Thursday 6 November 2014

Encik Adil al Saedy

Encik Adil al Saedy



Dilahirkan di Basrah , Iraq
Lulusan dari Universiti Basrah, Ekonomi
Dipenjarakan oleh Rejim Saddam selama 2 tahun kerana dia cuba untuk memulakan jihad terhadapnya
Penyelidik Pengajian Islam dan pakar dalam penyelidikan Kitab Suci Bible
Mengarang beberapa buah buku seperti al ' Mutaharaht fil Aqeeda al Maseehiyya' dan 'al Youm Khalas’; juga menulis dalam akhbar al Sirat Mustaqeem



Beliau melaporkan:

Kami telah banyak kali dituduh sebagai Wahabi atau Baathists dan lain-lain. Ini dilakukan untuk meletakkan tembok di antara orang ramai dan bukti-bukti dakwah. Ramai di antara orang-orang ansar adalah di dalam peperangan yang berterusan dan penolakan rejim dan mereka tahu selepas kejatuhan Saddam, Allah melaknat mereka, ia adalah panji-panji kebenaran bukan Failaq Badr 77 dan lain-lain tetapi ia adalah satu Al Yamani (as). Jadi ia adalah memalukan apabila orang- orang memanggil kami Baathists (Parti Baath).

Saya telah dipenjarakan di Abu Ghuraib kerana keahlian Failaq Badr saya, yang mana adalah sebuah gerakan pembangkang kepada rejim Saddam terkutuk. Mahmoud al Fayz Hazaa adalah Datuk Bandar Basrah dan terkenal kerana kekejaman beliau. Misi kami adalah untuk menghapuskan penindas ini. Apabila mereka mula-mula menangkap kami, saya berjaya melarikan diri selama enam bulan tetapi tidak seorang pun ahli keluarga mahu untuk menjadi tuan rumah saya kerana takut perkhidmatan perisikan Saddam, semoga Allah melaknatnya. Selama enam bulan saya membuat istikhara untuk pergi ke Iran, Syria atau di mana sahaja untuk melarikan diri tetapi semua pintu tertutup di hadapan saya.

Saya membuat istikhara dan menyedari bahawa ia akan menjadi yang terbaik untuk menyerahkan diri saya kepada mereka. Mereka akan meletakkan saya dalam peti sejuk memakai seluar saya sahaja, kami akan dikenakan arus elektrik, dan kami digantung di syiling. Ini terjadi pada pertengahan 90-an dan sehingga hari ini badan saya masih menanggung bekas-bekas penyeksaan. Selepas saya dibebaskan pada 1999, saya meninggalkan Iraq dengan saudara yang dikenali sebagai Safa al Awady. Kami akan cuba untuk membuat rencana untuk menjatuhkan rejim yang terkutuk itu, kami akan membaca Duaa Nudba bersama-sama dan juga bertawasul menghadap laut, "Di manakah kamu wahai Imam Zaman ? Ya Aba Soleh di mana kamu? "






----------------------------------------------
77 Sebelum ini dikenali sebagai Briged Badr atau Badr Korp, sebuah parti politik Iraq yang diketuai
oleh Hadi al-Amiri

---------------------------------------------- Halaman 29
MR. ADEL

1990-an Disiksa oleh Baathists
1999
2000 Berkunjung ke Najaf
2001
2002
2003
2004 pertemuan Abdul Razaq
2005 Bertemu Syed Ahmad as
2006
2007

Antara tahun 2004 dan 2005, Dr Abdul Razaq al Derawi menghubungi saya dan bercakap dengan saya. Dia memberitahu saya bahawa seorang utusan telah datang dari Imam Al Mahdi (as). Seram saya sejuk apabila beliau berkata kepada saya seolah-olah air sejuk telah dicurahkan di hati saya. Saya bertanya kepadanya bukti dan dia berkata bukti beliau istikhara dan penglihatan kerana ketiadaan buku-buku pada masa itu. Apabila saya balik ke rumah isteri saya memberitahu saya muka saya pucat, dan bertanya kepada saya apa yang berlaku. Saya berkata, saya akan Mandi Ghusl 78 dan solat dua rakaat dari solat (sembahyang) istikhara untuk melihat samada Ahmad Al Hassan adalah benar atau tidak.

Jadi kemudian saya mengambil Al-Quran dan saya berkata, "Ya Allah, aku hamba yang rendah yang hina dan melakukan jihad demi Mu jadi jika ia adalah benar dan dengan ikhlas maka bimbing saya ke jalannya. Ya Allah, saya mahu bukan sahaja huruf tetapi ayat yang menunjukkan saya jalannya, lalu ayat 69 dari Surah Al Ankabut terpilih kepada saya yang mengatakan, "... dan orang-orang yang berusaha pada jalan kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami; sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang berbuat kebaikan. "Jadi saya menelefon Dr Abdul Razak Abu Muhammad dan dia berkata kepada saya bahawa saya perlu membuat dakwah kepada orang ramai.

Dalam tahun 80-an saya berada di Najaf dan saya melihat seorang lelaki muda yang duduk dan ada beberapa kertas di bawahnya dan beberapa ketul batu bersebelahan dengannya. Jadi dia berkata kepada saya, "Tuan boleh ambil kertas ini secara percuma." Kertas itu mempunyai istikhara dengan huruf yang Imam Ali (as) ajarkan kepada Syiah beliau. Kawan saya bertanya kepada saya mengenai kertas ini dan saya memberitahunya bahawa saya telah mengambil dari seorang lelaki muda.

Kami kembali ke kedai di mana lelaki muda dahulu itu berada dan mereka memberitahu kami bahawa tidak ada orang seperti itu pernah berada di sana dan kami tentu tersilap. Al Yamani (as) adalah orang yang memberitahu kami untuk memohon kepada Allah swt apabila tiada ulamak yang mengajar kita sebelum ini.

Apabila saya membuat dakwah di negara di mana saya tinggal, dan memberitahu mereka tentang istikhara mereka akan mengejek saya dan ketawa pada saya. Hanya apabila beberapa buah buku telah diterbitkan seperti 'al Balagh al Mubeen' orang mula melaksanakannya secara serius pada satu tingkat. Saya melihat penglihatan (visi) pada tahun 1998 apabila saya berada di Abu Ghuraib, pintu sel adalah kecil dan pintu bengkok ke

----------------------------------------------
78 Mandi
---------------------------------------------- Halaman 30

bawah dan seseorang yang tinggi masuk ke dalam sel. Kami sekitar lapan orang dalam satu sel dan kami semua berdiri cara askar lakukan dalam tentera. Dia berjabat tangan mereka dan meletakkan tangannya di atas kepala mereka sehingga sampai pada saya dan dia tidak berjabat tangan dengan saya dan berkata, "Tidak, kamu dalam keadaan baik." Dia keluarkan cincin dari tangannya dan memberikannya kepada saya. Saya terkejut kerana sifat manusia ini bukan sifat Imam Mahdi (as).

Saya bangun dan mula menangis. Sayyed Mohammed dari parti al Dakwah ada dalam sel dan diminta untuk menafsirkan mimpi . Sayyed berkata, "Semua tujuh daripada kami akan dilaksanakan hukuman mati, kecuali kamu. "

Selepas tahun pertama memberi dakwah, saya kembali ke Iraq mencari Sayyed. Kami membuat Duaa untuk berjumpa dengannya di salah sebuah daripada sekolah-sekolah husayniyyah atau ansar. Kami pergi ke Najaf dan kami berada di rumah seorang saudara apabila empat lelaki masuk mendapatkan kami. Sebaik sahaja saya melihat dia saya teringat visi saya dan berkata beliau adalah orang yang sama. Jadi saya duduk di sebelahnya (as) dan kami tinggal bersama beliau selama 3 hari.

Saffa al Awady duduk di sebelah saya dan dia ada segelas air di sisinya dan ia tertumpah apabila Sayyed (as) masuk. Dia (as) berkata kepada saya, “Jangan panggil saya Sayyed atau Imam, tetapi panggil saya Abu ***. Saya saudara kamu, rakan kamu.” Beliau berkata apabila makanan itu sampai, kami semua perlu makan dari pinggan yang sama besar 79. Beliau (as ) akan membahagi makanan sama rata antara ansar dan akan meninggalkan bahagian paling sedikit untuk dirinya sendiri. Jadi saya bertanya kepada beliau apa yang yang diperlukan dari kami? Beliau berkata, "Saya telah datang untuk menjadi saksi kebenaran, jika kamu mahu menjadi saksi kepada kebenaran maka buatlah seperti itu. " Itulah apa yang dia katakan kepada saya.

Dia akan melayani kami tidak seperti orang lain, sama seperti nenek moyangnya (as) yang melayan manusia tanpa meminta untuk dilayani. Dia akan menuang teh kepada kami dengan tangannya sendiri.

Dia akan meminta kami bukan memerintahkan kami jika kami mahu pergi ke tempat-tempat suci atau tidak. Sayyed (as) sangat sakit, tetapi bertegas datang dengan kami ke makam Amirul Mukminin (as ​​) dan ke Kufah. Kami pergi ke makam Nabi Ayub (as) dan Imam akan mengajar kami tentang kesabaran, yang paling penting dalam perjalanan ini. Kami berdiri di makam al Kifil di mana ramai nabi dari Bani Israel telah dikebumikan dan dia (as) menjelaskan kepada kami bagaimana nabi-nabi ini berdepan dengan para ulamak yang tidak beramal (ghairul amilin). Beliau menjelaskan kepada kami di Maqam Ibrahim bagaimana Ibrahim (as) memusnahkan patung-patung.

Saya bertanya kepada beliau (as), kami pernah berfikir bahawa Imam Mahdi (as) akan memenuhi bumi dengan keadilan sebaik sahaja dia muncul. Jadi dia (as) berkata, beliau akan mengisinya dengan keadilan tanpa ramai bilangan untuk menyokong beliau. Dia berkata, "Soalannya salah. Soalan sebenar untuk ditanya ialah bagaimana kami akan tahu Imam Mahdi (as) apabila dia muncul?" Dia bertanya kepada saya ,"Apa yang kamu mahukan daripada Allah swt?" Saya berkata, "Saya mahu kebenaran Allah. "Beliau (as) berkata,

----------------------------------------------
79 Dipanggil sineeyain Arab
---------------------------------------------- Halaman 31

"Malah dalam kebenaran Allah kamu mahukan 'keakuan'. Kamu perlu mengatakan apa yang Dia swt kehendaki? Bahawa Dia Yang Esa Siapa Yang memilih untuk kita dan menetapkan untuk kita."

Sekali selepas solat Subuh 80 bersamanya, dia membawa kepada kami kitab suci Bible dan dia berkata kepada kami, "Seruan kita ada di dalam kitab ini." Jadi saya mengambil kitab itu dan mula membaca tetapi tidak faham apa yang Imam (as) maksudkan. Lalu saya bertanya kepada beliau (as​​) dan memberitahu yang saya tidak faham. Dia berkata kepada saya, “Ia berlaku kepada kamu kerana kamu bergantung kepada pemahaman kamu dan bukan pada Allah swt. Seseorang perlu sentiasa bergantung kepada Allah swt. Semua ansar mengkaji dan menjadi penyelidik dalam dakwah ini dan pembela kerana kunci yang Al Yamani (as​​) berikan kepada mereka. Beliau menggalakkan saya untuk menulis buku saya yang dipanggil 'Ekonomi Allah dan bukan Manusia.’

Kami sampai ke Maqam Imam Mahdi (as) yang merupakan tempat yang pertama kali beliau (as) bertemu dengan Imam ke-12 (as). Kami kembali dari perjalanan sekitar tengah malam dan ia sangat sejuk. Beliau (as) membentangkan untuk kami cadar untuk kami tidur di atas di tempat di mana kami pertama kali bertemu beliau. Saya tidur untuk seketika dan kemudian bangun dan pergi bersihkan diri apabila saya melihat kasut yang sebelumnya berlumpur dan kotor bersih dari segala kotoran. Saya melihat dia tetapi dia berpaling seolah-olah dia malu, sayu rasanya di dalam hati saya dan dia mengingatkan saya kepada Isa (as) apabila dia meminta kepada pengikut-pengikutnya untuk membasuh kaki mereka. Dia mengajar kita merendah diri yang murni dan akhlak yang baik. Musuh-musuh dakwah akan mengatakan bahawa pada mulanya orang-orang ansar mempunyai adab yang sangat baik tetapi mereka sesat. Imam (as) sendiri akan memberi kertas kepada orang ramai mengenai dakwah tetapi akan dikutuk dan dihina oleh orang ramai dan tidak mahu semua ansar beliau bertindak balas terhadap perkara tersebut.

Saya belajar makna perkataan Khadim 81 daripada beberapa orang-orang ansar: Saya tidak melihat ansar-ansar sombong ke atas satu sama lain, mereka akan bekerja dengan ikhlas, cinta dan kebaikan. Apabila dia memberitahu kamu, "Aku hamba tuan," dia mengamalkannya dan tidak hanya di bibir sahaja. Al Yamani (as​​) tidak pernah (semata-mata) berkata, "Saya hamba tuan." dia hanya akan bertindak 82 noktah. Dia juga akan memberi wang kepada orang Kristian dan membantu orang-orang mereka yang sakit .

Cara terbaik untuk mengetahui kebenaran ini adalah untuk memohon kepada Allah swt - Dia tidak akan menipu kamu atau membiarkan kamu jatuh ke bawah.










----------------------------------------------
80 Solat Fajar yang bermula pada waktu fajar menyingsing dan berakhir pada waktu matahari terbit
81 Hamba
82 iaitu hanya melakukannya          

---------------------------------------------- Halaman 32


>> Berikutnya Riwawat  Sdr Ahmad Hatab, Abu Ali
<< Sebelumnya Riwawat Syed Talib Al Safi


No comments:

Post a Comment