Encik Adil al Saedy
Dilahirkan di Basrah , Iraq
Lulusan dari Universiti Basrah, Ekonomi
Dipenjarakan oleh Rejim Saddam selama 2 tahun
kerana dia cuba untuk memulakan jihad terhadapnya
Penyelidik Pengajian Islam dan pakar dalam
penyelidikan Kitab Suci Bible
Mengarang beberapa buah buku seperti al '
Mutaharaht fil Aqeeda al Maseehiyya' dan 'al Youm Khalas’; juga menulis dalam
akhbar al Sirat Mustaqeem
Beliau melaporkan:
Kami telah banyak kali dituduh sebagai Wahabi atau
Baathists dan lain-lain. Ini dilakukan untuk meletakkan tembok di antara orang
ramai dan bukti-bukti dakwah. Ramai di antara orang-orang ansar adalah di dalam
peperangan yang berterusan dan penolakan rejim dan mereka tahu selepas
kejatuhan Saddam, Allah melaknat mereka, ia adalah panji-panji kebenaran bukan
Failaq Badr 77 dan lain-lain tetapi ia adalah satu Al Yamani (as).
Jadi ia adalah memalukan apabila orang- orang memanggil kami Baathists (Parti
Baath).
Saya telah dipenjarakan di Abu Ghuraib kerana
keahlian Failaq Badr saya, yang mana adalah sebuah gerakan pembangkang kepada
rejim Saddam terkutuk. Mahmoud al Fayz Hazaa adalah Datuk Bandar Basrah dan
terkenal kerana kekejaman beliau. Misi kami adalah untuk menghapuskan penindas
ini. Apabila mereka mula-mula menangkap kami, saya berjaya melarikan diri
selama enam bulan tetapi tidak seorang pun ahli keluarga mahu untuk menjadi
tuan rumah saya kerana takut perkhidmatan perisikan Saddam, semoga Allah
melaknatnya. Selama enam bulan saya membuat istikhara untuk pergi ke Iran,
Syria atau di mana sahaja untuk melarikan diri tetapi semua pintu tertutup di
hadapan saya.
Saya membuat istikhara dan menyedari bahawa ia
akan menjadi yang terbaik untuk menyerahkan diri saya kepada mereka. Mereka
akan meletakkan saya dalam peti sejuk memakai seluar saya sahaja, kami akan
dikenakan arus elektrik, dan kami digantung di syiling. Ini terjadi pada
pertengahan 90-an dan sehingga hari ini badan saya masih menanggung bekas-bekas
penyeksaan. Selepas saya dibebaskan pada 1999, saya meninggalkan Iraq dengan
saudara yang dikenali sebagai Safa al Awady. Kami akan cuba untuk membuat
rencana untuk menjatuhkan rejim yang terkutuk itu, kami akan membaca Duaa Nudba
bersama-sama dan juga bertawasul menghadap laut, "Di manakah kamu wahai
Imam Zaman ? Ya Aba Soleh di mana kamu? "
----------------------------------------------
77 Sebelum ini dikenali sebagai Briged Badr atau Badr
Korp, sebuah parti politik Iraq yang diketuai
oleh Hadi al-Amiri
---------------------------------------------- Halaman 29
MR. ADEL
1990-an Disiksa oleh Baathists
1999
2000 Berkunjung ke Najaf
2001
2002
2003
2004 pertemuan Abdul Razaq
2005 Bertemu Syed Ahmad as
2006
2007
Antara tahun 2004 dan 2005, Dr Abdul Razaq al
Derawi menghubungi saya dan bercakap dengan saya. Dia memberitahu saya bahawa
seorang utusan telah datang dari Imam Al Mahdi (as). Seram saya sejuk apabila
beliau berkata kepada saya seolah-olah air sejuk telah dicurahkan di hati saya.
Saya bertanya kepadanya bukti dan dia berkata bukti beliau istikhara dan
penglihatan kerana ketiadaan buku-buku pada masa itu. Apabila saya balik ke
rumah isteri saya memberitahu saya muka saya pucat, dan bertanya kepada saya
apa yang berlaku. Saya berkata, saya akan Mandi Ghusl 78 dan
solat dua rakaat dari solat (sembahyang) istikhara untuk melihat samada Ahmad
Al Hassan adalah benar atau tidak.
Jadi kemudian saya mengambil Al-Quran dan saya
berkata, "Ya Allah, aku hamba yang rendah yang hina dan melakukan jihad
demi Mu jadi jika ia adalah benar dan dengan ikhlas maka bimbing saya ke
jalannya. Ya Allah, saya mahu bukan sahaja huruf tetapi ayat yang menunjukkan
saya jalannya, lalu ayat 69 dari Surah Al Ankabut terpilih kepada saya yang
mengatakan, "... dan orang-orang yang berusaha pada jalan kami,
sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami; sesungguhnya Allah
berserta orang-orang yang berbuat kebaikan. "Jadi saya menelefon Dr Abdul
Razak Abu Muhammad dan dia berkata kepada saya bahawa saya perlu membuat dakwah
kepada orang ramai.
Dalam tahun 80-an saya berada di Najaf dan saya
melihat seorang lelaki muda yang duduk dan ada beberapa kertas di bawahnya dan
beberapa ketul batu bersebelahan dengannya. Jadi dia berkata kepada saya,
"Tuan boleh ambil kertas ini secara percuma." Kertas itu mempunyai
istikhara dengan huruf yang Imam Ali (as) ajarkan kepada Syiah beliau. Kawan
saya bertanya kepada saya mengenai kertas ini dan saya memberitahunya bahawa
saya telah mengambil dari seorang lelaki muda.
Kami kembali ke kedai di mana lelaki muda dahulu
itu berada dan mereka memberitahu kami bahawa tidak ada orang seperti itu
pernah berada di sana dan kami tentu tersilap. Al Yamani (as) adalah orang yang
memberitahu kami untuk memohon kepada Allah swt apabila tiada ulamak yang
mengajar kita sebelum ini.
Apabila saya membuat dakwah di negara di mana saya
tinggal, dan memberitahu mereka tentang istikhara mereka akan mengejek saya dan
ketawa pada saya. Hanya apabila beberapa buah buku telah diterbitkan seperti
'al Balagh al Mubeen' orang mula melaksanakannya secara serius pada satu
tingkat. Saya melihat penglihatan (visi) pada tahun 1998 apabila saya berada di
Abu Ghuraib, pintu sel adalah kecil dan pintu bengkok ke
----------------------------------------------
78 Mandi
---------------------------------------------- Halaman 30
bawah dan seseorang yang tinggi masuk ke dalam
sel. Kami sekitar lapan orang dalam satu sel dan kami semua berdiri cara askar
lakukan dalam tentera. Dia berjabat tangan mereka dan meletakkan tangannya di
atas kepala mereka sehingga sampai pada saya dan dia tidak berjabat tangan
dengan saya dan berkata, "Tidak, kamu dalam keadaan baik." Dia
keluarkan cincin dari tangannya dan memberikannya kepada saya. Saya terkejut
kerana sifat manusia ini bukan sifat Imam Mahdi (as).
Saya bangun dan mula menangis. Sayyed Mohammed
dari parti al Dakwah ada dalam sel dan diminta untuk menafsirkan mimpi . Sayyed
berkata, "Semua tujuh daripada kami akan dilaksanakan hukuman mati,
kecuali kamu. "
Selepas tahun pertama memberi dakwah, saya kembali
ke Iraq mencari Sayyed. Kami membuat Duaa untuk berjumpa dengannya di
salah sebuah daripada sekolah-sekolah husayniyyah atau ansar. Kami pergi ke
Najaf dan kami berada di rumah seorang saudara apabila empat lelaki masuk
mendapatkan kami. Sebaik sahaja saya melihat dia saya teringat visi saya dan
berkata beliau adalah orang yang sama. Jadi saya duduk di sebelahnya (as) dan
kami tinggal bersama beliau selama 3 hari.
Saffa al Awady duduk di sebelah saya dan dia ada
segelas air di sisinya dan ia tertumpah apabila Sayyed (as) masuk. Dia (as)
berkata kepada saya, “Jangan panggil saya Sayyed atau Imam, tetapi panggil saya
Abu ***. Saya saudara kamu, rakan kamu.” Beliau berkata apabila makanan itu
sampai, kami semua perlu makan dari pinggan yang sama besar 79.
Beliau (as ) akan membahagi makanan sama rata antara ansar dan akan
meninggalkan bahagian paling sedikit untuk dirinya sendiri. Jadi saya bertanya
kepada beliau apa yang yang diperlukan dari kami? Beliau berkata, "Saya
telah datang untuk menjadi saksi kebenaran, jika kamu mahu menjadi saksi kepada
kebenaran maka buatlah seperti itu. " Itulah apa yang dia katakan kepada
saya.
Dia akan melayani kami tidak seperti orang lain,
sama seperti nenek moyangnya (as) yang melayan manusia tanpa meminta untuk
dilayani. Dia akan menuang teh kepada kami dengan tangannya sendiri.
Dia akan meminta kami bukan memerintahkan kami
jika kami mahu pergi ke tempat-tempat suci atau tidak. Sayyed (as) sangat
sakit, tetapi bertegas datang dengan kami ke makam Amirul Mukminin (as ) dan ke Kufah. Kami pergi ke
makam Nabi Ayub (as) dan Imam akan mengajar kami tentang
kesabaran, yang paling penting dalam perjalanan ini. Kami berdiri di makam al
Kifil di mana ramai nabi dari Bani Israel telah dikebumikan dan dia (as)
menjelaskan kepada kami bagaimana nabi-nabi ini berdepan dengan para ulamak
yang tidak beramal (ghairul amilin). Beliau menjelaskan kepada kami di Maqam
Ibrahim bagaimana Ibrahim (as) memusnahkan patung-patung.
Saya bertanya kepada beliau (as), kami pernah
berfikir bahawa Imam Mahdi (as) akan memenuhi bumi dengan keadilan sebaik
sahaja dia muncul. Jadi dia (as) berkata, beliau akan mengisinya dengan
keadilan tanpa ramai bilangan untuk menyokong beliau. Dia berkata,
"Soalannya salah. Soalan sebenar untuk ditanya ialah bagaimana kami akan
tahu Imam Mahdi (as) apabila dia muncul?" Dia bertanya kepada saya
,"Apa yang kamu mahukan daripada Allah swt?" Saya berkata, "Saya
mahu kebenaran Allah. "Beliau (as) berkata,
----------------------------------------------
79 Dipanggil sineeyain Arab
---------------------------------------------- Halaman 31
"Malah dalam kebenaran Allah kamu mahukan
'keakuan'. Kamu perlu mengatakan apa yang Dia swt kehendaki? Bahawa Dia Yang
Esa Siapa Yang memilih untuk kita dan menetapkan untuk kita."
Sekali selepas solat Subuh 80
bersamanya, dia membawa kepada kami kitab suci Bible dan dia berkata kepada
kami, "Seruan kita ada di dalam kitab ini." Jadi saya mengambil kitab
itu dan mula membaca tetapi tidak faham apa yang Imam (as) maksudkan. Lalu saya
bertanya kepada beliau (as) dan memberitahu yang saya tidak faham. Dia
berkata kepada saya, “Ia berlaku kepada kamu kerana kamu bergantung kepada
pemahaman kamu dan bukan pada Allah swt. Seseorang perlu sentiasa bergantung
kepada Allah swt. Semua ansar mengkaji dan menjadi penyelidik dalam dakwah ini
dan pembela kerana kunci yang Al Yamani (as) berikan kepada mereka. Beliau menggalakkan saya
untuk menulis buku saya yang dipanggil 'Ekonomi Allah dan bukan Manusia.’
Kami sampai ke Maqam Imam Mahdi (as) yang
merupakan tempat yang pertama kali beliau (as) bertemu dengan Imam ke-12 (as).
Kami kembali dari perjalanan sekitar tengah malam dan ia sangat sejuk. Beliau
(as) membentangkan untuk kami cadar untuk kami tidur di atas di tempat di mana
kami pertama kali bertemu beliau. Saya tidur untuk seketika dan kemudian bangun
dan pergi bersihkan diri apabila saya melihat kasut yang sebelumnya berlumpur
dan kotor bersih dari segala kotoran. Saya melihat dia tetapi dia berpaling
seolah-olah dia malu, sayu rasanya di dalam hati saya dan dia mengingatkan saya
kepada Isa (as) apabila dia meminta kepada pengikut-pengikutnya untuk membasuh
kaki mereka. Dia mengajar kita merendah diri yang murni dan akhlak yang baik.
Musuh-musuh dakwah akan mengatakan bahawa pada mulanya orang-orang ansar
mempunyai adab yang sangat baik tetapi mereka sesat. Imam (as) sendiri akan
memberi kertas kepada orang ramai mengenai dakwah tetapi akan dikutuk dan
dihina oleh orang ramai dan tidak mahu semua ansar beliau bertindak balas
terhadap perkara tersebut.
Saya belajar makna perkataan Khadim 81
daripada beberapa orang-orang ansar: Saya tidak melihat ansar-ansar sombong ke
atas satu sama lain, mereka akan bekerja dengan ikhlas, cinta dan kebaikan.
Apabila dia memberitahu kamu, "Aku hamba tuan," dia mengamalkannya
dan tidak hanya di bibir sahaja. Al Yamani (as) tidak pernah (semata-mata) berkata, "Saya
hamba tuan." dia hanya akan bertindak 82 noktah. Dia juga akan
memberi wang kepada orang Kristian dan membantu orang-orang mereka yang sakit .
Cara terbaik untuk mengetahui kebenaran ini adalah
untuk memohon kepada Allah swt - Dia tidak akan menipu kamu atau membiarkan kamu
jatuh ke bawah.
----------------------------------------------
80 Solat Fajar yang bermula pada waktu fajar menyingsing dan
berakhir pada waktu matahari terbit
81 Hamba
82 iaitu hanya melakukannya
---------------------------------------------- Halaman 32
>> Berikutnya Riwawat Sdr
Ahmad Hatab, Abu Ali
<< Sebelumnya Riwawat Syed Talib Al Safi
<< Sebelumnya Riwawat Syed Talib Al Safi
No comments:
Post a Comment