Apakah
Agama Islam Juga Menyeleweng
Ketiga:
‘Aqaid (Akidah-akidah)
ثالثاً:
الـعقـائــد
Perselisihan
(Khilaf) di antara ulamak Islam, Sunnah dan Syiah, dan lain-lain sangat
meluas. As-Sunnah berpecah kepada Muktazilah dan Asy'ari [93], dan para
ulamak yang tidak sependapat di antara mereka mewujudkan firqah, dan mungkin
pertikaian utama antara mazhab Islam berkisar kepada pemerintah dan
kepimpinan agama dan keduniaan selepas Rasulullah (sawas) bagi umat ini.
|
a.
Muqaddimah
4. Khalifah Allah –Khalifah Rasulullah
6. Udul – Makshum
7. Kedudukan Ahl Al-Bait Al-RAsul
|
Kemudian
khilaf menyeret kepada perbezaan aqaid (akidah-akidah) lain yang disebabkan
oleh Syiah yang merujuk akidah mereka kepada Aushiak (أوصياء - pemegang-pemegang wasiat) Rasulullah (sawas)
al-Ma'sumin (as), dan As-Sunnah merujuk kepada dalil-dalil aqliyah
(kesimpulan akal) seperti yang mereka dakwa, dan ditentang oleh akal
(pendapat) puak lain.
Ia
juga berlaku dalam masalah al-Jabbar (penguasaan) dan at-Tafwidl (penyerahan)
yang terjadi di mana perbezaan pendapat antara Ash'ari dan Mu'tazilah yang
telah dijawab oleh (keluarga) Aali Nabi (sawas) bahawa:
: (لا جبر ولا تفويض،
ولكن أمر بين أمرين)
(Tidak Jabbar tidak tafwidh (tidak hanya tertakluk pada Kuasa
Khaliq atau penyerahan makhluk semata-mata), tetapi antara kedua perkara )
(tidak penguasaan tidak penyerahan, tetapi antara dua perkara ) [94].
Atau
pada masalah kewujudan Al-Quran makhluk, yang digunakan pemerintah Kuffar
Bani Abbas untuk menyelinap di dalam darah orang Islam dan membantu mereka
pada sebahagian Imam-imam sesat pengikut Samiri. [95].
Maka
datang ahli Quran Aali Nabi Al-Mustafa bahawa Al-Quran adalah Kalam Allah
bukan lain daripada itu [96], untuk
membolehkan
orang ramai berfikiran ala syaitan yang menyesatkan dan sia-sia, sebaliknya
hanya suka pada penampilan dan ketinggian untuk mencari gelaran dunia
Juga
terjadi perselisihan yang luas dalam Tauhid Al-Khaliq (Pencipta) Yang Maha
Suci dan sifat-sifat -Nya, atau yang dikenali sebagai (Ilmu Kalam) itu.
Pada
hakikatnya bahawa Ilmu Kalam hanyalah satu lagi bentuk falsafah pengembaraan
(peripatetik) Yunani atau dalil-dalil (petunjuk-petunjuk), sesiapa yang
mengikut falsafah Yunani purba tahu bahawa kedua-duanya adalah jalan utama,
walaupun kedua-dua mencari kepada asal wujudnya:
Pertama:
Inferensi (berdadasar iktibar –kesimpulan) .
Atau apa yang dikenali sebagai “al-masyaei”, bergantung kepada dalil-dalil akal.
Kedua:
Penyeliaan (pengawasan). Dan bergantung kepada sifat-sifat diri daripada
akhlak (tabiat) buruk, dan dengan itu manusia layak untuk dialu-alukan untuk
menerangi dirnya sendiri.
Sarjana
Islam telah dipengaruhi oleh falsafah al-masyaei Yunani selepas
menterjemahnya dan ditulis semula setiap perkiraan mengikut apa yang dia
percaya (iktikadkan) . Dan mula menunjukkan apa yang dikenali sebagai
(falsafah Islam al-masyaeiyah) atau (الاستدلالية – dalil-dalil akal), yang berasal dari Ilmu Kalam, yang mencari wujud
Pencipta dan Tauhid dan sifat sifatNya. Dan mungkin digunakan untuk mencari
Keadilan dan Akhirat dan nubuwah dan Imamah (kepimpanan) dan lain-lain .
Apa
yang dipanggil (Ilmu Kalam) adalah membahaskan –keadaan
wujud yang Maha mulia lagi Maha Suci, Maka biasanya dengan huruf Alif dan Lam
membawa sifat-sifat, yang memungkinkan mereka mahu mengatakan bahawa ilmu ini
menyelia kata-kata, dan wa Allahu a’lam .
Dan
bagi Ilmu Kalam atau bagi ulamak Islam yang berjuang dalam falsafah Yunani
memainkan peranan besar dalam permusuhan yang memecahkan orang-orang Islam,
sehingga membuat tuduhan dengan mengkafirkan satu sama lain, dan setiap
firqah telah menjadikan ulamak mendahului ayat-ayat Al-Quran mengikut hawa
nafsu mereka untuk bersetuju dengan peraturan falsafah atau cara berfikir
yang mereka percaya. Maka mereka jadikan diri mereka imam-imam (yang
memimpin) Al-Kitab bukan Al-Kitab yang memimpin (mengimamkan) mereka, dan
mendahului Al-Kitab selepas mendahului Al-‘Itarah [97],
maka tersesatlah mereka..
Iaitu
sesat selepas berpaling daripada wasiat Rasulullah (sawas) terhadap Hadits
Tsaqalain (dua perkara berat) yang terkenal tetapi kaum tidak mempercayai
kedua-duanya [98] ).
Sesungguhnya
umat Islam telah menyia-nyiakan kebenaran yang nyata dan mengikuti mereka
yang tidak berfaedah kepada mereka melainkan kerugian belaka kerana mereka
tidak kembali kepada Rasulullah (sawas) dan pergantungan mereka pada
dalil-dalil 3aqliyah (perbahasan) dan Falsafah Yunani atau Ilmu Kalam yang
bersandarkan kepadanya dan yang berasal darinya, dengan itu dalam falsafah
banyak yang menyesatkan dan banyak kesilapan-kesilapan dan
perbahasan-perbahasan, dan kita katakan yang ia tidak akan berakhir, yang kebanyakannya
tidak lebih daripada cakap-cakap yang sia-sia, dan tidak ketinggalan bahawa
ia tidak berguna atau tidak memberi hasil kepada ilmu dan amal.
Dan
kebenaran (al-haq) itu bukan dari kita - dan kita telah menanam benih-benih
dalam kata-kata itu, dan tidak ramai daripada kita beruntung mempunya akal
cemerlang selain dari mempunyai lindungan (bayangan) – bercakap mengenai Kebesaran Al-Haiy, Al-Qaiyum (Yang Hidup dan
Berdiri dengan Sendiri) keadaan diriNya, melainkan dengan had-had yang dibawa
di dalam Al-Quran dan Hadits Nabi (sawas) dan Keluarga SuciNya (as), adalah
dari Allah SWT dan ucapannya (sawas) itu tiada lain hanyalah wahyu yang
diwahyukan (kepadanya). Telah diberitahu maknanya oleh Mulla Sadra
(rahimahu Allah) dalam Al-Syawahid Al-Rububiyah.
Dan
supaya mereka mengetahui bahwasanya orang-orang berselisih (khilaf) adalah
mereka yang mendakwa mereka berhujah dengan akal, jika mereka berakal pada
hakikatnya apa yang hendak diperselisihkan; kerana akal itu satu, ia adalah
hak yang utama dari anak Adam yang diperlukan untuk mencapainya, dengan akal
dirinya akan mengenal Tuhannya, tidak semua yang berilmu menafikannya. Firman
Yang Maha Tinggi:
﴿هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ
مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ
طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخاً وَمِنْكُمْ
مَنْ يُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلاً مُسَمّىً وَلَعَلَّكُمْ
تَعْقِلُونَ﴾
Dialah
yang menciptakan kamu dari tanah kemudian dari setetes mani, sesudah itu dari
segumpal darah, kemudian dilahirkannya kamu sebagai seorang anak, kemudian
(kamu dibiarkan hidup) supaya kamu sampai kepada masa (dewasa), kemudian
(dibiarkan kamu hidup lagi) sampai tua, di antara kamu ada yang diwafatkan
sebelum itu. supaya kamu sampai kepada ajal yang ditentukan dan supaya kamu
memahami(nya). [S Ghafir 40:67]
[99].
Ada
pun apa yang dikongsi oleh semua anak-anak Adam adalah bayangan fikiran, atau
jiwa manusia bukanlah akal pada hakikatnya. Jiwa ini wujud dalam alam
Malakut, dan ia adalah alam Mutanafiat (Penafian) sepenuhnya sama seperti
alam syahadah, melainkan ia (alam syahadah) hanya benda semata-mata.
Kata
Al-Mustafa (sawas) yang bermaksud: (Kalaulah Syaitan-syaitan tidak
memperdulikan hati anak Adam, nescaya akan diperlihatkan kerajaan-kerajaan di
Lelangit (al-Malakut al-Samawaat) [100], Iaitu jika anak Adam ikhlas kerana
Allah nescaya akan diperlihatkan kerajaan-kerajaan di Lelangit (al-Malakut
al-Samawaat), dan disebabkan yang menyahut merupakan cahaya akal, maka
manusia mampu untuk mengenali banyak peraturan di alam benda-benda (dunia),
dan mungkin sesuatu dari alam Malakut, tetapi tidak dapat untuk mengenal alam
akal; kerana ia hanya mencapainya. Tidak akan mencapai hanya hamba yang
ikhlas kerana Allah yang dijawab doanya (diterima) selepas itu ia pergi dan
menanamkan di alam benda-benda (dunia) [101], apabila kita tahu bahawa
mengenal kesilapan ini bagi orang-orang yang mendakwa akallah permulaannya
bagi setiap anak-anak Adam, kemudian membuat undang-undang (mensyariatkan)
selain Syariat Yang Maha Suci dari ayat-ayat kebesaran aqal, mahukah Pencipta
kita mencipta alam aqal yang tidak suci selain muqarrabun),
﴿كَلَّا إِنَّ
الْأِنْسَانَ لَيَطْغَى * أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى * إِنَّ إِلَى رَبِّكَ
الرُّجْعَى﴾
Ketahuilah!
Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas, * karena dia melihat
dirinya serba cukup.* Sesungguhnya hanya kepada Tuhanmulah kembali(mu).
[Al-3alaq 96:6-8] [102],
Walaupun
apa yang didakwa akalnya tidak lain selain bayang baginya dan bentuk rupanya
yang berbeza-beza pada cermin yang menggambarkannya dan pada diri yang terbit
padanya, dalam jiwanya terukirlah imej cermin tersebut, Amirul Mukminin Ali
(as) berkata: (Dan akan bersungguh-sungguh dalam mensucikan bumi (dunia) ini
dan menterbalikkan peribadi cerminan dan yang separuh itu sehingga keluar
mutiara dari hasil yang digemarinya.) [103].
Dari
sana, maka jika dipersetujui sepuluh perkara tertentu, maka yang tidak
bersetuju pun sepuluh orang juga, walaupun mereka kembali (rujuk) kepada
perbendaharaan Tauhid Muhammad dan Ali dan keluarga mereka (as) dan dan
mempelajari kata-kata mereka secara perlahan dan cermat, supaya kata yang
benar yang menjadikan Ilmu Kalam dalam Islam yang berdasarkan al-Quran dan
Sunnah yang betul dari Nabi dan keluarga sucinya (sawas). Tiada apa yang
salah dalam perbahasan (dalil-dalil) akal dengan bersandar dan mengenengahkan
akidah (ajaran) Islam berasal dari Al-Quran dan Sunnah yang sahih.
Diriwayatkan
bahawa Imam Al-Shadiq (as) berkata kepada Yunus bin Ya’qub "Aku mahu dari kamu wahai Yunus untuk melakukan yang lebih
baik di dalam perbahasan.” Maka Yunus berkata kepadanya:
“Aku jadi tebusanmu, aku mendengar tuan melarang
perbahasan dan berkata, celakalah orang-orang . yang berbahas. Tuan telah
berkata:. orang ini taat dan orang ini tidak taat, kepada orang ini mengikut
dan orang ini tidak mengikut dan bahawa kami tidak boleh memahaminya.” Abu Abdillah (as) berkata: “dan aku katakan,
celaka kepada mereka jika mereka meninggalkan kata-kataku dan melakukan perkara
yang bertentangan dengannya.... “) [104].
Imam
Shadiq (as) berkata: (Mereka berhujah dengan kata-kataku, maka sesungguhnya
hujjaj kamu, maka akulah sebagai penghujjah.) [105].
Ash-Shadiq
(as) berkata: (Sesiapa yang mengambil agamanya dari mulut seorang lelaki,
lelaki itu boleh mengalihnya (mengubah), dan Sesiapa yang mengambil agamanya
dari Al-Quran dan Sunnah gunung pun tidak boleh mengalihnya) [106].
Beliau
(as) berkata: (Sesiapa yang bertaqlid , maka sesungguhnya dia ditipu dalam
agama yang rosak binasa, sesungguhnya Allah Ta’ala
berfirman:
﴿اتَّخَذُوا
أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ﴾
Mereka
menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain
Allah [Surah Taubah 9:31] [107],
Maka
demi Allah tiada apa pada solat bagi mereka, tidak juga puasa, tetapi kerana
mereka menjatuhkan sendiri yang dilarang kepada mereka dan mereka
mengharamkan yang halal, dan mereka bertaklid (meniru, menurut) pada yang
diabdi atau disembah (yang menipu dan memalsukan) dan mereka tidak
menyedarinya ) [108].
Beliau
(as) berkata: (Sesiapa yang menjawab (menyahut) dari yang berbicara adalah
hambanya, maka yang (menyahut) perbicaraan dari Allah akan menjadi hamba
Allah, dan sesiapa yang (menyahut) perbicaraan dari syaitan menjadi hamba
Syaitan) [109].
Adapun
Irfan (Tasauf) dalam Islam, sebahagian mereka telah merujuknya kepada
falsafah pencerahan Yunani, itulah Irfan yg difahami di sisi Syiah dan Sunni
hari ini.
Dikatakan
bahawa yang pertama sekali mengkaji tentang Irfan adalah Ibnu Arabi (Ibnu
3arabi) atau ulamak lain dari Ahlussunnah.
Hakikat
Irfan (Tasauf) yang difahami mereka amat salah dan amat bercanggah, yang
tidak seharusnya dilakukan oleh setiap orang yang ingin mendalami agama-agama
Allah dan syariat-syariat dari langit. Ini kerana jalan Irfan atau beramal
untuk mengenal Allah hanya didatangkan melalui para Nabi (alaihimu solatu
wasalam). Bahkan ianya adalah fitrah yang ditetapkan dalam diri setiap insan,
sebagaimana firmanNYA:
﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا
فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ﴾
“Kami akan perlihatkan kepada mereka tanda-tanda
kekuasaan Kami di merata-rata tempat dan pada diri mereka sendiri, sehingga
ternyata jelas kepada mereka sesungguhnya yang Haq (kebenaran)
(Fussilat:53), [110]
Dan
firmanNYA lagi:
﴿وَفِي الْأَرْضِ آيَاتٌ
لِلْمُوقِنِينَ * وَفِي أَنْفُسِكُمْ أَفَلا تُبْصِرُونَ ﴾
”Dan pada bumi ada tanda-tanda bagi orang-orang
yang yakin, * Dan juga pada diri kamu. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat?” (Al Zariyyat: 20-21). [111]
Maka
tanda-tanda itu ada dalam diri-diri yang menyucikan diri mereka. Dan pada
alam yang terbentang luas ini bagi mereka yang ingin berdalilkan akal dan
mensucikan diri mereka. Sepertimana Nabi (sawas) dan Aushiak (a.s)
mengingatkan orang mukmin dalam banyak hadits tentang jalan ini dan
kepentingan beramal dengannya, tanpa berkompromi dalam perlaksanaan syariat,
samada ianya wajib, sunat, haram dan makruhnya. Itu adalah satu- satunya cara
untuk sampai kepada Allah, dan bukannya dengan lafaz-lafaz, istilah-istilah
dan kebohongan-kebohongan sebahagian mereka yg menulis tentang Irfan
(Tasauf), yang mereka namakan mujahadah-mujahadah yang Allah tidak turunkan
sebarang kuasa (hak) padanya.
Makrifat
Allah hanya dapat disempurnakan dengan penyucian diri, dan penyucian diri
tidak dapat disempurnakan melainkan dengan perlaksanaan syariat dan zuhud
pada dunia, menginfakkan diri di jalan Allah dan menghias diri dengan akhlak yang
mulia, kecintaan dan kebencian kerana Allah, bersusah payah pada zat Allah
dan memusuhi orang-orang kafir serta munafik, dan berbelas ihsan sesama
mukminin, sebagaimana firman Allah Taala:
﴿اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ ﴾
”Allah Nur (yang menerangi) langit dan bumi.
Bandingan nur (hidayat petunjuk) Allah adalah sebagai sebuah
"misykaat" (relung cahaya) yang ada sebuah lampu; lampu itu dalam
geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang
bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak
manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya
dan bukan sahaja semasa turunnya; hampir-hampir minyaknya itu dengan
sendirinya memancarkan cahaya bersinar walaupun ia tidak disentuh api; cahaya
berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya kepada nur
hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk
umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu." (Al Nur:
35).[112]
والحمد
لله وحده،
Dan
Segala puji tertentu bagi Allah semata-mata,
﴿وَيُحِقُّ اللَّهُ
الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ﴾
“Dan Allah juga sentiasa menetapkan perkara yang benar dengan
kalimah-kalimah perintahNya, walaupun dibenci oleh orang-orang yang melakukan
dosa.” (Yunus: 82) [113]
✡✡✡✡✡
Keempat:
Menolak Aushiak Rasulullah (sawas)
رابعاً:
الإعراض عن أوصياء النبي) ص (
Pada
kenyataannya, As-Sunnah telah menolak Imam-imam (Aimmah) (as), dan tidak
menerima mereka dan tidak merujuk kepada mereka dalam al-Mutasyabihat.
Mengenai
Imam Mahdi (as) mereka menolak sama pada zaman Ghaibah Sughra (kecil) atau
pada zaman Ghaibah Kubra (besar), dan hampir-hampir hanya Syiah yang lebih
mengutamakannya dari mereka dalam menyebutnya (mengingatnya).
Perbahasan
mengenai penolakan umat dari kepimpinan penutup Aushiak Nabi (sawas),
Al-Mahdi akan dibuat nanti.
✡✡✡✡✡
-----------------------------
93]
– kata-kata yang menjadi sebab mereka dipanggil dengan nama Muktazilah
ialah: Bahawa Washil bin 3atha’ duduk bersama Hasan
al-Basri, maka setelah muncul perbezaan (khilaf) dan orang-orang berkata
Khawarij dicap dengan kafir kerana melakukan dosa besar, dan yang lainnya
berkata, mereka orang mukmin kerana fasik dengan melakukan dosa besar, maka
keluar Washil bin 3atha’ yang lain dari kedua-duanya,
beliau mengatakan, orang yang fasik dari umat ini bukan orang yang beriman
mahupun kafir, ia di antara kedua-duanya, Maka diusir Al-Hassan dari majlis
yang dikotorinya, dan duduk pula 3amru bin 3ubaid memberitahu mereka dan
pengikut mereka orang-orang Muktazilah. Nota: Dalam artikel awal Sheikh
Al-Mufid: halaman 146, dan Fiyat Al-A3yan: Jilid 6 halaman 8.
Seperti
mana Al-Asya3irah dinamakan Asya3irah dinisbahkan kepada Abu al-Hasan
al-Asy3ari, lahir pada 260 H dan meninggal dunia pada 324 Hijrah, Salah
seorang daripada cucu Abu Musa al-Asy3ari, Al-Asya3irah adalah pengikutnya.
Dzilal Al-Tauhid oleh Al-Sub7ani (السبحاني): halaman 101.
[94]
– Al-Kafi: Jilid 1 halaman 160, Al-I3tiqadat, Al-Shaduq: halaman 29,
Tauhid Al-Shaduq: halaman 206, 3uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 2 halaman
114, Bihar Al-Anwar: Jilid 5 halaman 12. Dan Hadits dari Imam Shadiq (as) .
[95]
- Antara Hadits-hadits penting yang sezaman dengan Imam Al-Ridha (as) adalah
fitnah Al-Quran,Makhluk yang merupakan masalah akidah, berasal dari Kerajaan
Umaiyah, dan yang pertama membangkitkannya adalah Ja3d bin Dirham, guru
Marwan bin Muhammad, Khalifah terakhir Umaiyah, dan tersebar di Damsyik, ia
dicari penguasa dan melarikan diri dan kemudian ia turun ke Kufah dan Jahm
bin Shafwan belajar darinya, yang kemudian dikaitkan dengan mazhab Jahmiyyah.
Ibn
Al-Atsir berkata: Bahawa Hisham bin Abdul Malik menangkap Ja3d (Ja'd),
diiringi dan dihantar kepada Khalid Al-Qisriy memaksa Pemerintah Iraq
mengeluarkan perintah untuk membunuhnya, Khalid menahannya dan tidak
membunuhnya, berita ini sampai ke pengetahuan Hisham yang menulis surat
menyalahkan beliau dan mesti menyelesaikannya dengan membunuhnya, Lalu Khalid
mengeluarkannya dari tahanan dan dirantai. Setelah solat pada hari Eid
al-Adhha, dan dia berkata pada akhir khutbahnya: Allah telah memalingkan hati
mereka dan dari pengorbanan kamu diterimaNya, aku mahu berkorbankan hari ini
dengan Al-Ja3d, lalu dia berkata: Ketika Allah berkata-kata dengan Musa,, dan
Allah mengambil Ibrahim (al-Khalil) kesayanganNya, Maha Suci Allah dari apa
yang dikatakan Al-Ja3d, kemudian turun dan menyembelihnya. Al-Kamil Fi
At-Tarikh: Jilid 5 halaman 263.
Fikrah
(pemikiran) ini kekal selepas kematian Al-Ja3d di bawah bayang-bayang dan
secara rahsia kepada peranan Harun al-Rashid, dan ketika mana munculnya
perkara Mu'tazilah, yang menyebarkan pemikiran mereka, mengisytiharkan dan
mengatakan Al-Quran makhluk. Pemerintah Al-Ma’amun
bergerak cergas dan mengambil pemikiran yang tumbuh dan meluas, maka Al-Ma’amun meluluskan untuk mengatakan Al-Quran makhluk, dan yang dekat
dengan Al-Ma’amun, Aba Huzhayl Muhammad bin Huzhayl Al-3alaf,
salah seorang Imam Mu'tazilah, begitu juga Abu Ishaq Ibrahim bin
Siyar Al-Nidzam dia juga merupakan salah seorang dari ketua-ketua
Mu'tazilah yang terkenal. Dan Al-Ma’amun
membebankan orang ramai dengan mengatakan sesiapa yang berbeza dengan beliau
akan terdedah kepada kutukan dan siksaannya. Dia menulis kepada timbalannya
di Baghdad, Ishaq bin Ibrahim bin Mush3ab, sebagai peqawai pemerintah
memerintahkannya untuk menyeru orang ramai supaya mengatakan Al-Quran
makhluk, dan di antara mereka yang mengalami bahaya dari Al-Ma’amun adalah Ahmad ibn Hanbal, ia telah dibelenggu dalam tangan Al-Ma’amun di Thus, tetapi Al-Ma’amun mati dalam
perjalanan. Pemerintahannya diambil alih oleh Al-Muktasim (Al-Mu3tashim). Ibn
Hanbal telah dipenjarakan Al-Ma’amun dua puluh lapan bulan
kerana tidak mahu mengatakan Al-Quran makhluk, dan itu berlaku pada tahun 220
Hijrah. Tiada yang menghalang kerajaan daripada mencederakan Ahmad ibn
Hanbal, selain dalam zaman Al-Mutawakkil .
Ketika
mana Al-Ma’amun melaksanakan beberapa matlamat politik jangka panjang
kebendaannya, dan wujud barisan orang-orang yang bertentangan dengan
pemerintahan Abbasiyah dan lain-lain di dalam hujah ini, dan kemudian kembali
ke ajaran ibu bapa (mereka) memandangkan Rawafid, Muktazilah dan Khawarij
dari bendera neraka, Ibn Hajar menulis di dalam Lisan Al-Mizan: Bahawa Al-Ma’amun, berkata kepada penjaga pintu hari: lihatlah pada pintu
ahli-ahli Pembahas (Al-Kalam)? Dia keluar dan datang semula kepadanya, dia
berkata: Pada pintu Abu Huzhayl Al-3alaf,
dia Muktazilah-ku, dan Abdullah bin Ibadh al-Abadhiy, dan Hisham
bin Al-Kalabiy Al-Rafidhi. Berkata Al-Ma’amun: apa
yang tinggal dari bendera neraka hanya satu yang hadir. Berkata Ibn Hajar:
bermakna Huzhayl ketua Mu'tazilah,
dan Bani Hasyim ketua Al-Rafidhah, dan anak Ibadh ketua kepada Khawarij. Lisan
Al-Mizan Ibn Hajar: Jilid 5 halaman 413.
Bahawa
di antara kata Imam Ridha (as) mengenai fitnah ini, maka telah diriwayatkan
Al-Sheikh Shaduq: dari Muhammad bin Isa bin ‘Ubaid
Al-Yaqthini, beliau berkata, telah menulis Ali bin Muhammad bin Ali bin Musa
Al-Ridha (as) kepada sebahagian Syiah di Baghdad: (Dengan nama Allah yang
Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, dan Allah telah memelihara kami dan kepada
kamu dari fitnah, maka sesungguhnya yang meagungkanNya adalah nikmat, dan
yang tidak akan binasa, kita lihat bahawa perdebatan di dalam Al-Quran yang
melibatkan soalan dan jawapan, maka banyak soalan yang tidak ada jawapannya
tidak perlulah dijawab atas soalannya, dan bukanlah pencipta, selain Allah
Azza wa Jalla, yang tidak sama dengan makhluk, dan Al-Quran adalah Kalam
Allah, jangan dijadikan ia nama pada kamu, nanti kamu akan menjadi
orang-orang yang sesat, dan Allah telah menjadikan diri kami dan diri kamu
termasuk dari orang-orang yang takut akan Tuhan mereka, sedang mereka tidak
melihat-Nya, dan mereka tentang As-Saah, merasa takut.) Amaliy Al-Shaduq:
halaman 640, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 118.
Dan
Suleiman bin Ja3far al-Ja3fari: Aku berkata kepada Abi al-Hasan Musa bin
Ja3far (as): Wahai anak Rasulullah, apa yang dikatakan dalam Al-Quran? Akan
apa yang mereka perselisihkan padanya sebelum kami, dan ada kaum yang
mengatakan ia makhluk dan ada kaum yang mengatakan ia bukan makhluk, beliau
(as) berkata: (Adapun Aku tidak mengatakan apa yang mereka katakan, tetapi
aku mengatakan bahawa ia adalah Kalam Allah Azza Wa Jalla ) Amaliy Al-Shaduq:
halaman 647, Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 118.
[96]
- Nota kata-kata Imam Ridha (as) dalam nota kaki sebelumnya.
[97]
Telah berkata Amirul Mukminin Ali (as) dalam khutbahnya yang panjang: (...: “Dan sesungguhnya akan datang kepada kamu zaman selepas aku ketikamana
tiada satu pun yang lebih tersembunyi melainkan kebenaran, tiada yang lebih
terungkap melainkan kebathilan atau lebih terbiasa selain berbohong terhadap
Allah dan juga RasulNya. Dan Tiada barangan jualan yang lebih murah harganya
pada manusia zaman itu melainkan Al-Quran bila dibaca dengan pembacaan
sebenar dan tiada yang lebih berharga melainkan bila ia diseleweng daripada
maksud sebenarnya. Dan tiada yang lebih tertolak di bumi ini melainkan
kebaikan serta lebih diterima ramai melainkan kemungkaran.
Maka
Al-Quran dikesampingkan oleh pembawanya, manakala dilupakan oleh orang yang
menghafaznya. Al-Quran dan penjunjung sebenarnya pada zaman itu adalah orang
buruan yang dinafikan, kedua-duanya tidak dapat dipisahkan dan berjalan
seiring di jalan yang sama, yang tiada tempat berteduh untuk berlindung.
Al-Quran
dan penjunjungnya pada masa tersebut berada di tengah-tengah manusia
kebanyakan tetapi tidak tergolong di dalam mereka atau bersama-sama dengan
mereka.
Kerana
kesesatan dan petunjuk tidak mungkin akan bersetuju dan bersatu. Begitu
juga kaum manusia bersepakat atas perpecahan dan berpecah-belah dalam
persatuan, seolah-olah mereka adalah imam (pemimpin) kepada Kitab (Al-Quran)
dan bukan Kitab sebagai imam mereka.
Justeru,
tiada apa yang kekal pada mereka melainkan namanya, dan tidak diketahuinya
melainkan tulisan dan manuskripnya. Sepertimana sebelumnya mereka telah
mencacat celakan orang-orang yang soleh dengan pelbagai cara, dan menggelar
kejujuran mereka tentang Allah sebagai fitnah, dan membalas perbuatan baik
dengan perbuatan jahat.) Nahj Al-Balaghah Muhammad Abduh: Jilid 2 halaman 30,
Al-Kafi: Jilid 8 halaman 388.
[98]
- al-Tabarani dalam Mu3jam Al-Kabir meriwayatkan: Dari Zaid bin Arqam
berkata: Rasulullah (sawas) bersabda: (sesungguhnya aku akan mendahului
kalian dan kalian akan dibawakan kepada ku di al-Haudh, al-Haudh luasnya
terbentang dari Sanaa ke Basrah, padanya bilangan bintang-bintang indah dan
perak. Maka lihatlah bagaiman kamu menggantikan aku dalam kedua perkara
berharga (Tsaqalain). Seorang lelaki berdiri dan berkata: “Wahai Rasulullah, apakah dia Tsaqalain?”
Rasulullah (sawas) bersabda: “Yang besar Kitab Allah,
sebab satu hujungnya di tangan Allah dan hujung satu lagi di tangan kamu.
peganglah erat-erat supaya kamu tidak akan tertipu dan tersesat, dan yang
kecil 3trati (‘Itrati)ku dan mereka tidak akan terpisah,
sehingga di al Haudh, dan Aku akan ditanya mengenai keduanya oleh Tuhanku,
maka janganlah kamu mendahului keduanya nescaya binasa, janganlah kamu
mengajar keduanya kerana mereka lebih tahu dari kamu.) Mu3jam Al-Kabir: Jilid
3 halaman 65, ia dijelaskan dalam Kanz Al-3amal: Jilid 1 halaman 188.
Dan
Riwayat 3iyasyiy: dari Abi Jamilah Al-Mufadhdhal bin Shaleh dari beberapa
para sahabat berkata: Rasulullah (sawas) berkhutbah pada hari Jumaat selepas
solat Dzuhur bersegera kepada orang ramai sambil bersabda: (Wahai manusia,
bahawa yang Maha Lathif dan Khabir telah mengkhabarkanku bahawa tidak
akan memenuhinya seorang Nabi, melainkan separuh hayat yang diikuti,
yang sebelumnya, dan aku fikir aku adalah kira-kira untuk menyahut panggilan
itu, dan Aku bertanggung jawab, dan kalian pun bertanggung jawab pula, adakah
telah disampaikan kepada kamu, bagaimana kamu mengatakannya? Katakanlah, “bahawa kami telah nenyaksikan dan telah disampaikan nasihat dan
sdisuruh berjuang, Maka semoga Allah memberikan balasan kepada kita dengan
kebaikan,” kemudian baginda bersabda:” Ya Allah, aku menjadi saksi,” dan kemudian
baginda bersabda:” Wahai manusia, tidakkak kamu
menyaksikan bahawa, Tiada tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad adalah
hamba-Nya dan Rasul-Nya, dan bahawa syurga itu benar dan Neraka itu benar dan
Hari kebangkitan itu berar selepas kematian kemudian baginda bersabda: [Ya
Allah] Ya, baginda bersabda: Ya Allah, aku menjadi saksi, dan kemudian
berkata: Wahai manusia, bahawa Allah Yang TerUtama, aku yang pertama beriman
dari diri mereka sendiri, bahawa jika aku adalah maulanya maka Ali dari
adalah maulanya, Ya Allah lindungilah orang yang melindunginya, dan musuhilah
orang yang memusuhinya, maka baginda bersabda: Wahai manusia, Aku mendahului
kalian dan kamu (sudah tetap) akan memasukinya al-Haudh, dan Haudhku luasnya
terbentang dari Sanaa ke Basrah, padanya bilangan bintang-bintang indah dan
perak. Aku akan bertanya kepada kalian tentang dua perkara berharga
(Tsaqalain)., Maka lihatlah bagaiman kamu menggantikan aku dalam kedua
perkara berharga (Tsaqalain), Mereka bertanya, “Apakah
dia Tsaqalain, Wahai Rasulullah,?” Rasulullah (sawas)
bersabda: “Yang besar Kitab Allah, sebab satu hujungnya
di tangan Allah dan hujung satu lagi di tangan kamu. peganglah erat-erat
supaya kamu tidak akan tertipu dan tersesat, dan yang kecil 3trati (‘Itrah)ku dan bahawa yang Maha Lathif dan Khabir telah
mengkhabarkanku mereka tidak akan terpisah sehingga berjumpaku, dan Aku
akan ditanya Allah mengenai keduanya, maka taatilah kepadanya janganlah kamu
mengajar keduanya kerana mereka lebih tahu dari kamu) Tafsir Al-3iyasyiy:
Jilid 1 halaman 4.
Sheikh
Al-Thusi meriwayatkan dalam Al-Amaliy: Dar Rafi3 Muala Abi Zhar, berkata: Abu
Zhar (ra) naik (panjat) Kaabah melalui Lingkaran pintunya, dan kemudian dia
bersandar di belakangnya, beliau berkata: Wahai manusia, sesiapa yang
mengenaliku tentu mengetahuiku dan sesiapa yang tidak mempercayaiku akulah
Abu Zhar, aku mendengar Rasulullah (sawas) bersabda: (Sesungguhnya
perumpamaan Ahli Baytku pada umat ini seperti bahtera Nuh, sesiapa menaikinya
terselamat, dan meninggalkannya akan binasa.), dan aku mendengar Rasulullah
(sawas) bersabda: ( Dijadikan Ahli Baytku kepada kamu seperti meletakkan
kepala kepada badan, dan mata diletakkan di kepala, dan badan bukan sahaja
berpandukan kepada kepala, tetapi berpandukan kepada mata) Al-Amaliy Sheikh
Al-Thusi: halaman 482, Bihar Al-Anwar: Jilid 23 halaman 121.
[99]
- Ghafir: 67.
[100]
- Bihar Al-Anwar: Jilid 56 halaman 163, Mustadrak Safinah Al-Bahar: Jilid 8
halaman 572, Al-3ilmu Fi al-Kitab dan Wa Al-Sunnah: halaman 120.
[101]
- menunjukkan (as) perkataan ini yang diriwayatkan dari Ahli Baiyt (as),
bahawa telah diriwayatkan Al-Sheikh Al-Kulayni dari Abu Ja'far (as) berkata:
(Apabila Allah menciptakan Akal (al-3aql), Dia mengujinya. Sesudah itu Dia
berfirman kepadanya: `Berjalanah'! Ia pun berjalan. Kemudian Dia berkata:
`Kembalilah'! Ia kembali. Sesudah itu Dia berkata: `Dengan Jalaliy (Kuasa Ku)
dan 3zzatiy (Kemuliaan Ku), Aku tidak cipta makhluk yang Aku lebih suka dari
engkau! Aku tidak akan membuat engkau sempurna kecuali yang Aku suka.
Sesungguhnya, engkau adalah Perintah Ku dan Larangan Ku. Dan kerana engkau
diberikan ganjaran dan Hukuman yang ditetapkan) Al-Kafi: Jilid 1 halaman 10.
[102]
– Al-3alaq 96: 6-8.
[103]
- Nahj Al-Balaghah Mohammed Abduh: Jilid 3 halaman 73, Bihar Al-Anwar: Jilid
33 halaman 475.
[104]
– Tasha7i7 (Tashahih) Al-I3tiqad Al-Mufid: halaman 70, Al-Kafi: Jilid
1 halaman 171, dan di dalam: Bahawa
Ditinggalkan
apa yang dikatakan dan pergi dengan apa yang mereka mahu. dan juga pada yang
bermakna bagi Syiah: Jilid 16 halaman 197. Al-Irsyad: Jilid 2 halaman 194,
Bihar Al-Anwar: Jilid 23 halaman 9.
[105]
- Tasha7i7 Al-I3tiqad Al-Mufid: halaman 70, Al-I3tiqadat fi Din Al-Imamiyah
AlShaduq: halaman 43, Di dalamnya: Maka sesungguhnya hujjah kamu adalah aku
yang menjadi Penghujjah, bukan kamu.
[106]
- Tasha7i7 Al-I3tiqad Al-Mufid: halaman 72, Al-Fashul Al-Muhimah, Al-3amili:
Jilid 1 halaman 125, dan dalam Al-Kafi: Jilid 1 halaman 7 Bi Ikhtilaf Yasir.
[107]
– Surah Taubah 9:31.
[108]
- Tasha7i7 Al-I3tiqad Al-Mufid: halaman 72, Tafsir Al-Burhan: Jilid 10
halaman 120.
[109]
- Tasha7i7 Al-I3tiqad Al-Mufid: halaman 73, Al-Kafi: Jilid 6 halaman 434 Bi
Ikhtilaf Yasir.
[110]
- Fushlat: 53.
[111]
– Al-Zhariaat: 20-21 .
[112]
– Al-Nur: 35.
[113]
- Yunus: 82
|
No comments:
Post a Comment