Apakah
Agama Islam Juga Menyeleweng
Mahdi
(as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah
المهدي
(ع) في الأديان الإلهية
Imam
Mahdi (as) sebagai seorang Penyelamat Yang Dinantikan, dan sebagai penyelamat
kepada Syariat Allah di bumiNya wujud dalam hampir semua agama samawi sebelum
Islam, seperti Yahudi dan Nasrani (Kristian).
|
a.
Muqaddimah
4. Khalifah Allah –Khalifah Rasulullah
6. Udul – Makshum
7. Kedudukan Ahl Al-Bait Al-RAsul
|
Di
dalam Taurat, saudara akan dapat dalam (kitab Daniel dalam suatu penglihatan
(mimpi) Nebukadnezar), yang dita’bir (tafsir
mimpi) oleh Daniel (as) selepas melihatnya. Sebaik sahaja saudara dapati (Ru’ya Daniel - kerajaan dan empayar yang besar) yang bangkit di bumi
selepasnya (as), dan juga perkara ini terdapat di dalam adalah Al-Kitab
(Taurat – Perjanjian Lama) ini dalam edaran hari ini.
Dalam
Al-Kitab, ia adalah (Injil - Perjanjian Baru) Penyelamat Yang Dinantikan yang
akan turun bersama Isa ( AS) dari langit, terdapat di dalam Injil iaitu dalam
(Ru’ya - Mimpi Tuhan, Yohana). Saudara juga akan dapati Isa (as) disebut
dalam Injil iaitu tanda-tanda turun kembali ke bumi. Terdapat juga
tanda-tanda tertentu yang dinyatakan oleh Rasulullah (sawas) dan para Imam
yang suci (as) bagi Zuhur Imam Mahdi (as) dan kebangkitannya, seperti gerhana
bulan dan gerhana matahari, dan peperangan dan khabar perang-perang beliau;
dan sebagainya; Nabi Isa (as) akan turun dari langit pada masa kemunculan
Imam Mahdi (as), dan menjadi wazirnya dan penyokong kebenarannya.
Sebagai
umat Islam, Mahdi (as) satu keperluan agama dan ingkar kepadanya adalah
ingkar kenabian Muhammad (sawas), kedatangannya diriwayatkan secara mutawatir
dari Nabi (sawas), sama ada dari Sunnah atau Syiah. Tetapi Sunnah berpaling
dari Aushiak Nabi (sawas) dan meninggalkan hadith mereka terperangkap dalam
syak wasangka, bahawa ia akan dilahirkan di akhir zaman, tetapi mengakui
bahawa ia lahir daripada Ali dan Fatimah (as).
Kemudian
ada pula ulamak Sunnah dalam masa Ghaibah Kubra Imam Mahdi mengakui bahawa
Imam al-Mahdi (as) adalah Imam kedua belas Imam Ahl al-Bayt (as), dan dia
masih hidup dan ghaib dari penglihatan seperti al-Khidhir (as).
Di
antaranya, Shafi'ei di dalam kitabnya (Muthalib Al-Su’úl), di mana beliau berpegang pada bab akhir dalam kitab tersebut
yang mempertahankan iktikadnya, Imam Mahdi adalah Muhammad bin Hasan
al-Askari (as).
Adapun
Syiah Imamiyyah Al-Itsna ‘Asyariyah, mereka telah
merujuk kepada Aushiak Nabi (sawas) selepas baginda dan mematuhinya imam demi
imam, sehingga mereka sampai ke al-Imamah dan Khalifah Nabi dan Khalifah
Allah di bumiNya sehingga kepada Khatam Aushiak Imam Muhammad bin al-Hasan
al-Mahdi (as), namun dia ghaib dari pandangan umum dan berhubung dengan
pengikutnya melalui satu jalan (cara) keikhlasan orang-orang mukmih,
bagaimanapun, bahawa hanya Syiah menerima keadaan (perkara) ini; kerana Nabi
(sawas) dan para Imam (as) selepas beliau membuka keghaibannya (as), dan ia
disebut di dalam hadits-hadits mereka.
Kehidupan
Imam Mahdi (as) sebelum Ghaibah hampir lima tahun beliau bersama dengan
bapanya, Imam Al-Hassan Al-‘Askari (as), dia (as)
dilahirkan pada 15 Syaaban 255 Hijrah. pada sebahagian riwayat, dan mula
Ghaibahnya pada hari pertama Imamahnya, pada sembilan Rabi3 Al-Awwal 260 H.
Dalam
masa lima tahun pertama itu, tiada yang tahu kelahirannya tiada yang dapat
melihatnya melainkan Syiah yang ikhlas. Mungkin empat puluh atau lebih atau
kurang, kerana beliau (as) terlindung (terhijab) dari (pandangan) manusia
sejak lahir untuk memelihara kehidupannya, dan ini adalah kerana imam-imam
yang tidak adil dan sesat dari orang-orang Abbasiyyah (la’nahumu Allah) telah menunggu kelahiran untuk menghapuskannya dan
membunuhnya, seperti Firaun (la’nahu Allah) menunggu
kelahiran Musa (as) untuk membunuhnya, dan seperti juga gabenor Rom mahu
membunuh Isa (as) apabila diketahui kelahirannya, dan mereka mahu memadamkan
cahaya Allah dengan mulut busuk mereka, dan hanya Allah yang menyempurnakan
cahayaNya, walaupun dibenci oleh orang-orang Umaiyah dan Abbasiyah dan
imam-imam sesat dan taghut penzalim yang memerintah umat Islam.
Urusan
Imam (as) adalah urusan yang besar, kedatangannya disebut dalam banyak hadits
dari Nabi (sawas) di dalam Kitab-kitab Sunni dan Syiah, bahawa Isa (as) akan
bersolat di belakang beliau dan menjadi wazirnya. Lebih-lebih lagi, Hamba
Soleh ini penyelamat yang menegakkan keadilan di bumi dan membawa Kalimah
لا إله
إلاّ الله محمد رسول الله
Tiada
Tuhan Melainkan Allah, Muhammad Pesuruh Allah (sawas)
-
untuk semua manusia di bumi. Telah dipilih oleh Allah dari semua anak-anak
Adam dalam urusan ini, sebagai mana diriwayatkan, bahawa yang pertama membai’ah dalam urusan ini ketika kebangkitannya adalah Jibrail (as), dan
bahawa ketika dibangkitkan Jibrail di sebelah kanan dan Mikail di sebelah
kirinya.
Dari
Salim Al-Asyal, beliau berkata : Aku mendengar Aba Jafar berkata:
(Diperlihatkan Musa bin Imran pada perjalanan pertama sejak memandang Qaim
Aali Muhammad diperkasakan dan dilebihkan, Musa berkata: Tuhanku, jadikanlah
aku Qaim Aali Muhammad, dikatakan kepadanya: Itu dari zuriat Ahmad. Kemudian
diperlihatkan perjalanan kedua, ditemui di dalamnya seperti itu, maka dia
meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya perkara yang sama. kemudian
diperlihatkan perjalanan ketiga, dia melihat perkara yang sama, maka dia
meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya perkara yang sama) [136].
Dan
dari Muhammad bin Ali (as), beliau berkata: (Adalah tongkat Musa (as) dari
Adam (as), menjadi milik Shu’aib, dan kemudian datang
kepada Musa bin Imran, dan bahawa ia ada pada kita, dan perjanjianku dengan
yang di atas, Di sini telah diwujudkan berwarna hijau apabila dikeluarkan
daripada pokoknya, dan ia untuk melafazkan jika dipersoalkan, yang disediakan
bagi Qaim kita, dibuat sepertimana telah dibuat untuk Musa, dan ia adalah
untuk mengganas dan menelan apa yang mereka pura-pura adakan (sihirkan), dan dibuat
seperti yang diperintahkan , dan ia adalah di mana dia datang kembali meraih
apa yang mereka pura-pura adakan, pada bibirnya [137], satu dalam tanah dan
yang lain di langit-langit, dan di antara empat puluh hasta , dan meraih apa
yang mereka pura-pura adakan (sihirkan) dengan lidahnya ) [138].
Dan
dari Jabir al-Ansari berkata : Aku mendengar Rasulullah (sawas) bersabda:
(Bahawa Zhi Al-Qarnain (yang ada dua tanduk) adalah seorang Hamba Soleh,
Allah menjadikan beliau hujah pada hamba-hambaNya, dia menyeru kaumnya kepada
Allah Azza wa Jalla dan memerintahkan mereka untuk bertaqwa kepadaNya,
dipukulnya mereka dengan tanduk itu, dan dia ghaib dari mereka
berzaman-zaman, sehingga ada yang mengatakan dia telah mati atau terkorban
dalam mana-mana arus lembah? Kemudian dia muncul dan kembali kepada kaumnya,
dipukulnya mereka dengan tanduk itu, bukankah pada kamu, merupakan suatu
sunnah, dan sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah memberi kekuasaan
kepadanya di (muka) bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya jalan (untuk
mencapai) segala sesuatu, dari Timur sampai ke Barat, dan bahawa Allah
Tabaraka wa Taala akan meneguhkan sunnahNya pada al-Qaim dari anakku dan
menyampaikan padanya di muka bumi dari Timur sampai ke Barat, sehingga tidak
ada yang tinggal dengan mudah atau tidak ada keadaan yang mudah dan tidak ada
Gunung yang tidak dipijak melainkan Zhi Al-Qarnain memijaknya, dan Allah
menunjukkan kepadanya perbendaharaan bumi dan galian, dan menyokong beliau
dengan ketakutan, bumi ini dipenuhi dengan keadilan dan kesaksamaan
sebagaimana ia telah dipenuhi dengan penindasan dan kezaliman ) [139].
Bertanya
kepada Abu Abdillah (as) : Adakah telah lahir al-Qaim? Beliau berkata :
(Belum, meskipun aku sudah menyadari untuk hari-harinya dalam hidupku) [140].
Semoga
Allah berselawat kepada sesiapa yang berkata kepada Imam ma'sum: Jika aku
sedar untuk hari-harinya dalam hidupku.
✡✡✡✡✡
------------------------------
[136]
- Ghaibah An-Nu3mani : halaman 246, Bihar Al-Anwar: Jilid 51 halaman 77,
Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 246.
[137]
- dalam sebahagian salinan Al-Kafi: dua bahagian.
[138]
- Al-Kafi: Jilid 1 halaman 231, Bihar Al-Anwar: Jilid 26 halaman 219, dan:
Jilid 52 halaman 318, dan diriwayatkan seperti dalam matan dari Bashair
Al-Darajat, manakala Diriwayatkan dalam Bashair Al-Darajat: halaman 203, dan
dalam Al-Imamah wa Al-Tabshirah: halaman 116, dan Kamal Al -Din: halaman 674,
denga khilaf kepada pada akhir riwayat. Dan telah diriwayatkan dalam Hamasy
Mukhtashar Bashair Al-Darajat dari naskhah Al-Bihar.
[139]
- Kamal Al-Din : halaman 393 , Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 323 , Mu3jam
Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 1 halaman 256.
[140]
- Ghaibah An-Nu3mani: halaman 252 , Bihar Al-Anwar: Jilid 15 halaman 148,
Mu3jam Ahadits Al-Imam Al-Mahdi (as): Jilid 3 halaman 385.
|
No comments:
Post a Comment