Kebaktian
Bagi
memikul Kalimah لا إله
إلا الله -
Tiada Tuhan Selain Allah...
Kepada
mereka yang telah menggerakkan keranda mereka dan berarak menuju Allah...
Kepada
para nabi, Rasul-rasul dan Imam-imam...
Saudara
saudari yang dimuliakan,
Panduan
yang serba kurang ini adalah panduan kesejahteraan dan membimbing saudara
dengan beberapa gabungan.
|
a.
Muqaddimah
4. Khalifah Allah –Khalifah Rasulullah
6. Udul – Makshum
7. Kedudukan Ahl Al-Bait Al-RAsul
|
Dikatakan hatinya penuh dengan Tauhid dan penyerahan saudara pada Allah
Apabila kita lihat orang-orang tua dan keluarga kita ditimpa bahaya bersedekahlah kepada kami, sesungguhnya Allah memberi balasan kepada orang-orang yang bersedekah
Ahmad Al-Hassan
27 Syawal, 1421. H
Muqaddimah
بسم
الله الرحمن الرحيم
Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih
Segala
puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam, berfirman
﴿وَمَا يَسْتَوِي
الْأَحْيَاءُ وَلا الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا
أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ * إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ * إِنَّا
أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَنَذِيراً وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا
فِيهَا نَذِيرٌ * وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ
جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ
الْمُنِيرِ ﴾
{Dan tidak (pula) sama orang-orang yang hidup dan orang-orang
yang mati. Sesungguhnya Allah memberi pendengaran kepada siapa yang
dikehendaki-Nya dan kamu sekali-kali tiada sanggup menjadikan orang yang
didalam kubur dapat mendengar.* Kamu tidak lain hanyalah seorang pemberi
peringatan.* Sesungguhnya Kami mengutus kamu dengan membawa kebenaran sebagai
pembawa berita gembira dan sebagai pemberi peringatan. Dan tidak ada suatu
umatpun melainkan didatangkan kepada mereka rasul mereka dengan keterangan.*
Dan jika mereka mendustakan kamu, maka sesungguhnya orang-orang yang sebelum
mereka telah mendustakan; kepada mereka telah datang rasul-rasulnya dengan
membawa mukjizat yang nyata, zubur, dan kitab yang memberi penjelasan yang
sempurna.} – [S. Al-Fatir 35:22-25]
Dan
selawat Allah ke atas nabi-nabi dan rasul-rasul dan ke atas penamat utusan
bagi rahmat bagi sekalian alam, dan ke atas keluarganya yang dekat dan
diberkati, dan ke atas penamat yang akan diutus, akibat sengsara kepada
orang-orang kafir.
Dibentangkan
dalam bahagian pertama perbahasan ini ialah: melihat menerusi kisah-kisah
para nabi dan Rasul dan umat dahulu kala sehingga kepada keadaan umat Islam
pada masa kini dan sebelum kemunculan Imam Mahdi (as). Ia juga merupakan satu
seruan (dakwah) pengislahan atau perbaikan dan mengkaji semula perjalanannya,
terutama mereka yang mendakwa memberikan contoh (mewakili) Imam Mahdi (as).
Ia adalah dakwah kepada persediaan untuk mendokong (لنصرة) Imam Mahdi (as) dan mengelakkan pemberhentian terhadapnya,
sama ada oleh penzalim (taghut) seperti As-Sufyani, atau ulamak us-suuk
(jahat) seperti Samiri. Yang dijangkakan akan melakukan sesuatu yang jauh
daripada kelembutan dan belas kasihan Dia berfirman:
﴿فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ
اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا
مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي
الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ
الْمُتَوَكِّلِينَ﴾
[Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah
lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar,
tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah
mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawaratlah dengan mereka
dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah
kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal
kepada-Nya.} [Aali Imran 3:159].
Malah,
hari ini Islam dihina, ia sesuatu yang pahit, dan ia perlukan pembaharuan
(pengislahan) ini mesti ditangani oleh orang-orang mukmin. Ia adalah tabi’ei (fitrah) yang akan memerlukan pengorbanan dalam barisan pergerakan
dengan pendekatan yang mulia ini, persis seperti berjalan di atas bara api.
Telah
diriwayatkan daripada Imam al-Baqir (as), beliau berkata: “Rasulullah (sawas) pada satu hari bersama sekumpulan para sahabat dan
baginda bersabda: “Ya Allah bagi saudaraku dua kali,” Berkata para sahabat di sekelilingnya:. “Bukankah
kami saudara-saudara engkau, Wahai Rasul Allah?” baginda
bersabda: “Tidak, kamu adalah sahabat-sahabatku dan saudaraku
adalah kaum di akhir zaman, beriman, tanpa melihatku, bahawa Allah telah
mengenalkan nama-nama mereka kepadaku dan nama-nama bapa-bapa mereka sebelum
mereka keluar dari sulbi-sulbi bapa mereka dan di dalam rahim ibu-ibu mereka,
Bagi kebanyakan daripada mereka yang lain daripada agamanya dari pembubutan
pohon berduri - yang tiada duri - pada waktu malam gelap, atau seperti orang
yang memegang arang (pohon) hakiki,”[8], mereka adalah
lampu-lampu (yang menerangi) kegelapan yang Allah pancarkan kepada mereka
dari segala fitnah yang menerangi kegelapan/kezaliman) [9].
Adalah
sukar untuk berdepan dengan penzalim (taghut) dan ulamak Suuk Al-Samiriyah,
menentang dan memerangi mereka dan membebaskan tangan kamu dari batu
yang melekat padanya untuk membebaskan diri kamu, dan ia tidak dapat dibantu
dan ditolong.
Di
tangan mereka ada senjata, kereta kebal, peluru berpandu dan penyiaran media
yang besar, dan nama-nama digemakan dengan menghabiskan banyak wang untuknya
melingkari kesucian palsu, Dan banyak wang yang mengalir atas pengabdian
(sembahan) kepada mereka selain Allah untuk menabal dan memperkenal dan
menaikan nama pemimpin-pemimpin dan ulamak mereka.
Tetapi
bagi saya dan saudara-saudara yang beriman ada Musa dan Harun sebagai suri
teladan, apabila menewaskan Firaun dan Haman serta Qarun, Samiri dan Bal’am bin Ba’ura (laknahu Allah) zahirnya
berpakaian orang alim, ahli ibadah dan ahli pertapa.
Bagi
kita ada Nabi Isa (as) yang berhadapan dengan Kaisar dan Pilatus, tentera Rom
dan ulamak Bani Israil yang sesat sebagai suri teladan. Bagi kita ada
Muhammad (sawas) yang berhadapan dengan penzalim (taghut) dan ulamak Suuk
sebagai suri teladan. Dan kita ada Aali (Keluarga) Muhammad (as) yang
berhadapan dengan penzalim (taghut) Bani Umayyah dan Bani Abbasiyyah dan
ulamak Suuk Al-Samiriyah umat ini untuk dijadikan suri teladan.
“Dan Demi Allah bukankah Allah telah menulis ke atas orang beriman
untuk menolak kemungkaran, bukankah telah diberikan banyak tentang hakikat
hati yang dipenuhi dengan nanah, sama bagi pemerintah perosak atau ulamak
perosak yang jahat,”
﴿لَوِ اطَّلَعْتَ
عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَاراً وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً ﴾
{Jika kamu menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling
dari mereka dengan melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh
ketakutan terhadap mereka.} [S Al-Kahfi 18:18]
-
untuk membuang tali yang telah terbiasa, dan setelah kamu pilih pendekatan
berdarah ini dengan beribu-ribu penulis bersenjata, dengan semua jenis
senjata dan kelengkapan tentera dan media yang ada di tangan tidak lain
melainkan akan berkata
﴿ أَنِّي مَغْلُوبٌ
فَانتَصِرْ ﴾
{ "bahwasanya aku ini adalah orang yang dikalahkan, oleh
sebab itu menangkanlah (aku)"} ( [S.Al-Qamar 54:10].
Wahai
saudara yang dikasihi, sesungguhnya pada saya apabila memikirkan tentang
wasiat panjang Amirul Mukminin (as) dan datuknya mengatakan: (Dan Demi Allah,
apa yang mengejutkan ku dari kematian dan tibanya kebencian, dan tidak
mengkaji keingkarannya, dan tidak berlaku selain sehampir riwayatnya [12],
dan yang mencari akan mendapati, Dan apa jua yang ada di sisi Allah adalah
lebih baik bagi orang-orang yang berbakti . [13].
Dan
mendapati bahawa orang yang berakal dan faham, ketaatan untuk Allah, kematian
lebih disukainya daripada kehidupan. Dan apa jua yang ada di sisi Allah
adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti . Allah menjadikan saya
Si hina yang miskin dari yang berkubang di tanah dan menjejaknya, dan sesiapa
yang mengikut jalan yang lurus telah mengikuti jalanNya. Dan bahawa aku
merenung jauh keadaan Anbiak, Aulia, Aushiak dan hamba-hamba Allah yang
ikhlas di dalam Al-Quran dan sirah kehidupan mereka, walaupuh nenek moyang
mereka pemilik kesombongan dan mudah sesat, mereka enggan memilih ketaatan
dan tunduk kepada taghut itu, bahkan saya mendapati mereka dibunuh dan
digergaji dan disalibkan tanpa maruah dan kemuliaan, tanpa masa penundukan
atau sanjungan atau kerukunan bagi penzalim.
Saya
mendapati Ibrahim (as) membawa kapak dan memecahkan berhala, dan tidak
mempedulikan apa yang akan dilakukan oleh penzalim (taghut) dan ulamak jahat,
walaupun dihumbankan ke dalam api.
Dan
mendapati Yahya (as) menjerit di hadapan Herodus: “Kamu Zalim,” sehingga terpenggal kepalanya.
Dan
mendapati Al-Hussein (as) menyeru terhadap Yazid (laknahu Allah): “Kamu kafir,” sehingga dibunuh keluarganya dan
anak-anak bapa saudaranya dan saudara-saudaranya dan anak-anaknya, dan
menjalani kerukunan orang-orang zalim sehingga membunuhnya, dan diangkat
kepalanya di hujung lembing dan ditawan isteri-isterinya. Maka dia menolong
Allah dengan menolong agama Allah di bumiNya.
Dan
mendapati Musa Bin Jaafar (as) menyeru terhadap penzalim Bani
Abbasiyah,Al-Mahdi, Al-Hadi, Al-Rashid dan Al-Dhaalin (yang sesat): “Kamu kafir,” sehingga mereka membawanya dari
satu penjara ke satu penjara, dan satu bencana ke satu bencana, tidak sekali-kali
tunduk dan menyerah sehingga dibunuh Al-Rashid (laknat Allah) dalam penjara
dengan racun.
Dan
mendapati Musa bin Imran (as) menegur Firaun (laknat Allah) dan angkatan
tentera dengan kelengkapan senjata terbaru pada masa itu, dan tidak ada
senjata bersamanya (Musa) selain tongkat, yang dikehendaki Allah, yang
dijadikannya satu ayat dari ayat-ayatNya.
Dan
mendapati Amirul Mukminin (as) luka-luka yang tebal di Uhud, tetapi sudah
tentu tidak ada pertambahan melainkan dalam keyakinan agama Allah,
meningkatkan kekuatan pada tubuhnya boleh merebahkan kaum Quraisy.
Dan
mendapati Habibullah Muhammad (sawas) selepas luka-luka yang tebal, dan
memecahkan gigi serinya di dalam Perang Uhud, kembali awal pagi dari
bertempur dengan musyirkin mengumpulkan semula para sahabatnya, kebanyakan
mereka cedera, menyandarkan pedang dan lembing mereka, Allah merahmati
pengalaman mereka dan mencampakkan ketakutan di kalangan orang-orang musyrik
yang berpatah balik dan berundur selepas itu mereka mengambil keputusan untuk
menghapuskan Nabi (sawas) dan para sahabat, Maka baginda menerima pertolongan
Allah tanpa sebarang pertarungan.
Kemudian
saya melihat keadaan kita hari ini dan mendapati penzalim (taghut) yang
menguasai umat ini, tiada yang tinggal di sisi agama, selain namanya, dan
tulisan Al-Quran, dan apalah yang tinggal dengan keadaan ini, sedangkan
baginda disambut dengan hinaan dan dilemparkan dengan najis, hampir seperti
syaitan yang direjam, demi mematuhi perintah ahli sihir, tukang tilik (laknat
Allah dan Kehinaan mereka), tetapi umat Islam dan para ulamak mendiamkan
diri, seolah-olah ada burung di atas kepala mereka. Seolah-olah Al-Quran
tidak berkaitan dengan mereka sedikit pun. [14].
Celakalah
kamu, wahai yang diam membisu. Ia adalah sebuah Kitab yang tidak boleh
disentuh melainkan orang yang suci. Ia adalah salah satu daripada dua
(Tsaqalain), bagaimana kamu boleh menyalahi (menentang) Rasulullah,
Bagaimana kamu boleh menjadi orang yang menajiskan darah sendiri secara
tersembunyi, adakah takutkan kematian atau dibunuh?! Maka kamu tidak juga
akan menikmati kesenangan hidup melainkan sedikit masa sahaja. Atau adakah
kamu mengatakan taqiyah, sedangkan Yahya bin Zakaria (as) terbunuh dan
dipancung kepalanya untuk sesuatu yang kurang daripada ini, untuk lebih berat
dari Muharram [15].
Kamu,
wahai ulamak Islam, wahai yang mendakwa pewaris (wakil) Nabi-nabi, apa yang
tinggal selepas memandang rendah Kitab Allah dan mengotorkannya?!
﴿ أَلَمْ تَرَ إِلَى
الَّذِينَ قِيلَ لَهُمْ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا
الزَّكَاةَ فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ
يَخْشَوْنَ النَّاسَ كَخَشْيَةِ اللَّهِ أَوْ أَشَدَّ خَشْيَةً وَقَالُوا
رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ
قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى
وَلا تُظْلَمُونَ فَتِيلاً * أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ
كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ
مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ
عِنْدِكَ قُل كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلاءِ الْقَوْمِ لا
يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثاً﴾
{Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad), akan
orang-orang yang (pernah) dikatakan kepada mereka: "Tahanlah tangan
kamu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat", kemudian
apabila mereka diperintahkan berperang, tiba-tiba sepuak di antara mereka
merasa gerun kepada manusia sama seperti mereka merasa gerun kepada (azab)
Allah atau lebih gerun lagi. Lalu mereka berkata: "Wahai Tuhan kami,
mengapa Engkau wajibkan kami berperang? Mengapa Engkau tidak biarkan kami hingga
ke tempoh yang singkat?" Katakanlah (wahai Muhammad): "Harta benda
yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, dan hari akhirat
itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa, dan kamu pula tidak akan
dianiaya sedikit pun".* Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan
kamu, sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh. Dan
kalau mereka beroleh kebaikan, mereka berkata: "Ini adalah dari sisi
Allah", dan kalau pula mereka ditimpa bencana, mereka berkata:" Ini
adalah dari yang ada padamu". Katakanlah (wahai Muhammad):
"Semuanya itu (kebaikan dan bencana) adalah (berpunca) dari sisi
Allah". Maka apakah yang menyebabkan kaum itu hampir-hampir tidak
memahami perkataan?.}[S. An-Nisa’ 4: 77-78].
Berkata
Isa (as): (Kamu adalah Ulamak us-suuk ganjaran kamu ambil, kerja (amalan)
kamu buang. Kamu minta kerja dari Majikan, dan kamu berkira-kira untuk keluar
dari dunia ini merayu ke dalam kegelapan kubur yang gelap dan sempit.) [17].
Sesungguhnya
mereka membuang Kitab bukan membawanya dan melupakannya bukan memeliharanya,
mereka mengingkarinya; oleh itu mereka akan mengetahui kelak. Mereka belajar
mantik, nahu dan mengajarkan tentang kajian dan pengajaran kitab Allah, dan
menguduskan (mengagung) mantik dari kitab Allah dan pengudusan:)
﴿وَقَالَ الرَّسُولُ يَا
رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾
Dan
berkatalah Rasul: "Wahai Tuhanku sesungguhnya kaumku telah menjadikan
Al-Quran ini satu perlembagaan yang ditinggalkan, tidak dipakai". [S.
Furqan 25: 30].
Apakah
alasan kamu nanti di hadapan Allah untuk ambil Kitab Allah dengan taqiyah?!
Jika kamu berada di Karbala untuk berhenti dihadapan tentera Omar bin Saad
(laknhu Allah) dan kamu membunuh Al-Hussein (as) dan dengan alasan
bertaqiyah, atau sekurang-kurangnya untuk berhenti mengenepikan pertempuran
dan berperang,, Dan beralasan dengan alasan hodoh ini, ya, mereka membunuh
Hussein, mereka mendakwa bahawa mereka adalah Syiah dan menjemput Al-Hussein
(as) dan mendakwa bahawa mereka akan menolongnya, dan apabila dia mendapati
akan menolong memeriksa barang-barangnya mereka membunuhnya dan menolong anak-anak
dan pembantu perempuan! Dan gagallah anak Fatimah (as) dari kehinaan dan niat
jahat dan sifat malu mereka, yang melibatkan jiwa-jiwa mereka. Jadi Jika kamu
mengecewakan Kitab Allah pada hari ini, maka tidak dapat dielakkan akan
dikecewakan esok anak Al-Hussein (as) Imam Mahdi (as).
بسم
الله الرحمن الرحيم ﴿المر * تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي أُنْزِلَ
إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ﴾
Dengan
nama Allah yang Maha Pengasih ) * Alif, Laam, Miim, Raa'. Ini ialah ayat-ayat
Kitab (Al-Quran); dan apa yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad) dari
Tuhanmu adalah benar; tetapi kebanyakan manusia tidak (mahu) beriman. [S.
Ar-Ra’d 13:1].
Jangan
percaya pada yang hak; kerana ia pahit. Jangan berjalan di jalan kebenaran,
kerana ada beberapa panca roba di dalamnya ketika menjalaninya, ramai di
antara mereka yang rosak kerananya, seolah-olah mereka tidak pernah mendengar
ayat ini:
﴿قُلْ لا يَسْتَوِي
الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا
اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون ﴾
Katakanlah
(wahai Muhammad): "Tidak sama yang buruk dengan yang baik, walaupun
banyaknya yang buruk itu menarik hatimu. Oleh itu bertaqwalah kepada Allah
wahai orang-orang yang berakal fikiran, supaya kamu berjaya. [S. Al-Maidah
5:100].
Ya,
dan mereka mendengar dan merahsiakannya, tetapi mereka seperti kata Amirul
Mukminin (as): “Manis dunia ini di mata mereka dan mereka suka perhiasannya “ [21]. Mereka bertemu bangkai yang nyata terus mereka makan, dan
sama halnya pada malam buta, penglihatan pun buta [22].
Yang
Maha Tinggi berfirman:
﴿مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ
الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ
بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لا يُبْصِرُونَ﴾
{Perbandingan hal mereka samalah seperti orang yang menyalakan
api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan
cahaya mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat
melihat} [S. Al-Baqarah 2:17]
Ya
seperti golongan yang munafik mereka di dalam dada Islam, menyalakan obor
Islam dengan Nabi (sawas), setelah menerima Islam orang munafik mencari
dunia, Allah telah mencabut agama mereka dan disenarai hitamkan
✡✡✡✡✡
-------------------------------
[6]
– S. Al-Fatir: 22-25.
[7]
– S. Aali Imran 3:159.
[8]
- Pohon Jamraha sangat panas dan kekal lama dan lambbat mati.
[9]
– Basha’ir ad-Darajat: halaman 104, Bihar
al-Anuar jilid 52 halaman 124, Mikiyal sl-Makarim: 1:00 c 346.
[10]
– S. Al-Kahfi 18:18.
[11]
– S. Al-Qamar 54:10.
[12]
– Riwayat yang hampir: “dikatakan mencari air
pada waktu malam, tidak boleh dikatakan bagi mereka yang mencari di siang
hari.
[13]
- Nahj Al-Balaghah dengan ulasan Mohammed Abduh: Jilid 3:halaman 21.
[14]
– Dia (as) menunjukkan apa yang dilakukan penzalim Saddam Hussein
pemerintah Iraq (laknahu Allah dan pengikutnya), di mana beliau telah
mengotorkan Al-Quran, apabila dia dengan darah najisnya sendiri (sebagai
dakwat) menulis Al-Quran Al-Karim. Umat Islam tidak mempertahankan kesucian
Al-Quran,sebagaimana ulamak juga tidak mempertahankan kesucian Al-Quran
Al-Karim, yang Allah Taala jadikan pembimbing umat dan mewakili identiti
keIslaman mereka. Maka pemisahan tanggungjawab kerana takut kuncu-kuncu penzalim
jalan bercabang terkutuk, sama pada kedua-dua ulamak Syiah atau Sunni,
seorang pun daripada mereka tidak membantah atas kesalahan besar terhadap
Al-Quran ini, bahkan tidak mahu pula orang lain membantahnya! Tiada siapa
berdiri untuk mempertahankan Al-Quran, melainkan Syed Ahmad Al-Hassan
(as).... dan ia mengeluarkan satu kenyataan, bertarikh: 20 Jamadi Al-Awwal,
1425. H, membuat ulamak us-Suuk yang kebanyakannya berselindung di sebalik
dunia sedang menjauhi Allah dan keredhaanNya, malah sesetengah daripada
mereka juga mencadangkan pengusiran beliau (as) dalam ‘Kitab
Al-Jawab Al-Munir” bahagian 2 dalam menjawab soalan tiga
puluh bahagian al-Aka’id.
[15]
- Ibn Syahr Asyub dalam Al-Manaqib: dari Muqatil, dari Zainal Abidin (as),
dari bapanya Al-Hussein (as): “Bahawa
seorang raja perempuan Bani Israel sungguh besar hajatnya dan mahu
mengahwinkan anak perempuannya dengan raja ini dan telah menulis surat kepada
Raja Yahya bin Zakaria yang menolaknya. Dan saya tahu perempuan itu menghiasi
anak perempuannya dan dihantar kepada Raja, ia pergi di bawah kuasanya. Raja
berkata kepada perempuan itu: “Apa hajat kamu?” kata: perempuan itu, “Kepala Yahya bin Zakaria,” raja berkata: “Ya (adakah) niat dan hajat
selainnya?” perempuan itu berkata, “saya tidak mahu yang lain,” dan adalah Raja jika
ia suatu pembohongan akan diasingkan miliknya yang lebih baik antara miliknya
dan membunuh Yahya dari membunuhnya, dan kemudian dihantar kepalanya (Yahya)
dalam peti dari emas dan mengarahkan supaya ditanam, dan Allah memberi kuasa kepada
mereka peluang pertolongan, maka mereka mula melemparkan bola api dan tiada
apa yang tinggal, maka datang seorang perempuan tua dari bandar, dia berkata:
“Wahai raja, bahawa ini adalah sebuah bandar yang tidak
dibuka nabi-nabi, walau bagaimanapun, ia seperti yang tuanku buktikan.
Sehubungan itu, raja berkata: “Apa yang kamu tanya pada
saya,” dia (perempuan tua) berkata: “Dilemparkannya dengan niat jahat atas kesuciannya, maka
dipecah-belahkan dan dimasukkan dalamnya,” raja
berkata: “Atasku seorang perempuan tua,” katanya kepada perempuan tua: “Apakah hajat
kamu?” katanya: “Di bandar darah
mendidih, maka saya akan membunuhnya sehingga selesai, dia membunuh tujuh
puluh ribu termasuk perumahan, Wahai anakku dan Wahai Ali! Demi Allah tidak
tinggal (selamat) darah sehingga diutus Mahdi Allah membunuh (menumpahkan)
darah orang-orang munafik yang kafir dan yang fasik, tujuh puluh ribu )
Manaqib Al Abi Talib: Jilid 3, halaman 237.
[16]
– S. An-Nisa’ 4: 77-78.
[17]
- Bihar al-Anuar jilid 2 halaman 39, Muniah Al-Marid halaman 141,
Sunan Ad-Darimi jilid 1 halaman103, Ad-Darr Al-Munir: jilid 2
halaman 29.
[18]
– S. Furqan 25: 30.
[19]
– S. Ar-Ra’d 13:1.
[20]
– S. Al-Maidah 5:100.
[21]
- Nahj menjelaskan Mohammed Abduh jilid 1 halaman 36.
[22]
– Berkata Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib (as): (dihidupkan bangkai
yang nyata terus mereka makan, dan diistilahkan untuk cintanya, dan cinta
adalah sesuatu penglihatan di waktu malam buta dan penyakit hatinya, dia
tidak melihat dengan betul dan telinganya tidak mendengar dengan betul, dia
telah melanggar keinginan fikirannya dan dunia mematikan hatinya, dan oleh
itu berpalinglah ia dan mengabdi pada dirinya, dan bagi orang-orang yang di
tangannya ada sesuatu, di mana ia masih kekal di mana dia datang kembali dan
menerimanya ataupun tidak mahu ganjaran Allah yang diganjarkan, dan tidak
mengambil pengajaran daripada pengajarnya. ) Nahj menjelaskan Mohammed
Abduh:.Jilid 1, halaman 211.
[23
] – S. Al-Baqarah 2:17.
|
Tuesday, 9 December 2014
Muqaddimah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment