumpamaan
agar senang difahami: Apakah penentuan pengganti Zaid di rumahnya dikira
sebagai urusan Zaid atau urusan Umar? Sudah tentu ianya urusan Zaid dan
bukannya Umar, maka Zaidlah yang berhak menentukan siapa yang bakal
menggantikannya. Campurtangan Umar dalam hal penggantinya tidak membawa
sebarang makna, bahkan boleh dianggap sebagai penceroboh, tidak berakhlaq,
tidak mengikut hukum dan tidak dapat diterima oleh mana-mana norma (nilai) kebiasaan
dan akal yang sihat.
Begitulah halnya berkaitan
penentuan khilafah Allah kerana bumi dan seluruh alam ini adalah urusan Allah
dan bukan urusan manusia. Maka Allah sajalah yang berhak untuk menentukan
siapakah yang berhak menggantikannya (menjadi khalifahNya) di bumiNya dan bukan
manusia yang menentukan khalifah Allah. Maka kalau ia ditentukan oleh manusia (hal
khalifahNya) tidak membawa sebarang makna, bahkan boleh dianggap sebagai
penceroboh, tidak berakhlaq, tidak mengikut hukum dan tidak dapat diterima oleh
mana-mana norma kebiasaan dan akal yang sihat.
Seterusnya, Allah telah
menetapkan bahawa Adam a.s adalah khalifahNya yang pertama dan tidak
membenarkan para Malaikat untuk memilih khalifah Allah atas muka bumiNya di
kalangan mereka atau selain mereka. Sekiranya para Malaikat yang suci lagi
maksum tidak dibenarkan memilih khalifah bagi pihakNya di bumiNya, maka apakah
yang menyebabkan kita berfikir bahawa Allah SWT akan membenarkan manusia yang
tidak maksum iaitu boleh jadi benar atau salah dalam semudah-mudah urusan untuk
memilih khalifah bagi pihakNya?
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا
وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ
إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan
seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau
hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan
padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji
Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui
apa yang tidak kamu ketahui".”[Al-Baqarah
2:30]
Sedarlah bahawa penentuan
khilafah Allah di atas muka bumiNya adalah urusan Allah SWT dan tiada siapapun
berhak mengatakan ini adalah urusan manusia melainkan mereka benar berhati batu
dan ingin menunjukkan kedegilan mereka.
Firman Allah SWT ((إِنِّي
جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً )). Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di muka bumi. Bagi
mereka yang mengatakan bahawa ayat ini bermaksud setiap manusia adalah khalifah-khalifah
Allah di atas muka bumi iaitu mereka bertindak bagi pihak Allah untuk
memakmurkan muka bumi ini dengan binaan-binaan dan tanaman-tanaman. Maka bagi
mereka persoalan ini, apakah Allah SWT itu petani atau pekerja binaan? Bukankah
Allah SWT itu adalah Pencipta sekalian makhluk, Pemilik mereka dan Pemerintah
sebenar mereka? Maka barangsiapa yang ditentukanNya selaku khalifah Allah akan
bertindak bagi pihakNya di atas muka bumi ini kerana mereka adalah pemerintah
dan pelaksana hukumNYA, dan Allah SWT adalah Empunya pemerintah (Malik
al-Mulk).
Sekiranya benar khalifah Allah
di atas muka bumi adalah untuk setiap manusia sepertimana dakwaan mereka, maka
Daud a.s juga adalah di kalangan manusia tetapi kenapa perlu Allah SWT
mengulangi pernyataanNya sekali lagi dalam ayat ini:
﴿يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي
الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى
فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ
لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ﴾
Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, jalankanlah hukum di antara manusia dengan Al-Haq (yang benar) dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, karena ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, karena mereka melupakan hari perhitungan. [Shad 38:26]
Ayat ini menerangkan dengan
jelas bahawa khilafah meliputi hak Kerajaan dan perlaksanaan hukum Allah di
antara manusia dengan Al-Haq (kebenaran). Ayat ini menerangkan dan menjelaskan
bahawa khilafah-khilafah Allah di atas muka bumiNya ini.kerana merekalah yang
melaksanakan hukuman Allah SWT
No comments:
Post a Comment