Khutbah
Jumaat Selaras yang ditulis oleh Imam Ahmed Al Hassan (as), pada 21 Mac 2008.
Edisi
Bahasa Melayu
Berikut
adalah khutbah Jumaat yang selaras (piawai| untuk semua Ansar, yang ditulis
oleh Imam Ahmed Al Hassan (AS), Washiy dan Utusan dari Imam Mahdi (AS) dan
Yamani dijanjikan. Ia telah disampaikan oleh para Khatib khutbah Jumaat di
seluruh dunia pada 21 Mac 2008. Kami berharap orang ramai memerhatikannya untuk
melihat kebijaksanaan besar yang menerangi jalan untuk sesiapa sahaja yang
mencari petunjuk dengan jujur dan ikhlas. Dan taufiq dari Allah
===========================
Khutbah
Jumaat pada
21/3/2008
===========================
Khutbah
Pertama
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
اللهم العن أعداء محمد وال محمد في الأولين والآخرين
Ya
Allah kutuklah musuh-musuh Muhammad dan Aali Muhammad, dari yang awal hingga
yang akhir.
Beberapa
hari lalu adalah ingatan kesyahidan Imam Al Hassan Al Askary (as),
Semoga
Allah memuliakan kamu dengan ganjaran.
Dan
kepada kemuliaan Nabi Besar, Muhammad (S) dan para Imam (as), dan khususnya
Imam Al Hassan bin Ali Al Askary (as). Semoga Allah memberikan rahmat-Nya pada
sesiapa yang membaca Al-Fatihah didahului oleh selawat atas Muhammad dan Aali
Muhammad (as).
Ya
Allah kutuklah pembunuh Imam yang dizalimi dan yang sangat berdukacita, Al
Hassan bin Ali (as) Imam orang-orang Islam dan Hujjah-Mu di seluruh alam, dan
anak dari anak perempuan Nabi-Mu Muhammad (S).
Ya
Allah laknatkanlah sesiapa yang memperbaharui bencana atas kami, sama seperti
hari pertama apabila mereka merobohkan maqam dan meremehkan kesuciannya, Ya Allah
kutuklah pelaku dan penolongnya dan sesiapa yang rela dengan kekejaman yang
hebat ini.
Ya
Allah Kurniakanlah kami daya dan upaya (kemampuan dan kekuatan), bilangan dan peralatan
serta pertolongan sehingga kami boleh menuntut bela Imam yang suci dan dizalimi
ini (as) dan menuntut bela atas semua para nabi dan aushiak (as) dari
orang-orang yang menzalimi mereka, dari orang-orang yang bersetuju (redha)
dengan tindakan nenek moyang dan bapa-bapa mereka dan mengikuti jalan mereka,
sama ada dengan membunuh jasad atau dengan merobohkan maqam atau dengan memerangi
jalan yang nyata dan merobohkan binaan yang haq dengan bid’ah palsu dan pendapat
ciptaan (fatwa baru), dan sesiapa yang mengikuti mereka dan melantik (berwalak)
mereka sebagai pemimpin.
Ya
Allah jadikanlah kami dari pewaris Imam yang suci dan dizalimi ini dan jadikan kami
dari orang-orang yang mengikuti sunnahnya dan menjadikan kami berjaya dalam
menghidupkan semula agamanya dan agama datuknya, Muhammad Al-Mushthafa (S) dan menolak
bid’ah yang palsu dan pendapat ciptaan (fatwa baru), dari agama yang benar yang
diterimanya untuk kita.
﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا
أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ
وَمَلائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ
وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ *لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَا
لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ
نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْراً كَمَا
حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا
طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا
فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ﴾
Rasul telah beriman
kepada Al Quran yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya, demikian pula
orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya,
kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka mengatakan): "Kami tidak
membeda-bedakan antara seseorangpun (dengan yang lain) dari
rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami
taat". (Mereka berdoa): "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada
Engkaulah tempat kembali".* Allah tidak membebani seseorang melainkan
sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang
diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya.
(Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami
lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami
beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami.
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami
memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah
Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir".[Al-Baqarah
2: 285-286]
Kami
mempunyai hak untuk bertanya-tanya (rasa hairan) pada masa ini, apabila ia
tidak sukar untuk sesiapa mencari dan menyiasat kejadian sejarah dan membuat
andaian terhadap kebenaran daripadanya. Apabila kita melihat seseorang yang
mendakwa telah Islam dan mendakwa beriman kepada Al-Quran pada hal dia membaca firman
Allah SWT
﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ
عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً
نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ﴾
... Katanlah "Aku
tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali mengasihi pada keluargaku".
Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada
kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri. [Al-Syura
42:23]:
Namun
demikian mereka suka memilih dan melantik orang-orang yang menentang Aali
Muhammad (as), dari keluarga Muhammad (S) yang paling dekat (utama) yang Allah
perintahkan supaya mengasihi mereka, tetapi mereka cenderung untuk menghilangkan
jejak (tinggalan) mereka (as) dan merobohkan maqam-maqam mereka (as). Adakah mengasihi
mereka dengan kebencian bahkan melanjutkan kedengkian manusia kepada mereka, dan
membunuh mereka dan meremehkan kehormatan mereka?!
Dan
adakah meremehkan Al-Quran lebih mulia daripada mendahulukan orang lain atas
mereka (as) atau menyamakan mereka (as) dengan orang lain atau mengasihi
musuh-musuh mereka (as)?
Dan
bagaimana boleh melahirkan kebencian dengan cara yang lebih besar kepada mereka
(as) daripada dengan menghilangkan jejak tinggalan mereka dan merobohkan
maqam-maqam mereka?
Bagaimana
demikian Wahai kaum?!!
Apakah
yang terjadi padamu? Bagaimana (caranya) kamu menetapkan? Dan Allah tidak
menjadikan ganjaran (menyampaikan) Al-Risalah melainkan dngan mengasihi mereka
(as).
Dan
bukan hanya mengasihi tetapi untuk cenderung, melaksanakan dan menerima
kata-kata mereka, yang bermaksud bahawa Allah meminta semua umat Islam untuk mengasihi
Aali Muhammad (as) dan yang menerima kata-kata mereka adalah maksud sebenar
untuk mengasihi mereka, bermakna mengasihi dan mengiktiraf mereka kerana mereka
adalah Hujjaj Allah kepada makhluk-Nya dan pemimpin orang-orang Islam.
Dan
untuk mengetahui lebih lanjut makna mengasihi, kita lihat lebih dekat pada ayat
Allah yang berbunyi:
﴿وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ
أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ
رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لآَياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾
Dan di antara
tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari
jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan
dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian
itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.[Al-Rum 30:21]
Iaitu
yang terjadi antara [suami ister] lelaki dan wanita yang berkasih sayang, oleh
itu kasih dari wanita itu ialah ketaatan dan penyerahan kepada lelaki kerana
dia adalah pemimpinnya,:
﴿الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما
فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ﴾
"Kaum laki-laki
itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan
sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan karena
mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. ..."
[Al-Nisaa’ 4:34]
Adapun
rahmat (sayangnya) dari lelaki adalah kasih sayang daripada yang kuat terhadap
yang lemah (wanita), dan yang kuat menyayangi yang lemah.
Bagi
sesiapa yang mendakwa diri mereka sebagai Muslim harus melihat pendiriannya terhadap
Aali Muhammad (as) sebagai persediaan untuk kedudukan akhiratnya di mana dia
boleh diberi penghormatan di tangan Allah Yang Maha Suci yang mewajibkan mengasihi
Aali Muhammad (as) dan patuh kepada kata-kata mereka;
﴿قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي
الْقُرْبَى﴾
... Katanlah "Aku
tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali mengasihi pada keluargaku".
[Al-Syura 42:23]:
Agar
tiada lagi helah (penipuan) Syura untuk ditegakkan, dalam kesempatan yang sedikit
ini saya ingin menyatakan hak imam Ali (as) dan sesungguhnya dia dan Aali
Muhammad (as) adalah Imam-imam dan Hujjaj Allah atas penciptaanNya, dan bahawa
prinsip Syura dalam memilih Khalifah Allah atau Pemerintah terhadap urusan Allah
adalah tidak sah (bathil). Dan dan saya rasa cukuplah kisah terbatalnya Mosa (as)
dengan kaumnya, apabila beliau memilih 70 orang untuk pergi bersamanya ke
tempat dia berkata-kata dengan Allah, tetapi mereka semua ingkar, dan tidak
seorang pun daripada 70 orang yang dipilih oleh Musa (as) bersifat sholeh (baik),
jadi bagaimana pula dengan pilihan Ahli Syura, kerana mereka pula bukan orang
tertentu yang dipilih oleh Musa (as) dan tidak seorang pun yang terdiri dari
orang yang sholeh..
Fikirkanlah
kata-kata saya, wahai yang mendakwa sebagai pencari kebenaran.
Saya
datang untuk menjadi saksi kepada kebenaran dan menerangkan kebenaran, saya
tidak datang untuk mengajak orang mengikuti saya, matlamat saya adalah untuk
mendedahkan kebenaran dan membezakan perkara yang bathil, dan itulah sebabnya
saya katakan kepada semua orang supaya tidak mengharapkan pujian daripada saya,
adalah mustahil untuk sesiapa dari kita untuk meninggalkan sesuatu yang berkaitan
kebenaran atau untuk melihat sesuatu yang bathil hanya untuk mendapat kasih
atau memuaskan hati orang.
Kerana
apa yang ada di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti..
Dan
perkara untuk membicarakan hak Imam Ali (as) dan para Imam dan Mahdi-mahdi dari
keturunannya (as) dengan cara yang sangat ringkas.
Jika
seseorang memiliki sebuah kapal atau sebuah kilang atau apa sahaja tempat di
mana terdapat orang-orang yang bekerja, tidakkah dia sepatutnya melantik
seorang nakhoda (kapten) kapal atau pengurus kilang atau ketua untuk pekerja-pekerja
tersebut, jika dia tidak berbuat demikian, kapalnya akan tenggelam atau kilangnya
akan musnah atau apa-apa kerosakan akan berlaku, maka sudah tentu pemilik itu
dianggap bodoh atau tidak bijak.
Kemudian
setelah ditetapkan kapten kapal, pengurus kilang atau ketua bagi mengurus
orang-orangnya dan ternyata bukanlah yang paling berkebolehan dalam bidangnya.
Ini pasti mengakibatkan kekurangan dalam pengeluaran kilang atau berlakunya
sesuatu yang menyebabkan bahaya tertentu seperti tenggelamnya kapal disebabkan
kejahilan ketua ini dalam mengendalikan kaedah-kaedah dan melayarkan kapalnya.
Sudah tentu pemiliknya akan dipersalahkan dan dikira sebagai bodoh atau tidak
bijak. Ianya adalah satu kemestian dan keperluan untuk memilih yang paling tahu
di kalangan pekerjanya atau melengkapkannya dengan ilmu sepatutnya agar
berkelayakan dan berkemampuan dalam melayarkan kapalnya untuk kembali semula ke
darat dengan aman dan mengendalikan kilang sehingga memperolehi pengeluaran
terbaik.
Setelah
itu, pemilik tersebut perlu mengarahkan pekerja-pekerjanya untuk mematuhi orang
yang dilantiknya itu. Jika tidak ianya akan menyebabkan pekerja-pekerjanya
bertindak sesuka hati mereka setelah tidak diarahkan untuk berbuat demikian.
Bila berlakunya pemaksaan, maka sudah tentulah pemiliknya akan dianggap sebagai
kurang bijak atau bodoh kerana tiada faedahnya menetapkan kepimpinan atau ketua
yang berkelayakan, sekiranya tidak diarahkan mentaatinya. Tidak akan ada orang
yang berakal lagi bijaksana akan berpendapat selain daripada ini iaitu wajib
ditentukan ketua yang mempunyai ilmu atau kepandaian yang mencukupi serta
diwajibkan untuk mematuhi arahannya.
Saya
tidak fikir mana-mana orang yang waras akan mengatakan sesuatu yang lain selain
dari yang berikut:
"Seorang
pemimpin harus dilantik dan beliau mesti memiliki atau diberi semua pengetahuan
yang diperlukan dan rakyat perlu diperintahkan untuk taat kepadanya."
Dan
ini disebutkan dalam Al-Quran, kerana dengan khalifah Allah SWT pertama di bumi
undang-undang ini telah diletakkan, dan ia adalah dengan meletakkan undang-undang
ini iaitu undang-undang mengenal khalifah Allah dan HujjahNya ke atas hamba-Nya,
bahkan ia adalah undang-undang untuk mengenal Allah, kerana dengan mengenal Hujjah
Allah, Allah akan dikenali, jadi dilantik Imam dan ketua dan khalifah Allah
adalah dalam firmanNya SWT:
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ
لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا
مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ
وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ﴾
"Ingatlah
ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat:" Sesungguhnya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di bumi "Mereka berkata" Mengapa Engkau
hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan
darah.? Padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan
Engkau "Dia berkata:" Aku mengetahui apa yang kamu tidak
mengetahuinya." [Al-Baqarah 2:30]
Dan
hakikatnya khalifah ini adalah lebih seperti di dalam firmanNya SWT:
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ
الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي
بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
"Dan Dia telah
mengajarkan Adam akan segala nama-nama, kemudian ditunjukkanNya kepada malaikat
lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama-nama ini semuaNya jika kamu
golongan yang benar”. (Al-Baqarah 2:31)
Dan
perintah untuk taat kepada khalifah yang di dalam firmanNya SWT:
﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ
سَاجِدِينَ﴾
“Kemudian apabila Aku
sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka
hendaklah kamu sujud kepadanya” (Al-Hijr 15:29),
Juga
sesiapa yang merujuk kepada Taurat dan Injil akan mendapati banyak ditemukan yang
betul-betul sepadan dengan ayat Al-Qur'an tentang kenyataan bahawa
undang-undang ini untuk mengenal khalifah Allah atau undang-undang mengenal
Allah adalah tiga perkara yang saya tunjukkan.
Jadi
washiy (pemegang wasiat) Rasulullah adalah orang yang paling berilmu selepas Rasulullah
dan orang yang diperintah Rasulullah dengan perintah Allah memerintah manusia supaya
mentaatinya. Mesti ada seseorang, yang mempunyai tiga perkara, jika tidak,
siapa yang berkata tidak ada, menuduh Allah SWT tiada kebijaksanaan.
Saya
bertanya, siapa? Dan saya menunggu jawapan kepada mereka yang saya tanyakan,
dengan harapan mereka berlaku adil kepada diri mereka sendiri dengan memberikan
jawapan yang haq.
Dan
ia memerlukan perhatian kita kerana sejak awal lagi ada yang menolak dari mematuhi
perintah Allah dan menolak mana-mana perantara di antara mereka dan Allah, dan
menolak Adam (as) sebagai kiblatnya kepada Allah, dan ini adalah penolakan yang
keji, ia adalah iblis (la3nahu Allah) (merak (Thawus) malaikat), ya saya
tegaskan, ini adalah di kalangan yang enggan sujud kepada Adam (as), Merak
di kalangan para malaikat, saya berharap bahawa sesiapa yang mahu menjawab
soalan ini didahului untuk membangkitkan makna ini, Allah berfirman:
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ
الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ
بَدَلًا﴾
“Dan (ingatkanlah peristiwa)
ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka
sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu dia
menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak
menjadikan iblis dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripadaku? Sedang
mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim:
Pengganti yang mereka pilih itu”. (Al-Kahf 18:50)
Dan
mungkin salah satu daripada pengikut terbesar iblis, yang menolak pengantara di
antara mereka dan Allah, sebagaimana yang dikehendaki Allah, dan menolak
khalifah Allah dan HujjahNya atas hamba-hambaNya, untuk menjadi kiblat mereka,
adalah pengikut Wahabi, mereka bahkan melebihi iblis pemimpin mereka (la) dan
mencontohi mereka yang enggan sujud kepada khalifah Allah, di mana bukan sahaja
mereka mengikuti langkah-langkah Iblis, tetapi melebihi Iblis dalam menunjukkan
kebencian dan kedengkan mereka terhadap khalifah Allah di muka bumi ini, Aali
Muhammad (as), lalu mereka merobohkan tempat-tempat suci mereka di Perkuburan
Baqi3 di Madinah Al-Munawarah, dan ia amat jelas kerana hanya Muhammad (S) dan
Aali Muhammad (as) yang telah dikebumikan di sana. Dan mereka menyempurnakan
kebencian mereka di Samraa’, Iraq, dan mereka mendakwa dengan melakukan
demikian mereka mahu menjaga Tauhid dan mereka menolak syirik.
Lihatlah,
wahai orang-orang yang tanpa prasangka dengan mata kebenaran dan biarlah
Al-Quran menjadi ukuran anda, anda akan dapati bahawa syirik yang didakwa oleh
orang-orang supaya ditolak, adalah sujud malaikat kepada Adam (as), dan anda
akan dapati bahawa Tauhid didakwa oleh orang-orang supaya diterima, adalah
penolakan Iblis (la), supaya sujud kepada Adam (as).
Inilah
mereka, menurut kepercayaan mereka, iblis (la), adalah guru tauhid mereka
kerana dia enggan sujud kepada sesiapa melainkan Allah, dan menurut kepercayaan
mereka yang menyeleweng (rosak), malaikat adalah musyrik kerana mereka sujud
kepada selain Allah .
Tetapi
kemudian bukan wahabi sahaja satu-satunya golongan yang mengikuti pendekatan
yang jahil ini dengan menidakkan Hujjah Allah dan yang mempunyai perasaan
permusuhan dan kebencian terhadap Aali Muhammad (as), kerana ada ramai golongan
yang mendahului mereka dalam umat ini, seperti Bani Umayyah dan Bani Abbasiyah
dan yang lain-lain, yang membunuh Aali Muhammad (as) dengan nama-nama dan
pedang-pedang mereka.
Yazid
(la), mendakwa menjadi khalifah Rasul Muhammad (S) tetapi membunuh Al-Hussain
(as) dalam nama Rasul (S), dan begitu juga dengan Bani Abbasiyah, walaupun para
Imam (as) Hujjaj Allah datang dengan tiga perkara yang disebut sebelum ini yang
mewakili undang-undang ilahi untuk mengenal Hujjah Allah.
Dan
hari ini perkara yang sama berlaku lagi, dan dengan cara yang paling berbahaya,
dengan pendekatan merobohkan dan membakar dan membunuh diamalkan oleh waris
mereka hari ini, orang-orang yang memanggil diri mereka tentera Al-Marja3iyah,
ya Al-Marja3iyah yang kedua untuk Imam Al Mahdi (as), sama seperti Khalifah
Yazid (la), untuk Rasul Muhammad (S). Kedudukan yang sama, jenayah yang sama,
tuduhan-tuduhan yang sama dan kaedah yang sama, maka Al Hussain, anak Rasulullah
(S), adalah musuh-musuh Islam kepada penduduk Iraq, dan mereka semua berkumpul
untuk membunuhnya, ya kerana di mata mereka dia menderhaka kepada Khalifah Al-Rasul
Muhammad (S), Yazid ibn Muawiyah (la).
Dan
hari ini perkara yang sama berlaku, demi Allah yang tidak ada Tuhan selain Dia,
tidak ada yang berubah, Ya Allah, cuma perkara tersebut hari ini adalah lebih
jelas kerana ia adalah sunnah seperti apa yang berlaku sebelumnya, Sepatutnya
memberi manfaat kepada manusia, dan tidak mengulanginya sekali lagi, tetapi
adalah mustahil bagi mereka untuk tidak mengikuti sunnah nenek moyang mereka,
dengan ini mereka adalah bukti betapa benarnya kata-kata Imam (as), iaitu:
"Oleh kerana
mereka menerima apa yang bapa-bapa mereka lakukan, apabila mereka telah
membunuh Al-Hussain (as)"
Al-Hussain
(as) bukan sekadar nama yang dibunuh lebih daripada 1000 tahun yang lalu
sehingga auliak dan Syiah beliau menangisinya dan berkabung atas apa yang
berlaku kepadanya, Al-Hussain (as) muncul untuk membersihkan urusan Ketuanan
Allah (Hakimiyah Allah), dan mengakui bahawa ia adalah Kehendak Allah, dan
menyerlahkan ia tidak diredhai Allah.
Semalam,
hari ini, dan esok, pembunuhan Al-Hussain (as) adalah oleh orang-orang yang
menolak dan masih melanggar apa yang Al-Hussain (as) korbankan. Dan kita tidak
boleh melihat bukti yang lebih jelas bahawa ulamak (fuqahak) akhir zaman dan
pengikut mereka di Iraq, yang tidak hanya memecahkan matlamat Al-Hussain (as),
tetapi mereka memecahkannya hanya untuk memenuhi kehendak Amerika, mereka
adalah pembunuh Al-Hussain (as) pada masa kini, jadi apa yang boleh kita
harapkan daripada mereka dan pengikut mereka, ya kita tidak mengharapkan
apa-apa daripada mereka melainkan apa yang mereka lakukan kepada kita, membunuh
dan memusnahkan dan mengobarkan jenayah yang mendedahkan mereka dan rasa malu
mereka, mereka adalah makhluk Allah yang paling jahat, jadi jangan mengharapkan
sesuatu dari mereka kecuali sesuatu yang jahat yang keluar dari mereka dan
masih akan berlaku lagi.
Kalau
Yazid (la), membunuh bayi Al-Hussain (as), tetapi mereka membunuh lebih
daripada seorang bayi, dan mereka sanggup membunuh beratus-ratus lagi. Pembunuh
mereka adalah ejen-ejen Amerika, yang mengintai di dalam gelap, lebih cemerlang
dari Yazid dan orang-orang seperti Yazid yang menjadi yang paling rendah dari
yang terendah.
Ya
Allah laknatlah empat berhala; Hubal, 3uzza, Lata, dan Manat, pada zaman ini,
dan orang-orang seperti mereka, dan orang-orang yang mengikuti mereka, Ya Allah
kutuklah mereka dengan kutukan yang berat dan kutuklah dalang mereka, Amerika,
dengan kutukan yang berat.
Wahai
orang yang beriman, anda telah mencapai kemenangan pada 10 Muharram, anda telah
mengalahkan iblis dan tenteranya dengan kekalahan yang paling teruk, anda
hitamkan muka iblis (la), dengan sujud dan menyerah kepada Allah (SWT), dan
anda tidak terjejas oleh bilangan atau persediaan anda yang sedikit, dan
sejumlah besar musuh anda dan persediaan mereka yang besar, anda telah
mengalahkan Kesyaitanan Yazidiyah Al-Marja3iyah dengan kekalahan yang paling
teruk. Ya, demi Allah anda telah mengalahkan mereka sebelum ilmu yang telah
dikurniakan kepada anda oleh Allah, maka rasa malu di bidang ilmu dan kejahilan
mereka terserlah, di hadapan anda, ke tahap mana mereka terpaksa menggunakan helah
yang jahil semampu mereka iaitu untuk membunuh dan memerangi kepercayaan yang
benar, betul-betul seperti ulamak sesat nenek moyang mereka lakukan terhadap
dakwah para nabi dan aushiak (as), dan walaupun mereka melakukannya, yang
menang, adalah yang berkorban untuk menegakkan pegangan Al Hussain (as), iaitu
Ketuanan Allah (Hakimiyah Allah), selepas dia dihalang daripada disebarkan
perjuangan Al Hussain (as) dengan perkataan, atau para pembunuh tentera
Kesyaitanan Yazidiyah Al-Marja3iyah (la), orang-orang yang menentang perjuangan
Al Hussain (as), ketuanan Allah (Hakimiyah Allah). Darah kemenangan anda dan
masih memenanginya, dan ia masih mengalir dan dapat mengalahkan dengan nikmat
kurniaan Allah dan nikmat darah yang tertumpah dan menjadi seperti
lembing-lembing yang menikam dan masih menikam jantung syaitan dan menjadi
seperti kilat yang memanah dan merobohkan binaan kebatilan.
Demi
Allah, kamu beriman telah mengalahkan keinginan dan keakuan (Al-Ana) anda, syaitan,
dunia dan semua perhiasannya. Berhati-hatilah kamu dengan kesedihan dan aduan
dan jangan berhenti dari bersabar, kerana kesabaran adalah kunci kepada kelapangan,
dan itu adalah kelapangan (kelegaaan) anda, dan anda telah bersabar pada masa lalu
dan kini ia adalah lebih penting lagi untuk bersabar, kerana hanya ada sedikit
masa yang tinggal. Dan jika anda menderita, mereka juga mengalami derita, dan
anda mengharapkan dari Allah apa yang mereka tidak harapkan, dan setelah
beberapa ketika akhirnya mereka akan menjadi seperti berakhirnya Yazid (la) dan
tenteranya, di akhirat akan diazab dengan azab yang lebih berat dan pada hari yang
tidak ada guna alasan mereka apabila menyeru yang menyeru melainkan kutukan Allah
ke atas orang-orang yang zalim..
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ
الرَّحِيمِ
﴿قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ * لَا
أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ * وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * وَلَا
أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ * وَلَا
أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ * لَكُمْ
دِينُكُمْ وَلِيَ ِينِ﴾
==========================================
Khutbah
kedua:
==========================================
بسم الله
الرحمن الرحيم
والحمد
لله رب العالمين
وصلى الله
على محمد وال محمد الائمة والمهديين وسلم تسليما
﴿وَالَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَهُوَ
الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ﴾
(Dan orang-orang mukmin
dan beramal sholeh serta beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad dan
itulah yang haq dari Tuhan mereka, Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan
mereka dan memperbaiki keadaan mereka.) [Muhammad 47:2]
Ini
adalah keadaan orang-orang mukmin bersama Hujjah Allah
Mereka
mulai beriman dengan kata-kata Allah dan membenarkannya, kemudian beramal
dengannya dan membenarkan Hujjah Allah ke atas mereka, dan dia adalah yang haq (kebenaran)
dari Tuhan mereka, maka apakah balasan dari Tuhan mereka
كَفَّرَ
عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ
(Allah
menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka)
Sekarang
kita bertanya kepada diri kita sendiri, adakah kita beramal dengan firmanNya Yang
Maha Tinggi:
كَفَّرَ
عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ
(menghapuskan
kesalahan-kesalahan mereka)
Saudara
mukmin sekelian, Allah SWT menerangkan bahawa sesungguhnya Dia membersih dan menyucikan.
Allah yang telah menghilangkan kesalahan-kesalahannya bukan hanya mengampunkan
tetapi: (menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka) menghapuskan
maknanya benteng (tutup) dan lindung. Ya, bukan sahaja diampunkan tetapi dilindungi
dan dibentengi (disembunyikan) Adakah kamu tahu yang disembunyikan??
Tersembunyi
dari para malaikat,
Ya,
dari bumi dan dari segala maksiat atau dosa itu dilihat tidak lagi wujud dan
tiada kesan seperti sesuatu tidak dilihat oleh malaikat, yang pada Allah tidak
lupa apa yang telah ditulisNya.
Ya,
dan bumi dan segala-galanya,
Orang-orang yang jahil berkata tentang hakikat
bahawa dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan diampunkan Allah tetapi kesannya masih
ada mewakili diri di papan tulisan dan dosa-dosa yang terikat itu bersuara dan
mereka mengatakan bahawa dicabut ikatan itu sehingga tinggal kesannya. Jadi
mereka melihat bahawa dosa-dosa tersebut diampuni yang tinggal adalah kesannya,
begitulah kata mereka.
Aku
katakan, kebenaran yang aku katakan pada kamu, kamu tidak betul, mengapa kamu cakapkan
sesuatu yang tidak kamu ketahui, mengapa kamu menutup pintu Malakut (kerajaan Langit)
dalam menghadapi orang yang sesal yang mengetuk paku (pengikat) pada papan
tulisan itu bukannya pada Dia Pencipta papan tulisan itu, supaya Dia boleh mengembalikannya
kerana yang akan mengampun dosa-dosa hanyalah Allah yang mencipta diri itu, dan
Dia yang berkuasa atas segala-sesuatu,
Berkuasa
untuk mengembalikan diri ia termasuklah,
Seorang
hamba yang jika dia bertaubat kepada Allah, maka Allah melupakan Malaikat
Al-Katibin (Penulis) apa yang ditulisnya, dan melupakan dosa yang dilakukan hamba
itu di bumi, tidak terlihat olehnya kerana diangkat semua kesan dosa dari kesalahan
seorang hamba mukmin yang ikhlas dalam taubatnya,
Ya,
Kembali seperti hari dilahirkan ibunya,
Fitrah
suci (seperti asal) tiada dosa, tiada tinggalan dan tidak ada suatu pun diingat,
Ya,
dengan kurniaan (rahmat) Allah, Dia meninggalkan sedikit rasa bersalah hambanya
supaya tidak bercakap mengenainya, ia juga tidak diterima oleh Allah, tetapi
agar tidak kembali kepadanya dan merasakannya, tidakkah maksiat dengan ketaatan
meresap mempengaruhinya,
Jadi
wahai yang bertaubat kamu hari ini suci bersih seperti hari ibumu melahirkan
kamu,
Bukannya
pintu-pintu langit itu menghalang wajah kamu jika kamu ingin mempertingkatkan
diri,
Kamu
ingin menjadi Al-Muqarrabin (orang-orang yang rapat) Ya silakan pintunya
terbuka kepada kamu, yang dibuka oleh Al-Rauf Al-Rahim,
Allah
ingin kamu supaya mendengarNya, Dia Yang Maha Tinggi,
Seruan
di sisi kamu ada rayuan syaitan,
Kamu
jangan tertipu dengan pertanyaannya, siapa kamu, apa asal kamu, untuk menjadi Al-Muqarrabin
(orang-orang yang rapat),
Kamu
jangan tertipu dengan pertanyaannya, siapa kamu, sehingga kamu ingin meningkat
kepada Illiyin (Maqam Tertinggi),
Walaupun
perlu diberi perhatian kepadanya, katakan padanya, saya hamba yang hina
(miskin) lagi berdosa, seba kurang dan penuh kesalahan, tetapi pintu-pintu
Tuhanku Al-Rauf Al-Rahim telah dibuka ditawarkan untukku sejak mula lagi.
Jadi
ini adalah keadaan orang mukmin dengan para Hujjah Allah
كَفَّرَ
عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ
(menghapuskan
kesalahan-kesalahan mereka)
Sekarang
kita tahu bagaimana menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka, Maka adakah
kita memberi hak mereka. Adakah kita memberikan kesemua hak kebersihan dan
kesucian mereka ini. Bagaimana kita menanganinya antara kita, Ya diwajibkan ke
atas setiap seorang daripada kita mengetahui bahawa saudara mukmin kita adalah
dimuliakan Allah, dan Allah mengasihi orang mukmin dan mengasihi sesiapa yang mengasihiNya.
Adakah mencukupi untuk tahu bahawa dia suci dan Allah menghapuskan
kesalahan-kesalahannya untuk mengasihinya. Adakah mencukupi bahawa Allah mengasihinya
supaya dikasihi. Adakah mencukupi bahawa Anbiak dan Aushiak mengasihinya supaya
dikasihi. Adakah mencukupi bahawa malaikat mengasihinya supaya dikasihi. Adakah
mencukupi bahawa Allah tidak redha menyakiti orang mukmin dengan perkataan
untuk mengelakkan kedukaannya. Adakah mencukupi untuk mengetahui bahawa yang
mengasihi penciptaan pada Allah yang mengasihi Allah untuk bermula sekali lagi.
Wahai
mukmin yang suci kasihilah atau tinggalkanlah dari menyakiti saudara mukminmu
yang suci. Ya, kamu perlu untuk meningkatkannya. Nanti pintu-pintu dibuka
kepada kamu, maka jangan cenderung dengan tipu daya syaitan kepadakamu. Kemudian
jangan sekali-kali kamu meninggalkan dari mengasihi orang-orang mukmin atau menyakiti
mereka nanti pintu-pintu ditutup yang telah dibuka kepada kamu sekali lagi.
Adakah
kita termasuk dari firmanNya Yang Maha TInggi
وَأَصْلَحَ
بَالَهُمْ
(dan
memperbaiki keadaan mereka)
Adakah
kita gembira dengan nikmat keselamatan agama dan Wilayah Al-Haq,
﴿قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُوا
هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ﴾
(Katakanlah:
"Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira.
Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka
kumpulkan.") [Yunus 10:57]
Adakah
kita tidak peduli apa yang kita terlepas dari perkara-perkara duniawi, termasuk
pertolongan kebendaan. Adakah kita tidak gembira mendapat pertolongan kebendaan,
walau hanya dicapai dengan limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya
﴿لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلَى
مَا فَاتَكُمْ وَلا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ
مُخْتَالٍ فَخُور﴾ٍ
(supaya kamu jangan
berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu
gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak mengasihi setiap
orang yang sombong lagi membanggakan diri,) [Al-Hadid 57:23]
Jika
kita sedemikian maka kita akan diuji (وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ -
dan memperbaiki keadaan mereka)
Ya
memperbaiki keadaan mereka dengan redha dengan ketentuan
(qadha’)-Nya dan menyerah pada perintah-Nya
Memperbaiki keadaan mereka
dengan mengabdikan diri kepada-Nya SWT
Memperbaiki keadaan mereka
dengan beramal di tangan hujjah-Nya
Memperbaiki keadaan mereka
dengan ikhlas kepada-Nya SWT
Memperbaiki keadaan mereka
dengan harap dan rasa takut
Terdapat
mungkin yang mempunyai Pemikiran Jahiliyah berpendapat bahawa memperbaiki
keadaan mereka dengan memperbaiki dunia mereka iaitu dengan urusan-urusan
kebendaan duniawi kerana dunialah yang menghadkan ilmu mereka.
Manakala
hakikat pada memperbaiki keadaan mereka adalah:
Dunia seluruhnya
adalah jahil, melainkan tempat-tempat ilmu
Dan
ilmu semuanya hanyalah hujjah, melainkan apa yang diamalkan
Dan
amalan semuanya hanyalah riyak (menunjuk-nunjuk), melainkan apa
yang ikhlas
Dan
ikhlas itu dalam keadaan yang amat getir sehinggalah seseorang
itu melihat apakah kesudahan baginya (nanti).”
Maka
keadaan mereka asyik (sibuk) denganNya SWT. Adakah terdapat sesuatu islah
(perbaikan) daripada keadaan asyik (sibuk) dengan Allah.
Ya,
mereka adalah benar-benar (memperbaiki keadaan mereka)
والسلام
عليكم ايها المؤمنون ورحمة الله وبركاته وتحياته وصلواته على الصابرين عند المصائب
والمصاعب .
Salam
atas kamu, wahai orang-orang mukmin, dan rahmat Allah dan barkahNya, kemuliaan
dan selawat (sanjungan)-Nya atas orang-orang yang sabar pada bencana dan
kesusahan.
والسلام
على اولياء الله حقا وصدقا الذين صدقوا ماعاهدوا الله عليه فصدقهم الله وعده
Dan
salam atas Auliak Allah yang haq dan dalam kebenaran yang menepati apa yang
telah mereka janjikan kepada Allah. maka Allah telah memenuhi janji-Nya kepada mereka.
واسكنهم
عليين مع انبياءه ورسله، السلام عليكم يامن عبرتم الى الاخرة بأمن وسلام وعلى
سلامة من الدين الذي يحبه الله ويرضاه وأسأل الله ان يشفعكم في امرنا والدعاء لنا
نحن المساكين الذين لازلنا نقبع في هذا العالم المظلم ليكون عبورنا يوم يُكتب لنا
العبور الى النور الذي عبرتم له.
Dan
menempatkan mereka di Illiyin bersama para nabi dan Rasul-rasulNya, Salam atas
kamu wahai yang menyeberang ke akhirat dalam keadaan aman damai dan agama yang selamat,
bahawa yang dikasihi Allah dan diredhaiNya, dan memohon kepada Allah dengan
syafaat kamu pada urusan kami, dan mendoakan untuk kami yang serba kurang yang
masih bersungut di alam yang gelap ini, hari-hari yang menjadi laluan kami, dituliskan
untuk kami laluan menyeberang ke cahaya yang kamu telah tunjukkan kepadanya.
اللهم
انصرنا وانتصر بنا لدينك بفضلك ومنك وعطائك الابتداء.
Ya
Allah tolonglah kami mencapai kemenangan bagi agama-Mu dengan kurnia dari-Mu dan
pemberianMU sebagai permulaan
.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً *
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ *إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً
No comments:
Post a Comment