Friday 27 February 2015

Soalan 15: Versi Bahasa Melayu

Versi Bahasa Melayu

Dipetik dari Kitab (Al-Jawab Al-Munir Jilid I) Pencerahan (Jawapan soalan melalui Internet)

Soalan 15: Anda orang-orang Syiah mengatakan bahawa terdapat hanya empat orang wakil bagi Al Imam Al Mahdi dan tidak ada wakil selepas itu, jadi apa bukti yang logik dan bukti yang ada dari Kitab-kitab Suci (al-Quran, Taurat, dan Injil) yang anda adalah wakil yang kelima?

Rita George, Wanita Keristian
25/ Rabi3 Al-Awwal/1426 H

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang, dan segala puji-pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Di dalam Taurat, Kitab 2 Raja-raja, Bab Kedua: 2:1-18 (Elia naik ke Langit)

Ia berlaku apabila Yahweh akan mengambil Elia oleh badai ke Langit...... (8) Lalu Elia mengambil jubahnya, digulungnya, dipukulkannya ke atas air itu, maka terbagilah air itu ke sebelah sini dan ke sebelah sana, sehingga menyeberanglah keduanya dengan berjalan di tanah yang kering. (9) Dan sesudah mereka sampai di seberang, berkatalah Elia kepada Elisa: "Mintalah apa yang hendak kulakukan kepadamu, sebelum aku terangkat dari padamu." Jawab Elisa: "Biarlah kiranya aku mendapat dua bagian dari rohmu." (10) Berkatalah Elia: "Yang kauminta itu adalah sukar. Tetapi jika engkau dapat melihat aku terangkat dari padamu, akan terjadilah kepadamu seperti yang demikian, dan jika tidak, tidak akan terjadi."
(11) Sedang mereka berjalan terus sambil berkata-kata, tiba-tiba datanglah kereta berapi dengan kuda berapi memisahkan keduanya, lalu naiklah Elia ke Langit dalam angin badai. (12) Ketika Elisa melihat itu, maka berteriaklah ia: "Bapaku, bapaku! Kereta Israel dan orang-orangnya yang berkuda!" Kemudian tidak dilihatnya lagi...

Ini adalah perkara nabi dan Rasul Allah, Elia (as​​), dan ia diangkatkan dan tidak mati sehingga sekarang dan dia melakukan banyak kerja kerana Allah SWT di bumi-Nya, tetapi orang-orang di bumi tidak melihatnya; kerana mereka dibutakan walaupun mata mereka terbuka, dan Khidhir (as) juga diangkatkan dan melakukan kerja-kerja di muka bumi dengan izin Allah SWT, dan Isa (as) juga diangkatkan dan melakukan kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT, juga Al-Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al Hassan (as) diangkatkan dan melakukan kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT.

Dan pada permulaan ketika Nabi Isa (as) diangkat, dia menghantar wazir dan utusannya untuk mengesahkan kebenaran bahawa dia dibawa dari Allah SWT dan untuk menyebarkan agama Allah di bumi-Nya, seperti: Simon Peter dan John Ahli Teologi itu.

Selain itu, mesej daripada Isa (as) dihentikan dan ini tidak bermakna bahawa ia dihentikan untuk kebaikan, kerana tidak ada bukti logik juga bukti dari Kitab-kitab Suci yang menyokongnya, dan sebaliknya, bahawa Isa (as) akan mengutus wakilnya apabila tiba masanya untuk dia kembali dan apabila Kebangkitan (Kiamat) Kecil semakin hampir, dan saya akan memberikan bukti kemudiannya, Insya Allah.

Bagi Al Imam Al Mahdi (as), dia telah mengutus empat wakil dalam Keghaiban Kecil yang berlangsung selama lebih kurang tujuh puluh tahun, dengan tidak ada lagi wakil yang dihantar olehnya selepas itu, juga ini tidak bermakna bahawa ia dihentikan demi kebaikan, bahkan sebaliknya, bahawa dia akan mengutus utusannya apabila tiba masanya untuk dia kembali dan apabila Kebangkitan (Kiamat) Kecil semakin hampir, dan saya akan memberi bukti kemudiannya, Insya Allah.

Dan sekarang sebelum kita mengkaji bukti perkara itu bahawa mereka mengutus seorang utusan yang mewakili mereka, kita kaji perkara ini pada empat orang ini (as), Khidhir dan Elia dan Isa dan Muhammad ibn Al Hassan Al Mahdi (3alaihimu Al-Salam), adakah ianya seorang atau ramai?

Pada hakikatnya, perkara mereka adalah satu, dan mereka bersatu dan mereka tidak ramai dan tidak ada perbezaan di antara mereka, kerana Tuhan mereka adalah satu dan agama mereka adalah satu; iaitu penyerahan kepada Allah SWT. Mereka semua menyeru kepada Allah dan beramal dengan perintah-Nya, kebenaran yang mereka serukan adalah satu dan matlamat mereka adalah satu; yang merupakan Kiamat Kecil, dan tujuan mereka adalah satu; iaitu untuk menyebarkan keadilan dan tauhid dan menyembah Allah di muka bumi ini dengan cara yang dikehendaki Allah SWT, kerana mereka adalah satu dan tidak ada perbezaan di antara mereka, dan mereka meminta untuk satu tujuan dan satu matlamat, dan Tuhan (Ilah) dan Tuhan (Rab) mereka adalah satu, oleh itu rasul (utusan -wakil) daripada mereka semua mesti hanya seorang, dan dia juga mestilah seorang Rasul dari Allah, kerana mereka semua beramal dengan perintah-Nya, dan kerana sesiapa yang mewakili mereka adalah mewakili Allah, dan sesiapa yang menjayakan mereka di bumi menggantikan Allah SWT, kerana mereka adalah Khalifah Allah di muka bumiNya.

Dan sekarang mari kita menyebut sebahagian bukti bahawa mereka (as) mengutus utusan apabila tiba masanya untuk Kiamat Kecil dan Negara Keadilan Ilahi, dan hanya beberapa bukti adalah mencukupi kerana keadaan yang terhad yang menghalang kita memberi secara terperinci.

Pertama: dalam al-Quran dan hadis Nabi Muhammad (S), dan perkataan para Imam (as).

1) Dalam al-Quran:

a) Allah SWT berfirman:

﴿فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ * يَغْشَى النَّاسَ هذا عَذابٌ أَلِيمٌ * رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ * أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى وَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ * ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ * إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلاً إِنَّكُمْ عائِدُونَ * يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ﴾

Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata, * yang meliputi manusia. Inilah azab yang pedih. * (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, lenyapkanlah dari kami azab itu. Sesungguhnya kami akan beriman".* Bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang memberi penjelasan, * kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang menerima ajaran (dari orang lain) lagi pula seorang yang gila". * Sesungguhnya (kalau) Kami akan melenyapkan siksaan itu agak sedikit sesungguhnya kamu akan kembali (ingkar). * (Ingatlah) hari (ketika) Kami menghantam mereka dengan hantaman yang keras. Sesungguhnya Kami adalah Pemberi balasan. [22]

Dan asap ini adalah azab, dan azab yang mendahului mesej, Allah SWT berfirman:

﴿وَما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً﴾

dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul. [23]  

Juga asap ini atau azab adalah hukuman bagi orang-orang yang akan diseksa yang mendustakan Rasul itu semasa dia berada di antara mereka, kerana ia adalah jelas dalam ayat:

﴿ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ﴾.

kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang menerima ajaran (dari orang lain) lagi pula seorang yang gila". [Al-Dukhan 44:14]

Dan asap ini atau azab diturunkan supaya penduduk bumi beriman dengan rasul ini selepas ia meliputi mereka, seperti azab yang meliputi umat Yunus (as)

Dan asap ini atau azab dikaitkan dengan Kiamat Kecil; bahkan ia adalah siksaan kecil seperti yang dijelaskan di dalam ayat ini, kerana tiada apa-apa selepasnya kecuali pembalasan yang lebih besar dan pembalasan pada para penindas.

Jadi asap adalah salah satu daripada tanda-tanda kemunculan Al-Qa'im (Al-Mahdi), [24] dan ini telah diberitahu oleh para Imam (as), dan ia dikaitkan dengan seorang rasul (utusan), bahkan disebabkan bahawa penduduk bumi menafikan utusan ini, jadi ia adalah satu hukuman bagi mereka:

﴿أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ﴾.

Bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang memberi penjelasan, [Al-Dukhan 44:13]

Jadi siapakah utusan (Rasul( ini? Dan siapa yang mengutusnya?

b) Allah SWT berfirman:

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ * هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ * وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ * ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ﴾

Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.*. Dialah yang mengutus kepada al-Ummiyin (pusat desa-desa disekililingnya) seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata,* dan (juga) kepada kaum yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. * Demikianlah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah mempunyai karunia yang besar. [25]

Maksudnya, bersama-sama dengan orang lain dari mereka yang belum menyertai mereka, bahawa Dia SWT akan mengutus mereka seorang Rasul dari mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya dan untuk menjadikan mereka berkembang dan mengajarkan kepada mereka kitab dan hikmah ....

Dan tentulah Muhammad (S) tidak dapat membacakan kepada orang lain yang datang selepas kembalinya baginda kepada Allah, jadi mesti ada seorang rasul, dan yang juga dihantar di kalangan orang-orang yang buta huruf, yang bermaksud ibu kepada semua daerah (Mekah) pada zamannya, dan dia mempunyai sifat-sifat ini; membacakan ayat-ayat dan membuat orang berkembang, iaitu menyucikan mereka supaya mereka melihat Kerajaan Langit dan mengajarkan mereka Al-Kitab dan Al-Hikmah.

c) Allah SWT berfirman:

﴿وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ﴾([

Tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya. [26]

Dan dalam hadith diriwayatkan dari Jabir, dari Ja’far (as​​) berkata: Aku bertanya kepadanya tentang tafsiran ayat ini:

Tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya. [Yunus 10:47]

Beliau (as) berkata: ia mempunyai makna tersirat; di mana setiap kurun ada seorang Rasul dari Aali Muhammad kepada umat ini, yang muncul pada abadnya sebagai seorang Rasul kepada mereka, dan mereka adalah Auliak dan mereka adalah rasul, sebagaimana firman Allah (maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil,) beliau berkata: ini bermakna bahawa rasul menghukum dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya, sebagaimana firman Allah itu. [27]

Rasanya ini mencukupi, atau jika tidak, ia akan mengambil masa lebih lama jika kita mengkaji dari bukti-bukti Al-Quran.

2) Banyak hadis-hadis yang telah disampaikan oleh nabi Muhammad (S), yang telah diriwayatkan oleh Syiah dan Sunnah menunjukkan kewujudan Mahdi dan Qa'im yang mendahului Al-Imam Al-Mahdi (as), dan beliau berhubung dengannya, dan seorang utusan dari beliau (as), dan dia adalah Al-Yamin (orang kanan) dan washinya.

Dan Wasiat nabi Allah (S) menunjukkan orang itu dengan nama dan taraf (kedudukan), dan dia adalah Mahdi Pertama, namanya adalah Ahmad, dan dia adalah keturunan Al-Imam Al-Mahdi (as).

Juga para Imam (as) menyifatkan orang yang diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi, dengan nama dan tempatnya dan sifat-sifat, dan namanya Ahmad dan dia adalah dari Al-Basrah dan ... dan ... dan saya memohon maaf kerana tidak menyebutkan haditsnya, hanya untuk mengekalkannya ia ringkas, dan untuk maklumat lanjut sila rujuk kepada buku-buku yang diterbitkan oleh pengikut-pengikut (ansar) Al-Imam Al-Mahdi (as), seperti: Kenyataan Yang Jelas (Al-Balagh Al-Mubeen), Balasan Yang Tegas (Al-Radd Al-Hassem), dan Balasan Penamat (Al-Radd Al-Qassem), dan sebahagian daripada kenyataan di mana saya menangani sebahagian daripada kisah ini yang disampaikan oleh para ulama kanan Syiah beratus-ratus tahun yang lalu, diriwayatkan dari nabi dan para Imam, dan sebahagian daripada kisah-kisah ini telah disampaikan oleh ulama sunni di dalam buku mereka.

Kedua: di dalam Taurat

a) Kitab Yesaya:

Ia akan melambaikan panji-panji kepada bangsa-bangsa yang dari jauh, dan akan bersuit memanggil mereka dari ujung bumi; sesungguhnya mereka akan datang dengan segera, dengan cepat! * Tiada yang lelah dan tiada yang tersandung di antaranya; mereka tidak terlelap dan tidak tertidur, tidak terlepas ikat pinggangnya dan tali kasutnya tidak terputus; * anak panahnya ditajamkan, dan segala busurnya dilentur; kuku kudanya keras seperti batu api dan roda keretanya seperti puting beliung.* Aumnya seperti singa betina, mereka mengaum seperti singa muda; mereka meraung dan menangkap mangsanya, * membawanya lari dan tidak ada yang melepaskan. * Pada hari itu mereka akan diliputi oleh suara seperti suara laut menderu. Jika orang memandang ke bumi, sesungguhnya, ada gelap yang menyesakkan, dan terang menjadi gelap oleh awan-awan!... [28]

Dan sifat-sifat ini; seperti tidak ada yang terlelap dan tidak tertidur... dan ... dan ..., adalah sifat para sahabat Al-Qa'im (as) seperti yang diceritakan dalam riwayat Aali Muhammad (as), [29]  maka yang menjadi pengangkat daripada panji-panji yang (Ia akan melambaikan panji-panji kepada bangsa-bangsa)!

Iaitu orang yang meminta kesetiaan (bai’ah) dan mengumpulkan ansar (pengikut) Al-Imam Al-Mahdi (as), Isa, Elia dan Khidhir (as)

(1) Suatu tunas akan keluar dari tunggul Isai (Jesse), dan taruk (tunas) yang akan tumbuh dari pangkalnya akan berbuah (2) Roh TUHAN akan ada padanya, roh hikmat dan pengertian, roh nasihat dan keperkasaan, roh pengenalan dan takut akan TUHAN; (3) ya, kesenangannya ialah takut akan TUHAN. Ia tidak akan menghakimi dengan sekilas pandang saja atau menjatuhkan keputusan menurut kata orang.(4) Tetapi ia akan menghakimi orang-orang lemah dengan keadilan, dan akan menjatuhkan keputusan terhadap orang-orang yang tertindas di negeri dengan kejujuran; ia akan menghajar bumi dengan perkataannya seperti dengan tongkat, dan dengan nafas mulutnya ia akan membunuh orang fasik.(5) Ia tidak akan menyimpang dari kebenaran dan kesetiaan, seperti ikat pinggang tetap terikat pada pinggang.(6) Serigala akan tinggal bersama domba dan macan tutul akan berbaring di samping kambing. Anak lembu dan anak singa akan makan rumput bersama-sama, dan seorang anak kecil akan menggiringnya.(7) Lembu dan beruang akan sama-sama makan rumput dan anaknya akan sama-sama berbaring, sedang singa akan makan jerami seperti lembu. (8) Anak yang menyusu akan bermain-main dekat liang ular tedung dan anak yang cerai susu akan mengulurkan tangannya ke sarang ular beludak.(9) Tidak ada yang akan berbuat jahat atau yang berlaku busuk di seluruh gunung-Ku yang kudus, sebab seluruh bumi penuh dengan pengenalan akan TUHAN, seperti air laut yang menutupi dasarnya. (10) Maka pada waktu itu taruk dari pangkal Isai akan berdiri sebagai panji-panji bagi bangsa-bangsa; dia akan dicari oleh suku-suku bangsa dan tempat kediamannya akan menjadi mulia.... [30]

Dan semua peristiwa-peristiwa ini adalah mencukupi untuk Kiamat Kecil, dan tidak pernah berlaku sebelumnya dan hanya berlaku di Negara Keadilan Ilahi.

Bagi Jesse (Isai), di dalam Taurat diketahui bahawa dia adalah bapa kepada Nabi Daud (as), dan ibu Al-Imam Al-Mahdi (as) adalah dari keturunan Nabi Daud (as).

Dan ceritanya secara ringkas adalah,

Beliau adalah seorang puteri, datuk beliau adalah Kaisar Rom, dia melihat Nabi Isa (as) dan penggantinya; Simon Petrus (Simon Peter), dan Nabi Muhammad (S) dalam tidur beliau (rukya), dan Nabi Muhammad (S) pergi kepada Nabi Isa (as) dan mencadangkan perkahwinan antara dia dan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askary (as​​), jadi Isa (as) berkata kepada Simon Petrus: Satu penghormatan besar telah datang kepada kamu; kerana dia (puteri) adalah keturunan Simon Petrus, pengganti Isa (as), dan dia melihat banyak rukya selepas itu, dan dia telah ditangkap, dan banyak mukjizat telah berlaku kepadanya sehinggalah dia sampai ke rumah Al-Imam Ali Al-Hady (as) yang mengatur perkahwinannya dengan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askary (as), dan dia melahirkan Al-Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-Mahdi (as​​). [31]

Jadi Al-Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-Askary (as) adalah keturunan Israel (Yakub (as​​)) dari sebelah ibu, dan keturunan Nabi Muhammad (S) dari sebelah bapa.

Oleh itu, adalah benar bahawa dia adalah tunas yang akan keluar dari tunggul Isai (Jesse).

Kerana adalah benar bahawa yang pertama daripada dua belas Mahdi-mahdi merupakan tunas yang akan keluar dari tunggul Isai (Jesse); kerana dia adalah keturunan Al-Imam Al-Mahdi (as).

Dan Mahdi Pertama yang namanya Ahmad seperti dalam riwayat Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as), adalah utusan Al-Imam Al-Mahdi (as) dan Washiynya dan Yamin (orang kanan) beliau,  dan yang pertama beriman kepadanya pada awal kemunculannya sebelum dia bangkit dengan pedang. [32] Rasanya ia memadai sampai di sini untuk meringkaskannya, dan jika anda mahu lebih banyak lagi bacalah dari Taurat; Bab-bab 13, 42, 43, 44, 49, 63, 65, 66 daripada Kitab Yesaya dan renunglah dengan baik dan teliti di dalamnya.

b) Kitab Daniel:

... (31) Ya raja, tuanku melihat suatu penglihatan, yakni sebuah patung yang amat besar! Patung ini tinggi, berkilau-kilauan luar biasa, tegak di hadapan tuanku, dan tampak mendahsyatkan. (34) Sementara tuanku melihatnya, terungkit lepas sebuah batu tanpa perbuatan tangan manusia, lalu menimpa patung itu, tepat pada kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga remuk.(35) Maka dengan sekaligus diremukkannyalah juga besi, tanah liat, tembaga, perak dan emas itu, dan semuanya menjadi seperti sekam di tempat pengirikan pada musim panas, lalu angin menghembuskannya, sehingga tidak ada bekas-bekasnya yang ditemukan. Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh bumi.... .. [33]  

Batu ini yang memusnahkan kerajaan yang zalim dan syaitan di bumi ini, ia adalah seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari Elia dan dari Khidhir (as).

(2) Berkatalah Daniel, demikian: "Pada malam hari aku mendapat penglihatan, tampak keempat angin dari langit mengguncangkan laut besar, (3) dan empat binatang besar naik dari dalam laut, yang satu berbeda dengan yang lain. (4) Yang pertama rupanya seperti seekor singa, dan mempunyai sayap burung rajawali; aku terus melihatnya sampai sayapnya tercabut dan ia terangkat dari tanah dan ditegakkan pada dua kaki seperti manusia, dan kepadanya diberikan hati manusia. (5) Dan tampak ada seekor binatang yang lain, yang kedua, rupanya seperti beruang; ia berdiri pada sisinya yang sebelah, dan tiga tulang rusuk masih ada di dalam mulutnya di antara giginya. Dan demikianlah dikatakan kepadanya: Ayo, makanlah daging banyak-banyak. (6) Kemudian aku melihat, tampak seekor binatang yang lain, rupanya seperti macan tutul (harimau); ada empat sayap burung pada punggungnya, lagipula binatang itu berkepala empat, dan kepadanya diberikan kekuasaan. (7) Kemudian aku melihat dalam penglihatan malam itu, tampak seekor binatang yang keempat, yang menakutkan dan mendahsyatkan, dan ia sangat kuat. Ia bergigi besar dari besi; ia melahap dan meremukkan, dan sisanya diinjak-injaknya dengan kakinya; ia berbeda dengan segala binatang yang terdahulu; lagipula ia bertanduk sepuluh. (8) Sementara aku memperhatikan tanduk-tanduk itu, tampak tumbuh di antaranya suatu tanduk lain yang kecil, sehingga tiga dari tanduk-tanduk yang dahulu itu tercabut; dan pada tanduk itu tampak ada mata seperti mata manusia dan mulut yang menyombong. (9) Sementara aku terus melihat, takhta-takhta diletakkan, lalu duduklah Yang Lanjut Usianya; pakaian-Nya putih seperti salju dan rambut-Nya bersih seperti bulu domba; kursi-Nya dari nyala api dengan roda-rodanya dari api yang berkobar-kobar; (10) suatu sungai api timbul dan mengalir dari hadapan-Nya; seribu kali beribu-ribu melayani Dia, dan selaksa kali berlaksa-laksa berdiri di hadapan-Nya. Lalu duduklah Majelis Pengadilan dan dibukalah Kitab-kitab. (11) Aku terus melihatnya, karena perkataan sombong yang diucapkan tanduk itu; aku terus melihatnya, sampai binatang itu dibunuh, tubuhnya dibinasakan dan diserahkan ke dalam api yang membakar. (12) Juga kekuasaan binatang-binatang yang lain dicabut, dan jangka hidup mereka ditentukan sampai pada waktu dan saatnya. (13) Aku terus melihat dalam penglihatan malam itu, tampak datang dengan awan-awan dari langit seorang seperti anak manusia; datanglah ia kepada Yang Lanjut Usianya itu, dan ia dibawa ke hadapan-Nya. (14) Lalu diberikan kepadanya kekuasaan dan kemuliaan dan kekuasaan sebagai raja, maka orang-orang dari segala bangsa, suku bangsa dan bahasa mengabdi kepadanya. Kekuasaannya ialah kekuasaan yang kekal, yang tidak akan lenyap, dan kerajaannya ialah kerajaan yang tidak akan musnah. (15) Maka aku, Daniel, terharu karena hal itu, dan penglihatan-penglihatan yang kulihat itu menggelisahkan aku. (16) Lalu kudekati salah seorang dari mereka yang berdiri di sana dan kuminta penjelasan tentang semuanya itu. Maka berkatalah ia kepadaku dan diberitahukannyalah kepadaku maknanya: (17) Binatang-binatang besar yang empat ekor itu ialah empat raja yang akan muncul dari dalam bumi; (18) sesudah itu orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi akan menerima pemerintahan, dan mereka akan memegang pemerintahan itu sampai selama-lamanya, bahkan kekal selama-lamanya. (19) Lalu aku ingin mendapat penjelasan tentang binatang yang keempat itu, yang berbeda dengan segala binatang yang lain, yang sangat menakutkan, dengan gigi besinya dan kuku tembaganya, yang melahap dan meremukkan dan menginjak-injak sisanya dengan kakinya; (20) dan tentang kesepuluh tanduk yang ada pada kepalanya, dan tentang tanduk yang lain, yakni tanduk yang mempunyai mata dan yang mempunyai mulut yang menyombong, yang tumbuh sehingga patahlah tiga tanduk, dan yang lebih besar rupanya dari tanduk-tanduk yang lain. (21) Dan aku melihat tanduk itu berperang melawan orang-orang kudus dan mengalahkan mereka, (22) sampai Yang Lanjut Usianya itu datang dan keadilan diberikan kepada orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi dan waktunya datang orang-orang kudus itu memegang pemerintahan. (23) Maka demikianlah katanya: Binatang yang keempat itu ialah kerajaan yang keempat yang akan ada di bumi, yang akan berbeda dengan segala kerajaan dan akan menelan seluruh bumi, menginjak-injaknya dan meremukkannya. (24) Kesepuluh tanduk itu ialah kesepuluh raja yang muncul dari kerajaan itu. Sesudah mereka, akan muncul seorang raja; dia berbeda dengan raja-raja yang dahulu dan akan merendahkan tiga raja. (25) Ia akan mengucapkan perkataan yang menentang Yang Mahatinggi, dan akan menganiaya orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi; ia berusaha untuk mengubah waktu dan hukum, dan mereka akan diserahkan ke dalam tangannya selama satu masa dan dua masa dan setengah masa. (26) Lalu Majelis Pengadilan akan duduk, dan kekuasaan akan dicabut dari padanya untuk dimusnahkan dan dihancurkan sampai lenyap. (27) Maka pemerintahan, kekuasaan dan kebesaran dari kerajaan-kerajaan di bawah semesta langit akan diberikan kepada orang-orang kudus, umat Yang Mahatinggi: pemerintahan mereka adalah pemerintahan yang kekal, dan segala kekuasaan akan mengabdi dan patuh kepada mereka.(28) Sekianlah berita itu. Adapun aku, Daniel, pikiran-pikiranku sangat menggelisahkan aku, sehingga aku menjadi pucat; dan aku menyimpan hal itu dalam ingatanku." [34]

Dan singa dengan sayap melambangkan empayar Inggeris yang ditubuhkan di Eropah dan logo yang merupakan singa dengan dua sayap, bagi beruang ia adalah logo untuk Soviet (Rusia), dan memakan banyak daging ertinya membunuh ramai orang ...... sebagai untuk binatang yang keempat yang diperbuat daripada besi itu empayar Amerika yang menguasai bumi dengan senjata dan wang.

Ada pun untuk seorang Yang Lanjut Usianya adalah Al-Imam Al-Mahdi (as), dan anak manusia adalah Isa (as), dan berakhirnya Amerika seperti yang diceritakan oleh Daniel, bahawa ia akan dibakar dengan api.

Dan Al-Imam Al-Mahdi (as), Isa, Elia dan Khidhir (as) akan datang semasa Kiamat Kecil dan ia adalah suatu penghakiman dan azab dan pembalasan kepada penindas, ia adalah tepat untuk azab dan pembalasan datang sebelum amaran? Jadi siapakah pemberi peringatan itu?

Mesti ada seorang Rasul dari mereka (as) yang menjanjikan dan memberi amaran kepada manusia, sebelum kemunculan mereka. Adapun di dalam Taurat, ini sudah memadai, biarlah ia menjadi lebih ringkas.

Ketiga: dalam Injil

...... Kamu akan mendengar deru perang atau kabar-kabar tentang perang. Namun berawas-awaslah jangan kamu gelisah; sebab semuanya itu harus terjadi, tetapi itu belum kesudahannya....... Jadi apabila kamu melihat Pembinasa keji berdiri di tempat kudus, menurut firman yang disampaikan oleh nabi Daniel--para pembaca hendaklah memperhatikannya-...... Dan sekiranya waktunya tidak dipersingkat, maka dari segala yang hidup tidak akan ada yang selamat; akan tetapi oleh karena orang-orang pilihan waktu itu akan dipersingkat.... Sebab sama seperti kilat memancar dari sebelah timur dan melontarkan cahayanya sampai ke barat, demikian pulalah kelak kedatangan Anak Manusia.... Segera sesudah siksaan pada masa itu, matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit dan kuasa-kuasa langit akan goncang. Matius 24: 6, 15, 22, 27, 29

Dan dalam bab ini Isa (as) menyebut tanda-tanda Kiamat Kecil, seperti yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as), peperangan, gerhana matahari dan bulan [35] ... dan kekejian yang membinasakan (Amerika) ... dan apa yang penting ialah beliau menekankan awal kemunculannya, dari timur ke barat, dan timur berkaitan dengan Isa (as) pada masa itu adalah Iraq, dan kilat (api) yang keluar dari timur dan terserlah ke barat adalah Nabi Ibrahim, kerana dia keluar dari Iraq dan muncul di Tanah Suci.

Dan Isa (as) berkata mengenai John: bahawa dia adalah Elia, bermakna seperti Elia,

dan Aku berkata kepadamu: Elia sudah datang, tetapi orang tidak mengenal dia, dan memperlakukannya menurut kehendak mereka. Demikian juga Anak Manusia akan menderita oleh mereka." Pada waktu itu mengertilah murid-murid Yesus bahwa Ia berbicara tentang Yohanes Pembaptis..  [36]

Dan Isa (as) berkata mengenai Yohanes (as):

dan--jika kamu mau menerimanya--ialah Elia yang akan datang itu. Siapa bertelinga, hendaklah ia mendengar! [37]

Oleh itu, boleh dikatakan bahawa Rasul yang akan diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi (as) dan orang yang bersamanya, dan mereka adalah Isa, Elia dan Khidhir, yang akan keluar dari Iraq, ia adalah kemunculan Isa (as) dalam keadaan ini, kerana kemunculan John (Yohanes) mewakili kemunculan Elia di beberapa hal dan rasul ini mungkin dari umat lain, sebenarnya dia adalah dari umat lain seperti yang Isa (as) katakan:

Sebab itu, Aku berkata kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan akan diberikan kepada suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu. [38]

Dan Isa (as) berkata:

Sebab itu, hendaklah kamu juga siap sedia, karena Anak Manusia datang pada saat yang tidak kamu duga." Siapakah hamba yang setia dan bijaksana, yang diangkat oleh tuannya atas orang-orangnya untuk memberikan mereka makanan pada waktunya? Berbahagialah hamba, yang didapati tuannya melakukan tugasnya itu, ketika tuannya itu datang. [39]  

Siapakah hamba yang setia dan bijak ini? Kecuali seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari Elia dan dari Khidhir (as).

Dan Isa berkata:

(5) tetapi sekarang Aku pergi kepada Dia yang telah mengutus Aku, dan tiada seorangpun di antara kamu yang bertanya kepada-Ku: Ke mana Engkau pergi? (6) Tetapi karena Aku mengatakan hal itu kepadamu, sebab itu hatimu berdukacita. (7) Namun benar yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Paraclete
(Penghibur) itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu. (8) Dan kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman; (9) akan dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-Ku; (10) akan kebenaran, karena Aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat Aku lagi; (11) akan penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum. [40]

Jadi siapa Paraclete
(Penghibur) yang akan dihantar ini? Dan siapa yang akan menegur dunia oleh dosa dan kekufuran mereka ini dan yang membunuh nabi-nabi dan rasul-rasul, dan untuk meninggalkan kebenaran para nabi dan wasiat mereka, dan bagi menentukan nasib mereka semasa Kiamat Kecil, dan yang membiarkan (merendahkan) putera dunia ini iaitu Al-Imam Al-Mahdi (as), dan Isa (as) berkata:

Masih banyak hal yang harus Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya. Tetapi apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari diri-Nya sendiri, tetapi segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan dikatakan-Nya dan Ia akan memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang. Ia akan memuliakan Aku, sebab Ia akan memberitakan kepadamu apa yang diterimanya dari pada-Ku. [41]  

Dan diriwayatkan dari Abi Abdillah (as):

Ilmu ada 27 huruf, dan semua yang dibawa oleh Nabi-nabi adalah 2 huruf, sehingga ke hari ini manusia hanya tahu 2 huruf, jadi apabila Qaim kita bangkit dia akan membawa keluar 25 huruf, dan akan didedahkan kepada manusia dan akan ditambah 2 huruf kepadanya untuk didedahkan menjadi 27 huruf. [42]  

Dan saya fikir walaupun penerangan di atas adalah pendek ia mencukupi untuk sesiapa yang mencari kebenaran, dan jika anda mahu lebih lagi, terdapat banyak dalam visi John Ahli Teologi yang saya tidak sebut hanya untuk mengekalkannya seringkas mungkin.

Dan saya mengingatkan anda bahawa apabila Allah mengutus Isa (as) kepada orang-orang Yahudi, mereka berkata:
                                                   
Kata Natanael kepadanya: "Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Nazaret?" [43]   

Dan mereka berkata:

Jawab mereka: "Apakah engkau juga orang Galilea? Selidikilah Kitab Suci dan engkau akan tahu bahwa tidak ada nabi yang datang dari Galilea." [44]  

Dan mereka berkata:

Yang lain berkata: "Ia ini Mesias." Tetapi yang lain lagi berkata: "Bukan, Mesias tidak datang dari Galilea! Karena Kitab Suci mengatakan, bahwa Mesias berasal dari keturunan Daud dan dari kampung Betlehem, tempat Daud dahulu tinggal." [45]  

Dan akhirnya, nasihat saya kepada anda adalah untuk memikirkan tentang kata-kata ini ... ada tertulis di dalam Taurat:

Beriman kepada-Ku dengan segenap hatimu dan tidak bergantung pada pemahaman mu. Kenali aku dalam semua cara mu, dan aku akan mengarahkan laluan mu. Jangan bijak dengan cara mu sendiri, hormatilah aku dan luruskanlah diri mu dengan kata-kata ku.


Ahmad al Hassan


✡✡✡✡✡
_______________
[22] - Al-Dukhan 44: 10-16
[23] - Al-Israa’ 17:15 .
[24] - Dari Zaraarah dan Hamran dan Muhammad bin Muslim, dari Abi Jafar dan Abi Abdillah (as) dalam ayat: "Pada hari datangnya ayat dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi iman seseorang kepada dirinya sendiri," kata beliau: (Matahari terbit dari Barat, dan keluar binatang, dan asap, dan lelaki yang menegaskan iman dan tidak beramal, maka membawa ayat-ayat yang tidak membantu iman beliau) Bihar Al-Anwar: Jilid 6 halaman 312.
Menurut penjelasan I7qaaq Al-7ak: (mengenai "Al-Dukhaan - asap" Ali bin Al-Hussein: Al-Dukhaan akan datang sebelum Kiamat yang akan mengambil nyawa orang kafir) Syarah I7qaaq Al-7ak oleh Al-Syed Mar3asyi: Jilid 28 halaman 98.
[25] - Al-Juma3ah 62: 1-4.
[26] - Yunus 10:47.
[27] – Tafsir Al-3iyashi: halaman 119, Bihar Al-Anwar: Jilid 24 halaman 306.
[28] - Yasaya Bab 5: 26-30.
[29] - telah disebut dalam riwayat pada kelebihan sahabat-sahabat Al-Qaim (as), seperti yang diriwayatkan Al-Shaduq daripada Abi Basir, berkata: Abu Abdillah (as): (Apa yang dikatakan Luth (as) kepada kaumnya)
﴿لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَى رُكْنٍ شَدِيدٍ ﴾
Seandainya aku ada mempunyai kekuatan (untuk menolakmu) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat (tentu aku lakukan)".
kecuali yang menginginkan kekuatan Al-Qaim (as), tidak disebut, melainkan kesungguhan para sahabatnya, dan seorang di antara mereka diberi kekuatan empat puluh orang lelaki, walaupun hatinya bagi kebanyakannya seperti kepingan-kepingan besi, Seandainya mereka berhati-hati dengan gunung besi untuk mengeluarkannya, dan tidak berhenti menghunus pedang mereka sehingga mencapai redha Allah AWJ) Kamal Al-Din wa Tamam Al-Ni3mah: halaman 673.
[30] – Yesaya Bab 11: 1-10.
[31] - lihat: Kamal Al-Din: halaman 417, Bab pada riwayat Al-Saiyidah Narjis ibu Al-Qaim (as),
[32] - lihat: versi Ansar Imam Mahdi (as), yang menyatakan peringatannya (as). 
[33] - Bab 2: 31, 34, 35
[34] - Kitab Daniel Bab 7: 2-28.
[35] - lihat tanda-tanda zuhur yang disebut oleh Rasulullah (S) dan keluarga baginda Al-Thahirin (as) dari sumber-sumber Muslimin. Banyak yang telah dinyatakan oleh Syed Ahmad Al-Hassan (as) di dalam kitab Al-3ijl Jilid 2 (anak lembu). Sila rujuk.
[36] -. Matius bab 17: 12,
[37] - Matius Bab 11: 14, 15
[38] - Matius bab 21: 43
[39] - Matius Bab 24: 44, 45, 46.
[40] - Injil John (Yohanes) bab 16: 5-11
[41] - Injil John (Yohanes) bab 16: 12-14
[42] – Mukhtashar Bashair Al-Darajaat: halaman 117, Bihar Al-Anwar: Jilid 52 halaman 336.
[43] - John (Yohanes) bab 1: 46
[44] - John (Yohanes) Bab 7: 52.
[45] - John (Yohanes) Bab 7: 41, 42.




No comments:

Post a Comment