Sheikh Hazim Al Mukhtar
Dari Iraq
Memasuki Hauzah semasa di awal alaf baru
Pada tahun 2002 ditawan oleh orang-orang Saddam
dan diseksa bersama-sama dengan yang lain.
Apabila kami bersama-sama dengan Imam (as) di
Najaf dia akan mengirim salam 61 beliau kepada Amirul
Mukminin as dari jauh dan kemudian dia akan menjawab wa 'alaykum al
salam 62. Pada 2002 saya telah dipenjarakan oleh orang-orang
Saddam, Fidayeen, laknat Allah atas mereka. Saya telah diseksa di samping
lain-lain lagi. Saya adalah seorang mukmin dalam dakwah pada masa itu. Jadi
saya membuat nithr 63, "Wahai Imam, Wahai Sahib al
Zamaan!" 64 menjerit dari kesakitan dan penyeksaan, serta
berkata, "Ya Zainab."
Imam Mahdi (as) datang ke dalam penjara dan
seorang lelaki dengan beliau yang berusia dua belas tahun. Sudah tentu semua
orang sedang tidur. Jadi Imam Mahdi berdiri di kepala saya dan dia menggeleng
kepala dan anak beliau yang bersamanya merebahkan dirinya kepada saya dan mula
menangis dan menyapu tangannya ke atas kepala saya sehingga semua sakit hilang
dan kemudian melalui badan saya sehingga semua sakit hilang dan budak ini yang
mengelapnya. Saya fikir ia adalah Malaikat Maut. Imam Mahdi berkata kepada
budak itu, "Berdiri anakku, dia bersama kita daripada pengikut kita."
Saya terus berkata, "Semoga Allah melaknat orang-orang Saddam." Kemudian
apabila mereka datang kepada saya mereka akan memukul saya semau-maunya, tetapi
saya tidak merasa apa-apa!! Semuanya tidak sakit. Beberapa tahun kemudian saya
melihat Imam Ahmad (as) di Najaf dan kemudian saya teringat budak yang ... ia
adalah Ahmad pada tahun 2002.
Apabila saya belajar di Hauzah di mana saya
bertemu dengan Imam (as) dan melihat bagaimana beliau sedih tentang bagaimana
orang menolaknya terutama para ulamak yang menolak rancangannya untuk islah
65. Sayyed tinggal di rumah saya selama beberapa tahun sehingga
akhir tahun 2007/2008.
Rumah saya menjadi sasaran samseng, dengan itu,
apabila seorang lelaki dari Hilla datang ke makam Amirul Mukminin (as) dan
bertanya tentang dakwah, orang menunjuk ke arah rumah saya. Ramai orang dari
seluruh Iraq akan datang untuk melihat Imam di rumah saya. Jadi dakwah bermula
dari rumah saya dengan cara yang ketara.
Sheikh al Zayadi dan lain-lain akan datang ke
rumah saya untuk mendapatkan maklumat dakwah ini. Sayyed (as) sendiri akan
mengalu-alukan orang ramai dan beliau akan memaklumkan dan memberi dakwah
sendiri kepada orang-orang dari semua mazhab dan kepada pengikut mana-mana
ulamak. Satu hari, seorang sheikh dari Nasiriyyah datang dan Sayyed memberitahu
dia akan beriman, walaupun dia adalah seorang pengikut Sistani yang degil.
----------------------------------------------
61 salam
62 Dan salam sejahtera kepada kamu
63 Ikrar
64 Pemilik Zaman
65 Perbaikan
---------------------------------------------- Halaman
20
Selepas Maghrib Imam (as ) akan mengajar kami di
Masjid al Kufah dan Masjid al Sahla, sampai pagi. Suatu waktu pada satu malam ada
perkataan yang berat ke tahap yang kami tidak dapat memahami dengan mudah
sehingga seorang ansar yang mendengarnya menyaksikan kashf tentang apa
yang Sayyed akan cakap dan ajarkan kepada kami. Seperti Imam Ali (as ), dia
akan berkata, " Tanyalah aku sebelum kamu kehilanganku." Saya
kemudian bertanya soalan dari Al-Quran selepas Maghrib kerana Quran itu
sentiasa di tangannya. Dia akan beribadat sehingga fajar. Ansar bertanya
kepadanya malam itu dan salah seorang daripada mereka ialah Sheikh Nathim
Uqaily. Dia bertanya kepada saya lebih dari sekali, "Adakah kamu mempunyai
soalan?" Saya berkata, " Tidak," tetapi beliau berkata,
"Saya boleh melihat jiwa kamu memberitahu saya kamu mempunyai
soalan." Sayyed mula bercakap tentang kisah Nabi Ibrahim dan kemudian saya
berkata, "Ya, ya, Sayyed. Soalan saya adalah berkenaan yang ini."
Saya bertanya kepadanya tentang kisah Hajar dan Isma'eel as. Jadi saya
mengucapkan syukur kepada Allah dan bersujud 66. Sayyed akan
menjelaskan dan saya akan melihat apa yang dia cakap mengenainya: kashf
berlaku pada saya dalam Kerajaan Langit: Saya juga menyaksikan Ismail dan Hajar
minum dari air yang Hajar lihat. Dia akan bercakap tentang langit dan kami akan
melihat mukjizat keluar dari mulut beliau 24-7.
Suatu waktu Sheikh Nathim menjemput kami dan Imam
(as), jadi Sayyed menjelaskan al-Quran tetapi saya tidak dapat memahaminya
sehingga saya melihat malaikat meletakkan kata-kata di telinga saya dan
menjelaskan kepada saya dan malaikat menjelaskan kepada kami dalam Kerajaan
Langit seperti Adam dan Nuh dan ramai nabi mengajar kami melalui kata-kata Imam
... keajaiban demi keajaiban... melihat cahaya makhluk-makhluk ini iaitu Nabi
dalam Kerajaan Langit ... semua mereka membantu kami dengan berkat Ahmad
seolah-olah kami berada di langit sepanjang masa. Saya melihat Isa dan
lain-lain cahaya selepas cahaya. Imam (as) akan sentiasa berbincang dengan kami
mengatakan belajar kata-kata Imam dan al-Quran kerana nabi dan Imam Ali
bercakap kepada semua orang bukan sahaja ulamak yang mendakwa bahawa hanya
mereka memahami dua perkara penting .
Dia sangat sabar dengan kami tidak pernah bosan
dengan sesiapa pun, ada yang buta huruf pun akan duduk dengannya - itulah
merendahnya dirinya Ahmad (as).
SHEIKH
HAZIM
|
SYED AHMAD
AS.
|
|
1999
|
TBC
|
TBC = To Be Contineu
|
2000
|
Enters Hauzah
|
TBC
|
2001
|
TBC
|
TBC
|
2002
|
Dipenjarakan oleh Fidayyeen
|
TBC
|
2003
|
Menempatkan Syed (as) / perarakan Kufah
|
TBC
|
2004
|
Menempatkan Syed (as)
|
TBC
|
2005
|
Menempatkan Syed (as)
|
TBC
|
2006
|
Menempatkan Syed (as)
|
TBC
|
2007
|
Menempatkan Syed (as)
|
TBC
|
----------------------------------------------
66 Sujud syukur
---------------------------------------------- Halaman
21
Semua ansar pada masa itu mempunyai visi (alamat
dan pengelihatan) yang mereka saksikan. Satu hari Sayyed (as) telah memakai Abaya yang koyak
kerana ia tersangkut pada pintu dan kemudian dia berkata, alhamdulillah 67 pada semua perkara, tidak pergi dan
membeli yang baru.
Rumah Imam adalah bersebelahan dengan Masjid al
Sahla dengan dua bilik di luar dari
kedua-dua bilik yang memisahkan kanak-kanak
daripada tetamu dari Qasab. Dia tidak pernah mempunyai lebih daripada dua thob
68. Dia akan menerima hadiah dan akan memberikannya kepada ansar dan
tidak pernah menyimpannya untuk diri sendiri. Dia akan mencuci pakaian yang
sama dan memakainya apabila dia mandi. Beliau amat berani dan akan makan
sedikit, tidak tidur banyak, kadang-kadang sampai 3 hari berturut-turut. Dia
akan duduk di sebelah pintu dalam majalis 69, tidak mencari
perhatian dengan duduk di tengah-tengah seperti orang lain.
Imam (as) akan keluar dengan kami dan membuat
dakwah dan akan berkata, "Saya seorang hamba untuk debu-debu kamu, ya ansar."
Kami akan melihat malaikat solat di belakangnya
dalam Kerajaan Langit. Beliau adalah bapa kepada kita dan dia akan menjadi bapa
saya ketika dia berada di rumah saya dan akan membawa tangki gas di atas
bahunya bersama kami melayan kami dalam segala hal.
Dia akan berdiri di barisan dan menunggu dengan
orang ramai dan membantu mereka sebelum dirinya. Mohammed anak saya sakit jadi
dia duduk di pangkuan Imam dan membuang air kecil di pangkuan Sayyed dan kami
menjadi marah jadi Sayyed berkata, "Tidak, saya akan mencuci pakaian saya
sendiri, jangan risau." Sama seperti datuknya Aba al Zahraa' (as) apabila
perkara yang sama berlaku dengan beliau di Madinah.
Sayyed (as) pergi ke Basrah dan mengorbankan
haiwan untuk anak saya dan kemudian kembali ke Najaf hanya untuk anak saya.
Kemudian Sayyid berkata sebelum pembinaan Husayniyyah di Najaf bahawa dia membuat
persiapan kami untuk maseera 70 di Najaf. Untuk kali pertama,
orang-orang ansar yang datang ke rumah saya dan Sayyed berbicara kepada mereka
pada waktu malam dan berkata kepada kami, "Kami tidak tahu apa yang
diharapkan esok dan jika kamu mahu Dunya maka tidak perlu datang kepada
saya esok."
Keesokan harinya adalah hari yang ketiga belas
Rajab, hari kelahiran Amirul Mukminin (as), jadi kami berarak ke Masjid al
Kufah ke Makam Imam Ali (as) dan seramai tujuh puluh dua orang atau tujuh puluh
tiga seperti di Karbala pada hari Kesepuluh. Sayyed membawa kami dengan
ketinggian dan ketampanan beliau. Kami berkata yang benar telah datang dan mula
melaungkannya dengan kuat. Itu adalah di sekitar 2003/2004 sehingga kami datang
ke Jalan Rasul di mana Sistani mempunyai pengaruh yang besar dan kami mendapati
Failak Badir membuat sekatan jalan raya dan mempunyai senjata bersedia untuk
menembak kami. Kami semua berdiri teguh dan tidak menoleh ke belakang, kami
bertakbir Allah Akbar 71, bertahlil tidak ada tuhan melainkan
Allah dan lain-lain untuk menakut-nakutkan mereka. Sayyid berkata Allah Akbar7
kali dan mereka segera membuka jalan, mereka tidak dapat menghalang beliau
(as).
----------------------------------------------
67 Pujian / syukur kepada Allah
68 Bahasa Arab pakaian jubah panjang
69 Perhimpunan atau persidangan
70 Perarakan
71 Allah adalah lebih besar daripada semua
---------------------------------------------- Halaman
22
Kami tiba di makam Imam Ali (as) maka kami berbelok
ke arah Kufah, para ulama akan meludah pada kami dan mengutuk kami dengan
najis, sehingga kami tiba di Muslim ibn Aqeel (as) mereka akan membaling batu
pada kami dan kami melihat seorang perempuan memegang tulang rusuknya dari jauh
72, kamu tahu siapa, dan kami mula berpeluh dan semetara itu direjam.
Mereka menghantar polis di belakang kami dan orang Amerika untuk menakutkan
kami, tetapi kami bertekad untuk tidak menjadi Haydar Mishatat meninggalkan
kami - dia munafik - dan kami sampai ke Masjid al Kufah akhirnya. Pendarahan
dan kegembiraan kerana melihat para nabi dalam perjalanan dan melihat Fatimah
(as) memanggil kami dan menggalakkan kami. Imam (as) di tengah-tengah kami
tenang dan berzikir kepada Allah tidak pernah lekang dari lidahnya.
Imam (as) sendiri akan memberi dakwah kepada orang
ramai, maka kami mendapat sebidang tanah di Najaf untuk membina husayniyyah
melalui pungutan derma pertama kami dari ansar. Yang pertama menderma adalah
Imam sendiri walau keadaan beliau adalah salah seorang yang paling sukar (as).
Sayyed akan membina bersama-sama dengan kami, seperti Nabi (saw) 73
membina al Masjid al Nabawi. Beberapa orang ansar akan datang dari merata
tempat dan akan tidur di Husayniyyah hanya untuk membantu Sayyed (as).
Kemudian seorang lelaki muda datang kepada kami,
dia berkata, "Saya melihat impian / visi, saya melihat seorang lelaki
dengan cahaya yang datang untuk membina husayniyyah.” Lalu kami memberitahu
beliau mengenai dakwah dan dia beriman. Sayyed (as) akan bekerjasama dengan
kami di tempat yang hampir paling panas dari tempat yang lain dalam Iraq. Dia
akan mengumpulkan kayu untuk kami, dan lain-lain sehingga Husayniyyah siap
dibina akhirnya dan ia memanggilnya Husayniyyah Ansar al Imam al Mahdi yang
dibina daripada tanah liat dan bumbungnya dari dahan pokok seperti Masjid Nabi.
Ulamak akan mentertawakan kami: "Haha! Filem Risalah Bahagian 2"
Tiada permaidani tetapi pasir di dalam masjid dan dia akan sentiasa mengajar
kami - ia adalah perkara yang terbaik. Dia suka duduk di atas pasir dan beliau
mengajar kami Quran dan lain-lain.
Buku pertama Sheikh Nathim (ditulis) dalam
husayniyyah ini. Al Baqarah telah ditulis oleh Imam pada masa itu. Ia adalah
hari-hari istimewa yang tidak akan dilupakan. Kemudian orang-orang datang
menerima dakwah dan ia tersebar. Kami akan makan roti kering dan bawang ...
itulah yang kami makan dengan Imam (as).
Para ulamak mencipta dan menyebarkan khabar angin
mengenai kami bahawa kami minum arak di Husayniyyah dan berbohong kepada orang
ramai. Para ulamak mula mengadu kepada kerajaan. Sayyed akan memberitahu kami
untuk melayan orang-orang yang pergi ke Makam Amirul Mukminin dengan makanan,
teh, dan lain-lain kepada para pengunjung miskin. Kemudian polis datang kepada
kami dan Imam (as) bersama kami dan Imam berkata kepadanya, "Ya, bagaimana
saya boleh membantu ... bom apa yang kamu cakapkan, wahai pegawai polis!"
dengan marah dari Sayyed, akhirnya pegawai polis memohon maaf dan pergi.
Sayyed (as) akan keluar dengan kami apabila
mengetahui bahawa ansar beliau akan dipenjarakan, atau dibunuh oleh
musuh-musuh. Selepas beberapa lama dakwah yang semakin meluas, polis pergi ke
Husayniyyah dengan kasut mereka dan menangkap Ansar dan seorang pegawai polis
berada di sana dipanggil Ghaleb Aljazairi mahu memusnahkan
----------------------------------------------
72 Ini adalah Fatimah Zahra ' as yang telah muncul untuk
menggalakkan Syed dan Ansar
73 Nabi Muhammad (saw)
---------------------------------------------- Halaman
23
Husayniyyah, sudah tentulah dengan bantuan Yankee
Amerika. Jadi mereka mula memusnahkan Husayniyyah, sudah tentulah dengan arahan
ulamak - semoga Allah melaknat mereka semua. Kemudian anak-anak Ghaleb
Aljazairi terbunuh di Karbala '- balasan dari Allah swt. Mereka juga
memusnahkan al-Quran di Husayniyyah, bukan hanya batu dan tanah liat - ini
syaitan. Kami menangisi husayniyyah yang musnah ini kerana ia dibina oleh
Sayyed (as) sendiri.
>> Berikutnya Riwawat Syed
Talib Al Safi
<< Sebelumnya Riwawat Syaikh
Habib Al Sa’edy
No comments:
Post a Comment