Tuesday 9 December 2014

Muqaddimah

Kebaktian
                                  
Bagi memikul Kalimah لا إله إلا الله - Tiada Tuhan Selain Allah...
Kepada mereka yang telah menggerakkan keranda mereka dan berarak menuju Allah...
Kepada para nabi, Rasul-rasul dan Imam-imam...

Saudara saudari yang dimuliakan,

Panduan yang serba kurang ini adalah panduan kesejahteraan dan membimbing saudara dengan beberapa gabungan.


1.      Realiti Hari Ini
2.      Realiti Sejarah
a.       Muqaddimah
g.      Orang-orang yang Menyeleweng      
4.      Khalifah Allah –Khalifah Rasulullah
6.      Udul – Makshum
7.      Kedudukan Ahl Al-Bait Al-RAsul

8.      Seumpama Simiri

Dikatakan hatinya penuh dengan Tauhid dan penyerahan saudara pada Allah
Apabila kita lihat orang-orang tua dan keluarga kita ditimpa bahaya  bersedekahlah kepada kami, sesungguhnya Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bersedekah        

Ahmad Al-Hassan

27 Syawal, 1421. H


Muqaddimah

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam, berfirman

﴿وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ * إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ * إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَنَذِيراً وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيهَا نَذِيرٌ * وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ ﴾

{Dan tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati. Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang dikehendaki-Nya dan kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang didalam kubur dapat mendengar.* Kamu tidak lain hanyalah seorang pemberi peringatan.* Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu umatpun melainkan didatangkan kepada mereka rasul mereka dengan keterangan.* Dan jika mereka mendustakan kamu, maka sesungguhnya orang-orang yang sebelum mereka telah mendustakan; kepada mereka telah datang rasul-rasulnya dengan membawa mukjizat yang nyata, zubur, dan kitab yang memberi penjelasan yang sempurna.} [S. Al-Fatir 35:22-25]

Dan selawat Allah ke atas nabi-nabi dan rasul-rasul dan ke atas penamat utusan bagi rahmat bagi sekalian alam, dan ke atas keluarganya yang dekat dan diberkati, dan ke atas penamat yang akan diutus, akibat sengsara kepada orang-orang kafir.

Dibentangkan dalam bahagian pertama perbahasan ini ialah: melihat menerusi kisah-kisah para nabi dan Rasul dan umat dahulu kala sehingga kepada keadaan umat Islam pada masa kini dan sebelum kemunculan Imam Mahdi (as). Ia juga merupakan satu seruan (dakwah) pengislahan atau perbaikan dan mengkaji semula perjalanannya, terutama mereka yang mendakwa memberikan contoh (mewakili) Imam Mahdi (as). Ia adalah dakwah kepada persediaan untuk mendokong (لنصرة) Imam Mahdi (as) dan mengelakkan pemberhentian terhadapnya, sama ada oleh penzalim (taghut) seperti As-Sufyani, atau ulamak us-suuk (jahat) seperti Samiri. Yang dijangkakan akan melakukan sesuatu yang jauh daripada kelembutan dan belas kasihan Dia berfirman:

﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ﴾

[Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya.} [Aali Imran 3:159].

Malah, hari ini Islam dihina, ia sesuatu yang pahit, dan ia perlukan pembaharuan (pengislahan) ini mesti ditangani oleh orang-orang mukmin. Ia adalah tabiei (fitrah) yang akan memerlukan pengorbanan dalam barisan pergerakan dengan pendekatan yang mulia ini, persis seperti berjalan di atas bara api.

Telah diriwayatkan daripada Imam al-Baqir (as), beliau berkata: Rasulullah (sawas) pada satu hari bersama sekumpulan para sahabat dan baginda bersabda: Ya Allah bagi saudaraku dua kali, Berkata para sahabat di sekelilingnya:. Bukankah kami saudara-saudara engkau, Wahai Rasul Allah? baginda bersabda: Tidak, kamu adalah sahabat-sahabatku dan saudaraku adalah kaum di akhir zaman, beriman, tanpa melihatku, bahawa Allah telah mengenalkan nama-nama mereka kepadaku dan nama-nama bapa-bapa mereka sebelum mereka keluar dari sulbi-sulbi bapa mereka dan di dalam rahim ibu-ibu mereka, Bagi kebanyakan daripada mereka yang lain daripada agamanya dari pembubutan pohon berduri - yang tiada duri - pada waktu malam gelap, atau seperti orang yang memegang arang (pohon) hakiki,[8], mereka adalah lampu-lampu (yang menerangi) kegelapan yang Allah pancarkan kepada mereka dari segala fitnah yang menerangi kegelapan/kezaliman) [9].

Adalah sukar untuk berdepan dengan penzalim (taghut) dan ulamak Suuk Al-Samiriyah, menentang dan memerangi mereka dan membebaskan tangan kamu dari batu yang melekat padanya untuk membebaskan diri kamu, dan ia tidak dapat dibantu dan ditolong.

Di tangan mereka ada senjata, kereta kebal, peluru berpandu dan penyiaran media yang besar, dan nama-nama digemakan dengan menghabiskan banyak wang untuknya melingkari kesucian palsu, Dan banyak wang yang mengalir atas pengabdian (sembahan) kepada mereka selain Allah untuk menabal dan memperkenal dan menaikan nama pemimpin-pemimpin dan ulamak mereka.

Tetapi bagi saya dan saudara-saudara yang beriman ada Musa dan Harun sebagai suri teladan, apabila menewaskan Firaun dan Haman serta Qarun, Samiri dan Balam bin Baura (laknahu Allah) zahirnya berpakaian orang alim, ahli ibadah dan ahli pertapa.

Bagi kita ada Nabi Isa (as) yang berhadapan dengan Kaisar dan Pilatus, tentera Rom dan ulamak Bani Israil yang sesat sebagai suri teladan. Bagi kita ada Muhammad (sawas) yang berhadapan dengan penzalim (taghut) dan ulamak Suuk sebagai suri teladan. Dan kita ada Aali (Keluarga) Muhammad (as) yang berhadapan dengan penzalim (taghut) Bani Umayyah dan Bani Abbasiyyah dan ulamak Suuk Al-Samiriyah umat ini untuk dijadikan suri teladan.

Dan Demi Allah bukankah Allah telah menulis ke atas orang beriman untuk menolak kemungkaran, bukankah telah diberikan banyak tentang hakikat hati yang dipenuhi dengan nanah, sama bagi pemerintah perosak atau ulamak perosak yang jahat,


﴿لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَاراً وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً ﴾

{Jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan terhadap mereka.} [S Al-Kahfi 18:18]

- untuk membuang tali yang telah terbiasa, dan setelah kamu pilih pendekatan berdarah ini dengan beribu-ribu penulis bersenjata, dengan semua jenis senjata dan kelengkapan tentera dan media yang ada di tangan tidak lain melainkan akan berkata
                                                       
﴿ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ ﴾

{ "bahwasanya aku ini adalah orang yang dikalahkan, oleh sebab itu menangkanlah (aku)"} ( [S.Al-Qamar 54:10].

Wahai saudara yang dikasihi, sesungguhnya pada saya apabila memikirkan tentang wasiat panjang Amirul Mukminin (as) dan datuknya mengatakan: (Dan Demi Allah, apa yang mengejutkan ku dari kematian dan tibanya kebencian, dan tidak mengkaji keingkarannya, dan tidak berlaku selain sehampir riwayatnya [12], dan yang mencari akan mendapati, Dan apa jua yang ada di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti . [13].

Dan mendapati bahawa orang yang berakal dan faham, ketaatan untuk Allah, kematian lebih disukainya daripada kehidupan. Dan apa jua yang ada di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti . Allah menjadikan saya Si hina yang miskin dari yang berkubang di tanah dan menjejaknya, dan sesiapa yang mengikut jalan yang lurus telah mengikuti jalanNya. Dan bahawa aku merenung jauh keadaan Anbiak, Aulia, Aushiak dan hamba-hamba Allah yang ikhlas di dalam Al-Quran dan sirah kehidupan mereka, walaupuh nenek moyang mereka pemilik kesombongan dan mudah sesat, mereka enggan memilih ketaatan dan tunduk kepada taghut itu, bahkan saya mendapati mereka dibunuh dan digergaji dan disalibkan tanpa maruah dan kemuliaan, tanpa masa penundukan atau sanjungan atau kerukunan bagi penzalim.

Saya mendapati Ibrahim (as) membawa kapak dan memecahkan berhala, dan tidak mempedulikan apa yang akan dilakukan oleh penzalim (taghut) dan ulamak jahat, walaupun dihumbankan ke dalam api.

Dan mendapati Yahya (as) menjerit di hadapan Herodus: Kamu Zalim, sehingga terpenggal kepalanya.

Dan mendapati Al-Hussein (as) menyeru terhadap Yazid (laknahu Allah): Kamu kafir, sehingga dibunuh keluarganya dan anak-anak bapa saudaranya dan saudara-saudaranya dan anak-anaknya, dan menjalani kerukunan orang-orang zalim sehingga membunuhnya, dan diangkat kepalanya di hujung lembing dan ditawan isteri-isterinya. Maka dia menolong Allah dengan menolong agama Allah di bumiNya.

Dan mendapati Musa Bin Jaafar (as) menyeru terhadap penzalim Bani Abbasiyah,Al-Mahdi, Al-Hadi, Al-Rashid dan Al-Dhaalin (yang sesat): Kamu kafir, sehingga mereka membawanya dari satu penjara ke satu penjara, dan satu bencana ke satu bencana, tidak sekali-kali tunduk dan menyerah sehingga dibunuh Al-Rashid (laknat Allah) dalam penjara dengan racun.

Dan mendapati Musa bin Imran (as) menegur Firaun (laknat Allah) dan angkatan tentera dengan kelengkapan senjata terbaru pada masa itu, dan tidak ada senjata bersamanya (Musa) selain tongkat, yang dikehendaki Allah, yang dijadikannya satu ayat dari ayat-ayatNya.

Dan mendapati Amirul Mukminin (as) luka-luka yang tebal di Uhud, tetapi sudah tentu tidak ada pertambahan melainkan dalam keyakinan agama Allah, meningkatkan kekuatan pada tubuhnya boleh merebahkan kaum Quraisy.

Dan mendapati Habibullah Muhammad (sawas) selepas luka-luka yang tebal, dan memecahkan gigi serinya di dalam Perang Uhud, kembali awal pagi dari bertempur dengan musyirkin mengumpulkan semula para sahabatnya, kebanyakan mereka cedera, menyandarkan pedang dan lembing mereka, Allah merahmati pengalaman mereka dan mencampakkan ketakutan di kalangan orang-orang musyrik yang berpatah balik dan berundur selepas itu mereka mengambil keputusan untuk menghapuskan Nabi (sawas) dan para sahabat, Maka baginda menerima pertolongan Allah tanpa sebarang pertarungan.

Kemudian saya melihat keadaan kita hari ini dan mendapati penzalim (taghut) yang menguasai umat ini, tiada yang tinggal di sisi agama, selain namanya, dan tulisan Al-Quran, dan apalah yang tinggal dengan keadaan ini, sedangkan baginda disambut dengan hinaan dan dilemparkan dengan najis, hampir seperti syaitan yang direjam, demi mematuhi perintah ahli sihir, tukang tilik (laknat Allah dan Kehinaan mereka), tetapi umat Islam dan para ulamak mendiamkan diri, seolah-olah ada burung di atas kepala mereka. Seolah-olah Al-Quran tidak berkaitan dengan mereka sedikit pun. [14].

Celakalah kamu, wahai yang diam membisu. Ia adalah sebuah Kitab yang tidak boleh disentuh melainkan orang yang suci. Ia adalah salah satu daripada dua (Tsaqalain), bagaimana kamu boleh menyalahi (menentang) Rasulullah, Bagaimana kamu boleh menjadi orang yang menajiskan darah sendiri secara tersembunyi, adakah takutkan kematian atau dibunuh?! Maka kamu tidak juga akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja. Atau adakah kamu mengatakan taqiyah, sedangkan Yahya bin Zakaria (as) terbunuh dan dipancung kepalanya untuk sesuatu yang kurang daripada ini, untuk lebih berat dari Muharram [15].

Kamu, wahai ulamak Islam, wahai yang mendakwa pewaris (wakil) Nabi-nabi, apa yang tinggal selepas memandang rendah Kitab Allah dan mengotorkannya?!

﴿ أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً * أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُل كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلاءِ الْقَوْمِ لا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً﴾


{Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad), akan orang-orang yang (pernah) dikatakan kepada mereka: "Tahanlah tangan kamu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat", kemudian apabila mereka diperintahkan berperang, tiba-tiba sepuak di antara mereka merasa gerun kepada manusia sama seperti mereka merasa gerun kepada (azab) Allah atau lebih gerun lagi. Lalu mereka berkata: "Wahai Tuhan kami, mengapa Engkau wajibkan kami berperang? Mengapa Engkau tidak biarkan kami hingga ke tempoh yang singkat?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, dan hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa, dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun".* Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu, sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan kalau mereka beroleh kebaikan, mereka berkata: "Ini adalah dari sisi Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini adalah dari yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad): "Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak memahami perkataan?.}[S. An-Nisa 4: 77-78].

Berkata Isa (as): (Kamu adalah Ulamak us-suuk ganjaran kamu ambil, kerja (amalan) kamu buang. Kamu minta kerja dari Majikan, dan kamu berkira-kira untuk keluar dari dunia ini merayu ke dalam kegelapan kubur yang gelap dan sempit.) [17].

Sesungguhnya mereka membuang Kitab bukan membawanya dan melupakannya bukan memeliharanya, mereka mengingkarinya; oleh itu mereka akan mengetahui kelak. Mereka belajar mantik, nahu dan mengajarkan tentang kajian dan pengajaran kitab Allah, dan menguduskan (mengagung) mantik dari kitab Allah dan pengudusan:)

﴿وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾

Dan berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai". [S. Furqan 25: 30].

Apakah alasan kamu nanti di hadapan Allah untuk ambil Kitab Allah dengan taqiyah?! Jika kamu berada di Karbala untuk berhenti dihadapan tentera Omar bin Saad (laknhu Allah) dan kamu membunuh Al-Hussein (as) dan dengan alasan bertaqiyah, atau sekurang-kurangnya untuk berhenti mengenepikan pertempuran dan berperang,, Dan beralasan dengan alasan hodoh ini, ya, mereka membunuh Hussein, mereka mendakwa bahawa mereka adalah Syiah dan menjemput Al-Hussein (as) dan mendakwa bahawa mereka akan menolongnya, dan apabila dia mendapati akan menolong memeriksa barang-barangnya mereka membunuhnya dan menolong anak-anak dan pembantu perempuan! Dan gagallah anak Fatimah (as) dari kehinaan dan niat jahat dan sifat malu mereka, yang melibatkan jiwa-jiwa mereka. Jadi Jika kamu mengecewakan Kitab Allah pada hari ini, maka tidak dapat dielakkan akan dikecewakan esok anak Al-Hussein (as) Imam Mahdi (as).

بسم الله الرحمن الرحيم ﴿المر * تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ﴾

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih ) * Alif, Laam, Miim, Raa'. Ini ialah ayat-ayat Kitab (Al-Quran); dan apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari Tuhanmu adalah benar; tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman. [S. Ar-Rad 13:1].

Jangan percaya pada yang hak; kerana ia pahit. Jangan berjalan di jalan kebenaran, kerana ada beberapa panca roba di dalamnya ketika menjalaninya, ramai di antara mereka yang rosak kerananya, seolah-olah mereka tidak pernah mendengar ayat ini:

﴿قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون ﴾

Katakanlah (wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya. [S. Al-Maidah 5:100].

Ya, dan mereka mendengar dan merahsiakannya, tetapi mereka seperti kata Amirul Mukminin (as): Manis dunia ini di mata mereka dan mereka suka perhiasannya  [21]. Mereka bertemu bangkai yang nyata terus mereka makan, dan sama halnya pada malam buta, penglihatan pun buta [22].

Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لا يُبْصِرُونَ﴾

{Perbandingan hal mereka samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat} [S. Al-Baqarah 2:17]

Ya seperti golongan yang munafik mereka di dalam dada Islam, menyalakan obor Islam dengan Nabi (sawas), setelah menerima Islam orang munafik mencari dunia, Allah telah mencabut agama mereka dan disenarai hitamkan

  


✡✡✡✡✡


-------------------------------
[6] S. Al-Fatir: 22-25.
[7] S. Aali Imran 3:159.
[8] - Pohon Jamraha sangat panas dan kekal lama dan lambbat mati.
[9] Bashair ad-Darajat: halaman 104, Bihar al-Anuar jilid 52 halaman 124, Mikiyal sl-Makarim: 1:00 c 346.
[10] S. Al-Kahfi 18:18.
[11] S. Al-Qamar 54:10.
[12] Riwayat yang hampir: dikatakan mencari air pada waktu malam, tidak boleh dikatakan bagi mereka yang mencari di siang hari.
[13] - Nahj Al-Balaghah dengan ulasan Mohammed Abduh: Jilid 3:halaman 21.
[14] Dia (as) menunjukkan apa yang dilakukan penzalim Saddam Hussein pemerintah Iraq (laknahu Allah dan pengikutnya), di mana beliau telah mengotorkan Al-Quran, apabila dia dengan darah najisnya sendiri (sebagai dakwat) menulis Al-Quran Al-Karim. Umat Islam tidak mempertahankan kesucian Al-Quran,sebagaimana ulamak juga tidak mempertahankan kesucian Al-Quran Al-Karim, yang Allah Taala jadikan pembimbing umat dan mewakili identiti keIslaman mereka. Maka pemisahan tanggungjawab kerana takut kuncu-kuncu penzalim jalan bercabang terkutuk, sama pada kedua-dua ulamak Syiah atau Sunni, seorang pun daripada mereka tidak membantah atas kesalahan besar terhadap Al-Quran ini, bahkan tidak mahu pula orang lain membantahnya! Tiada siapa berdiri untuk mempertahankan Al-Quran, melainkan Syed Ahmad Al-Hassan (as).... dan ia mengeluarkan satu kenyataan, bertarikh: 20 Jamadi Al-Awwal, 1425. H, membuat ulamak us-Suuk yang kebanyakannya berselindung di sebalik dunia sedang menjauhi Allah dan keredhaanNya, malah sesetengah daripada mereka juga mencadangkan pengusiran beliau (as) dalam Kitab Al-Jawab Al-Munir bahagian 2 dalam menjawab soalan tiga puluh bahagian al-Akaid.
[15] - Ibn Syahr Asyub dalam Al-Manaqib: dari Muqatil, dari Zainal Abidin (as), dari bapanya Al-Hussein (as): Bahawa seorang raja perempuan Bani Israel sungguh besar hajatnya dan mahu mengahwinkan anak perempuannya dengan raja ini dan telah menulis surat kepada Raja Yahya bin Zakaria yang menolaknya. Dan saya tahu perempuan itu menghiasi anak perempuannya dan dihantar kepada Raja, ia pergi di bawah kuasanya. Raja berkata kepada perempuan itu: Apa hajat kamu? kata: perempuan itu, Kepala Yahya bin Zakaria, raja berkata: Ya (adakah) niat dan hajat selainnya? perempuan itu berkata, saya tidak mahu yang lain, dan adalah Raja jika ia suatu pembohongan akan diasingkan miliknya yang lebih baik antara miliknya dan membunuh Yahya dari membunuhnya, dan kemudian dihantar kepalanya (Yahya) dalam peti dari emas dan mengarahkan supaya ditanam, dan Allah memberi kuasa kepada mereka peluang pertolongan, maka mereka mula melemparkan bola api dan tiada apa yang tinggal, maka datang seorang perempuan tua dari bandar, dia berkata: Wahai raja, bahawa ini adalah sebuah bandar yang tidak dibuka nabi-nabi, walau bagaimanapun, ia seperti yang tuanku buktikan. Sehubungan itu, raja berkata: Apa yang kamu tanya pada saya, dia (perempuan tua) berkata: Dilemparkannya dengan niat jahat atas kesuciannya, maka dipecah-belahkan dan dimasukkan dalamnya, raja berkata: Atasku seorang perempuan tua, katanya kepada perempuan tua: Apakah hajat kamu? katanya: Di bandar darah mendidih, maka saya akan membunuhnya sehingga selesai, dia membunuh tujuh puluh ribu termasuk perumahan, Wahai anakku dan Wahai Ali! Demi Allah tidak tinggal (selamat) darah sehingga diutus Mahdi Allah membunuh (menumpahkan) darah orang-orang munafik yang kafir dan yang fasik, tujuh puluh ribu ) Manaqib Al Abi Talib: Jilid 3, halaman 237.
[16] S. An-Nisa 4: 77-78.
[17] - Bihar al-Anuar jilid 2 halaman 39, Muniah Al-Marid halaman 141, Sunan Ad-Darimi jilid 1 halaman103, Ad-Darr Al-Munir: jilid 2 halaman 29.
[18] S. Furqan 25: 30.
[19] S. Ar-Rad 13:1.
[20] S. Al-Maidah 5:100.
[21] - Nahj menjelaskan Mohammed Abduh jilid 1 halaman 36.
[22] Berkata Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as): (dihidupkan bangkai yang nyata terus mereka makan, dan diistilahkan untuk cintanya, dan cinta adalah sesuatu penglihatan di waktu malam buta dan penyakit hatinya, dia tidak melihat dengan betul dan telinganya tidak mendengar dengan betul, dia telah melanggar keinginan fikirannya dan dunia mematikan hatinya, dan oleh itu berpalinglah ia dan mengabdi pada dirinya, dan bagi orang-orang yang di tangannya ada sesuatu, di mana ia masih kekal di mana dia datang kembali dan menerimanya ataupun tidak mahu ganjaran Allah yang diganjarkan, dan tidak mengambil pengajaran daripada pengajarnya. ) Nahj menjelaskan Mohammed Abduh:.Jilid 1, halaman 211.
[23 ] S. Al-Baqarah 2:17.


                

No comments:

Post a Comment