Peraturan Ilahi Dalam
Mengenali Hujjah Atau Khalifah Allah Di Muka Bumi.
Bagaimana
Membezakan Pendakwa Kebenaran Dan Kebathilan?
Adakah
Allah SWT telah meletakkan peraturanNYA dalam mengenali pendakwa
kebenaran pada setiap zaman iaitu Hujjah Allah SWT ke atas hambaNYA serta
Khalifah Allah SWT di muka bumiNYA? Mentaatinya bermakna mentaati Allah SWT.
Manakala Ingkar kepadanya bermakna ingkar kepada Allah SWT. Beriman dengannya dan
tunduk kepadanya adalah keimanan dan tunduk kepada Allah SWT. Menafikannya serta
berpaling daripadanya adalah penafian kepada Allah SWT dan berpaling
daripadaNYA.
Adakah Allah SWT
terlupa atau dengan sengaja meninggalkan hal ini? sedangkan DIA SWT adalah
Penguasa Sebenar dan telah menetapkan setiap sesuatu dengan sebaik-baik
ketetapan. Firman Allah SWT::
﴿اللَّـهُ يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنثَىٰ وَمَا تَغِيضُ
الْأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ شَيْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾
"Allah mengetahui
akan apa yang dikandung oleh tiap-tiap ibu dan mengetahui apa yang kurang dari
yang dikandung di dalam rahim itu atau yang lebih, dan setiap sesuatu itu
ditetapkan di sisiNYA dengan kadar yang tertentu". [Al Ra'd 13:8]
DIA
SWT juga Maha Mengetahui sebagaimana firmanNYA:
﴿وَرَبِّي
لَتَأْتِيَنَّكُمْ عَالِمِ الْغَيْبِ لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ
فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ وَلَا أَصْغَرُ مِن ذَٰلِكَ وَلَا أَكْبَرُ
إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ﴾
Demi Tuhanku yang Maha
Mengetahui segala perkara yang Ghaib, hari kiamat itu sesungguhNya akan datang
kepada kamu . Tiada tersembunyi dari pengetahuanNYA barang seberat debu yang
ada di langit atau di bumi dan tidak ada yang lebih kecil dari itu atau yang lebih
besar melainkan semuaNya tertulis di dalam Kitab yang terang lagi nyata". [Saba'
34:3]
Jelas
sekali bahawa keperluan kebijakan Ilahi dalam meletakkan peraturan bagi
mengenali khalifah Allah di muka bumiNYA pada setiap zaman. Peraturan ini juga
mestilah telah ditetapkan sejak hari pertama Allah SWT menjadikan khalifah bagi
mewakiliNYA di muka bumiNYA ini. Tidak mungkin iaNya ditetapkan kemudian iaitu
dalam salah satu risalah-risalah terkemudian yang diturunkan dari langit,
melainkan telah ditetapkan bersama-sama dengan kewujudan manusia pertama iaitu
Adam a.s. Sepertimana keyakinan umum yang tidak menafikan kewujudan Iblis LA
sejak hari pertama lagi. Manusia amat memerlukan peraturan ini dalam mengenali
pembawa kebenaran Ilahi agar tidak dijadikan alasan untuk tidak mengikuti serta
mentaatinya. Mereka mungkin beralasan bahawa tidak mampu membuat perbezaan
disebabkan tidak pernah wujud sebarang peraturan Ilahi dalam mengenali khalifah
Allah ini. Namun di sana wujud ketetapan yang diyakini oleh semua umat Islam
berkaitan dengan peristiwa di hari pertama Allah SWT menjadikan khalifah bagi
mewakiliNYA di muka bumiNYA. Ianya adalah seperti berikut:
1)
Allah SWT telah menaskan atau melantik Adam a.s di hadapan para Malaikat dan
juga Iblis bahawa dia adalah khalifah di muka bumiNYA, sebagaimana
firmanNYA:
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ
لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ
فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ
وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ﴾
“Dan (ingatlah) ketika
Tuhanmu berfirman kepada malaikat: SesungguhNya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di bumi. Mereka bertaNya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan
berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang
yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal
kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman:
SesungguhNya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”.
(Al-Baqarah 2:30)
2)
Setelah itu, Allah SWT mengajarkan Adam a.s kesemua nama-nama iaitu nama-nama
Ketuhanan, sebagaimana firmanNYA:
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ
الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي
بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
"Dan Dia telah
mengajarkan Adam akan segala nama-nama, kemudian ditunjukkanNya kepada malaikat
lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama-nama ini semuaNya jika kamu
golongan yang benar”. (Al-Baqarah 2:31)
3)
Kemudian Allah mengarahkan mereka yang menyembahNYA pada waktu tersebut iaitu
para Malaikat dan Iblis untuk sujud kepada Adam a.s, sepertimana dalam
firmanNYA:
﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ
سَاجِدِينَ﴾
“Kemudian apabila Aku
sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari (ciptaanKu) maka
hendaklah kamu sujud kepadanya” (Al-Hijr 15:29),
Dan
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ
الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا﴾
“Dan (ingatkanlah
peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam;
lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari golongan jin, lalu
dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak
menjadikan iblis dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripadaku? Sedang
mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim:
Pengganti yang mereka pilih itu”. (Al-Kahf 18:50)
Ketiga-tiga
syarat ini adalah peraturan yang ditetapkan Allah SWT dalam mengenali hujahNYA atas
umat manusia dan khalifah Allah SWT di muka bumiNYA. Ianya adalah Sunnah Allah
(Aturan Allah) yang telah ditetapkan dalam mengenali khalifah Allah sejak dari
hari pertama penciptaan Adam a.s lagi. Ianya akan terus berkekalan sehingga
pengakhiran dunia iaitu hari Kiamat, sebagaimana firmanNYA:
﴿سُنَّةَ اللَّـهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ وَلَن
تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا﴾
“Yang demikian adalah
menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah) yang berlaku
kepada orang-orang yang telah lalu dan engkau tidak sekali-kali akan mendapati
sebarang perubahan bagi "Sunnatullah" itu”. (Al-Ahzab 33:62)
﴿سُنَّةَ اللَّـهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ وَلَن
تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّـهِ تَبْدِيلًا﴾
"Sunnatullah"
(peraturan Allah) yang telah berlaku semenjak dahulu lagi dan engkau tidak akan
mendapati sebarang perubahan bagi cara dan peraturan Allah itu”. (Al-Fath 48:23)
Peraturan
Ilahi Dalam Penentuan Imam, Ketua Dan Khalifah Allah Adalah Bersesuaian Dengan
Fungsi Akal Yang Sihat.
Secara
logiknya mana-mana insan yang memiliki kilang, ladang, kapal atau apa sahaja
yang melibatkan pekerja yang bekerja untuknya. Hendaklah dia menentukan salah
seorang daripada pekerja-pekerjanya untuk menjadi ketua dan dijelaskan namanya agar
tidak berlaku anarki. Perlantikan ini juga perlu ditetapkan pada orang yang
paling tahu dan berkelebihan, serta diarahkan semua pekerja agar mentaati ketua
tersebut dalam melaksanakan apa yang diinginkannya. Kegagalan pemilik untuk
berbuat demikian pasti akan mengakibatkan impiannya hancur musnah kerana
ketiga-tiga aspek ini menggambarkan kebijakan seseorang. Oleh itu, sekiranya kita
berkeyakinan bahawa kesemua aspek ini adalah keperluan bagi manusia yang
bergelar pemilik, bagaimana pula kita mengharuskan salah satu dari tiga aspek
ini ditinggalkan Allah SWT, sedangkan DIA SWT adalah Pemilik dan Penguasa
mutlak buat semesta alam ini?
Pelbagai
contoh pemilik bot, kilang, ladang atau apa sahaja yang memerlukan sekumpulan
orang yang bekerja untuknya, bukankah dimestikan padanya untuk menentukan
kapten botnya, pengarah kilangnya atau ketua bagi mereka? Jika dia meninggalkan
perkara tersebut sehingga menyebabkan tenggelamnya bot atau musnahnya kilang
atau berlaku sesuatu yang berbahaya, maka sudah tentu pemilik itu dianggap
bodoh atau tidak bijak.
Tetapi
setelah ditetapkan kapten bot, pengarah kilang atau ketua dan ternyata bukanlah
yang paling berkebolehan dalam bidangnya. Ini pasti mengakibatkan kekurangan
dalam pengeluaran kilang atau berlakunya sesuatu yang menyebabkan bahaya
tertentu seperti tenggelamnya bot disebabkan kejahilan ketua ini dalam
mengendalikan prosedur-prosedur dan operasi berkaitan botnya. Sudah tentu pemiliknya
akan dipersalahkan dan dicop sebagai bodoh atau tidak bijak. Ianya adalah satu
kemestian dan keperluan untuk memilih yang paling tahu di kalangan pekerjanya atau
melengkapkannya dengan ilmu sepatutnya agar berkelayakan dan berkemampuan dalam
memimpin bot untuk kembali semula ke darat dengan aman dan mengoperasikan
kilang sehingga memperolehi pengeluaran terbaik.
Setelah
itu, pemilik tersebut perlu mengarahkan pekerja-pekerjanya untuk mematuhi orang
yang dilantiknya itu. Jika tidak ianya akan menyebabkan pekerja-pekerjanya bertindak
sesuka hati mereka setelah tidak diarahkan untuk berbuat demikian?. Bila berlakunya
anarki, maka sudah tentulah pemiliknya akan dianggap sebagai kurang bijak atau
bodoh kerana tiada faedahnya menetapkan kepimpinan atau ketua yang
berkelayakan, sekiranya tidak diarahkan mentaatinya. Tidak akan ada orang yang
berakal lagi bijaksana akan berpendapat selain daripada ini iaitu wajib
ditentukan ketua yang mempunyai ilmu atau kepandaian yang mencukupi serta
diwajibkan untuk mematuhi arahannya.
Ini
semua dibuktikan di dalam Al-Quran bilamana Allah SWT menetapkan peraturan ini
bersama-sama dengan penentuan Adam a.s sebagai khalifah Allah yang pertama di
atas muka bumiNYA. Ini adalah peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau
hujahNYA ke atas hamba-hambaNYA, sekaligus peraturan dalam mengenal Allah SWT
kerana dengan mengenali khalifah Allah ini, maka akan dikenali Allah SWT.
Peraturan Ilahi ini disebutkan dalam firmanNYA seperti berikut:
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ
الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا﴾
“Dan
(ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: SesungguhNya Aku hendak
menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertaNya (tentang hikmat ketetapan
Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di
bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah
(berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan
mensucikanMu?. Tuhan berfirman: SesungguhNya Aku mengetahui akan apa yang kamu
tidak mengetahuinya”. (Al-Baqarah 2:30)
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ
الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي
بِأَسْمَاءِ هَـٰؤُلَاءِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
"“Dan
Dia telah mengajarkan Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian
ditunjukkanNya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama
benda-benda ini semuaNya jika kamu golongan yang benar”. (Al-Baqarah:31)
﴿فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ
سَاجِدِينَ﴾
“Kemudian
apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padaNya roh dari
(ciptaanKu) maka hendaklah kamu sujud kepadanya”. (Al-Hijr:29)
Malahan
terdapat banyak teks di dalam kitab Taurat dan Injil yang menerangkan hal yang
serupa iaitu peraturan dalam mengenali khalifah Allah atau peraturan dalam
mengenal Allah SWT, sepertimana yang telah diterangkan.
Persoalannya,
siapakah pemegang wasiat (Washiy) Rasulullah (S)? siapakah orang yang paling
alim selepas Rasulullah (S) ? Siapakah yang diarahkan oleh Rasulullah (S) dengan perintah Allah SWT supaya ditaati
selepasnya? Peribadi yang melengkapi ketiga-tiga peraturan Ilahi ini mestilah
wujud pada setiap zaman. Jika ada yang mengatakan ianya tidak wujud, maka dia
telah menuduh Allah SWT sebagai tidak bijaksana? Siapakah yang ingin berkata
sedemikian? Soalan ini hendaklah dijawab dengan hati yang insaf dalam mencari
kebenaran.
Di
samping itu, jika kita renungi mereka yang menolak untuk tunduk kepada perintah
Allah SWT, tidak menerima kewujudan perantara antaranya dan Allah SWT, dan
membantah untuk menjadikan Adam a.s sebagai kiblatnya kepada Allah SWT adalah
Iblis Laknatullah (Tawus Al-Malaikah) sejak dari mula lagi. Ya, diulang sekali
lagi bahawa yang membantah untuk sujud kepada Adam a.s adalah Tawus Al-Malaikah
iaitu yang paling alim dan paling banyak ibadahNya kepada Allah SWT di kalangan
Malaikat. Seharusnya kita mengambil iktibar dan bertadabbur dalam dalam menjawab
persoalan yang telahpun disebutkan Allah SWT dalam firmanNYA:
﴿وَإِذْ قُلْنَا
لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ
الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ
أَوْلِيَاءَ مِن دُونِي وَهُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّالِمِينَ بَدَلًا﴾
“Dan
(ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: Sujudlah kamu
kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; dia adalah berasal dari
golongan jin, lalu dia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu,
patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunanNya sebagai sahabat-sahabat
karib yang menjadi pemimpin selain daripadaKu? Sedang mereka itu ialah musuh
bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: Pengganti yang mereka
pilih itu”. (Al-Kahf:50)
Perincian
Peraturan Ilahi Bagi Mengenal Khalifah Allah
Peruntukan
Ilahi ke atas Adam a.s berubah ke dalam bentuk wasiat disebabkan wujudNya khalifah
terdahulu bilamana dinaskan atau diperuntukkan ke atas orang selepasnya dengan
perintah Allah SWT berdasarkan kewajipannya sebagai khalifah Allah di muka
bumiNYA, sebagaimana yang difirmankan:
﴿إِنَّ اللَّـهَ يَأْمُرُكُمْ
أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ
أَن تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّـهَ نِعِمَّا يَعِظُكُم بِهِ إِنَّ
اللَّـهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا﴾
“Sesungguhnya Allah
menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahliNya (yang
berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia,
(Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. sesungguhnya Allah itu memberi
pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. sesungguhnya Allah sentiasa
Mendengar, lagi sentiasa Melihat”. (Al-Nisa’:58)
Tujuan
Allah SWT mengajarkan Adam a.s nama-nama tersebut adalah untuk mengenalkannya akan
hakikat sebenar nama-nama ketuhanan, memperelokkan dia dengannya dan memanifestasikanNya
pada dirinya sebelum bergelar khalifah Allah di muka bumiNYA. Maka tindakan
Adam a.s menerangkan kepada para Malaikat nama-nama tersebut adalah untuk
mengenalkan mereka akan hakikat sebenar nama-nama ketuhanan, yang mana diciptakan
mereka daripadanya. Oleh itu Allah SWT mengenalkan Adam a.s akan kesemua
Nama-nama ketuhanan bersesuaian dengan kedudukannya sebagai khalifah Allah.
Adapun di kalangan Malaikat tiada satu pun yang tahu melainkan hanya satu atau
beberapa nama yang diciptakan mereka daripadanya. Dengan ilmu dan hikmah ini,
maka terbuktilah hujah Adam a.s sebagai khalifah Allah SWT ke atas para
Malaikat.
Perkara ketiga di
dalam peraturan Ilahi ini ialah arahan Allah SWT kepada para Malaikat dan Iblis
untuk sujud kepada Adam a.s. Ini bagi mempraktikkan perbuatan yang perlu
dilakukan oleh khalifah Allah selaku individu yang diamanahkan khilafah
padanya. Ia juga bagi mempraktikkan peranan yang perlu dimainkan oleh wakil-wakil
(Malaikat) Allah SWT selaku pekerja dan penuntut di sisi khalifah Adam a.s.
Sekaligus menetapkan bahawa Ketuanan dan Kekuasaan Allah SWT di atas muka bumiNYA
hanya dapat direalisasikan dengan mentaati khalifah Allah di muka bumiNYA. Hal
yang sama juga berlaku pada semua Rasul termasuk Nabi Muhammad (S) , di mana
mereka a.s membawa panji yang sama iaitu kepatuhan (Bai’ah) hanya kepada Allah
atau Ketuanan dan Kekuasaan hanya untuk Allah SWT. Kesemua mereka a.s
berhadapan dengan tentangan orang-orang yang ingin mengekalkan status quo iaitu
Ketuanan Manusia dan sekaligus menolak Ketuanan dan Kekuasaan Allah SWT,
sehinggakan mereka a.s sentiasa dicurigai disebabkan tuntutan dan pertentangan
ini. Isa a.s dikatakan datang untuk menuntut pemerintahan Bani Israel,
sepertimana yang dituduhkan musyrikin Quraysh kepada Nabi Muhammad (S) : “bukan Syurga dan bukan Neraka tetapi
kekuasaan yang diinginkanya” atau dengan kata lain Muhammad (S) diutuskan untuk menuntut kekuasaan bagi diri
dan keluarganya. Tuduhan yang sama juga dilemparkan kepada Ali a.s sebagai gilakan
takhta kekuasaan.
Namun
bagi pengkaji-pengkaji sirah, hakikat sebenar yang berlaku adalah sebaliknya kerana
penolakan mereka a.s terhadap dunia serta segala perhiasan yang ada di dalamnya
samada berupa harta benda atau pangkat kekuasaan adalah amat nyata sekali.
Mereka a.s hanya melaksanakan perintah Allah SWT supaya menuntut pengembalian
Ketuanan dan Kekuasaan Allah SWT di muka bumiNYA. Malah mereka a.s mengetahui
bahawa manusia tidak akan sekali-kali menyerahkan kekuasaan tersebut kerana
akan ditentang dengan cara diperlekeh, dihina, dikeji, cubaan bunuh dan
dipenjarakan. Inilah yang berlaku kepada pengganti serupa Isa a.s bilamana
dipakaikan mahkota duri dan diperlekehkan sebelum dia disalib. Hal sedemikian
juga berlaku kepada Ali a.s bilamana dipecahkan pintu rumahnya sehingga
menyebabkan remuk tulang rusuk isterinya Fatimah a.s, serta diheret keluar
secara paksa sedang pedang-pedang berkilauan di mukanya. Musa ibnu Jaafar
Al-Kadzim a.s juga dipenjarakan sehingga maut bilamana dia a.s menetapkan sempadan
Fadak sebagai Kekuasaan dan khilafah Allah di muka bumiNYA.
Beginilah
tanggapan biasa orang-orang jahil yang sentiasa beranggapan bahawa tuntutan empunya
sebenar kekuasaan Ilahi sebagai alasan untuk menjatuhkan mereka, sambil
meneriakkan di muka empunyanya bahawa kedatangannya untuk menuntut kekuasaan
bagi kepentingan dirinya sendiri. Hakikat sebenarnya bukan itu yang diinginkan
oleh khalifah Allah ini dalam menuntut kekuasaan dunia, kerana dia sedia maklum
bahawa tuntutannya ini akan menjadi sebab utama kehormatannya dicela dan
diperlekehkan serta bakal ditentang hebat oleh mereka yang jahil ini. Malahan
mereka yang jahil ini akan menggunakan cara yang biasa digunakan oleh
kebanyakan manusia iaitu jalan tipu daya dan pemalsuan atau pembunuhan dan
ancaman ketakutan untuk mengekalkan kekuasaan mereka. Ini terbukti bilamana Ali
a.s menuntut kekuasaan dan berkata “aku adalah pemegang wasiat Rasulullah (S) dan aku adalah khalifah Allah di muka
bumiNYA”, Namun hakikat sebaliknya yang berlaku iaitu Abu Bakar bin Quhafah
yang mendapat kekuasaan duniawi, yang kemudiannya berkata “perbetulkanlah aku
kerana aku bukanlah yang terbaik di kalangan kamu”. Dalam situasi ini, Adakah
Ali a.s yang tamakkan dunia atau Abu Bakar yang zuhud akan kekuasaan dunia?
Sedangkan Abu Bakarlah yang mengingkari hak Ali a.s sebagai khalifah Allah dan
mengingkari wasiat Rasulullah (S) kerana
berkehendakkan kekuasaan dunia? Apakah rasionalnya???
Secara
khususnya wasiat didatangkan bersama-sama dengan pemegang-pemegang wasiat (Aushiak)
a.s sebagai menguatkan tuntutan mereka a.s di masa yang paling sukar. Sebagai
contoh Hussain a.s dalam peristiwa karbala berkata kepada mereka yang
memeranginya: ”carilah di muka bumi ini orang yang paling hampir dengan
Muhammad (S) nescaya kamu tidak akan
menjumpaiNya selain aku” (انا سبط
محمد الوحيد على هذه الأرض). seterusnya Hussain a.s menguatkan tuntutannya dengan wasiat
dan nas Ilahi:
“Satu keturunan
(zuriat) yang setengahnya berasal dari setengahnya yang lain dan (ingatlah),
Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Mengetahui” (Ali-Imran:34).
Mereka
yang memahami ayat ini akan cepat mengetahui bahawa Hussain a.s hendak
memberitahu tentang wasiat yang ada berserta dengannya a.s kerana dia a.s
adalah satu-satunya zuriat yang diamanahkan khilafah dan masih hidup.
Peraturan
Ilahi Di Zaman Kemunculan Imam Mahdi a.s
Setelah
kita mengetahui kewujudan peraturan Ilahi dalam mengenali Khalifah Allah di
muka bumiNYA sepertimana yang disebutkan di dalam Al-Quran dan juga ditunjukkan
oleh para Nabi dan Rasul Alaihimussalam. Maka perlulah kita memanfaat dan
beramal dengan peraturan Ilahi di zaman kemunculan yang suci ini iaitu zaman keluarga Muhammad kerana mereka yang tidak mempraktikkan peraturan ini
adalah terdiri daripada pengikut-pengikut Iblis LA sepertimana yang diterangkan
sebelum ini. Di dalam kitab injil juga diterangkan tentang Nabi Isa a.s telah
menguatkan dakwaannya bahawa Nabi-nabi terdahulu di kalangan Bani Israel telah
menyebutkannya, memberi khabar gembira tentangnya dan berwasiat tentangnya dan
disebut namanya dalam kitab Taurat. Dia a.s datang untuk mengajarkan Al-kitab
dan hikmah sambil menegakkan panji Ketaatan kepada Allah dan menuntut kekuasaan
dan ketuanan Allah SWT di atas muka bumiNYA.
Begitu
juga terdapat banyak riwayat di kalangan Ahli keluarga Muhammad (Aali Muhammad)
a.s yang menyokong fakta berkaitan dengan peraturan Ilahi ini supaya
pendokong-pendokong (Syiah) mereka tidak tersesat. Tetapi amat malang sekali
kerana mereka yang mendakwa diri mereka sebagai pendokong-pendokong Ahlulbayt
a.s di akhir zaman memilih untuk mengingkari dan menentang riwayat-riwayat ini
dan juga Al-Quran yang mulia. Seterusnya mengikuti jejak langkah Ulamak Pasif
(Ghayru Amilin) yang menyesatkan mereka serta mencampuradukkan yang hak dengan
yang bathil sehingga mereka gagal untuk kembali kepada peraturan Ilahi dalam
mengenali hujah Allah dan khalifahNYA. Peraturan Ilahi ini juga adalah
merupakan ujian Allah SWT ke atas umat manusia keseluruhannya sepertimana
terdapat dalam Al-Quran dan telah diterangkan sebelum ini. Semoga mereka yang
mendakwa diri mereka sebagai pendokong-pendokong Ahlulbayt (Syiah ahlulbayt)
dan juga penganut-penganut agama yang lainNya dapat memberi perhatian kepada
peraturan Ilahi ini dan seterusnya dapat menyelamatkan diri mereka dari siksa
api neraka.
Oleh
itu, sekiraNya datang pemilik kebenaran Ilahi iatu pemegang wasiat dan pembawa
berita gembira yang dikhabarkan oleh para Nabi Allah dan juga rasul-rasul
terdahulu, maka akan diketahui peribadi tersebut melalui tiga perkara ini:
1. Wasiat:
Iaitu
orang yang terdahulu mewasiatkannya dan menyrbutkannya dengan nama, sifat dan
tempat tinggalnya sepertimana wasiat kerasulan Muhammad (S) daripada nabi-nabi yang terdahulu tentang
namanya, sifatnya, Tunggangannya iaitu unta dan juga tempat tinggalnya iaitu
Faran atau Mekah dan di sekitarnya (Arafat). Begitu juga banyak riwayat yang
menunjukkan wujudnya pemegang wasiat di akhir zaman iaitu Mahdi pertama atau
Al-Yamani lengkap dengan namanya, sifatnya, tunggangannya dan juga tempat
tinggalnya.
2. Ilmu dan Hikmah
Sebagaimana
Rasulullah (S) diutuskan dengan ilmu dan
kebijakan, begitulah juga halnya dengan pemegang wasiat di akhir zaman
tersebut. firman Allah SWT:
﴿هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي
الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ
وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ
مُّبِين﴾
“Dialah yang telah
mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul
(Nabi Muhammad) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka
ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka, serta mengajarkan mereka Kitab Allah
(Al-Quran) dan Hikmah, dan sesungguhNya mereka sebelum (kedatangan Nabi
Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata”. (Al-Jumu’ah 62:2)
Rasul
dalam ayat di atas adalah ditujukan kepada Muhammad bin Abdullah (S) yang diutuskan di permulaan umat ini, setelah
itu Allah berfirman lagi:
﴿وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ
الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
“Dan juga yang lain
dari mereka, yang masih belum (datang lagi dan tetap akan datang) menghubungi
mereka; dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”.
(Al-Jumu’ah 62:3)
Rasul
yang dimaksudkan dengan (وأخرين
منهم) iaitu
“yang lain dari mereka” adalah Mahdi pertama daripada anak Imam Mahdi Muhammad
bin Hassan Al-Askari a.s, yang juga utusannya. Diajarkan juga kepada mereka
Al-Kitab dan hikmah sebagaimana Rasulullah (S) . Nama baginda (S) di langit adalah Ahmad, manakala Mahdi pertama
namaNya di dunia adalah Ahmad dan namaNya di langit adalah Muhammad. Dia a.s
adalah gambaran kepada Rasulullah (S) iaitu diutuskan sepertimana diutuskan Muhammad
(S) , dan melalui jalan dakwah sepertimana dilalui Muhammad (S) . Di sana pasti
akan wujudNya Quraysh serta pemimpin-pemimpinnya, ummul Qura (Mekah), hijrah,
Madinah dan setiap perkara yang mengiringi dakwah Rasulullah (S) . Cuma situasiNya
sahaja yang berbeza manakala prinsip utamaNya adalah sama.
3. Tuntutan Ketuanan dan Kekuasaan Allah
Pemilik
kebenaran Ilahi atau pemegang wasiat ini mestilah merealisasikan kebijakan dan
ilmu pengetahuanNya dalam segenap segi realiti kehidupan seharian. Syukur
kepada Ilahi kerana dengan kurniaNYA telah terbukti bahawa kesemua “ulama
pasif” (ulama’ ghayru amilin) mengajak kepada ketuanan manusia melalui
pilihanraya, syura dan saqifah di akhir zaman. Melainkan pemegang wasiat
sebenar yang sentiasa mengajak kepada Ketuanan dan Kekuasaan Allah SWT, serta
tidak pernah lari dari jalan yang diterangkan oleh Muhammad (S) dan Ahlulbaytnya alaihimussalam. ianya adalah
jalan yang ditetapkan Allah SWT untuk mendaulatkan panji Rasulullah (S) iaitu Ketaatan kepada Allah (bai’ah kepada
Allah).
Mereka
yang selainnya telah bertindak mendaulatkan panji pilihanraya dan ketuanan
manusia iaitu dengan jalan ketaatan kepada Taghut dan memenuhi
kehendak-kehendak mereka. Malahan mereka mengajak manusia berbondong-bondong menyertainya
dan memperdayakan orang-orang yang jahil tentang akidah sebenar yang diredhai
oleh Allah SWT, sedangkan Ahlulbayt a.s telah memperjelaskan perkara ini dengan
terang lagi nyata. Sebaik-baik contoh adalah darah Imam Hussain a.s di Karbala
dan ucapan Fatimah a.s ketikamana umat Islam Madinah mengenepikan khilafah Ali
a.s sebagai pemegang wasiat dan khalifah sebenar Rasulullah (S) :
“Wahai ummat manusia
yang bergegas ke arah ucapan batil, yang diam dan rela atas tindakan keji dan
merugi. Apakah kalian tidak merenungkan Al-Quran atau ada tembok di hati
kalian?. Tidak demikian yang sesungguhnya, melainkan perbuatan buruk kalian
telah mengalahkan hati kalian. Maka dia telah merampas telinga dan mata kalian.
Sejelek-jelek pentakwilan adalah pentakwilan kalian. Seburuk-buruknya ganti
adalah kebatilan yang kalian jadikan sebagai ganti dari kebenaran. Demi Allah sesungguhnya
kalian akan menerima beban yang berat dan akibat yang dahsyat (di hari kiamat
nanti). Ketika tabir telah terungkap bagi kalian dan tampak bagi kalian sesuatu
yang di belakangNya adalah kesulitan. Dan tampak bagi kalian, dari Tuhan
kalian, sesuatu yang tidak kalian sangka-sangka sebelumnya, dan di sanalah
pengikut-pengikut kebatilan akan merugi”. Kitab Ma’ani Al-Akhbar, Syeikh Al-Shaduq,
halaman 355.
Pada
hari ini, mereka menyedari bahawa diri mereka telah mengikuti dan mengambil
jalan orang-orang yang telah terlebih dahulu sesat. Apakah realiti yang kamu
hadapi sekarang ini azab dari Allah SWT atau tidak? Jauh di lubuk hati kamu
mengakui bahawa ini adalah azab dari Allah SWT tetapi kamu takut untuk mengakuinya
dengan lidah kamu bahawa Ahmad Al-Hassan adalah utusan Imam Mahdi a.s. Ini
adalah risalah Ketuhanan sepertimana firman Allah SWT:
﴿وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا﴾
“dan tiadalah Kami
mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul” (Al-Isra’:15).
Mukjizat
Sebagai Medium Keimanan?
Mukjizat
kebendaan tidak mungkin menjadi medium untuk berimannya manusia kepada Allah
SWT, malahan Allah SWT tidak meredhai keimanan berasaskan kebendaan semata-mata
seperti ini. sekiranya Allah SWT menerima iman sebegini, sudah pasti diterimaNYA
keimanan Firaun setelah melihat Mukjizat kebendaan yang tidak dapat disangkal
lagi iaitu melihat terbelahnya laut sambil menyentuh tembok laut yang tinggi
dengan tangannya sendiri, seraya berkata:
﴿آمَنتُ أَنَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُو
إِسْرَائِيلَ وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ﴾
“Aku percaya, bahawa
tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil dan aku adalah dari
orang-orang yang berserah diri (menurut perintah)” (Yunus 10:90) .
Namun
begitu Allah SWT tidak meredhai keimanan sebegini dan berfirman lagi:
﴿آلْآنَ وَقَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَكُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ﴾
“Adakah sekarang (baru
engkau beriman), padahal sesungguhNya engkau dari dahulu telah kufur derhaka
dan engkau telahpun menjadi dari orang-orang yang melakukan kerosakan?” (Yunus
10:91).
SeterusNya
Allah SWT membiarkan badan Firaun tidak luput agar manusia di kemudian hari
berfikir, firmanNYA lagi:
﴿فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ
آيَةً ۚ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا
لَغَافِلُونَ﴾
“Maka pada hari ini,
Kami biarkan engkau (hai Firaun) terlepas dengan badanmu (yang tidak bernyawa,
daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang-orang yang di belakangmu
(supaya mereka mengambil iktibar) dan (ingatlah) sesungguhNya kebanyakan
manusia lalai daripada (memerhati dan memikirkan) tanda-tanda kekuasaan Kami!
(Yunus 10:92).
Amat
malang sekali kerana hanya sedikit dari kalangan manusia yang mengambil
pengajaran dari ayat dan peristiwa ini. Begitulah mukjizat tidak mungkin dapat
membuatkan manusia beriman sepertimana yang mereka kehendaki, kecuali berimanNya
manusia dengan berat hati kerana dipaksa untuk menerima sesuatu yang hebat
setelah tidak mampu berhadapan dengannya. Keislaman sebegini hanyalah Islam
pada mata kasar dan bukannya Islam dalam ertikata tunduk kepada yang tidak
Nampak (Ghaib) iaitu Allah SWT. Mereka yang bertadabbur dengan kisah para Nabi
a.s akan mendapati bahawa mereka a.s didatangkan dengan perkara yang sama iaitu
kesamaan yang tersebar luas di zaman mereka a.s. Musa a.s diberikan tongkat
yang boleh menjadi ular besar di zaman yang terdapat banyakNya ahli sihir yang
menukarkan tongkat menjadi ular bagi memukau pandangan orang ramai. Begitu juga
Isa a.s diberikan mukjizat dapat menyembuhkan penyakit ketikamana tersebar luasNya
perubatan di zamannya. Nabi Muhammad (S) juga diberikan mukjizat Al-Quran ketikamana
umat Arab mengagung-agungkan sajak dan syair. Hal sedemikian berlaku adalah
untuk kesamaran (اللبس), sebagaimana firmanNYA:
﴿وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَّجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا
عَلَيْهِم مَّا يَلْبِسُونَ﴾
“Dan kalau Kami jadikanNya
malaikat (sebagai Rasul), tentulah Kami jadikan dia berupa seorang lelaki dan
tentulah Kami (dengan yang demikian) menyebabkan mereka kesamaran sebagaimana
mereka sengaja membuat-buat kesamaran” (Al-An’aam 6:9).
Kesamaran
ini adalah bagi memberi ruang kepada mereka yang tidak beriman dengan perkara
ghaib agar dapat mentafsir dan seterusNya beriman dengan perkara ghaib. Jika
tidak, keimanan mereka hanya berdasarkan kebendaan semata-mata dan bukanlah
keimanan dan keislaman sebenar yang diterima oleh Allah SWT, sepertimana dalam
firmanNYA:
﴿قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا
إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ﴾
“Katakanlah (wahai
Muhammad): Pada hari pembukaan itu, tidak ada gunanya lagi kepada orang-orang
kafir kiranya mereka hendak beriman dan mereka pula tidak akan diberi tempoh
(berbuat demikian)” (Al-Sajdah 32:29).
Kesimpulannya,
kesempurnaan Iman itu adalah beriman dengan perkara Ghaib seratus peratus
sepertimana keimanan para Nabi dan Aushiak alaihimussalam. Tiap kali keimanan
itu bercampur aduk dengan tanda, isyarat, karamah ataupun mukjizat kebendaan ianya
adalah keimanan yang paling rendah dan tiada nilainya di sisi Allah SWT.
Keimanan dan keislaman yang hanya berdasarkan kekuatan serta kesempurnaan
mukjizat semata-mata adalah tidak diterima sepertimana tertolaknya keimanan dan
keislaman Firaun. Ini kerana keimanan sebegini adalah seratus peratus keimanan
kebendaan, sedangkan Allah SWT menggambarkan bahawa orang-orang beriman itu
adalah orang yang beriman dengan perkara-perkara Ghaib:
﴿الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴾
“Iaitu orang-orang yang
beriman kepada perkara-perkara yang ghaib dan mendirikan (mengerjakan)
sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami
berikan kepada mereka”. (Al-Baqarah 2:3)
﴿الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَهُم مِّنَ
السَّاعَةِ مُشْفِقُونَ﴾
“Iaitu mereka yang
takut Tuhannya dengan beriman kepada perkara Ghaib dan mereka pula gerun cemas
akan hari kiamat”. (Al-Anbiya’ 21:49)
﴿إِنَّمَا تُنذِرُ
الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَن
تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّـهِ الْمَصِيرُ﴾
"Sesungguhnya engkau
(wahai Muhammad) hanyalah memberi peringatan kepada mereka yang takut akan
Tuhan mereka dengan beriman kepada perkara Ghaib, serta mereka mendirikan
sembahyang dan sesiapa yang membersihkan dirinya maka sesungguhnya dia
melakukan pembersihan itu untuk kebaikan dirinya sendiri dan (ingatlah), kepada
Allah jualah tempat kembali”. (Al-Fathir 35:18)
﴿إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَـٰنَ
بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ﴾
“Sesungguhnya peringatan
dan amaran hanyalah kepada orang menurut Al-Quran serta ia takut Al-Rahman
dengan beriman kepada perkara-perkara Ghaib. Oleh itu berilah kepadanya berita
yang menggembirakan dengan keampunan dan pahala yang mulia”. (Yasin 36:11)
﴿مَّنْ خَشِيَ الرَّحْمَـٰنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ
مُّنِيبٍ﴾
“Orang yang takut akan
Al-Rahman dengan beriman kepada perkara-perkara Ghaib serta dia datang (kepada
Allah) dengan hati yang tunduk taat”. (Qaf 50:33)
﴿لَقَدْ أَرْسَلْنَا
رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ
لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ
شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّـهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ
بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّـهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ﴾
“Demi sesungguhnya!
Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat
yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan
keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan
keadilan dan kami telah menciptakan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan
yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. dan supaya ternyata
pengetahuan Allah tentang orang yang menolongNYA serta Rasul-rasulNYA dengan
beriman kepada perkara-perkara Ghaib, sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha
Kuasa”. (Al Hadid 57: 25)
﴿إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ لَهُم
مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ﴾
“sesungguhnya orang-orang
yang takut akan TuhanNya dengan beriman kepada perkara-perkara ghaib, mereka
beroleh keampunan dan pahala yang besar”. (Al-Mulk 67:12)
No comments:
Post a Comment