Apakah
Agama Islam Juga Menyeleweng
Pertama,
Penyelewengan (Tahrif) Dalam Al-Quran
أولاً:
التحريف في القران الكريم
Terdapat
banyak riwayat dari Ahli Bait Nabi (sawas) sebagai penunjuk (tanda)
penyelewengan, sebagaimana yang diterima dari riwayat para sahabat Rasulullah
(sawas) dari perjalanan sunnah dalam kitab-kitab mereka sebagai penunjuk
terjadinya penyelewengan [32].
|
a.
Muqaddimah
4. Khalifah Allah –Khalifah Rasulullah
6. Udul – Makshum
7. Kedudukan Ahl Al-Bait Al-RAsul
|
Maksud
terdapat penyelewengan: Al-Quran yang ada di tangan kita tidaklah lengkap
sepenuhnya, samada sebahagian daripada kalimahnya diubah atau ditukar
maksudnya. Sebahagian ulamak Islam meneka sehingga terjadinya penyelewengan
seperti mana sebahagian daripada mereka meneka tidak berlakunya
penyelewengan.
Dan
mereka menyimpulkan bahawa orang yang memperkatakan tidak ada penyelewengan
(Tahrif) dalam beberapa perkara, iaitu:
1
- Ayat pemeliharaan:
﴿إِنا نَحنُ نَزَّلْنَا
الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ﴾
{Sesungguhnya
Kamilah yang menurunkan Az-Zikr (Al-Quran), dan Kamilah yang memeliharanya.
} [Surah Al-Hajar 15:9].
Ayat
ini boleh ditafsirkan untuk memelihara al-Quran dari penyelewengan, dan
kelangsungannya di sisi umat yang selamat dari penambahan, pengurangan dan
perubahan, dari jangkauan tangan ahli batil dan Imam-imam yang sesat
kepadanya.
2
– Firman Yang Maha Tinggi:
﴿لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ
مِنْ بيْنِ يَدَيْهِ وَلا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ﴾
{Yang
tidak datang kepadanya (Al Quran) kebatilan baik dari depan maupun dari
belakangnya, yang diturunkan dari Yang Maha Bijaksana lagi Maha
Terpuji.} [Surah Fushilat 41:42].
Ayat
ini boleh ditafsirkan bahawa al-Quran adalah terpelihara dari ditembusi
kebatilan yang dihadapi, sama ada batil dengan mengubah beberapa perkataan
atau dengan menambah atau mengurangkan sebahagian surah dan ayat-ayat.
3
– Riwayat-riwayat (hadits) sebagai penunjuk (dalil) penyelewengan
mingkin sebahagiannya membawa penunjuk penyelewengan pada makna yang
tersirat, iaitu penyelewengan dalam tafsiran (takwil) itu bukan diturunkan,
dan ini adalah satu hakikat yang diiktiraf oleh semua orang Islam.
4
- Sebahagian Riwayat-riwayat (hadits) sebagai penunjuk penyelewengan pada
sandaran (sanad) yang lemah.
5
- Riwayat-riwayat (hadits) yang tidak menerima pentakwilan dan dalil-dalil
pada penyelewengan lafadz atau pengurangan yang menjadi asas daripada
memaparkan penghalang kerana ia bertentangan dengan Al-Quran, telah
diriwayatkan daripada ma'sum (as) yang bermaksud: “Apa yang datang kepada kamu dari kami yang bertentangan dengan kitab
Allah maka tinggalkanlah. [35].
6
- Keseluruhan Quran di zaman Rasulullah (sawas) yang ada di tangan kita;
tidaklah munasabah Rasulullah (sawas) tidak mengambil berat pada kitabnya dan
keseluruhan Al-Quran di dalam hidupnya.
Kemudian
datang selepas Abu Bakar, ‘Umar dan Zaid ibn Thabit
mengumpulkannya, dan datang selepas mereka, Uthman yang mengusahakan
pengumpulannya hanya kepada satu mushaf dan membakar atau kerosakan lain yang
berbeza dengan mushafnya sebagai salah satu cara atau apa cara sekalipun,
inilah yang ada di tangan kita sebagai mushaf Uthmani seperti yang dilihat
umum dan khususnya..
7
– Memperkatakan tentang penyelewengan (tahrif) Al-Quran perlu dipadam
pengesahan kenabian Muhammad (sawas) hari ini; kerana Quran adalah mukjizat,
yang diturunkan kepada Nabi (sawas).
8
- Dengan memperkatakan ada penyelewengan tidak ada faedah yang tinggal pada
Al-Quran yang ada tangan kita, terutamanya pada akidah, dan juga Hukum Syariah-
dan lain-lain.
Adapun
Bukti dari orang-orang yang mengatakan ia penyelewengan adalah:
1
- Riwayat-riwayat sebagai penunjuk-penunjuk (dalil) penyelewengan, yang
terlalu banyak dari jalan Syiah dan Sunni. Contoh dari jalan Sunni:
، إنّ رسول الله (ص) قال:
(من سرّه أن يقرأ القرآن غضاً كما نزل فليقرأه على قراءة ابن أم عبد)
“Bahawa Rasulullah (sawas) berkata: (Sesiapa yang berbesar hati untuk
membaca Al-Quran seperti mana ia diturunkan maka hendaklah dia membaca bacaan
Ibn Umm Abd) [36].
Dia
(Ibn Umm Abd) adalah Ibn Mas'ud di antara sahabat yang terbaik yang telah
menghafal Al-Quran.
(Ibn
Malik berkata: Masahif (salinan Al-Quran) diperintahkan untuk diubah, lalu
katanya, Ibn Mas'ud berkata: "Sesiapa di antara kamu boleh
menyembunyikan mushafnya (salinan Al-Quran) maka sembunyikanlah, maka bagi
yang menyembunyikan sesuatu dia akan datang bersamanya pada hari kiamat
" Katanya lagi, kemudian dia berkata:" Aku telah membaca /
menyebutnya dari mulut Rasulullah (sawas) tujuh puluh surah! Jadi adakah aku
tinggalkan apa yang aku telah ambil dari mulut Rasulullah (sawas)!? ")
[37]. Dan sanadnya sahih sebagaimana dikatakan oleh Ahmad Muhammad pada
Syarah Musnad Ahmad.
Dan
diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibn Katsir dalam Al-Tafsir, dan juga
diriwayatkan oleh Ibnu Sa’ad dalam Tabaqat. [38].
Maksud
Hadis adalah jelas, Bahawa Ibn Mas'ud melihat Kitab (al-Quran) yang telah
ditulis oleh Uthman adalah tidak lengkap, atau sekurang-kurangnya telah
dilakukan beberapa perubahan.Maka mereka mengatakan: (“Adakah kamu akan tinggalkan apa yang diambil dari Rasulullah
(sawas)), sebagai bukti bahawa apa yang diambil yang berbeza di dalamnya,
atau berlainan dari apa yang ditulis oleh Uthman. Ibn Mas'ood (rahimahu
Allah) kekal berkeras pada fikirannya dan menolak apa yang telah ditulis oleh
Uthman sehingga Uthman membunuhnya apabila dia membakar mushaf (salinan
al-Quran) dan membakar mushafnya sehingga terbakar kulitnya dia meninggal
dunia kemudian.
Dan
riwayat-riwayat yang terdapat di dalam kitab-kitab Sunni terbukti banyak
pengurangan pada Al-Quran. Mereka memilih nama salinan bacaan bagi Surah dan
ayat-ayat yang menerima riwayat-riwayat mereka, dan tidak ditulis dalam
mushaf yang ada hari ini. [39].
Adapun
riwayat-riwayat yang terdapat dari Ahli Bait (as), adalah banyak, tetapi
mereka (as) memerintahkan kita untuk membaca seperti bacaan orang biasa,
sehingga bangkit al-Qaim dari mereka selawat Allah atas mereka [40].
Sheikh
Mufid (rahimahul Allah) dalam Al-Masa’il
Al-Sururiyah: Apakah yang difirmankan Allah dalam Al-Quran terus dijagaNya?
Masih adakah antara kulit ke kulit di tangan kita, atau telah hilang apa yang
diturunkan Allah Ta’ala kepada NabiNya dari sesuatu atau
tidak? Adakah ia telah dikumpul oleh Amirui Mukminin Ali (as), atau apa yang
telah dikumpul Uthman disebut mereka yang melanggar?
Dia
menjawab: (Tidak ada keraguan bahawa antara kulit ke kulit isi al-Quran,
kesemuanya Kalam Allah Ta’ala yang diturunkanNya,
dan tidak ada suatu pun dari kata-kata manusia, keseluruhannya diturunkan,
dan selebihnya, yang diturunkan oleh Allah (Al-Quran ) [41] padanya
terpeliharalah Syari’ah, gedung hukum-hakam – iaitu Al-Mahdi (as) -, tidak kehilangan sesuatu pun darinya, dan
jika yang dikumpul antara kulit ke kulit kini tidak dijadikannya dalam
keseluruhan apa yang dikumpulkan, antara lain, menghimpunkan atas sebab-sebab
seruan dakwahnya, termasuk: had-had mengetahui sebahagian darinya,
daripada apa yang diragukan di dalamnya, termasuk tunggak dirinya, dan
apa yang dengan sengaja dikeluarkan darinya..
Al-Quran
yang dihimpun oleh Amirul Mukminin (as) yang turun dari awal hingga ke akhir
yang menulisnya mengikut apa yang wajib ditulisnya, yang didahulukan (turun)
di Mekah dari di Madinah, dan meletakkan yang mansukh atas yang nasakh. Dan
meletakkan segala-galanya pada haknya.
Oleh
itu kata Jaafar bin Muhammad Al-Shadiq (as): (Demi Allah, sekiranya mereka
membaca Al-Quran seperti mana ia diturunkan kesemuanya ditentukan kepada
kami, seperti mana ia ditentukan sebelum kami) [42].
Dan
beliau (as) berkata: (Al-Quran diturunkan empat sukuan, satu perempat di
antara kami, dan satu perempat untuk musuh kami, dan satu perempat darinya
cerita-cerita dan perumpamaan-perumpamaan, dan satu perempat darinya penentuan
hukum, dan bagi kami Ahli Bait kemuliaan Al-Quran) [43].
Telah
berkata Al-Majlisi (rahimahu Allah): (“Tidaklah
perkhabaran itu dari para Imam (as) mereka diperintah membacanys dari kulit
ke kulit, dan tidak melampaui batas tidak menambah dan tidak mengurangkannya
sehingga bangkit Al-Qaim (as) maka manusia membaca al-Quran atau apa yang
diturunkan Allah Taala, dan yang dikumpul oleh Amirul Mukminin Ali (as))
[44].
2
– Uthman telah membakar lembaran-lembaran Al-Quran, setelah memilih
yang sesuainya, yang wujud perbezaan di antaranya, bahkan telah membakar
lembaran Al-Quran Abdullah bin Mas’ud dan menafikan
lembaran (Mushaf) Al-Qurannya, dan memukulnya sehingga dia meninggal dunia,
Rasulullah (sawas) bersabda - apa yang diriwayatkan dari baginda -: (Sesiapa
yang berbesar hati untuk membaca Al-Quran seperti mana ia diturunkan maka
hendaklah dia membaca bacaan Ibn Umm Abd) [45].
3
– Kesan dari kebiasaan dua umat yang lalu, orang Yahudi
memutarbelitkan Taurat, dan orang Kristian menyelewengkan Injil, firman Yang
Maha Tinggi:
﴿لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً
عَنْ طَبَقٍ﴾
Sesungguhnya
kamu melalui tingkat demi tingkat (dalam kehidupan), [Surah Al-Insyiqaq: 19].
Telah
diriwayatkan dari hadits, kesan dari Sunnah dua umat yang lalu dari
Rasulullah (sawas) dan dari ahli baitnya al-ma'sumin (as), dan hadits sahih
yang tersebar luas telah diriwayatkan [47].
Dan
makna mengesan dari kebiasaan dua umat yang lalu yang wujud di bumi ini, dan
suatu hasil antara setiap imbasan sejarah, walaupun secara menyeluruh. [48].
4
- Pemeliharaan ayat mutasyabihat, kemungkinan bentuk-bentuknya paling banyak
ditafsirkan dan ditakwilkan, darinya: Al-Quran dipelihara di sisi ma'sum
(as).
Ini
adalah wajah (bentuk) tafsiran yang dibuktikan atas riwayat-riwayat dari
mereka (as) [49]. Demikian juga ayat yang lain:
﴿لَا يَأْتِيهِ
الْبَاطِلُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنزِيلٌ مِّنْ حَكِيمٍ
حَمِيدٍ﴾
Yang
tidak datang kepadanya (Al Quran) kebatilan baik dari depan maupun dari
belakangnya, yang diturunkan dari Yang Maha Bijaksana lagi Maha Terpuji.
[Surah Fushilat 41:42], mutasyabihat kemungkinan banyak wajah (bentuk)nya.
Yang
peliknya bahawa sebahagian penceritaan yang terang-terang sandarannya
Muhkamah dan yang diterima untuk ahli baitnya yang makshum kepada ayat-ayat
mutasyabihat, dan mereka mendakwa faqih al-Quran dan Sunnah. Maka bolehkah
ayat (dari kitab suci ) yang Muhkamah dikatakan Mutasyabihat atau
Mutasyabihat dikatakan Muhkamah?!
5
- tidak ada jalan untuk menolak penceritaan ysng terang-terang sahih; kerana
sebahagiannya Muhkamah dalam membuktikan penyelewengan dan pengurangan, dan
ayat-ayat sebelumnya Mutasyabihat dikatakan sama sebagai Muhkamah disebabkan
untuk memahami maksudnya dan bukan sebaliknya, sebagaimana perubahan huruf
atau perkataan dalam ayat yang tidak diterima, dan perbezaan yang ada dalam
tujuh bacaan (Qiraat Tujuh).
Oleh
itu, menerima bacaan al-Ma’shum lebih utama dari
menerima bacaan selainnya, dan sekurang-kurangnya menerima bacaannya sebagai
sala satu cara bacaan, tidak sepatutnya wajah (cara bacaan) hanya dihadkan
tujuh bacaan sahaja sedangkan terdapat riwayat bacaan yang lain darinya.
6
- al-Quran di tangan kita terkumpul di zaman Abu Bakr dan Umar, dan sebagai
penunjuk (dalil) riwayat dari jalan Sunni dan Syiah, bahkan hadits-hadits
mutawatir ini dalam sejarah, sedangkan terdapat beberapa salinan Al-Quran
telah dibakar oleh Uthman dan menjadikan umat kepada satu Mashaf (Al-Quran),
[51].
Al-Quran,
yang dikumpul Nabi (sawas) ada pada Ali (as), telah dibentangkan kepada kaum
dan mereka tidak menerimanya dan ia ada pada Imam Duabelas (as) hari ini, dan
ia sebagai penunjuk (dalil) riwayat-riwayat yang banyak diterima untuk Ahli
Bait (as).
Dari
Salim bin Salamah berkata: “Seorang lelaki
membacakannya (Al-Quran) pada Abi Abdillah (as) dan aku mendengar huruf-huruf
dalam Al-Quran tidak seperti apa yang dibaca oleh orang lain,” kata Abi Abdillah (as): “Berhenti membaca
bacaan ini, baca seperti bacaan orang lain, sehingga Al-Qaim (as) bangkit,
jika Al-Qaim (as) bangkit bacaan kitab Allah (Azza Wa Jalla) atas hadNya, dan
akan dikeluarkan sebuah Mashaf yang ditulis oleh Ali (as)”. Beliau berkata: “Keluarlah Ali (as) kepada
manusia apabila beliau selesai dan ada padanya (Mashaf) yang ditulisnya, dan
berkata kepada mereka: “Ini adalah kitab Allah (Azza Wa
Jalla) seperti yang diturunkan Allah kepada Muhammad dan telah dikumpulkan
dari lembaran-lembaran,” mereka berkata, “Ini di sisi kami adalah Mashaf kami di mana terkumpul di dalamnya
Al-Quran, kami tidak memerlukannya,” beliau berkata: “Bahawa demi Allah kamu tidak akan melihatnya selepas hari ini
selamanya, Sesungguhnya aku (Ali) memberitahu kamu apabila disusun
(terkumpul) untuk kamu membacanya “ [52]. Dalam riwayat
yang lain dari Nabi (sawas) sebelum baginda wafat memberikan kertas-kertas
yang padanya tertulis Al-Quran untuk Ali (as), dan telah mengumpul dan
menyimpannya.
Adapun
dakwaan bahawa Al-Quran, yang ada dalam tangan kita terkumpul di zaman Nabi
(sawas) adalah dakwaan sewenang-wenangnya dan tidak ada petunjuk (dalil)
atasnya, bahkan tertolak seperti yang telah diterangakan terdahulu.
7
- Bahwa tanda-tanda nubuwah Muhammad (sawas) pada akhlaknya, amanahnya,
kebenarannya dan sirah hidupnya sebelum diutus dan mukjizat-mukjizat sangat
banyak, Al-Quran salah satu darinya. Dan telah banyak dituliskan mengenainya
secara mutawatir dari generasi ke generasi, dan di dalam buku-buku sejarah.
Termasuk
apa yang terjadi pada malam Hari Lahir menjadi terbuka terbahagi kepada
pecahan dan peruntukan itu empat belas kemuliaan dari kemuliaan-kemuliaannya,
padamnya api Majusi (Farsi) yang tidak pernah padam beribu tahun sebelum itu,
dan Mendaknya (tenggelam) Tasik Saawah(Tasik Sava yang dianggap suci) ke
dalam tanah, dan banjir di lembah Samawah,
Munculnya
satu bintang Syaitan yang Rujum, di langit [53].
Termasuk:
ditambah pula dengan Tanda-tanda dan yang mencabar, seperti bulan terbelah,
pokok terbelah, dan mengeluhnya tunggul kurma, dan bertasbih batu di
tangannya, dan keluarnya mata air dari jari-jemarinya, dan bercakap benda
tidak bernyawa dan haiwan kepadanya, dan menyerah [rusa/gadis] padanya, dan
bercakap daging beracun di tangannya, dan berkata-kata serigala liar
kepadanya, kambing biri-biri mengelilingi nya atau kuil, Batu yang
memancarkan kilat di parit, dan yang makan banyak akhlak, tetapi makan
sedikit makanan.[54].
Sebagaimana
Al-Quran di tangan kita mengenai orang yang mengatakan diselewengkan adalah
Al-Quran dari Allah tetapi tidak keseluruhannya, dan ini masih sama, dan
bergantung kepadanya pada akidah dan hukum, dan lain-lain, dengan mukjizat
al-Quran yang berbeza ini asalnya yang menjadi perbincangan sesama kita atau
kaedah atau penghakiman, pengajaran atau berita ghaib atau keselamatan dari
percanggahan atau mensyariatkan keadilan?
Dan
mungkin ada yang berkata: Semua perkara ini adalah mukjizat Al-Quran. Mungkin
ada yang mengatakan mukjizat diri batin.
Dan
disokong oleh ayat:
﴿وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً
سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ
الْمَوْتَى بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعاً﴾
Dan
sekiranya ada suatu bacaan (kitab suci) yang dengan bacaan itu gunung-gunung
dapat digoncangkan atau bumi jadi terbelah atau oleh karenanya orang-orang
yang sudah mati dapat berbicara, Sebenarnya segala urusan itu adalah
kepunyaan Allah. [55] [Surah Ar-Ra’d
13:31]
dan
disokong oleh ketenangan jiwa mukmin yang apabila membacanya, dan
menyokongnya adalah penyembuhan bagi dalaman (dada), dan disokong oleh,
beberapa ayat-ayat jika membacanya kesan ke atas semu kewujudan, alam Malakut
dan alam halus seperti Jin, bahkan alam kebendaan seperti Jisim Insan (tubuh
manusia).
Diriwayatkan
dari ma'sum (as) yang bermaksud: “Jika membaca
al-Fatihah tujuh puluh kali ke atas mayat jangan terkejut jika dia hidup )
[56] ),
﴿أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى﴾.
atau oleh karenanya orang-orang yang sudah mati dapat berbicara, [S. Ar-Ra.d 13:31]
Dan
mungkin tidak akan muncul keajaiban ini jelas untuk semua tetapi pada masa
penampilan al-Qaim -(as) itu;, di mana diriwayatkan bahawa sahabat-sahabatnya
berjalan di atas air [57], bahkan jika kita berjaya menyahut cabaran dalam
Al-Quran kita akan mendapatkan seluruh penduduk Arab dan yang lain-lain dan
bagi jin dan manusia:
﴿قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ
الْأِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لا
يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً﴾
Katakanlah:
"Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa
Al Quran ini, niscaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengan dia,
sekalipun sebagian mereka menjadi pembantu bagi sebagian yang lain".
[Surah
Al-Isra’ 17:88] [58].
Kalaulah
keajaipan dapat dibina dengan lafaz-lafaz bahasa atau kaedah seumpamanya,
tentulah itu akan mencabar penduduk Arab, tidak bermaknalah dengan
kesempurnaan ayatnya, jika demikian, apa ajaibnya Al-Quran yang tersirat
(batin) darinya yang menjadikan ayatnya kekal unggul dari al-Quran yang
mencukupi untuk mengekalkan keajaipannya, padahal sebahagian daripada ayat
mencukupi, seperti:
﴿اللّهُ لاَ إِلَـهَ
إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ﴾
Allah,
tidak ada Tuhan melainkan Dia. Yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus
makhluk-Nya. [Ali Imran 3:2] [59], Atau
﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾
Dengan
menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. (Bahkan (huruf)
Al-Ba’ dalam Basmallah mencukupi untuk mengitsbatkan keajaipan.
Diriwayatkan
bahawa Amirul Mukminin (as) telah bercakap mengenai rahsia (huruf) Al-Ba’
dalam Basmallah sepanjang malam [60].
Firman
Yang Maha Tinggi:
﴿وَلَتَجِدَنَّ
أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى
ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لا
يَسْتَكْبِرُونَ * وَإِذَا سَمِعُوا مَا أُنْزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى
أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ
الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُوا مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا
فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ﴾
Sesungguhnya
kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang
yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik. Dan
sesungguhnya kamu dapati yang paling dekat persahabatannya dengan orang-orang
yang beriman ialah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya kami ini
orang Nasrani". Yang demikian itu disebabkan karena di antara mereka itu
terdapat pendeta-pendeta dan rahib-rahib, (juga) karena sesungguhnya mereka
tidak menyombongkan diri. * Dan apabila mereka mendengarkan apa yang
diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air
mata disebabkan kebenaran (Al Quran) yang telah mereka ketahui; seraya
berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama
orang-orang yang menjadi saksi. [S. Al-Maidah 5:92-83] [61].
Bukanlan
mereka berkhayal menjadi sebab kepada iman para ulamak pencinta Ketuhanan,
Paderi dan Pendita-pendita telah adalah: Penyampai (Balaghah) atau kaedah
(Uslub), tetapi hakikat dilihat di sebalik lafaz, dan yang membuat mereka
mencucurkan air mata. Mereka dan orang-orang seperti mereka berada dalam
hujjah kasyaf I’jaz (terbuka keajaipan) al-Quran kepada anak-anak Adam, tidak terhad
ilmunya pada kulit dan kata-kata sahaja.
Firman
Yang Maha Tinggi:
﴿وَمَا يَسْتَوِي
الْأَحْيَاءُ وَلا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا
أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ﴾
Dan
tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati.
Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan
kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang didalam kubur dapat
mendengar. [S Fatir 35:22] [62].
Karena
itu, barangsiapa yang dibukakan mukjizat Musa (as) kepada bani Adam! Mereka
adalah ahli sihir apabila mereka tahu ia bukan khayalan fikiran, tetapi
adalah hakikat yang Tuhan sekalian alam bukanlah ketakburan dan mereka
berlutut dan sujud menyembah.
Kesimpulan:
Untuk mengatakan ada pernyelewengan tidak lebih dari mengatakan mengurangkan
atau menukar sebahagian kalimat berdasarkan riwayat yang diterima dari
ma'sumin (as) dan sebahagian sahabat. Kedua-duanya - apa-apa yang dikurangkan
dan ditukar sebahagian perkataan – bukanlah
tujuan pada Quran di tangan kita, dan untuk mengatakan bahawa Al-Quran dalam
tangan kita berkurangan, maka ia tidak ada masalah kerana ia adalah dari
Allah Yang Maha Suci.
Untuk
yang mengatakan ditukarkan beberapa perkataan, seperti:[: (أمة بـ أئمة) (Umat dengan Imam )[, dan [
اجعلنا بـ اجعل لنا)، (Kami jadikan dengan Jadikan bagi kami)], dan [(طلح بـ طلع) (jangka dengan debunga), ia adalah seperti yang
dikatakan dalam bacaan (qiraat) tujuh atau sepuluh, yang telah diterima oleh
semua umat Islam hari ini, dan mereka tidak membuat kesilapan dalam
membacanya dengan sebahagian perubahan perkataan bacaan yang lain, sama ada
secara lisan atau pun makna.
هذا
والحمد لله الذي رزقنا ذكره ومنّ علينا بكتابه الكريم وقرآنه العظيم، والحمد لله
وحده
Denganitu,
Segala puji bagi Allah, yang menolong kita mengingatNya dan kepada kita
diberikan Kitab Suci Al-Quran (yang dibaca) dan yang agung, dan pujian bagi
Allah semata-mata.
✡✡✡✡✡
-------------------------------------------
[32]
- lihat: Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 47, 55 dan, Jilid 6 halaman 67, Sahih
Bukhari: Jilid 8 halaman 25,26,113, Sahih Muslim: Jilid 5 halaman 116, Sunan
Ibn Majah: Jilid 2: halaman 853, Sunan Abu Daud: Jilid 2 halaman 343, ‘Amdah Al-Qari oleh Al-‘Aini: Jilid 24 halaman
247, Al-Burhan, Al-Zarkasyi: Jilid 2 halaman 36, Al-Itqan Fi ‘Ulum Al-Quran, Al-Suyuthi: Jilid 2 halaman 69, Sunan Al-Darimi: Jilid
1 halaman 318, dan dari sumber-sumber Syiah lihat: Al-Kafi: Jilid 2 halaman
634, Mukhtashar Al-Bashair halaman 275 213, Ghaibah Al-Nu’mani: halaman 333, Dalail Imamah: halaman 106, Al-Masail
Al-Suruwiyah: halaman 79, Bihar Al-Anwar: Jilid 23 halaman 200, dan
lain-lain.
[33]
– Surah Al-Hajar: 9.
[34]
- Surah Fushilat 41:42.
[35]
- Ahmad bin Khalid Al-Barqi: Dari Ayub bin Al-Hajar berkata: Aku mendengar
Aba Abdillah (as) berkata: (Segala sesuatu kembali kepada kitab Allah dan
As-Sunnah, dan Semua Hadits tidak secocok (muafakat) dengan kitab Allah
adalan hiasan), dan dari Kulaib bin Muawiyah al-Asadi, dari Abi Abdillah (as)
berkata: (Jika datang kepada kamu Hadits dari kami tidak membenarkan kitab
Allah adalah palsu), dan dari Ibn Abi Amir, dari Al-Hishamain, dan semua yang
lain dari kedua mereka, berkata: ucapan Rasulullah (sawas) berkata: (Wahai
manusia, apa yang datang kepada kamu dariku secocok kitab Allah maka akulah
mengatakannya, dan apa yang datang kepada kamu bertentangan Al-Quran maka aku
tidak mengatakannya), dan Ayub, dari Abi Abdillah (as) berkata: Rasulullah
(sawas): (jika Hadits kamu dariku dengan Hadits yang sepadan dan ahnahu (أهنأه) dan mudah serta ada petunjuk dan secocok dengan Kitab Allah
maka akulah yang mengatakannya, dan jika tidak secocok Kitab Allah maka bukan
aku yang mengatakannya) Al-Mahasin Li Ahmad bin Muhammad bin Khalid al-Barqi:
Jilid 1 halaman 220.
[36]
- Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 7, Sunan Ibn Majah Jilid 1 halaman 49,
Fadhail Sahabah: halaman 46, dan dalam: Ratban Bidal Ghadan. Al-Mustadrak
Al-Hakim: Jilid 2 halaman 227, Sunan al-Kubra: Jilid 1 halaman 452, Majma’a: Jilid 9 halaman 287, dan lain-lain.
[37]
- Musnad Ahmad: Jilid 6 halaman 414, Fath al-Bari: Jilid 9 halaman 44, Tarikh
Dimasyq: Jilid 33 halaman 138, Sir A’lam
Al-Nibala: Jilid 1 halaman 486.
Masalah
mendedahkan bacaan muktamad Ibn Mas’ud dalam
mengumpul Al-Quran diriwayatkan sehingga dalam Sahih Bukhari: Syaqiq bin
Salamah berkata: (Berkhutbah kepada kami Abdullah bin Masood, katanya: “Demi Allah aku telah mengambil dari mulut Rasulullah (saw) tujuh
puluh lebih surah, demi Allah para sahabat Nabi (saw) telah mengetahui
bahwasanya aku termasuk orang yang paling paham tentang Al-Qur’an diantara mereka dan aku bukanlah yang terbaik diantara mereka”, Syaqiq berkata, “Akupun duduk di halaqah untuk mendengarkan apa
yang mereka katakan, maka aku tidak mendengar ada seorangpun yang membantah
hal itu yang berkata selain perkataannya.” Sahih
Bukhari: Jilid 6 halaman 102 Bab al-Qurra’....
[38]
- Abi Dawud Thiyalasi halaman 54, Tafsir Ibn Kathir: Jilid 1 halaman 433,
Al-Tabaqat Al-Kubra Jilid 2 halaman 342.
[39]
- Al-Bukhari dan Muslim dengan Sanad Keduanya: Dari Ibn Abbas, berkata:
ucapan ‘Umar ibn al-Khattab berkhutbah selepas balik Haji pada Haji
terakhirnya, di mana beliau berkata: Allah mengutus Muhammad (saw) dengan haq
dan menurunkan kepadanya Al-Kitab dan adalah dengan itu oleh Allah telah
menurunkan Ayat Rajam, maka kami membacanya dan mengingatnya dan melihatnya,
maka Rasulullah (saw) merejam dan kami merejam selepasnya. Saya bimbang
setelah berlalu beberapa ketika akan ada orang yang berkata: “Demi Allah, tidak terdapat Ayat Rajam dalam Kitab Allah niscaya
mereka akan menyesatkan dengan meninggalkan yang diwajibkan Allah. Musnad
Ahmad: Jilid 1 halaman 55, Sahih Al -Bukhari: Jilid 8 halaman 25, Sahih
Muslim: Jilid 5 halaman 116, Sunan Ibn Majah: Jilid 2 halaman 853, Sunan Abu
Daud: Jilid 2 halaman 343, dan lain-lain.
Dan
dikeluarkan Shan'aani dalam Musnaf: Dari Ibn Abbas, beliau berkata: ' Umar
ibn al-Khattab memanggilnya, maka diseru: akan solat berjamaah dan kemudian
pergi ke mimbar memuji Allah dan menyanjungNya, dan kemudian berkata: “Wahai manusia, tidak dibolehkan ayat rajam, kerana ayat diturunkan di
dalam kitab Allah dan kita membacanya, tetapi aku mencari dalam al-Quran
kebanyakannya bersama Mohammad: Al-Musnaf Jilid 7 halaman 33, Kanz al-Amal:
Jilid 5 halaman 431, Al-Dar Al-Manthur: Jilid 5 halaman 179.
Al-Bukhari
meriwayatkan: dari Umar katanya, (Kalaulah tidak kerana orang akan mengatakan
‘Umar menambah di dalam kitab Allah’ nescaya aku akan
menulis ayat rejam) Sahih Bukhari Jilid 8 halaman 113, ‘Amadah
al-Qari Li al-‘Aini: Jilid 24 halaman 247.
Ini
bermakna bahawa Umar mengatakan Al-Quran tidak lengkap, kerana tidak wujud
ayat rejam di dalamnya, dan tidak berkata kata-kataNya telah disalin di dalam
kitab; kerana ingin menulisnya, tetapi takut dikata orang. Jadi kata Zarkasyi
dalam keterangannya dalam Kitabnya Al-Burhan, berkata: (Kalaulah tidak kerana
orang akan mengatakan.... hingga akhir, bahawa menulisnya itu boleh, tetapi
yang menghalangnya ialah dikata orang, dan boleh pada dirinya dari luar untuk
menghentikannya jika boleh itu adalah perlu untuk ditetapkan; kerana
kemahuannya adalah menulisnya) Al-Burhan Zarkasyi: Jilid 2 halaman 36,
Al-Itqan Fi ‘Ulum al-Quran Al-Suyuti: Jilid 2 halaman 69.
Dan
diriwayatkan oleh Ahmad dan Al-Bukhari: dari ‘Umar,
beliau berkata: “Sesungguhnya kami pernah membaca apa
yang kami baca didalam Kitabullah: (Janganlah kamu membenci bapak-bapak kamu.
Sesungguhnya hal itu adalah kekufuran bagi kamu dengan membenci bapak-bapak
kamu Atau kekufuran bagi kamu dengan kamu membenci bapak-bapak kamu)... )
Musnad Ahmad: Jilid 1 halaman 47, Bukhari Jilid 8 halaman 26.
Ini
bermakna ‘Umar mengatakan bahawa kurang (tidak lengkap) ayat-ayat Al-Quran yang
telah diturunkan kepada Al-Habib Muhammad (sawas).
Dalam
Sahih Muslim: Jilid 3 halaman 100, Bab Takhuf Ma Yakhruj Min Zahrah
Al-Dunia:... dari Sawid bin Said, diriwayatkan dari Ali bin Mashar, dari
Daud, dari Abi Harb ibn Abi Al-Aswad, dari bapanya, beliau berkata: (Abu Musa
al-Asy'ari dihantar untuk membaca Al-Quran kepada penduduk Basrah. Mereka
datang kepadanya dan mereka tiga ratus orang bilangannya. Mereka membaca
al-Quran dan beliau berkata: Kamu adalah yang terbaik di kalangan penduduk
Basrah, untuk kamu membaca Al-Quran di kalangan mereka. Jadi terus
membacanya. Tetapi janganlah bacaan kamu berlama-lama yang akan mengeraskan
hati kamu seperti keras hati orang-orang sebelum kamu. Kami pernah membaca
satu surah yang sama panjangnya dan bersangatan pada (Surah) Bara'ah . Saya
telah lupa akannya melainkan bahagian ini yang masih saya mengingatinya:
"Jika ada dua lembah penuh dengan kekayaan, bagi anak Adam, dia akan
mencari lembah yang ketiga, dan tiada apa yang akan memenuhi perut anak Adam
selain tanah. " Dan kami juga membaca satu surah yang menyerupai salah
satu daripada surah-surah al-Musabbihah (Surah-surah yang diawali dengan
sabbaha) dan saya lupa , melainkan bahagian ini yang masih saya
mengingatinya: " Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu
mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan dan "yang dicatatkan sebagai
saksi pada leher kamu dan kamu akan ditanya mengenainya pada hari kiamat
"
Sahih
Muslim: Jilid 2 halaman 112, Bab Dalil bagi mereka yang berkata Solat
Al-Wusthta iaitu Solat Asar: Dari Zaid bin Aslam dari Qa’qaa’ bin Hakim, dari Abu Yunus Maula Aisyah,
beliau berkata: (“Aku mengarahkan Aisyah untuk menulis
salinan Al-Quran, dan berkata: Jika kamu sampai ayat ini berbunyi [حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ
الْوُسْطَىٰ]
peliharalah solat-solat dan Solat Al-Wustta, dan apabila dia sampai bunyi
seperti itu maka ditentukan atasku: [حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى وصلاة العصر
وقوموا لله قانتين]
- Peliharalah semua shalat(mu), shalat Wustta dan shalat Al-‘Ashar. Berdirilah untuk Allah dengan khusyu', Aishah berkata: aku
mendengar dari Rasulullah (saw).”
Dalam
Shahih Ibn Hibban: Jilid 10 halaman 273, dan Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 2
halaman 415: (...Ubay ibn Ka'ab (ra), berkata: Surah Al-Ahzab bersamaan Surah
Al-Baqarah yang mana “Lelaki yang sudah menikah dan perempuan yang sudah menikah apabila
mereka masing-masing berzina, maka rajamlah sampai mati.”), Al-Hakim berkata: Hadith ini sahih walaupun tidak diriwayatkannya
(oleh Imam Al-Bukhari dan Muslim).
Dalam
Shahih Ibn Hibban: Jilid 10 halaman 274, Zar bin Habaish, berkata: (diterima
Ubay ibn Ka'ab, Aku berkata kepadanya, “Bahawa bin
Mas’ud telah keluarkan Al-Mu'auwizhatain dari Al-Musahif
(Al-Quran),” dan mereka berkata “Bahawa
kedua-duanya bukan dari Al-Quran, karena itu janganlah kamu mengadakan
padanya apa yang bukan daripadanya,” beliau berkata: “Bapa aku berkata bagi Rasulullah saw, bersabda kepada kami”: kami bertanya, “berapa banyak menurut
perhitunganmu ayat dari Surah Al-Ahzab?” Sabdanya: aku
berkata: “tujuh puluh tiga,” kata
ayahku dan yang bersumpah dengannya yang seimbang dengan Surah Al-Baqarah,
dan Kami telah membaca ayat Rajam [الشيخ والشيخة فارجموهما البتة نكالا من الله
والله عزيز حكيم -
Lelaki yang sudah menikah dan perempuan yang sudah menikah apabila mereka
masing-masing berzina, maka rajamlah sampai mati, sebagai siksaan dari Allah.
Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.]).
Dalam
Majmuk Al-Zawaid Al-Haitsami: Jilid 7 halaman 28, Surah Baraah: dari
Huzhaifah berkata: (Surah al-Taubah yang kamu panggil adalah Surah al-‘Azab dan apa yang dibaca darinya, hanyalah yang kita baca satu
perempat sahaja ) Al-Thabrani Fi Al-Ausath Wa Rijalahu Tsiqat.
Dalam
Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 2 halaman 330-331, Dari Huzhaifah (ra) dia
berkata: (Hanya membaca suku sahaja iaitu Surah Baraah dan kamu memanggilnya
Surah Taubat ia adalah Surah al-‘Azab)
Al-Hakim berkata: Hadith ini sahih walaupun tidak diriwayatkannya (oleh Imam
Al-Bukhari dan Muslim).
Dan
begitu banyak lagi Hadith-hadith mengenainya yang memakan ruang untuk ditinjau.
.
[40]
– Riwayat Al-Shaffar di dalam Bashair Al-Darajat: Dari Salim bin Abi
Salamah berkata: “Telah membaca seorang lelaki pada Abi
Abdillah (as) dan aku mendengar huruf-huruf dalam Al-Quran yang tidak pernah
orang membacanya, kata Abi Abdillah (as): (Diam kamu!, berhenti membacanya,
bacalah seperti orang lain membacanya sehingga bangkit al-Qaim, jika dia
bangkit, dia akan membaca kitab Allah mengikut batasnya dan mengeluarkan
Mushaf (Al-Quran) yang ditulis oleh Ali (as), dan dia berkata: “Ali (as) telah mengeluarkannya kepada orang-orang ramai setelah
beliau selesai menulisnya,: beliau berkata kepada mereka: “Ini adalah kitab Allah seperti yang Allah turunkan kepada Muhammad,
telah dikumpulkan dari lembaran-lembaran,” mereka
berkata, “Ini di sisi kami adalah Mashaf kami di mana
terkumpul di dalamnya Al-Quran, kami tidak memerlukannya,” beliau berkata: “Bahawa demi Allah kamu tidak
akan melihatnya selepas hari ini selamanya, Sesungguhnya aku (Ali)
memberitahu kamu apabila disusun (terkumpul) untuk kamu membacanya .“) Bashair Al-Darajat: halaman 213, Mustadrak Al-Wasail: Jilid 4
halaman 226, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 88.
[41]
- perkataan ini timbul dalam sebahagian salinan Masa’il Al-Sururiyah.
[42]
- dan juga seperti yang dinyatakan dalam sebahagian salinan Masa’il Al-Sururiyah: halaman 79, dan dalam Bihar Al-Anwar Jilid 89
halaman 47, dan dalam Tafsir Al-‘Iyasyi: Jilid 1 halaman
13, dari Daud Bin Farqad yang menceritakan padanya, dari Abi Abdillah (as),
beliau berkata (Jika kamu boleh membaca Al-Quran seperti yang diturunkan bagi
yang kami dapati dan memanggilnya.” kemudian beliau
menyebut selepasnya sebuah hadis: Maka katanya, “dan
telah berkata Sa;id bin Al-Hussein Al-Kindiy, dari Abu Jafar (as) selepas
memanggilnya: (seperti yang dinamakan sebelum kami) dan dari: Bihar Al-Anwar:
Jilid 89 halaman 55.
[43]
- dan juga dalam Masa’il Al-Sururiyah: halaman 79, dan dalam Tafsir Al-‘Iyasyi: Jilid 1 halaman 9: Dari Abu Al-Jaarud, berkata: Aku mendengar
Aba Jafar (AS) berkata: (Al-Quran diturunkan dengan empat sukuan, seperempat
untuk kami, dan seperempat hal musuh, dan seperempat untuk Fardhu-fardhu dan
Hukum-hukum, dan seperempat hal perjalanan (hidup) dan perumpamaan, dan bagi
kami kemuliaan Al-Quran), dan diriwayatkan oleh Furat ibn Ibrahim, dari
Al-Ashbagh bin Nabatah, dari Amirul Mukminin Ali (as) kata-kata ini:
(Al-Quran terdiri dari empat sukuan, seperempat untuk kami, dan seperempat
hal musuh kami, dan seperempat untuk Fardhu-fardhu dan Hukum-hukum, dan
seperempat hal Halal dan Haram, dan bagi kami kemuliaan al-Quran) Tafsir
Furat Al-Kufi halaman 46, juga diriwayatkan oleh al-Nu'man Al-Maghribi Amirul
Mukminin (as) kata-kata ini: (Al-Quran terdiri dari empat sukuan, seperempat
untuk kami, dan seperempat hal musuh kami, dan seperempat hal sirah
(perjalanan hidup) dan perumpamaan, dan seperempat untuk Fardhu-fardhu dan
Hukum-hukum, dan bagi kami kemuliaan al-Quran) Syarah Al-Akhbar: Jilid 3
halaman 11.
[44]
- Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 74.
[45]
- Musnad Ahmad: Jilid 7 halaman 1:00, Sunan Ibn Majah: Jilid 1 halaman 49,
Fadhail Al-Sahabah: halaman 46, dan dalam mana: Rathiban Bidal Ghadhan.
Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 2 halaman 227, Al-Sunan Al-Kubra: Jilid 1
halaman 452, Majmuk Azawaid: Jilid 9 halaman 287, dan lain-lain.
[46]
– Surah Al-Insyiqaq: 19.
[47]
- Musnad Ahmad: Jilid 5:00 340, Sunan al-Tirmizhi: Jilid 3 halaman 321,
Al-Mustadrak Al-Hakim: Jilid 4 halaman 445, Majmuk Azawaid: Jilid 7 halaman
261, TuhfahAl- Ahwazhi: Jilid 6 halaman 339, dan lain-lain, dan diriwayatkan
Al-Khassah, Falahidz: Al-Yaqin Li Ibn Thauwus: halaman 339, ‘Ilal Al-Syara’ei’ (Syara’ei3): Jilid 1 halaman 245, Kamal al-Din: halaman 481, Al-Ihtijaj:
Jilid 1 halaman 151, Ghaiyah Al-Maraam: Jilid 2 halaman 120 dan Jilid 6
halaman 179, Bihar Al-Anwar: Jilid 22 halaman 387, dan lain-lain.
[48]
- Sheikh Kulayni meriwayatkan: dari Zaraarah, dari Abi Jafar (as) pada
mengatakan Firman Yang Maha Tinggi:
﴿لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً
عَن طَبَقٍ﴾ -
sesungguhnya kamu melalui tingkat demi tingkat (dia berkata: (Wahai
Zaraarah, atau tidak melalui umat ini selepas Nabinya tingkat demi tingkat
dalam perintah Si Fulan, Si Fulan dan Si Fulan ) [84:19] Al-Kafi: Jilid 1
halaman 415.
[49]
- diriwayatkan Al-Kulayni dan Al-Shafar: Dari Abi Basir, dari Abi Ja’far (as) bahawa dia membaca ayat ini:
﴿بَلْ هُوَ آيَاتٌ
بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾
Sebenarnya,
Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang
diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali
orang-orang yang zalim. [29:49] dan kemudian berkata: (“Wahai Aba Muhammad, dan demi Allah apa yang Tuhan firmankan itu
terhimpun dalam mushaf Al-Quran”, aku berkata: Siapakah
mereka ,aku jadi tebusan tuan? Dia berkata: Sesiapa pun boleh jadi selain
kami?”) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 214, Bashair
al-Darajat: halaman 225, Wasail al-Syiah Tab’ah Aali
al-Bait (as): Jilid 27 halaman 180, Bihar Al-Anwar: Jilid 23 halaman 201. Dan
dari Jabir berkata: Aku mendengar Abu Jafar (as) berkata: (tidak seorangpun
yang mengatakan bahawa pengumpulan Al-Qur'an semuanya sepertimana ia
diturunkan Allah melainkan pendusta, dan tidak mengumpulnya dan tidak
memeliharanya (hafidzahu) sebagaimana yang diturunkan Allah kecuali Ali bin
Abi Talib dan para Imam selepasnya ) Bashair al-Darajat: halaman 213, Bihar
Al-Anwar beliau Jilid 89 halaman 88.
[50]
- Surah Fushilat: 42.
[51]
– Al-Suyuthi menyebut dalam kitab Al-Itqan Fi ‘Ulum
Al-Quran: dari Al-Diyar Fi Fawaidah, diriwayatkan dari, Ibrahim ibn Yasar,
dari Sufian bin ‘Aiyinah, dari Al-Zahri, dari ‘Ubaid, dari Zaid ibn Tsabit berkata: “Nabi
(sawas) tidak menyimpan Quran dan mengumpul pada sesuatu. Berkata Al-Khithabi”
“Sesungguhnya (baginda (saw)) tidak mengumpul Al-Quran
dalam Mushaf (lembaran-lembaran) Oleh kerana memerhati para penulis menyalin
sebahagian hukum-hukumnya atau bacaannya itu, dan setelah terhenti turunnya
dengan kewafatan baginda diilhamkan Allah kepada Khalifah Ar-Rasyidin
memenuhi janji ikhlas dan memastikan keelamatkan umat ini, telah bermula di
tangan penguasa Al-Shiddiq dengan kerjasama (mesyuarat) ‘Umar. Jilid 1 halaman 160.
Dan
di dalam kitab yang sama: dari Ibn Asytah dalam Al-Mashahif dari Al-Laits bin
Saad berkata: “Yang pertama mengumpul al-Quran Abu Bakar dan ditulis oleh Zaid - dan
orang-orang telah datang kepada Zaid bin Tsabit - tidak ditulis ayat
melainkan dengan kesaksian keadilan, dan akhir Surah Barraah tidak dapat
(ditulis) hanya dengan Abi Khuzaimah binTsabit. Beliau berkata: “Untuk menulisnya maka Rasulullah Allah (saw) melantik saksinya,
dengan kesaksian dua lelaki untuk penulisan. Dan ‘Umar
sampai pada ayat rajam tidak metuliskannya kerana dia seorang diri. Jilid 1
halaman 163.
Dan
Riwayat Al-Bukhari: Dari Zaid bin Tsabit (ra), dia berkata: Abu Bakar
menghantar (tentera) untuk memerangi penduduk Al-Yamamah, apabila ‘Umar bin al-Khattab bersamanya, telah berkata Abu Bakar (ra): “bahawa Umar datang kepadaku,” dan berkata: “sesungguhnya pembunuhan telah memanas di kalangan penduduk Yamamah
yaitu terhadap para pembaca Al-Qur’an dari kalangan kaum
muslimin dan aku khawatir kalau pembunuhan terhadap para pembaca Al Qur’an itu akan memanas di berbagai tempat sehingga akan banyak Al
Qur’an yang hilang tanpa, dan aku melihat bahawa
perintah itu untuk mengumpul Al-Quran,” aku berkata
kepada ‘Umar: ““Bagaimana aku
melakukan sesuatu yang tidak dilakukan oleh Rasul Shallallahu ‘alaihi wa sallam?” Maka Umar menjawab, “Demi Allah itu suatu hal yang baik“. Beliau
selalu mengulangi hal itu hingga Allah melapangkan dadanya. Abu Bakar terus
memanggil Zaid bin Tsabit lalu berkata sambil didengar oleh Umar, “Sesungguhnya kamu seorang pemuda yang berakal dan kami tidak
mensyakimu. Kamu juga sering menulis wahyu daripada Rasulullah s.a.w..Carilah
dan kumpullah ayat-ayat al-Quran.” maka Zaid berkata, “Demi Allah aku telah terbebani untuk memindah gunung ke satu gunung
lainnya, bagaimana aku melakukan suatu hal yang Rasul SAW tidak melakukannya?” Maka Abu bakar menjawab, “Demi Allah itu suatu
hal yang baik“. Abu Bakar terus mengulangi hal itu
hingga Allah melapangkan dadaku sebgaimana Allah telah melapangkan dada Umar
dan Abu Bakar (ra)“. “Akupun
bergegas mencari al-Quran dan mengumpulnya daripada pelepah kurma, batu-bata
dan dada manusia.
Sehingga
akau sampai Surah Taubah bersama Abi Khuzaimah Al-Ansari Aku tidak temui
selain [لقد
جاءكم رسول من أنفسكم عزيز عليه ما عنتم حتى خاتمة براءة] [Surah Taubah 9:128]
Mushaf
yang terkumpul itu berada dalam tangan Abu Bakar sehingga beliau wafat.
Kemudian dipegang oleh Umar sepanjang hayatnya. Kemudian dipegang oleh Hafsah
(ra).” Sahih Bukhari: Jilid 6 halaman 98, dan lihat Fath al-Baari oleh Ibnu
Hajar: Jilid 9 halaman 13 Bab Jama’ Al-Quran,
diterangkan dalam Tafsir Al-Quran oleh Al-Khoie, Al-Quran Fi Al-Islam dan
Tafsir Al-Mizan: Jilid 12 oleh Al-Thabathabaei, penyelidikan dalam sejarah
Al-Quran dan Ilmu-ilmunya oleh Mir Muhammadi Zurandiy, Tadwin al-Quran oleh
Kuraaniy, dan lain-lain.
[52]
- Bashair al-Darajat: halaman 213, Al-Mustadrak Al-Wasail: Jilid 4 halaman
226, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 88, Ushul Al-Kafi Jilid 2 halaman 633.
[53]
- Riwayat Sheikh Shaduq dalam Al-Amali: dari Abi Abdillah al-Sadiq (as),
beliau berkata: (Adalah Iblis ( laknat Allah) menembusi Langit Ketujuh, dan
apabila dilahirkan Isa (as) dia terhijab tiga Lelangit, dan ia menembusi
empat Lelangit, dan apabila Rasulullah (sawas) dilahirkan dia terhijab
kesemua tujuh-tujuh Lelangit, dan dilontarkan Syaitan dengan bintang-bintang,
berkata Quraish: “Inilah berlakunya As-Saah yang kita dengar ahli Kitab menyebutkannya,” dan berkata ‘Amr bin Umaiyyah, “Dan adalah Azjar golongan jahiliah: Melihat bintang petunjuk kepada
mereka, untuk mengetahui musim-musim bagi mereka, musim sejuk dan musim panas
jika berlaku pergerakan musnahlah segala-galanya, walaupun ia terbukti dengan
lontaran (pergerakan) itu sesuatu yang lain berlaku. berhala menjadi berubah
semuanya pada pagi kelahiran Rasulullah (sawas) jatuh dari tempatnya dalam
keadaan bersujud (mukanya) tersembam di lantai, Ketika malam kelahiran
Rasulullah (sawas) bergoncang istana Kisra (Raja Parsi) dan gugur daripadanya
empat belas anjung serta padam api yang disembah oleh penganut Majusi Negeri
Parsi yang mana tidak pernah padam sebelumnya sejak seribu tahun dan kering
Tasik Sawah (Tasik Sava sebuah tempat di negeri Parsi), di mana seorang
Pendita Majusi yang bijaksana bermimpi unta-unta yang tidak ditunggangi,
diekori belakangnya oleh kuda-kuda arab merentasi sungai Dajlah dan
bertebaran keseluruh pelusuk negerinya.
Penyebaran
cahaya di waktu malam dari Hijaz sebelum itu sudah memancar sehingga sampai
ke Timur, telah meninggalkan tempat tidur rahsia untuk raja raja-raja di
dunia tetapi telah menjadi tertinggi, dan Raja Mukharsa tidak bercakap hari
itu , Dan meraih bendera para pendeta, dan pahlawan pesona ahli-ahli sihir,
Tidak akan ada lagi Pendeta Arab, kerana ditutup dari pemiliknya, dan
bagaimana agungnya Arab Quraish, dan dinamakan (keluarga) Aal Allah Azza Wa
Jalla).
Berkata
Abu Abdillah al-Shadiq (as): (Sesungguhnya dinamakan (keluarga)
Aali Allah Azza Wa Jalla kerana mereka berada dalam Bait Allah Al-Haram
Berkata Aminah: “Anak aku demi Allah jatuh menelekuk ke tanah dengan tangannya,
kemudian mengangkat kepala ke langit melihatnya,
dan
kemudian cahaya aku bersinar, menyinari segala-galanya, aku dengar dalam
cahaya itu dengan berkata berkata: Bahawa kamu dilahirkan penghulu manusia
namakanlah Muhammad, dan aku membawa Abdul Mutallab melihatnya telah memahami
apa yang dikatakan ibunya, dia pergi dan meletakkannya di pangkuannya, dan
kemudian berkata:
الحمد
لله الذي أعطاني هذا الغلام الطيب الأردان
قد ساد في المهد على الغلمان
Segala
puji bagi Allah yang mengurniakan kepada ku - Anak lelaki yang baik akhlaknya
dan sifatny a- Kebaikannya itu telah mengatasi anak-anak seluruh alam.
dia
mempersona rukun-rukun Ka'bah, Dan katanya dalam syair. Katanya, beliau
menjerit Iblis (laknahu Allah) dalam keiblisannya, mereka berkumpul
bersama-sama beliau, mereka berkata: “Apa yang
ditakutkan Ya Tuan Kami? Beliau berkata kepada mereka: “Celakalah
kamu, telah ingkar langit dan bumi padaku sejak malam, telah terjadi di bumi
kejadian agung sejak diangkat Isa Ibn Mariam, Keluarlah dan lihatlah apa
peristiwa yang telah berlaku ini, Setelah porak peranda berkumpul semula,
mereka berkata: Apa yang kita dapat?, Iblis berkata, aku dalam perkara ini.
akan berkubang di dunia, terus sehingga berakhir ke al-Haram, dan tempat
(al-Haram) terdapat lindungan penuh malaikat yang keluar masuk, maka mereka
menjeritnya kembali, dan kemudian bertukar menjadi seperti - burung – terbang memasuki Hira, Jibril berkata kepadanya: “di belakang kamu, Allah Laknat kamu. Dia berkata kepadanya: “Satu pertanyaan wahai Jibril, apakah peristiwa yang telah berlaku
sejak malam di bumi?” Jibril menjawab: “Kelahiran Muhammad (sawas). Dia berkata kepada Jibril: Bolehkah aku
cuba nasib? Jibril berkata: “Tidak.” Dia berkata lagi: Ummatnya? Jibril berkata: “Ya.” Dia pun berkata: “Setuju.”
) Amaliy Al-Sheikh Al-Shaduq: halaman 360.
[54]
- lihat Al-Kafi, Halabi: halaman 76, Al-Iqtishad Al-Sheikh Thusi: halaman
179, Bihar Al-Anwar: Jilid 17 halaman 363 Babmukjizat Nabi (sawas), Sahih
Bukhari Jilid 4 halaman 186.
[55]
- Surah Ar-Ra’d: 31.
[56]
- Riwayat Sheikh Kulayni: dari Muawiyah bin Ammar, Abi Abdillah (as) berkata:
(Jika membaca al-Fatihah tujuh puluh kali ke atas mayat dan kemudian menerima
Roh ia adalah sesuatu yang ajaib) cukup: Jilid 2 halaman 623, Al-Dakwah,
Al-Qutthb Al-Din Al-Ruwandi: halaman 188.
[57]
- Riwayat Sheikh Nu’mani dalam Al-Ghaibah: Dari Abdullah bin Hamad al-Ansari, dari
Muhammad bin Ja'far bin Muhammad, daripada bapanya (as), beliau berkata:
(Jika bangkit al-Qaim diutus di daerah di bumi di setiap daerah seorang
lelaki berkata: “Janji diberi padamu, apabila kata atas
kamu suatu perintah yang tidak difahami dan tidak diketahui ketentuannya,
maka lihatlah apa yang diberi dan kerja kamu,” beliau
berkata, “Hantar tentera ke Konstantinopel, jika sampai
ke Teluk, tulis sesuatu kepada mereka, dan berjalanlah di atas air, jika
melihat mereka itu akan Rom, maka berjalanlah di atas air,” mereka berkata, “Itulah sahabat (orang) yang
berjalan di atas air, bagaimana pula? Apabila terbuka kepada mereka
pintu-pintu bandar, masuklah, hukumlah menurut apa yang mereka kehendaki.”) Kitab Ghaibah Al-Nu’mani: halaman 334, Bihar
Al-Anwar: Jilid 52 halaman 365, Ilzam Al-Nashib Fi Itsbat AL-Hujjah Al-Ghaib:
Jilid 3 halaman 251, Mukiyal Al-Makarim: Jilid 1 halaman 130.
[58]
- Surah Al-Isra: 88.
[59]
- Surah Al-Baqarah: 255.
[60]
- yang disebut dalam jalan yang lurus: Berkata Ibn Syahri Asyub: Aku
mendengar perbualannya (as) bersama Ibn Abbas mengenai Ba - ب pada Bismillah hingga hampir subuh dan berkata: (jika
malam kita panjang perbualan kita panjang) Al-Shirath Al-Mustaqim oleh Ali
bin Yunus Al-‘Aamiliy: Jilid 1 halaman 219.
[61]
- Surah Al-Maidah: 82-83.
[62]
- Surah Al-Fatir: 22.
|
No comments:
Post a Comment