Selesaikan misteri
kisah Pohon Adam (as) selepas beribu-ribu tahun sebagai misteri!
بسم الله الرحمن الرحيم
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
اللهم صل على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Tidak ada daya dan
upaya kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung
Ya Allah, selawat
atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan
salam pengiktirafan.
وَيَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلاَ مِنْ
حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ
الظَّالِمِينَ * فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ
عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ
الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ *
وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ * فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ
فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ
عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَاهُمَا رَبُّهُمَا أَلَمْ أَنْهَكُمَا
عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَا إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمَا عَدُوٌّ
مُّبِينٌ
(Dan Allah
berfirman): "Hai Adam bertempat tinggallah kamu dan isterimu di syurga
serta makanlah olehmu berdua di mana saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu
berdua mendekati pohon ini, lalu menjadilah kamu berdua termasuk orang-orang
yang zalim".* Maka syaitan membisikkan pikiran jahat kepada keduanya untuk
menampakkan kepada keduanya apa yang tertutup dari mereka iaitu auratnya dan
syaitan berkata: "Tuhan kamu tidak melarangmu dan mendekati pohon ini,
melainkan supaya kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi
orang-orang yang kekal (dalam surga)". * Dan dia (syaitan) bersumpah
kepada keduanya. "Sesungguhnya saya adalah termasuk orang yang memberi
nasehat kepada kamu berdua", * Maka syaitan memujuk keduanya (untuk
memakan buah itu) dengan tipu daya. Tatkala keduanya telah merasai buah kayu
itu, nampaklah bagi keduanya aurat-auratnya, dan mulailah keduanya menutupinya
dengan daun-daun syurga. Kemudian Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah
Aku telah melarang kamu berdua dari pohon kayu itu dan Aku katakan kepadamu:
"Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu berdua?" [Al-A3raaf
7:19-22]
وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ
مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا
مِنَ الظَّالِمِينَ * فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا
كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي
الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ * فَتَلَقَّى آدَمُ مِن رَّبِّهِ
كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ * قُلْنَا
اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعًا فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ
هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ * وَالَّذِينَ كَفَرُواْ
وَكَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
Dan Kami
berfirman: "Hai Adam, diamilah oleh kamu dan isterimu syurga ini, dan
makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik di mana saja yang kamu sukai,
dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu termasuk orang-orang
yang zalim. * Lalu keduanya digelincirkan oleh syaitan dari syurga itu dan
dikeluarkan dari keadaan semula dan Kami berfirman: "Turunlah kamu!
sebagian kamu menjadi musuh bagi yang lain, dan bagi kamu ada tempat kediaman
di bumi, dan kesenangan hidup sampai waktu yang ditentukan". * Kemudian
Adam menerima beberapa kalimat dari Tuhannya, maka Allah menerima taubatnya.
Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. * Kami berfirman:
"Turunlah kamu semuanya dari syurga itu! Kemudian jika datang petunjuk-Ku
kepadamu, maka barang siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada
kekhawatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati". * Adapun
orang-orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itu penghuni
neraka; mereka kekal di dalamnya. [Al-Baqarah 2:35-39]
Akhir sekali, penyelesaian
di sebalik kisah pohon teka-teki Adam (as) selepas beribu-ribu tahun menjadi misteri!
Yang hairannya semua orang, tanpa pengecualian!
Kisah pohon Nabi
Allah Adam (as) tidak terhad kepada hanya orang Islam, tetapi disebut sejak
Perjanjian Lama (Taurat) lagi, dan dipercayai oleh semua, orang-orang Yahudi,
Kristian dan Muslim.
Cerita ini
membingungkan semua orang; yang membawa kepada beberapa kepercayaan bahawa ianya
hanya mitos dan khayalan manusia semata-mata tidak mempunyai apa-apa campur
tangan ilahi Rabbani (ketuhanan), dan agama ilahi hanya memikirkan kodifikasi (susunan
catatan) apa yang telah ada sejak awal pemulihan tamadun manusia.
Jadi apakah sebenarnya
pokok ini?
Apa yang
membezakannya? Apakah buahnya?
Dan mengapa ia diharamkan
kepada Adam (as), yang merupakan salah seorang dari nabi Allah dan Saidatina Hawa
yang suci (as) menghampirinya dan makan buahnya?!
Mengapa mereka makan
sehingga terbuka aurat mereka?!
Di manakah syurga
ini?
Dan bagaimana Iblis
mampu membisikan kepada Adam dan Hawa (as), yang boleh mengusir mereka berdua?!
Dan yang paling
penting dari semua itu, adalah apa yang dikehendaki oleh Allah SWT yang disebut
dalam kitabNya yang mulia dan mengingatkan kita dengannya dan dan
pengulangannya yang hampir secara berterusan?!?!
Dalam erti kata
lain, apakah hikmah dari kisah yang menakjubkan ini?
Soalan yang membingungkan
..
Ya hampir mustahil
untuk dijawab;
Tetapi tidaklah sukar
bagi mereka (as) atas Kesaksamaan Quran dan menterjemahkannya, oleh Ahl Bait
Nabi (S) ‘Itrah dan Khalifah baginda, dan perkara penting (berat) yang kedua
bagi agama Ilahi dan petunjuk Allah SWT
بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا
الْعِلْمَ ۚ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ
Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada
orang-orang yang diberi ilmu. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami
kecuali orang-orang yang zalim. [Al-Ankabut 29:49]
Ia adalah lampu
yang menerangi kegelapan, dan pelita yang bercahaya Al-Mahdi anak Fatimah
(as) dan Yamani Aali (keluarga) Muhammad (as), iaitu Imam Ahmad Al-Hassan
(as),
Dia telah
menyelesaikan simbol-simbol (lambang atau kod) dan maknanya tanpa melihat
jurang dan tidak tinggal soalan-soalan saudara melainkan dijawabnya. Selawat (sanjungan)
Allah atasnya dan bapa-bapanya yang disucikan (as).
Kami tinggalkan saudara dengan kalimat-kalimat Nur (Pencerahan) Ahmad Al-Hassan (as):
Soalan 3 - Dari
Kitab Mutasyabihat - Adam dan Pohon Terlarang
Soalan 3:
A) Adalah
diketahui bahawa Iblis telah diharamkan dari syurga kerana keengganannya sujud
kepada Adam (as). Jadi bagaimana dia dapat masuk ke Syurga, dan berbisik kepada
Adam, dan membuat Adam makan dari pohon yang dilarang? Kata-kata iblis kepada
Adam menunjukkan bahawa dia ada bersama dengan Adam di syurga, kerana dia
menunjukkan pokok dengan menggunakan ganti nama "ini," Suara hati
pembicara yang menunjukkan berkata-kata secara langsung kepada pembicara yang
ada (hadir).?!
B ) Apakah pokok
yang Adam (as) makan?
C) Adakah aurat
Adam dan Hawa itu kelihatan tanpa pakaian dan setelah apabila mereka memakan
(buah) dari pohon itu yang menjadikan mereka sedar aurat mereka lalu mereka
menutupinya dengan daun Syurga? Dan apakah daun yang mereka gunakan untuk
menutupinya?
Untuk menjawab
soalan-soalan ini beberapa pengenalan diperlukan iaitu:
Jika Adam (as)
diciptakan daripada tanah, maknanya dari muka bumi ini. Walau bagaimanapun
beliau tidak tinggal hanya di bumi ini, malahan dia naik sehingga ke langit
rendah (Al-Sama’ Al-Dunya) iaitu dia naik ke langit pertama atau di pintu
Langit Kedua di Syurga Kerajaan (Al-Jannah Al-Malakutiyah) atau seperti yang
dinyatakan dalam riwayat Ahlul Bayt (as),
"Dia
diletakkan di Pintu Syurga (iaitu Syurga Kerajaan) dibawa malaikat. "
[38]
Dan kenaikan tanah
Adam ini memerlukan tanah beliau disinar oleh cahaya Tuhan dan yang akan
menyenangkannya. Oleh itu, apabila Allah meniupkan roh pada Adam buat kali
pertama tubuhnya merasa senang, menikmati Syurga Kebendaan Jasmani, dan tidak
ada kegelapan di syurga ini yang memerlukan pelepasan kekotoran dari tubuh Adam
(as).
Bagi roh Adam
(as), ia telah menikmati Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah Al-Malakutiyah), [39] atau
Syurga-syurga Kerajaan Langit, kerana ia banyak:
﴿جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ﴾
{Syurga-syurga, yang mengalir sungai-sungai di bawah} [40]
Dan Syurga Jasmani
dan Kerajaan Syurga adalah dua yang disebut dalam Surah Al- Rahman :
﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ ... ذَوَاتَا
أَفْنَانٍ﴾
{Tetapi orang yang takut
Kedudukan Tuhannya hendaklah disediakan baginya dua syurga... yang berjenis-jenis
(pohon dan buah-buahan)} [41]
dan ia juga,
﴿وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ... مُدْهَامَّتَانِ﴾
{Dan selain dari dua
Syurga itu, dua Syurga lagi ... kedua-dua hijau gelap (subur tanamannya)} [42]
.
Dan kenaikan ini
merupakan kenaikan tajalli (perwujudan) kezahiran dan bukan kenaikan kasar
(tempat - lokasi). [43]
Oleh itu Adam
bukanlah tidak wujud di bumi jasmani (jisim-jisim) yang kita hidup di dalamnya,
sebaliknya dia wujud di dalamnya , dan jika dia tidak wujud di dalamnya [bumi
fizikal], dia telah mati.
Oleh itu , Adam
(as) hidup di dunia ini dengan badan yang menyenangkan (Jisim Lathif – jisim
halus) pada mulanya, tetapi dia kemudian kembali ke bumi yang padat setelah
sebelumnye dia dinaikkan apabila dia mengingkari Tuhannya SWT.
B) Pokok yang Adam
(as) makan darinya adalah gandum, epal, kurma, buah tin, dsb.dan ia adalah
Pohon Pengetahuan Aali (Keluarga) Muhammad (as). [44]
Oleh itu, buah-buahan
ini di alam-alam yang lebih tinggi yang melambangkan (ilmu) Pengetahuan. Dan
pokok yang mulia ini yang disebutkan dalam al-Quran yang membawa Pengetahuan
tertentu untuk Muhammad (S) dan (Aali) keluarga Muhammad (as).
C) Allah swt berfirman,
﴿وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْر﴾
{dan pakaian taqwa
itulah yang sebaik-baiknya}[45]
.
Pakaian yang telah
tertanggal dari Adam dan Hawa adalah Pakaian Taqwa. Jadi, dalam
alam-alam yang lebih tinggi yang mereka gunakan untuk kehidupan di
dalamnya, aurat dilindungi dengan taqwa. Ini adalah kerana ketakwaan menjadi
pakaian yang meliputi tubuh manusia di alam-alamnya).
Oleh itu, apabila
Adam (as) dan Hawa (as) menderhaka dengan memakan dari pokok yang
diberkati - Pohon Pengetahuan Aali Muhammad (as) yang menjadi sumpahan
bagi sesiapa yang makan darinya tanpa izin Allah SWT - mereka kehilangan pakaian
takwa dan aurat kedua mereka menjadi jelas.
Bagi daun
syurga yang melindungi diri mereka, adalah agama mereka, di mana
daun hijau di dalam alam-alam yang lebih tinggi mewakili agama. Dan daun-daun
yang Adam (as) dan Hawa (as) gunakan sebagai penutup adalah dengan beristighfar
dan meminta ampun kepada Allah dengan hak Ahl Al Kisa’ (as).
(Ahli di bawah Jubah Rasulullah iaitu ahli Bait) itu, yang nama-namanya telah
dibaca oleh Adam (as) seperti yang ditulis di tiang Arasy.[46]
A) Syurga
yang telah diharamkan pada Iblis (laknahu Allah) adalah Syurga Kerajaan
Langit (Al Jannah Al Malakutiyah) dan juga Syurga Kerajaan Dunia (Al-Jannah
Al-Mulkiyah (Al-Duniwiyah)), namun Adam (as) wujud di seluruh Alam-alam
Kerajaan Duniawi (Al-‘Awalam Al-Malakiyah). Oleh itu, bisikan Iblis (laknahu
Allah) adalah ke arah Adam ketika hadir di alam-alam duniawi yang di bawah
Syurga Kerajaan Langit Dunia ini. .[47]
Dengan menunjuk ke
arah pokok itu seolah-olah ia Iblis (laknahu Allah) ada, ia adalah buah-buahan
bagi pohon-pohon yang ada di bumi ini tetapi hanya penampilan dan tajalli bagi
Pengetahuan Aali (Keluarga) Muhammad (as) sahaja. Ia adalah seperti
epal, gandum dan buah tin, dan lain-lain adalah berkat Ilmu Aali Muhammad
(as). Seperti yang dinyatakan dalam wirid pada doa, "Dengan mereka kamu
diberi rezeki." dalam riwayat dari mereka (as) .[48]
Ahmad Al-Hassan
Soalan: Saya tidak faham hakikat bahawa pohom Adam (as) dan bagaimana seorang
mukallaf diperintahkan untuk mengambil ilmu Aali Muhammad (as) tidak dibolehkan baginya mengambilnya
tanpa kebenaran
Dr.Taufiq Maghribi
Jawapannya:
بسم
الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
الحمد لله رب العالمين، وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Dengan nama Allah,
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani,
Segala puji
tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Dan selawat Allah atas Muhammad dan
keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktirafan
Seorang mukmin diperintahkan untuk mengambil ilmu Aali Muhammad (as) dengan perantaraan mana-mana Aali Muhammad (as). Oleh itu manusia diperintahkan mempelajari
makrifah dengan jalan (cara) Muhammad dan Aali Muhammad (as) dan mereka tidak boleh mengatasi perantaraan ini melainkan
sehingga kalau ilmu ini disediakan dalam jangkauan tangan mereka tanpa perantaraan
yang akan berfungsi sebagai tulisan
lambang (thalasim). Manusia tidak dapat menyelesaikan atau melihat (mengetahui) keadaannya,
dan kemudiannya ia tidak akan memberi nilai faedah sebenar kepada mereka. Maka
apabila mereka berurusan tanpa mempertimbangkannya, namun berani dan mengulurkan tangan mereka kepadanya
maka mereka akan jadi gila, berdosa dan rosak tanpa makrifah kerana mereka
asalnya tidak mengenalnya tanpa perantaraan. Jika mereka berani mendakwa memiliki
ilmu ini yang mereka tidak mengetahuinya maka dengan cara ini, dakwaan mereka adalah
batil, mendakwa sesuatu yang bukan untuk mereka dan mereka adalah imam-imam
yang sesat, penzalim yang dengki kepada Muhammad dan Aali Muhammad (as),
Bagi apa yang berlaku pada Adam dia pada martabat pertama iaitu dia
menghulurkan tangannya kepada ilmu yang dilarang dari menghulurkan tangannya
kepadanya dan dia berada pada maqam (kedudukan) yang dia tidak layak untuk
mengenalinya yang hanya akan membawa kerugian (kerosakan), tetapi Adam (as)
tidak mendakwa mempunyai mana-mana maqam Muhammad dan Aali Muhammad (as), yang
dengan ini menggambarkan iri hati (hasad) adalah rasa yang membawa jalan iri
hati dan jejak langkah pertamanya iaitu berani mendekati pokok itu tidaklah bermakna
bahawa dia ingin pergi ke maqam Aali Muhammad (as), sebahagian dari mereka (as) jika
dia (as) mencapainya.
Jadi apa yang berlaku pada Adam (as) adalah ujian baginya (as) di mana ujian
itu yang mewakili adanya ilmu ini yang boleh dicapai dengan tangan Adam (as). Pada
masa yang sama yang diperintahkan Allah supaya jangan menghulurkan tangannya
kepadanya dan ini tidak masuk akal, tetapi kerana Adam asalnya, dia tidak boleh
mendapat manfaat daripada ilmu ini kerana ilmu pada maqam yang lebih tinggi
daripadanya, dan dia (as) tidak berupaya melihatnya melainkan melalui perantaraan,
iaitu Muhammad dan Aali Muhammad (as).
.
Diriwayatkan dari mereka, (alaihimu s-salam)
Dipetik dari Kitab
Ma3ani Al-Akhbar (..... Ahmad bin Al-Haitsam dari Ibn Zakariya Al-Qathan dari
Ibn Habib dari Ibn Buhilul dari bapanya Muhammad bin Sanan dari Al-Mufadhdhal berkata
Abu Abdullah (as) berkata: Allah TWT (Tabaraka Wa Taala) mencipta ruh-ruh sebelum
jasad-jasad dua ribu tahun maka ditinggikan dan dimuliakan ruh-ruh Muhammad,
Ali, Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein dan Imam-imam selepas mereka (sholawatu
Allah alaihim).
Maka diperlihatkan
kepada langit-langit dan bumi serta gunung-ganang maka
diliputi cahaya mereka, Allah TWT berfirman kepada langit-langit dan bumi serta
gunung-gunung, mereka ini kekasih-kekasihKu, auliakKu, hujah-hujah Ku atas
penciptaanKu dan Imam-imam dengan
kuasaKu atas penciptaan yang Kucipta adalah lebih dikasihi oleh mereka dan bagi
sesiapa yang berwaliykan mereka Aku telah ciptakan syurgaKu dan bagi yang menentang
mereka dan memusuhi mereka Aku telah ciptakan nerakaKu, bagi yang mendakwa kedudukannya
dari Ku dan menggantikan dari keagunganKu akan Ku azab dengan azab yang tidak
pernah Ku azab di seluruh alam dan menjadikan dia orang-orang musyrik dan ditempatkan
di bahagian paling bawah dan gelap di nerakaKu..
Bagi sesiapa yang
mengakui wilayah mereka aan tidak mendakwa kedudukan mereka di sisiKu
dan tempat mereka dari keagunganKu, Aku jadikan dia bersama mereka di taman-taman syurga-syurgaKu. Dan
sekiranya mereka mahukan sesuatu dariKu di dalamnya mereka mencari kemuliaanKu
dan Aku halalkan mereka PembantuKu dan memberi syafaat pada mereka yang berdosa
dari hamba-hambaKu dan beriman denganKu. Wilayah mereka adalah amanah pada penciptaanKu,
maka sesiapa di antara kamu yang memikul bebanannya dan dia menyeru dirinya
sendiri tanpa limpahanKu, Pada hal,
langit dan bumi dan gunung-gunung enggan memikulnya dan dan mereka khuatir dari mendakwa kedudukannya dan
mereka yang ingin keagungan Tuhannya,
Ketika Allah AWJ menempatkan Adam
dan isterinya di Syurga berfirman kepada kedua-dua mereka:
dan makanlah makanan-makanannya yang banyak lagi baik
dimana saja yang kamu sukai, dan janganlah kamu dekati pohon ini, yang
menyebabkan kamu termasuk orang-orang yang zalim.
Maka terpandang kepada kedudukan Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein
dan Imam-imam selepas mereka. Maka didapatinya ahli syurga
memuliakannya. Mereka berdua berkata: Ya Tuhan kami, untuk siapakah kedudukan
ini, maka Allah Jalla Jalalah berfirman: Angkatlah kepala kamu berdua pada
tiang 3arasyKu. Meka keduanya mengangkat kepala mereka)
Mereka dapati nama Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein dan
imam-imam (sholawatu Allah alaihim). tertulis
pada cahaya di tiang (kaki) 3arasy dari cahaya Al-Jabbar Jalla Jalalah. Mereka
berdua berkata, Ya Tuhan kami, siapakah yang dimuliakan dengan kedudukan ini
pada Mu, bagaimana kasih mereka pada Mu dan apa kemuliaan mereka di sisi Mu,
Allah Jalla Jalalah berfirman ,Kalau bukan kerana mereka kamu berdua tidak akan
Ku ciptakan, Mereka adalah Khazanah (Perbendaharaan) Ilmu Ku dan Pemegang
AmanahKu atas RahsiaKu. Aku
peringatkan kamu berdua jangan memandang mereka dengan pandangan iri hati
(hasad) dan inginkan kedudukan mereka di sisiKu dan tempat mereka dari
kemuliaan Ku. Maka jika jadi seperti itu kamu menentang Ku dan berdosa padaKu, Maka
kamu nanti menjadi dari orang-orang yang zalim. Keduanya berkata: Ya Tuhan kami:
Siapakah orang-orang yang zalim?
Dia SWT berfirman: Yang mendakwa pada kedudukan mereka tanpa hak.
Keduanya berkata Ya Tuhan kami tunjukkanlah
kepada kami kedudukan-kedudukan mereka yang zalim di dalam neraka Mu sehingga kami
dapat melihat seperti yang kami lihat kedudukan mereka dalam syurgaMu,
diperintahkan Allah SWT pada neraka supaya mengetengahkan semua penghuninya dari
warna-warna hukuman dan azab dan Allah AWJ berfirman, dan sebahagian besar
tempat orang-orang yang zalim mereka mendakwa pada kedudukan tersebut,mereka di
bahagian paling bawah dan gelap, Setiap
kali mereka hendak keluar daripadanya, mereka dikembalikan ke dalamnya, setiap kali kulit mereka masak akan diganti dengan yang lain untuk
merasakan azabnya. Wahai Adam dan Hawa jangan memandang cahaya-cahayaKu dan hujah-hujahKu dengan pandangan
iri hati (hasad). Maka kamu berdua merendahkan PembantuKu dan kamu berdua membenarkan
penghinaan atasKu.
﴿فَوَسْوَسَ لَهُمَا
الشَّيْطَانُ لِيُبْدِيَ لَهُمَا مَا وُورِيَ عَنْهُمَا مِن سَوْآتِهِمَا وَقَالَ
مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَـٰذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا
مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ * وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ
النَّاصِحِينَ * فَدَلَّاهُمَا بِغُرُورٍ...﴾
Maka syaitan membisikkan pikiran jahat kepada keduanya
untuk menampakkan kepada keduanya apa yang tertutup dari mereka yaitu auratnya
dan syaitan berkata: "Tuhan kamu tidak melarangmu dan mendekati pohon ini,
melainkan supaya kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi
orang-orang yang kekal (dalam surga)" * Dan dia (syaitan) bersumpah kepada
keduanya. "Sesungguhnya saya adalah termasuk orang yang memberi nasehat
kepada kamu berdua", * maka syaitan membujuk keduanya (untuk memakan buah
itu) dengan tipu daya. [Al-A3raaf
7:20-22]
Dan membawa mereka kepada inginkan kedudukan tersebut. Disebabkan mereka memandang
dengan
pandangan iri hati (hasad). Maka keduanya mengambil dan memakan dari buah pohon
gandum. Maka kembali di suatu tempat makan barli. Gandum asal yang tidak boleh
di makan, dan barli asal yang keseluruhannya, yang mengembalikan ke suatu
tempat yang tidak boleh di makan. apabila keduanya makan dari pohon dan terangkatlah
perhiasan pakaian dari kedua tubuh mereka dan tinggal telanjang
dan mulailah keduanya menutupinya dengan daun-daun syurga.
Kemudian Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu
berdua dari pohon kayu itu dan Aku katakan kepadamu: "Sesungguhnya syaitan
itu adalah musuh yang nyata bagi kamu berdua?"* Keduanya berkata: "Ya
Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak
mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, niscaya pastilah kami termasuk
orang-orang yang merugi.
Dia SWT berfirman< kamu merendahkan PembantuKu, maka kamu tidak boleh berjiran denganKu dalam SyurgaKu
disebabkan kamu berdosa padaKu. Maka ditugaskan untuk menyelamatkan diri kamu berdua dalam mencari kehidupan.Maka apabila Allah AWJ
mahu menerima taubat mereka datanglah Jibril, berkata kepada mereka, Bahawa kamu berdua telah menzalimi diri kamu sendiri kerana ingin
kedudukan yang lebih utama dari kamu berdua. Maka balasan kamu berdua telah diputuskan
dan kamu berdua disingkirkan daripada berjiran dengan Allah AWJ turun ke muka bumiNya
kerana tidak mengambil kira peringatan dari Tuhan kamu terhadap hak nama-nama yang
telah kaulihat di tiang (kaki) 3arasy itu sehingga diterima taubat kamu berdua,
mereka berdua berkata,
اللهم
إنا نسألك بحق الأكرمين عليك محمد و علي و فاطمة و الحسن و الحسين و الأئمة إلا
تبت علينا و رحمتنا
Ya Allah, kami bermohon kepadaMu dengan hak orang-orang
yang Engkau muliakan, Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein dan
imam-imam, terimalah
taubat kami dan rahmatlah kami.
Maka Allah menerima taubat mereka berdua. Sesungguhnya Allah Maha
Penerima taubat lagi Maha Penyayang,. maka tidak diturunkan nabi-nabi Allah selepas
itu melainkan memelihara amanah ini dan memberitahu aushiak mereka, dan dan
imam-imam (pemimpin) mereka yang ikhlas, mereka enggan memikulnya kerana mereka khawatir akan mengkhianati
tuntutannya dan dan dipikullah amanat itu oleh manusia. yang telah mengenali asal
semua kezaliman itu hingga hari kiamat dan itulah firman Allah AWJ:
﴿إِنَّا
عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ
أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا
جَهُولًا﴾
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan
gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka
khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia.
Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh,)) [Al-Ahzab 33:72] [Bihar
Al-Anwar Jilid 11:halaman 173-174].
Ahmad Al-Hassan
Rabi3 Al-Tsani 1434 H.
Soalan 88- Dari Kitab
Mutasyabihat - Bisikan
Iblis kepada Adam
Soalan 88: Bagaimana
Iblis memasuki syurga di antara lingkungan kehidupan untuk membisikan kepada
Adam (as) seperti yang diriwayatkan dari Imam ‘Askari (as): (Adalah Iblis di
antara lingkungan kehidupan dengan membisikan kepada Adam telah memasuki
syurga...) [161]?
Jawapannya: Kehidupan adalah kehidupan di dunia ini, Iblis (la3nahu
Allah) telah membisikan kepada Adam arah kehidupan di dunia. Kehidupan
sebagaimana kehidupan di dunia ini, jika kamu mengikuti kehidupan sama ada
dengan kamu memegangnya (terperangkap) maka ia akan menyakiti kamu, dan jika
mengikutinya sehingga kamu pergi terlalu jauh ke padang pasir di mana tiada
air, tiada padang rumput. Air: adalah ilmu, dan padang rumput: adalah agama.
Iblis (la3nahu Allah) membisikan kepada Adam di satu arah kehidupan ini seperti
yang telah dijawab dalam soalan sebelum ini, lihat [162].
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
-----------------------------------------------
[38]. Kisah-kisah para Nabi oleh Sayed
Nimatullah halaman Al- Jazairy 55.
[39]. Ini tidak menghairankan keran badan
Ali bin Abi Talib (as) hampir dengan orang ramai dan di dunia jasmani ini,
manakala rohnya di Kerajaan Syurga dan ini adalah jelas dari ucapannya sebelum
syahidnya (as): "Sesungguhnya, aku hampir dengan kamu dalam badanku selama
beberapa hari , dan selepas kematianku, kamu akan ada badan yang mati, kaku
tidak bergerak, dan diam tidak berkata-kata. " Nahjul Balaghah :. Jilid.
2, muka surat 34.
[40]. Al-Quran Al-Baqarah 2:25
[42]. Al-Quran 55: 46,48
[43].. Al-Quran 55: 62,64
[44].. Kenaikan jasmani (fizikal) merupakan
pergerakan benda dari tempat selepas kewujudannya di dalamnya. Dan manifestasi
adalah kemunculan kebenaran sementara cerminan kebenaran itu tidak berubah
dalam cerminannya dan ia tetap sama dan ia muncul sebagai asalnya. Ini
seterusnya akan dijelaskan kemudian pada Jawapan 4. Imam Al-Hassan Al-Askari
(as) berkata dalam tafsirannya terhadap {Dan janganlah kamu hampiri pokok ini},
"Ia adalah Pohon Ilmu dan ia adalah dikhususkan kepada Muhammad dan
keturunannya dan tiada kepada yang lain. Dengan perintah Allah, tiada siapa
yang boleh mengambil daripadanya kecuali mereka (as). Sesungguhnya, dari
[pokok] inilah apa yang Nabi saw, Ali, Fatima, Al-Hassan dan Al Hussein (as)
makan (selepas mereka beri makan orang-orang miskin, anak-anak yatim, dan para
banduan) sehingga mereka tidak lagi merasakan kelaparan, dahaga, lemah atau
keletihan. Dan ia adalah sejenis pokok yang berbeza dari semua pokok-pokok lain
di syurga. Setiap pokok di syurga telah mengeluarkan sejenis buah-buahan,
manakala pokok ini dan kumpulannya yang menghasilkan anggur, zaitun, kurma, dan
semua jenis buah-buahan ... " BiharAl -Anwar : Vol. 11, halaman 189.
[45]. Al Quran, Al A’raf 7:26.
[46]. Mufaddal bin Omar berkata, Abu
Abdullah (as) berkata, "... Oleh itu, apabila Allah swt menjadikan Adam
dan isterinya tinggal di Syurga, Allah swt berkata kepada mereka , {dan makan
dengan sesuka hati dari makanan di mana-mana kamu mahu dan jangan dekati pokok
ini }, bermakna pokok gandum, {nanti kamu akan menjadi orang yang zalim}. Jadi
mereka [Adam dan Hawa] melihat pangkat Muhammad, Ali, Fatima, Al-Hassan,
Al-Hussein dan para Imam selepas mereka (as) dan mereka dapati ia adalah
pangkat yang paling mulia di syurga, lalu mereka berkata , “Wahai Tuhan,
pangkat siapa ini?” maka Allah swt berfirman, "Angkat kepala kamu ke
arah tiang Arasy, 'maka mereka mengangkat kepala mereka dan mendapati nama-nama
Muhammad, Ali, Fatima, Al-Hassan, Al-Hussein dan para Imam (as) tertulis di
tiang Arasy dengan cahaya Allah swt ... Jadi apabila Allah swt menerima taubat
mereka , Jibril (as) datang kepada mereka dan dia berkata kepada mereka, '”Kamu
berdua telah menganiaya diri kamu sendiri dengan menginginkan pangkat mereka
yang lebih disukai melebihi kamu, maka hukumannya adalah kamu turun [ke bawah]
dari mendekatkan diri kepada Allah swt ke bumi-Nya. Jadi mintalah kepada Tuhan
kamu, dengan hak nama-nama tersebut [dengan nama-nama] yang kamu telah lihat di
tiang Arasy, supaya diterima taubat kamu.” Jadi mereka berdua (as) berkata, “Ya
Allah, kami bermohon kepadaMu dengan hak mereka yang kamu kasihi, [iaitu]
Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan, Al-Hussein dan para Imam (as), terimalah
taubat kami kepadaMU dan berilah kami rahmatMu.” Lalu Allah swt menerima taubat
mereka . Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima Taubat, lagi Maha Penyayang ...
"
Maani Al- Akhbar , oleh Sheikh Al- Sadooq :
halaman 108 , Hadith 1.
[47]. Di sini, Sayyed Ahmad Al-Hasan (as)
membezakan dengan jelas antara alam duniawi dan alam Syurga (Langit), atau
Kerajaan-kerajaan Syurga . Oleh itu Iblis, yang dihalang dari pintu Syurga
(Langit), berbisik kepada Adam (as) di alam dunia, bukan di dalam Syurga
(Langit) yang paling rendah, atau disebut Langit Pertama.
[48]. Sebahagian dari Doa Imam Al-Baqir
(as) adalah yang diriwayatkan oleh Al- Kulainy dalam buku Al- Kafi : Vol. 2,
muka surat 244 dan Abu Abdullah (as) berkata, "Allah telah mencipta kita
dalam bentuk yang terbaik dan Dia menjadikan kita mata-Nya pada hamba-hambaNya,
lidah FirmanNya pada makhluk ciptaan-Nya, tangan Pengasih dan Penyayang -Nya
pada hamba-hambaNya, Wajah -Nya yang dengannya Dia dipandang, pintu-Nya yang
memberi petunjuk kepada-Nya, perbendaharan-Nya di langit dan bumi-Nya. Ia adalah
melalui kami [Ahlul Bayt] bahawa pokok-pokok berbuah, buah-buahan yang masak
ranum, dan sungai-sungai mengalir. Melalui kamilah hujan turun dari langit dan
rumput-rumput tumbuh. Allah disembah melalui penyembahan kami. Dan jika ia
bukan kerana kami, Allah tidak akan disembah "Al- Kafi :. Vol. 1, halaman
144.
[161] –
Bihar AL-Anwar: Jilid 11 halaman 190.
[162] -
Lihat: Mutasyabihat bahagian pertama / soalan ketiga dan jawapannya.
Sumber: حل لغز قصة شجرة آدم (ع) بعد آلاف السنين من الغموض!
Bersambung ke Misteri Permulaan Adam Turun Ke Bumi
Sumber: حل لغز قصة شجرة آدم (ع) بعد آلاف السنين من الغموض!
Bersambung ke Misteri Permulaan Adam Turun Ke Bumi
No comments:
Post a Comment