Monday 8 December 2014

Khutbah Jumaat Selaras yang ditulis oleh Imam Ahmed Al Hassan (as), pada 21 Mac 2008.

Khutbah Jumaat Selaras yang ditulis oleh Imam Ahmed Al Hassan (as), pada 21 Mac 2008.

Edisi Bahasa Melayu

Berikut adalah khutbah Jumaat yang selaras (piawai| untuk semua Ansar, yang ditulis oleh Imam Ahmed Al Hassan (AS), Washiy dan Utusan dari Imam Mahdi (AS) dan Yamani dijanjikan. Ia telah disampaikan oleh para Khatib khutbah Jumaat di seluruh dunia pada 21 Mac 2008. Kami berharap orang ramai memerhatikannya untuk melihat kebijaksanaan besar yang menerangi jalan untuk sesiapa sahaja yang mencari petunjuk dengan jujur dan ikhlas. Dan taufiq dari Allah

===========================
Khutbah Jumaat pada
21/3/2008
===========================

Khutbah Pertama

بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين

Ya Allah kutuklah musuh-musuh Muhammad dan Aali Muhammad, dari yang awal hingga yang akhir.

Beberapa hari lalu adalah ingatan kesyahidan Imam Al Hassan Al Askary (as),

Semoga Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.

Dan kepada kemuliaan Nabi Besar, Muhammad (S) dan para Imam (as), dan khususnya Imam Al Hassan bin Ali Al Askary (as). Semoga Allah memberikan rahmat-Nya pada sesiapa yang membaca Al-Fatihah didahului oleh selawat atas Muhammad dan Aali Muhammad (as).

Ya Allah kutuklah pembunuh Imam yang dizalimi dan yang sangat berdukacita, Al Hassan bin Ali (as) Imam orang-orang Islam dan Hujjah-Mu di seluruh alam, dan anak dari anak perempuan Nabi-Mu Muhammad (S).

Ya Allah laknatkanlah sesiapa yang memperbaharui bencana atas kami, sama seperti hari pertama apabila mereka merobohkan maqam dan meremehkan kesuciannya, Ya Allah kutuklah pelaku dan penolongnya dan sesiapa yang rela dengan kekejaman yang hebat ini.

Ya Allah Kurniakanlah kami daya dan upaya (kemampuan dan kekuatan), bilangan dan peralatan serta pertolongan sehingga kami boleh menuntut bela Imam yang suci dan dizalimi ini (as) dan menuntut bela atas semua para nabi dan aushiak (as) dari orang-orang yang menzalimi mereka, dari orang-orang yang bersetuju (redha) dengan tindakan nenek moyang dan bapa-bapa mereka dan mengikuti jalan mereka, sama ada dengan membunuh jasad atau dengan merobohkan maqam atau dengan memerangi jalan yang nyata dan merobohkan binaan yang haq dengan bid’ah palsu dan pendapat ciptaan (fatwa baru), dan sesiapa yang mengikuti mereka dan melantik (berwalak) mereka sebagai pemimpin.

Ya Allah jadikanlah kami dari pewaris Imam yang suci dan dizalimi ini dan jadikan kami dari orang-orang yang mengikuti sunnahnya dan menjadikan kami berjaya dalam menghidupkan semula agamanya dan agama datuknya, Muhammad Al-Mushthafa (S) dan menolak bid’ah yang palsu dan pendapat ciptaan (fatwa baru), dari agama yang benar yang diterimanya untuk kita.

﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ  *لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾

Rasul telah beriman kepada Al Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami taat". (Mereka berdoa): "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah tempat kembali".* Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".[Al-Baqarah 2: 285-286]

Kami mempunyai hak untuk bertanya-tanya (rasa hairan) pada masa ini, apabila ia tidak sukar untuk sesiapa mencari dan menyiasat kejadian sejarah dan membuat andaian terhadap kebenaran daripadanya. Apabila kita melihat seseorang yang mendakwa telah Islam dan mendakwa beriman kepada Al-Quran pada hal dia membaca firman Allah SWT

﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ﴾

... Katanlah "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali mengasihi pada keluargaku". Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri. [Al-Syura 42:23]:

Namun demikian mereka suka memilih dan melantik orang-orang yang menentang Aali Muhammad (as), dari keluarga Muhammad (S) yang paling dekat (utama) yang Allah perintahkan supaya mengasihi mereka, tetapi mereka cenderung untuk menghilangkan jejak (tinggalan) mereka (as) dan merobohkan maqam-maqam mereka (as). Adakah mengasihi mereka dengan kebencian bahkan melanjutkan kedengkian manusia kepada mereka, dan membunuh mereka dan meremehkan kehormatan mereka?!

Dan adakah meremehkan Al-Quran lebih mulia daripada mendahulukan orang lain atas mereka (as) atau menyamakan mereka (as) dengan orang lain atau mengasihi musuh-musuh mereka (as)?

Dan bagaimana boleh melahirkan kebencian dengan cara yang lebih besar kepada mereka (as) daripada dengan menghilangkan jejak tinggalan mereka dan merobohkan maqam-maqam mereka?

Bagaimana demikian Wahai kaum?!!

Apakah yang terjadi padamu? Bagaimana (caranya) kamu menetapkan? Dan Allah tidak menjadikan ganjaran (menyampaikan) Al-Risalah melainkan dngan mengasihi mereka (as).

Dan bukan hanya mengasihi tetapi untuk cenderung, melaksanakan dan menerima kata-kata mereka, yang bermaksud bahawa Allah meminta semua umat Islam untuk mengasihi Aali Muhammad (as) dan yang menerima kata-kata mereka adalah maksud sebenar untuk mengasihi mereka, bermakna mengasihi dan mengiktiraf mereka kerana mereka adalah Hujjaj Allah kepada makhluk-Nya dan pemimpin orang-orang Islam.

Dan untuk mengetahui lebih lanjut makna mengasihi, kita lihat lebih dekat pada ayat Allah yang berbunyi:

﴿وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لآَياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.[Al-Rum 30:21]

Iaitu yang terjadi antara [suami ister] lelaki dan wanita yang berkasih sayang, oleh itu kasih dari wanita itu ialah ketaatan dan penyerahan kepada lelaki kerana dia adalah pemimpinnya,:

﴿الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ

"Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. ..." [Al-Nisaa’ 4:34]

Adapun rahmat (sayangnya) dari lelaki adalah kasih sayang daripada yang kuat terhadap yang lemah (wanita), dan yang kuat menyayangi yang lemah.

Bagi sesiapa yang mendakwa diri mereka sebagai Muslim harus melihat pendiriannya terhadap Aali Muhammad (as) sebagai persediaan untuk kedudukan akhiratnya di mana dia boleh diberi penghormatan di tangan Allah Yang Maha Suci yang mewajibkan mengasihi Aali Muhammad (as) dan patuh kepada kata-kata mereka;

﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى﴾

... Katanlah "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali mengasihi pada keluargaku". [Al-Syura 42:23]:

Agar tiada lagi helah (penipuan) Syura untuk ditegakkan, dalam kesempatan yang sedikit ini saya ingin menyatakan hak imam Ali (as) dan sesungguhnya dia dan Aali Muhammad (as) adalah Imam-imam dan Hujjaj Allah atas penciptaanNya, dan bahawa prinsip Syura dalam memilih Khalifah Allah atau Pemerintah terhadap urusan Allah adalah tidak sah (bathil). Dan dan saya rasa cukuplah kisah terbatalnya Mosa (as) dengan kaumnya, apabila beliau memilih 70 orang untuk pergi bersamanya ke tempat dia berkata-kata dengan Allah, tetapi mereka semua ingkar, dan tidak seorang pun daripada 70 orang yang dipilih oleh Musa (as) bersifat sholeh (baik), jadi bagaimana pula dengan pilihan Ahli Syura, kerana mereka pula bukan orang tertentu yang dipilih oleh Musa (as) dan tidak seorang pun yang terdiri dari orang yang sholeh..

Fikirkanlah kata-kata saya, wahai yang mendakwa sebagai pencari kebenaran.

Saya datang untuk menjadi saksi kepada kebenaran dan menerangkan kebenaran, saya tidak datang untuk mengajak orang mengikuti saya, matlamat saya adalah untuk mendedahkan kebenaran dan membezakan perkara yang bathil, dan itulah sebabnya saya katakan kepada semua orang supaya tidak mengharapkan pujian daripada saya, adalah mustahil untuk sesiapa dari kita untuk meninggalkan sesuatu yang berkaitan kebenaran atau untuk melihat sesuatu yang bathil hanya untuk mendapat kasih atau memuaskan hati orang.

Kerana apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti..

Dan perkara untuk membicarakan hak Imam Ali (as) dan para Imam dan Mahdi-mahdi dari keturunannya (as) dengan cara yang sangat ringkas.

Jika seseorang memiliki sebuah kapal atau sebuah kilang atau apa sahaja tempat di mana terdapat orang-orang yang bekerja, tidakkah dia sepatutnya melantik seorang nakhoda (kapten) kapal atau pengurus kilang atau ketua untuk pekerja-pekerja tersebut, jika dia tidak berbuat demikian, kapalnya akan tenggelam atau kilangnya akan musnah atau apa-apa kerosakan akan berlaku, maka sudah tentu pemilik itu dianggap bodoh atau tidak bijak.

Kemudian setelah ditetapkan kapten kapal, pengurus kilang atau ketua bagi mengurus orang-orangnya dan ternyata bukanlah yang paling berkebolehan dalam bidangnya. Ini pasti mengakibatkan kekurangan dalam pengeluaran kilang atau berlakunya sesuatu yang menyebabkan bahaya tertentu seperti tenggelamnya kapal disebabkan kejahilan ketua ini dalam mengendalikan kaedah-kaedah dan melayarkan kapalnya. Sudah tentu pemiliknya akan dipersalahkan dan dikira sebagai bodoh atau tidak bijak. Ianya adalah satu kemestian dan keperluan untuk memilih yang paling tahu di kalangan pekerjanya atau melengkapkannya dengan ilmu sepatutnya agar berkelayakan dan berkemampuan dalam melayarkan kapalnya untuk kembali semula ke darat dengan aman dan mengendalikan kilang sehingga memperolehi pengeluaran terbaik.

Setelah itu, pemilik tersebut perlu mengarahkan pekerja-pekerjanya untuk mematuhi orang yang dilantiknya itu. Jika tidak ianya akan menyebabkan pekerja-pekerjanya bertindak sesuka hati mereka setelah tidak diarahkan untuk berbuat demikian. Bila berlakunya pemaksaan, maka sudah tentulah pemiliknya akan dianggap sebagai kurang bijak atau bodoh kerana tiada faedahnya menetapkan kepimpinan atau ketua yang berkelayakan, sekiranya tidak diarahkan mentaatinya. Tidak akan ada orang yang berakal lagi bijaksana akan berpendapat selain daripada ini iaitu wajib ditentukan ketua yang mempunyai ilmu atau kepandaian yang mencukupi serta diwajibkan untuk mematuhi arahannya.
                                                             
Saya tidak fikir mana-mana orang yang waras akan mengatakan sesuatu yang lain selain dari yang berikut:

"Seorang pemimpin harus dilantik dan beliau mesti memiliki atau diberi semua pengetahuan yang diperlukan dan rakyat perlu diperintahkan untuk taat kepadanya."

Dan ini disebutkan dalam Al-Quran, kerana dengan khalifah Allah SWT pertama di bumi undang-undang ini telah diletakkan, dan ia adalah dengan meletakkan undang-undang ini iaitu undang-undang mengenal khalifah Allah dan HujjahNya ke atas hamba-Nya, bahkan ia adalah undang-undang untuk mengenal Allah, kerana dengan mengenal Hujjah Allah, Allah akan dikenali, jadi dilantik Imam dan ketua dan khalifah Allah adalah dalam firmanNya SWT:

﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾

"Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:" Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi "Mereka berkata" Mengapa Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah.? Padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau "Dia berkata:" Aku mengetahui apa yang kamu tidak mengetahuinya." [Al-Baqarah 2:30]

Dan hakikatnya khalifah ini adalah lebih seperti di dalam firmanNya SWT:

﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾

"Dan Dia telah mengajarkan Adam akan segala nama-nama, kemudian ditunjukkanNya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama-nama ini semuaNya jika kamu golongan yang benar”. (Al-Baqarah 2:31)

Dan perintah untuk taat kepada khalifah yang di dalam firmanNya SWT:

﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ﴾

“Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka hendaklah kamu sujud kepadanya” (Al-Hijr 15:29), 

Juga sesiapa yang merujuk kepada Taurat dan Injil akan mendapati banyak ditemukan yang betul-betul sepadan dengan ayat Al-Qur'an tentang kenyataan bahawa undang-undang ini untuk mengenal khalifah Allah atau undang-undang mengenal Allah adalah tiga perkara yang saya tunjukkan.

Jadi washiy (pemegang wasiat) Rasulullah adalah orang yang paling berilmu selepas Rasulullah dan orang yang diperintah Rasulullah dengan perintah Allah memerintah manusia supaya mentaatinya. Mesti ada seseorang, yang mempunyai tiga perkara, jika tidak, siapa yang berkata tidak ada, menuduh Allah SWT tiada kebijaksanaan.

Saya bertanya, siapa? Dan saya menunggu jawapan kepada mereka yang saya tanyakan, dengan harapan mereka berlaku adil kepada diri mereka sendiri dengan memberikan jawapan yang haq.

Dan ia memerlukan perhatian kita kerana sejak awal lagi ada yang menolak dari mematuhi perintah Allah dan menolak mana-mana perantara di antara mereka dan Allah, dan menolak Adam (as) sebagai kiblatnya kepada Allah, dan ini adalah penolakan yang keji, ia adalah iblis (la3nahu Allah) (merak (Thawus) malaikat), ya saya tegaskan, ini adalah di kalangan yang enggan sujud kepada Adam (as), Merak di kalangan para malaikat, saya berharap bahawa sesiapa yang mahu menjawab soalan ini didahului untuk membangkitkan makna ini, Allah berfirman:

﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا﴾

“Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: Pengganti yang mereka pilih itu”. (Al-Kahf 18:50)

Dan mungkin salah satu daripada pengikut terbesar iblis, yang menolak pengantara di antara mereka dan Allah, sebagaimana yang dikehendaki Allah, dan menolak khalifah Allah dan HujjahNya atas hamba-hambaNya, untuk menjadi kiblat mereka, adalah pengikut Wahabi, mereka bahkan melebihi iblis pemimpin mereka (la) dan mencontohi mereka yang enggan sujud kepada khalifah Allah, di mana bukan sahaja mereka mengikuti langkah-langkah Iblis, tetapi melebihi Iblis dalam menunjukkan kebencian dan kedengkan mereka terhadap khalifah Allah di muka bumi ini, Aali Muhammad (as), lalu mereka merobohkan tempat-tempat suci mereka di Perkuburan Baqi3 di Madinah Al-Munawarah, dan ia amat jelas kerana hanya Muhammad (S) dan Aali Muhammad (as) yang telah dikebumikan di sana. Dan mereka menyempurnakan kebencian mereka di Samraa’, Iraq, dan mereka mendakwa dengan melakukan demikian mereka mahu menjaga Tauhid dan mereka menolak syirik.

Lihatlah, wahai orang-orang yang tanpa prasangka dengan mata kebenaran dan biarlah Al-Quran menjadi ukuran anda, anda akan dapati bahawa syirik yang didakwa oleh orang-orang supaya ditolak, adalah sujud malaikat kepada Adam (as), dan anda akan dapati bahawa Tauhid didakwa oleh orang-orang supaya diterima, adalah penolakan Iblis (la), supaya sujud kepada Adam (as).

Inilah mereka, menurut kepercayaan mereka, iblis (la), adalah guru tauhid mereka kerana dia enggan sujud kepada sesiapa melainkan Allah, dan menurut kepercayaan mereka yang menyeleweng (rosak), malaikat adalah musyrik kerana mereka sujud kepada selain Allah .

Tetapi kemudian bukan wahabi sahaja satu-satunya golongan yang mengikuti pendekatan yang jahil ini dengan menidakkan Hujjah Allah dan yang mempunyai perasaan permusuhan dan kebencian terhadap Aali Muhammad (as), kerana ada ramai golongan yang mendahului mereka dalam umat ini, seperti Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah dan yang lain-lain, yang membunuh Aali Muhammad (as) dengan nama-nama dan pedang-pedang mereka.

Yazid (la), mendakwa menjadi khalifah Rasul Muhammad (S) tetapi membunuh Al-Hussain (as) dalam nama Rasul (S), dan begitu juga dengan Bani Abbasiyah, walaupun para Imam (as) Hujjaj Allah datang dengan tiga perkara yang disebut sebelum ini yang mewakili undang-undang ilahi untuk mengenal Hujjah Allah.

Dan hari ini perkara yang sama berlaku lagi, dan dengan cara yang paling berbahaya, dengan pendekatan merobohkan dan membakar dan membunuh diamalkan oleh waris mereka hari ini, orang-orang yang memanggil diri mereka tentera Al-Marja3iyah, ya Al-Marja3iyah yang kedua untuk Imam Al Mahdi (as), sama seperti Khalifah Yazid (la), untuk Rasul Muhammad (S). Kedudukan yang sama, jenayah yang sama, tuduhan-tuduhan yang sama dan kaedah yang sama, maka Al Hussain, anak Rasulullah (S), adalah musuh-musuh Islam kepada penduduk Iraq, dan mereka semua berkumpul untuk membunuhnya, ya kerana di mata mereka dia menderhaka kepada Khalifah Al-Rasul Muhammad (S), Yazid ibn Muawiyah (la).

Dan hari ini perkara yang sama berlaku, demi Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia, tidak ada yang berubah, Ya Allah, cuma perkara tersebut hari ini adalah lebih jelas kerana ia adalah sunnah seperti apa yang berlaku sebelumnya, Sepatutnya memberi manfaat kepada manusia, dan tidak mengulanginya sekali lagi, tetapi adalah mustahil bagi mereka untuk tidak mengikuti sunnah nenek moyang mereka, dengan ini mereka adalah bukti betapa benarnya kata-kata Imam (as), iaitu:

"Oleh kerana mereka menerima apa yang bapa-bapa mereka lakukan, apabila mereka telah membunuh Al-Hussain (as)"

Al-Hussain (as) bukan sekadar nama yang dibunuh lebih daripada 1000 tahun yang lalu sehingga auliak dan Syiah beliau menangisinya dan berkabung atas apa yang berlaku kepadanya, Al-Hussain (as) muncul untuk membersihkan urusan Ketuanan Allah (Hakimiyah Allah), dan mengakui bahawa ia adalah Kehendak Allah, dan menyerlahkan ia tidak diredhai Allah.

Semalam, hari ini, dan esok, pembunuhan Al-Hussain (as) adalah oleh orang-orang yang menolak dan masih melanggar apa yang Al-Hussain (as) korbankan. Dan kita tidak boleh melihat bukti yang lebih jelas bahawa ulamak (fuqahak) akhir zaman dan pengikut mereka di Iraq, yang tidak hanya memecahkan matlamat Al-Hussain (as), tetapi mereka memecahkannya hanya untuk memenuhi kehendak Amerika, mereka adalah pembunuh Al-Hussain (as) pada masa kini, jadi apa yang boleh kita harapkan daripada mereka dan pengikut mereka, ya kita tidak mengharapkan apa-apa daripada mereka melainkan apa yang mereka lakukan kepada kita, membunuh dan memusnahkan dan mengobarkan jenayah yang mendedahkan mereka dan rasa malu mereka, mereka adalah makhluk Allah yang paling jahat, jadi jangan mengharapkan sesuatu dari mereka kecuali sesuatu yang jahat yang keluar dari mereka dan masih akan berlaku lagi.

Kalau Yazid (la), membunuh bayi Al-Hussain (as), tetapi mereka membunuh lebih daripada seorang bayi, dan mereka sanggup membunuh beratus-ratus lagi. Pembunuh mereka adalah ejen-ejen Amerika, yang mengintai di dalam gelap, lebih cemerlang dari Yazid dan orang-orang seperti Yazid yang menjadi yang paling rendah dari yang terendah.

Ya Allah laknatlah empat berhala; Hubal, 3uzza, Lata, dan Manat, pada zaman ini, dan orang-orang seperti mereka, dan orang-orang yang mengikuti mereka, Ya Allah kutuklah mereka dengan kutukan yang berat dan kutuklah dalang mereka, Amerika, dengan kutukan yang berat.

Wahai orang yang beriman, anda telah mencapai kemenangan pada 10 Muharram, anda telah mengalahkan iblis dan tenteranya dengan kekalahan yang paling teruk, anda hitamkan muka iblis (la), dengan sujud dan menyerah kepada Allah (SWT), dan anda tidak terjejas oleh bilangan atau persediaan anda yang sedikit, dan sejumlah besar musuh anda dan persediaan mereka yang besar, anda telah mengalahkan Kesyaitanan Yazidiyah Al-Marja3iyah dengan kekalahan yang paling teruk. Ya, demi Allah anda telah mengalahkan mereka sebelum ilmu yang telah dikurniakan kepada anda oleh Allah, maka rasa malu di bidang ilmu dan kejahilan mereka terserlah, di hadapan anda, ke tahap mana mereka terpaksa menggunakan helah yang jahil semampu mereka iaitu untuk membunuh dan memerangi kepercayaan yang benar, betul-betul seperti ulamak sesat nenek moyang mereka lakukan terhadap dakwah para nabi dan aushiak (as), dan walaupun mereka melakukannya, yang menang, adalah yang berkorban untuk menegakkan pegangan Al Hussain (as), iaitu Ketuanan Allah (Hakimiyah Allah), selepas dia dihalang daripada disebarkan perjuangan Al Hussain (as) dengan perkataan, atau para pembunuh tentera Kesyaitanan Yazidiyah Al-Marja3iyah (la), orang-orang yang menentang perjuangan Al Hussain (as), ketuanan Allah (Hakimiyah Allah). Darah kemenangan anda dan masih memenanginya, dan ia masih mengalir dan dapat mengalahkan dengan nikmat kurniaan Allah dan nikmat darah yang tertumpah dan menjadi seperti lembing-lembing yang menikam dan masih menikam jantung syaitan dan menjadi seperti kilat yang memanah dan merobohkan binaan kebatilan.

Demi Allah, kamu beriman telah mengalahkan keinginan dan keakuan (Al-Ana) anda, syaitan, dunia dan semua perhiasannya. Berhati-hatilah kamu dengan kesedihan dan aduan dan jangan berhenti dari bersabar, kerana kesabaran adalah kunci kepada kelapangan, dan itu adalah kelapangan (kelegaaan) anda, dan anda telah bersabar pada masa lalu dan kini ia adalah lebih penting lagi untuk bersabar, kerana hanya ada sedikit masa yang tinggal. Dan jika anda menderita, mereka juga mengalami derita, dan anda mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan, dan setelah beberapa ketika akhirnya mereka akan menjadi seperti berakhirnya Yazid (la) dan tenteranya, di akhirat akan diazab dengan azab yang lebih berat dan pada hari yang tidak ada guna alasan mereka apabila menyeru yang menyeru melainkan kutukan Allah ke atas orang-orang yang zalim..

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ * وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾

==========================================
Khutbah kedua:
==========================================
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما

﴿وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ﴾

(Dan orang-orang mukmin dan beramal sholeh serta beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad dan itulah yang haq dari Tuhan mereka, Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka.) [Muhammad 47:2] 

Ini adalah keadaan orang-orang mukmin bersama Hujjah Allah

Mereka mulai beriman dengan kata-kata Allah dan membenarkannya, kemudian beramal dengannya dan membenarkan Hujjah Allah ke atas mereka, dan dia adalah yang haq (kebenaran) dari Tuhan mereka, maka apakah balasan dari Tuhan mereka
كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
(Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka)

Sekarang kita bertanya kepada diri kita sendiri, adakah kita beramal dengan firmanNya Yang Maha Tinggi:
كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ
(menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka)

Saudara mukmin sekelian, Allah SWT menerangkan bahawa sesungguhnya Dia membersih dan menyucikan. Allah yang telah menghilangkan  kesalahan-kesalahannya bukan hanya mengampunkan tetapi: (menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka) menghapuskan maknanya benteng (tutup) dan lindung. Ya, bukan sahaja diampunkan tetapi dilindungi dan dibentengi (disembunyikan) Adakah kamu tahu yang disembunyikan??

Tersembunyi dari para malaikat,

Ya, dari bumi dan dari segala maksiat atau dosa itu dilihat tidak lagi wujud dan tiada kesan seperti sesuatu tidak dilihat oleh malaikat, yang pada Allah tidak lupa apa yang telah ditulisNya.

Ya, dan bumi dan segala-galanya,

 Orang-orang yang jahil berkata tentang hakikat bahawa dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan diampunkan Allah tetapi kesannya masih ada mewakili diri di papan tulisan dan dosa-dosa yang terikat itu bersuara dan mereka mengatakan bahawa dicabut ikatan itu sehingga tinggal kesannya. Jadi mereka melihat bahawa dosa-dosa tersebut diampuni yang tinggal adalah kesannya, begitulah kata mereka.

Aku katakan, kebenaran yang aku katakan pada kamu, kamu tidak betul, mengapa kamu cakapkan sesuatu yang tidak kamu ketahui, mengapa kamu menutup pintu Malakut (kerajaan Langit) dalam menghadapi orang yang sesal yang mengetuk paku (pengikat) pada papan tulisan itu bukannya pada Dia Pencipta papan tulisan itu, supaya Dia boleh mengembalikannya kerana yang akan mengampun dosa-dosa hanyalah Allah yang mencipta diri itu, dan Dia yang berkuasa atas segala-sesuatu,

Berkuasa untuk mengembalikan diri ia termasuklah,

Seorang hamba yang jika dia bertaubat kepada Allah, maka Allah melupakan Malaikat Al-Katibin (Penulis) apa yang ditulisnya, dan melupakan dosa yang dilakukan hamba itu di bumi, tidak terlihat olehnya kerana diangkat semua kesan dosa dari kesalahan seorang hamba mukmin yang ikhlas dalam taubatnya,

Ya, Kembali seperti hari dilahirkan ibunya,

Fitrah suci (seperti asal) tiada dosa, tiada tinggalan dan tidak ada suatu pun diingat,

Ya, dengan kurniaan (rahmat) Allah, Dia meninggalkan sedikit rasa bersalah hambanya supaya tidak bercakap mengenainya, ia juga tidak diterima oleh Allah, tetapi agar tidak kembali kepadanya dan merasakannya, tidakkah maksiat dengan ketaatan meresap mempengaruhinya,

Jadi wahai yang bertaubat kamu hari ini suci bersih seperti hari ibumu melahirkan kamu,
Bukannya pintu-pintu langit itu menghalang wajah kamu jika kamu ingin mempertingkatkan diri,
Kamu ingin menjadi Al-Muqarrabin (orang-orang yang rapat) Ya silakan pintunya terbuka kepada kamu, yang dibuka oleh Al-Rauf Al-Rahim,

Allah ingin kamu supaya mendengarNya, Dia Yang Maha Tinggi,

Seruan di sisi kamu ada rayuan syaitan,

Kamu jangan tertipu dengan pertanyaannya, siapa kamu, apa asal kamu, untuk menjadi Al-Muqarrabin (orang-orang yang rapat),

Kamu jangan tertipu dengan pertanyaannya, siapa kamu, sehingga kamu ingin meningkat kepada Illiyin (Maqam Tertinggi),

Walaupun perlu diberi perhatian kepadanya, katakan padanya, saya hamba yang hina (miskin) lagi berdosa, seba kurang dan penuh kesalahan, tetapi pintu-pintu Tuhanku Al-Rauf Al-Rahim telah dibuka ditawarkan untukku sejak mula lagi.

Jadi ini adalah keadaan orang mukmin dengan para Hujjah Allah
كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ
(menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka)

Sekarang kita tahu bagaimana menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka, Maka adakah kita memberi hak mereka. Adakah kita memberikan kesemua hak kebersihan dan kesucian mereka ini. Bagaimana kita menanganinya antara kita, Ya diwajibkan ke atas setiap seorang daripada kita mengetahui bahawa saudara mukmin kita adalah dimuliakan Allah, dan Allah mengasihi orang mukmin dan mengasihi sesiapa yang mengasihiNya. Adakah mencukupi untuk tahu bahawa dia suci dan Allah menghapuskan kesalahan-kesalahannya untuk mengasihinya. Adakah mencukupi bahawa Allah mengasihinya supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa Anbiak dan Aushiak mengasihinya supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa malaikat mengasihinya supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa Allah tidak redha menyakiti orang mukmin dengan perkataan untuk mengelakkan kedukaannya. Adakah mencukupi untuk mengetahui bahawa yang mengasihi penciptaan pada Allah yang mengasihi Allah untuk bermula sekali lagi.

Wahai mukmin yang suci kasihilah atau tinggalkanlah dari menyakiti saudara mukminmu yang suci. Ya, kamu perlu untuk meningkatkannya. Nanti pintu-pintu dibuka kepada kamu, maka jangan cenderung dengan tipu daya syaitan kepadakamu. Kemudian jangan sekali-kali kamu meninggalkan dari mengasihi orang-orang mukmin atau menyakiti mereka nanti pintu-pintu ditutup yang telah dibuka kepada kamu sekali lagi.

Adakah kita termasuk dari firmanNya Yang Maha TInggi
وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
(dan memperbaiki keadaan mereka)
Adakah kita gembira dengan nikmat keselamatan agama dan Wilayah Al-Haq,

﴿قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ﴾

(Katakanlah: "Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.") [Yunus 10:57]

Adakah kita tidak peduli apa yang kita terlepas dari perkara-perkara duniawi, termasuk pertolongan kebendaan. Adakah kita tidak gembira mendapat pertolongan kebendaan, walau hanya dicapai dengan limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya

﴿لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُور﴾ٍ

(supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak mengasihi setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri,) [Al-Hadid 57:23]

Jika kita sedemikian maka kita akan diuji (وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ - dan memperbaiki keadaan mereka)
Ya memperbaiki keadaan mereka dengan redha dengan ketentuan (qadha’)-Nya dan menyerah pada perintah-Nya
Memperbaiki keadaan mereka dengan mengabdikan diri kepada-Nya SWT
Memperbaiki keadaan mereka dengan beramal di tangan hujjah-Nya
Memperbaiki keadaan mereka dengan ikhlas kepada-Nya SWT
Memperbaiki keadaan mereka dengan harap dan rasa takut

Terdapat mungkin yang mempunyai Pemikiran Jahiliyah berpendapat bahawa memperbaiki keadaan mereka dengan memperbaiki dunia mereka iaitu dengan urusan-urusan kebendaan duniawi kerana dunialah yang menghadkan ilmu mereka.

Manakala hakikat pada memperbaiki keadaan mereka adalah:

Dunia seluruhnya adalah jahil, melainkan tempat-tempat ilmu
Dan ilmu semuanya hanyalah hujjah, melainkan apa yang diamalkan
Dan amalan semuanya hanyalah riyak (menunjuk-nunjuk), melainkan apa yang ikhlas
Dan ikhlas itu dalam keadaan yang amat getir sehinggalah seseorang itu melihat apakah kesudahan baginya (nanti).”
Maka keadaan mereka asyik (sibuk) denganNya SWT. Adakah terdapat sesuatu islah (perbaikan) daripada keadaan asyik (sibuk) dengan Allah.

Ya, mereka adalah benar-benar (memperbaiki keadaan mereka)

والسلام عليكم ايها المؤمنون ورحمة الله وبركاته وتحياته وصلواته على الصابرين عند المصائب والمصاعب .

Salam atas kamu, wahai orang-orang mukmin, dan rahmat Allah dan barkahNya, kemuliaan dan selawat (sanjungan)-Nya atas orang-orang yang sabar pada bencana dan kesusahan.

والسلام على اولياء الله حقا وصدقا الذين صدقوا ماعاهدوا الله عليه فصدقهم الله وعده
Dan salam atas Auliak Allah yang haq dan dalam kebenaran yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. maka Allah telah memenuhi janji-Nya kepada mereka.

واسكنهم عليين مع انبياءه ورسله، السلام عليكم يامن عبرتم الى الاخرة بأمن وسلام وعلى سلامة من الدين الذي يحبه الله ويرضاه وأسأل الله ان يشفعكم في امرنا والدعاء لنا نحن المساكين الذين لازلنا نقبع في هذا العالم المظلم ليكون عبورنا يوم يُكتب لنا العبور الى النور الذي عبرتم له.

Dan menempatkan mereka di Illiyin bersama para nabi dan Rasul-rasulNya, Salam atas kamu wahai yang menyeberang ke akhirat dalam keadaan aman damai dan agama yang selamat, bahawa yang dikasihi Allah dan diredhaiNya, dan memohon kepada Allah dengan syafaat kamu pada urusan kami, dan mendoakan untuk kami yang serba kurang yang masih bersungut di alam yang gelap ini, hari-hari yang menjadi laluan kami, dituliskan untuk kami laluan menyeberang ke cahaya yang kamu telah tunjukkan kepadanya.

اللهم انصرنا وانتصر بنا لدينك بفضلك ومنك وعطائك الابتداء.

Ya Allah tolonglah kami mencapai kemenangan bagi agama-Mu dengan kurnia dari-Mu dan pemberianMU sebagai permulaan
.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ  *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً


No comments:

Post a Comment